Smart city-coupé smart pulse 55pk (1999) #4

autoreview

Smart city-coupé smart & pulse 55pk (1999)

Signalement

Uitvoeringcity-coupé smart & pulse 55pk
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stads-autootje.

  • 90.000 km

(Opmerking vooraf, de eind km-stand is foutief. Geen idee waarom, maar er moet 135000 km staan)

Na het verkopen van mijn Ibiza, verkocht mijn toenmalige vrouw haar VW Lupo samen de BMW Mini Cooper aan te schaffen. Dit betekende dat we van 2 auto's terug naar 1 gingen. Dit was geen probleem totdat mijn (inmiddels ex) vrouw een andere baan kreeg in de stad. Ik kan je verzekeren dat een Mini, ongeacht zijn grootte, geen stadsauto is. Ook is parkeren op een drukke parkeerplaats als autoliefhebber die veel geld gestoken heeft in een voertuig, geen pretje. Dus al snel ontstond bij mij het idee om een stadsautootje te kopen. En als je aan stadsautootje denkt, dan denkt 75% van alle mensen aan een.... inderdaad een Smart!

Gelukkig liepen deze karretjes al een hele tijd en kon ik er eentje op de kop tikken die net een door Hannemann Smart gereviseerde motor had. Het wagentje was in tip top conditie ondanks zijn gevorderde leeftijd. Ook de prijs van Huub Hannemann was schappelijk te noemen. Dus het apparaatje ging voor een paar duizend euro mee naar huis en werd de volgende dag met een rode strik aan de vrouw gepresenteerd voor haar verjaardag.

Het was een leuk ding om te rijden. Eenvoudige bediening, lekker klein en... heel belangrijk voor ons... bijna geheel van plastic! Dus parkeerschade is geen probleem. Je moet al heel hard het portier openslaan wil je hem stuk maken. Waar we met de Mini altijd een afgelegen parkeerplaats zoeken (of naast een duurdere wagen zoals een porsche proberen te parkeren) prop je deze smart in de kleinste hoekjes zo dicht mogelijk bij de ingang van drukke winkelcentra. Super veel gemak dus!

Plus punten voor het ding zijn:
- Veel laadruim (Meer dan in een Mini en een 3 serie coupe!)
- Gemakkelijk te rijden (automaat is lekker makkelijk)
- Super klein en wendbaar (overal parkeren en kunnen keren)
- Zuinig (gemiddeld over 60.000 km 1 op 17.5)
- Populair
- Erg waarde vast (alleen belangrijk als je hem weer verkoopt)
- Felle kleurtjes

Minpunten zijn:
- Smalle bandjes hebben veel last van rijwind op snelweg. Niet zo'n goede wegligging
- 55 pk en 0-100 in 17.2 seconden is niet langzaam, maar kruipen!
- Karig interieur
- Felle kleurtjes! (is maar net of je erin gezien wilt worden)

Maar voor een stadsautootje super geschikt dus!

Smart-metamorfose

  • 100.000 km

Als jullie de reviews van mijn eerdere auto's gelezen hebben, kunnen jullie zien dat ik graag wat sleutel aan mijn auto's. De Ibiza was een eerste poging. Toen was ik nog op zoek naar mijn eigen smaak. De Mini was een poging om maximale performance te halen uit een auto zonder teveel af te wijken van "af-fabriek te verkrijgen onderdelen".

Aangezien de Smart ons tweede autootje was alleen voor de stad, besloot ik helemaal lost te gaan!

Via marktplaats kwam ik in contact met de eigenaar van de website www.S-mann.nl. Deze meneer is ook liefhebber van kleine practische mercedes en besloot er zelfs tunings onderdelen voor te maken. Zijn eerste demo-wagen noemde hij Stealth vanwege de speciale laklaag en deze was gebasseerd op de MMC smart die ik gekocht had, alleen dan de iets nieuwere versie met de pinda vormige koplampjes en het 700 CC blok. Met het uitbrengen van de 2007 variant besloot hij een nieuwe Demo te bouwen en de oude te verkopen. Dus voor 600 euro kocht ik de hele panelen set van zijn Stealth. Hij gooide er zelfs nog 2 side-skirts gespoten in zilver kleur voor niets bij.
(Voor de niet kenner van een Smart, de gehele panelen set is met een setje torx schroevendraaiers in een uurtje of zo te vervangen!) Maar de nieuwe panelen set was van het model na 2002. Op de sloop heb ik twee koplapen van het nieuwe model op de kop kunnen tikken voor slechts 25 euro per stuk. Een koopje. Tussen het model 1999-2002 en het model ernaar zijn er geen veranderingen in het chassis geweest en ik wist dus zeker dat de koplamen zouden passen.

Dus het nieuwe jasje van die geel-met-zwarte "maja de bij" was klaar. Maar titaan met zwart ziet natuurlijk niet uit, dus heb ik de wagen gestript en tezamen met een bevriende spuiter voor 400 euro in het zilver overgespoten (opnieuw voor de niet kenner, als je een Smart van zijn plastic jasje ontdoet, blijft er heel weinig chassis over om te spuiten)

De zachte vering en wegliggingsproblemen hebben we opgelost door een verlagingssetje achter en een paar mooie 15 inch velgjes met daarop 205 mm rubber! (Origineel 145 voor en 175 achter) En ja dat past, maar ook maar net!

Het interieur krijgt een nieuwe radio origineel van Smart, een klok en een toerenteller (die had hij standaard niet). Ook wordt een flessenhouder gemonteerd (Standaard Smart).

Met de montage van een over de top, maar wel goedkoop dubbelloops opzetuitlaatspruitstukje was de auto cosmetisch af. Op de bijgevoegde foto's kun je zien hoe ze getransformeerd is van de geel-zwarte Maja de bij tot de Titaan-zilveren "Stealth" helemaal rechts op de foto met de 3 smartjes. (Die twee andere zijn van vrienden en familie)

Maar nu heb je een flitsend uitziende smart met 55 pk en 0-100 in 17.2 seconde. Dat kan echt niet! Dit probleem hebben we aangepakt door motortuning, nieuw open luchtfilter en verschillende andere aanpassingen die schakeltijd hebben verkort en uiteindelijk geleid hebben tot een vermogen van dicht in de buurt van de 90 pk! Hiermee is ze nog steeds niet snel, maar kon ze zeker tot 80 km/u menig middenklasse auto het licht uit de ogen rijden bij een stoplicht run.

De wagen had een heel hoog nastaar gehalte en was ontzettend fun-to-drive. En met een gewicht van onder de 700 kg en gebruik van dicht in de buurt van 1 top 20 super goedkoop!

De vrouw vertrekt en de Smart dus ook.

  • 135.000 km

Eind 2012 verliet mijn vrouw me en nam ze de Smart met zich mee. Op zich jammer, maar met een leeftijd van 13 jaar, kon ik daar niet rauwig om zijn. Ik heb haar recentelijk nog zien rijden in het ding en hij loopt nog steeds.

Voor de niet Smart kenner. De 600 CC blokjes stonden erom bekend wat zwak te zijn qua duurzaamheid en 15 jaar oud met ca. 150000 op de teller is dus zeker knap te noemen voor een motortje waarvan steeds meer dan het design vermogen gevraagd word.

Dus als status update kan ik het volgende melden.

- De kosten voor onderhoud waren gering omdat we het meerendeel zelf deden.
- De wagen verbruikte 1 liter olie per 5000 km. Dat lijkt veel, maar is gezien het gebruik (lees vaak misbruik) van het motortje gewoon een indicatie dat de turbo wat ouder wordt. Die kun je vervangen, maar dat kost veel meer dan de paar liter olie over enige jaren.
- Ze heeft ons nooit in de steek gelaten en had altijd een mooi verbruik rond de 1 op 17.5. Dit met name omdat we haar ook vaak gebruikte op de langere afstanden. Ze reed voor zo'n klein ding echt leuk. (Niet vergeleken met de mini natuurlijk, maar zeker fun)
- Het is nog steeds een unieke wagen waarvan er maar eentje bestaat. De laklaag (Die ruw is als schuurpapier, vandaar stealth) is uniek ontwikkeld voor deze demo alle ander exemplaren zijn gesneuveld in de loop van de jaren. (Meen me te herinneren dat er 3 versies gebouwd waren)

Tot de dag van vandaag, (Rijd een 3-Serie coupe) mis ik nog het gemak van dat kleine wagentje. Je hoeft je geen zorgen te maken over parkeerschade, plaats vind je altijd en na wat modificaties kun je de irritatie van het langzame optrekken veranderen in een milde verbazing over hoe goed het karretje in dagelijks verkeer meekomt.

Zou ik er ooit nog eentje kopen. In a heart beat! Maar dan niet de nieuwste telg, want die ziet me er teveel uit als een 45 km/uur wagentje.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.