Skoda Superb 1.9 TDI 100pk Comfort (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 1.9 TDI 100pk Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 142.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Ophalen van de limousine
- 142.000 km
Aangezien de Audi te klein, en oncomfortabel werd op lange afstand, overwogen voor een vervanger.
Deze vervanger moest opnieuw een 'sedan' zijn, because ass :)
Een recenter model van Audi onder € 5000 werd moeilijk.
Zeker in België, waar men meer 'afgetrapte bakken' verkoopt dan zuivere wagens.
Via het wereldwijde net kwam ik op een avond deze prachtige bolide tegen.
De verfijnde, verlengde, (verzwaarde) Passat van Skoda!
Mijn eerste indruk was eigenlijk niet goed, want ik werd op slag verliefd, tot dusver mijn kritisch oog.
Onderhoudboekjes steeds netjes afgestempeld, om de 10.000 een onderhoud, zonder longlife :)
Steeds door vrouw gereden, distributie recent vervangen, kortom alles was voldoende, behalve die kale lappen rubber op de 4 hoeken.
Lichte schade achteraan werd verholpen op kosten van de verkoper, vriendelijke persoon.
- Comfort 5 sterren: wanneer je van een A4 B5 uit '95 met 18" velgen komt is deze wagen een genot, maar hier staan ze wel bekend om.
- Prestaties 2 sterren: laag beoordeeld omdat 101 pk niet overhoudt met zo'n zware wagen.
Wordt in de toekomst gepeperd in NL.
- Betrouwbaarheid 3 sterren: dit valt af te wachten.
- Gebruikskosten 3 sterren: idem dito.
De Chinese Passat doet het goed
- 156.000 km
Een ruime 10.000 km in gezelschap van de Superb.
Tijdens deze kilometers (afwisselend snelweg en korte ritten) zijn er al enkele wijzigingen gebeurt:
- 16" vijfspaak-velgen met Pirelli P7 banden in 205/40 (€ 70/ stuk is een nette prijs voor een Pirelli!)
- tinten van de achterste ramen in privacy uitvoering (€ 150, afgeleverd zoals het hoort bij Rubens Car Folies te Antwerpen)
- 1DIN Caliber klapscherm met BT, SD, USB, ... ( € 130 op marktplaats)
- Pioneer TS-WX77A actieve subwoofer plat model ( € 150 op marktplaats)
Nadeel aan tweedehands kopen: je zal mogen investeren!
De achterste schijfremmen zitten eraan te komen, waar ik reken op een € 350 kosten.
Wat maakt me blij?
Ik krijg wel vaker dezelfde opmerking van kennissen, nl.: gangsterbak.
Stiekem toegegeven, was dat misschien wel de bedoeling?
Ik vind de Superb totaal niet gedateerd.
Zeker vanwege het vele chroomwerk in de bumpers, grille en rond de ramen blijft deze nog lekker bij de tijd ogen.
Wat maakt me minder blij?
De 1.9 TDI (AVB) staat gekend dat ie wel een slokje olie lust, is toch iets wat ik wekelijks opvolg (ik schrijf liefst geen horrorverhalen op Autoweek).
Komende van een A4 B5 met 18" velgen, is dit gewoon een logge boot.
Eens de wagen zich gezet heeft in de bocht is ie moeilijk weg te slagen, maar de bodyroll dat hier bij komt kijken is me soms toch wel teveel van het goede.
Mijn Skoda is helaas niet afgeladen met opties, wat me ook niet stoort, enkel had zetelverwarming toch fijn geweest.
Lege knopjes zijn altijd jammer.
Hopelijk kan ik na het toekomstig onderhoud contact opnemen met een chipboer om na de tuning uiteindelijk 140 pk & bijna 400 nm te hebben.
Zal me goed bevallen, volgens mijnheer de chipper ;-)
Updates volgen...
Chiptuning
- 168.000 km
De Superb is een beer!
We zijn van 101 pk naar 150 pk gegaan.
En dat voor € 250 via mijn bevriende garagist.
Hoe rijdt dat?
Zoals het hoort eigenlijk!
Een strepentrekker zal het nooit worden, dan moest ik de V6 maar kopen :) (en dan nog...)
Ik geef enkel volgas (maar écht volgas dan he) vanaf alles degelijk op temperatuur zit, en laat het nadien ook voldoende afkoelen.
Tijdens de testrit, merkte mijn garagist een nogal versleten koppeling, tijd voor een nieuwe dus!
Stipt zoals we zijn, enkele weken later staat de Superb bij de garage voor een nieuwe koppeling (dual-mass).
Ik overwoog een vaste koppelingsset, maar dit zou klappen op de versnellingsbak kunnen geven, wat we kunnen missen!
19" 8.5j & 9.5j velgen liggen thuis te wachten tot hij terug is van de garagist, wat zal ie blij zijn.
Updates volgen wanneer de beer terug thuis is.
Een heerlijke reispartner
- 170.000 km
ZO!
de Superb is weer helemaal bij op vlak van onderhoud.
Een cardanhoes + kop werd vervangen tegelijkertijd met de nieuwe koppeling.
In combinatie met de reeds uitgevoerde chiptuning, is het werkelijk heerlijk zoeven met deze auto.
Tevens heb ik nieuw schoeisel voor de Superb, Kijk maar eens!
19" met 235/35 banden op.
Visueel vindt ik het erg geslaagd, achteraan zijn de banden licht 'getrokken'. (ik ben 22 jaar dus ja ik vind dat mooi)
Oneffenheden in de weg ontwijk ik (deed ik voordien ook al), maar ooit heb je wel een keertje prijs.
We kennen allemaal dat rotgevoel wanneer we net wat te hard door dat putje gingen...
Mag ik lachen?
Is de eindelijk wagen helemaal op punt gezet, weigert het raammechanisme dienst...
Aan de passagierskant, voor én achteraan, ironisch.
Ik troost mezelf met het feit dat ik deze auto voor weinig heb aangekocht, dan weet je dat er wat achterstallig onderhoud dient ingehaald te worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.