Skoda Style Business Octaaf de Bolle (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Style Business Octaaf de Bolle |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 176.000 km |
Het kan dus wèl!
- 80.000 km
Mijn eerste auto van dit merk. Ik had de Skoda Octavia altijd wel ergens in m’n achterhoofd, maar het was er nog nooit van gekomen om ‘ m daadwerkelijk een keer te bestellen.
Zakelijk had ik meestal auto’s van Franse makelij. Dat zijn over het algemeen wagens die het meeste bieden voor het minste geld. Ook was het vaak zo dat ik het nieuwste model bestelde.
Helaas is mij dat bij de laatste 4 zakelijke auto’s vreselijk slecht bevallen. Naam en rugnummers; een C4 Grande Picasso, een Peugeot 308 14% uitvoering, een Megane diesel uit het drama jaar 2004 en niet te vergeten een vlotte Laguna GT turbo van het alom geprezen 3e type. Stuk voor stuk mooie en nette auto’s, maar kwalitatief zonder uitzondering uitzonderlijk slecht.
Ik trof vaak het maandagochtend en soms zelfs het zondagavond exemplaar. Er zijn weken geweest dat ik meerdere keren de dealer moest bezoeken met uiteenlopende technische en elektronische storingen.
Borrelpraat anecdotes die waarheid werden. Bij de Laguna 3 kreeg ik zelfs vervangende Laguna’s 3 waarmee ook weer storingen optraden. Je verzint het niet...
Dat is nu dus verleden tijd.
Om maar met de deur in huis te vallen; deze Skoda is vanaf 0 tot nu 80.000 km (in nog geen 1,5 jaar) probleemloos gebleken! Ook geen futiliteiten zoals een lampje wat defect is. Bizar.
Ik heb al behoorlijk wat nieuwe auto’s gereden (zie mijn profiel) en het was tot op heden nooit gelukt om absoluut probleemloos het eerste jaar door te komen.
Het kan dus wèl!
De Octaaf is uitgerust als 1.6 diesel met DSG in het Style Business jasje. Standaard zit daar alles al op en aan. Denk aan fantastische Canton high end audio en het meest uitgebreide VAG navigatiesysteem met groot scherm, LED koplampen met een enorme lichtopbrengst, regelbare sfeerverlichting, etc etc etc. Als smaakmaker is een groot panoramadak gemonteerd wat gelukkig ook nog open kan.
Verder zijn de wielen geüpgrade naar kloeke 18 inch exemplaren is de achterklep electrisch te openen en als klap op de vuurpijl is het interieur door PON aangepast.
Het interieur is voorzien van sportstoelen uit de RS en -omdat het standaard van binnen zo saai is- is alles voorzien van rood leder. Het contrast tussen het strakke witte van de buitenkant en het rode van binnenkant maakt het tot een unieke Skoda ;-)
Rijden doet de Octavia uitstekend. Het is geen strepentrekker, maar toch voldoet die TDI prima.
De DSG maakt het tot een heerlijk comfortabele kilometersmaker. Ook valt er vaak niet tegenaan te schakelen bij het verkeerslicht merk ik....
Het onderstel is VAG soepel maar toch ook stabiel. Zeker de achterkant is in doordraaiers op de snelweg strakker dan ik ooit had verwacht van een VAG auto.
Ik lees wel eens over nukkigheden van de DSG en over olieverbruik. Tot op heden geen last. Gewoon de boel in koude toestand rustig warm rijden. De auto is voorzien van een digitale olietemperatuur meter; warm rijden is dus eenvoudig af te lezen. Erg handig.
Ik ken mensen met exact dezelfde auto die dat niet doen, die moeten nog wel eens wat olie bijvullen.
Is er dan niets wat me tegenvalt? Wellicht dat de geluidsisolatie ietsje beter zou kunnen. Een vergelijkbare VW of Audi scoren op dat gebied net een tandje beter. Daar zit ‘m vast het verschil in prijs in.
Verder niets dan lof over deze Tsjechische schoonheid met haar vreemde oogopslag en vouwen in haar derrière.
Ik ben hopeloos om op dit stoere Oostblok blik.
Het blijft dus nog steeds kunnen!
- 100.000 km
Vandaag, 18 september 2019 automobiele historie geschreven. Nimmer heb ik een nieuwe auto van 0 naar 100.000 kilometer gereden zonder 1 probleem. Hulde voor de deze Skoda!
In november 2019 is de auto 2 jaar oud. Bijna twee jaar lang dus al gevrijwaard van oplichtende controlelampjes. Geen onheilspellende storingen in het vooruitzicht. Geen piepjes, geen kraakjes, geen doorgezakte zittingen, geen falende fratsen. Gewoon HELEMAAL niets!
Het kan dus wèl en het blijft dus kunnen!
Geen tussentijdse olie-bijvul-momenten, geen DSG storingen. Ik rij nog steeds de auto rustig warm, de digitale olietemperatuurmeter helpt daarbij. Volgens mij helpt dat enorm om alles heel te houden.
Als wensen voor de volgende serie Octavia die waarschijnlijk eind van dit jaar op de markt komt heb ik naast een iets betere geluidsisolatie nog met moeite 2 verbeterpunten kunnen bedenken....Lampjes bij de make-up spiegels en een iets grotere brandstoftank.
Honderdvijftigduizend
- 150.000 km
APK, ik wist niet wat dat was voor een zakelijke auto. Normaliter tik ik binnen de 3 jaar het maximale kilometrage aan van 180.000km.
Vanwege de wereldwijde pandemie gaat het momenteel dus iets anders.
Afijn, de APK is dus een feit. Glansrijk erdoor. Had niet anders verwacht.
Nu dus 150.000km in 3 jaar. De auto gaat de laatste etappe in van 30.000km.
Bij de beurt is een spanrolhouder vervangen, volgens de garage maakte deze een bij-geluid. Het was mij niet opgevallen overigens.
Voor de rest is er nog nimmer iets vervangen of aangepast.
Skoda heeft mij echt verrast met een kwaliteit die ik nog nimmer heb meegemaakt bij een nieuwe auto.
Helaas zijn de diesel versies van de nieuwe Octavia in NL persona non grata. PON heeft in al haar wijsheid besloten om deze auto niet te importeren.
Resumé; mijn toekomstige diesel is geen Octavia. Jammer, want ik weet nu wat een heerlijke betrouwbare reispartners het zijn.
Top auto!
- 176.000 km
Laatste schrijfsel over de Octavia.
Vandaag de auto ingeruild. Ik kan een herhaling doen van alles wat ik heb geschreven. Ongekend goede auto gebleken. Vanaf nieuw tot aan de kilometerstand bij inruil (176.000km) volkomen probleemloos geweest. Uniek voor mij. Is met geen enkele auto tot nu toe gelukt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.2TSI 105Pk Comfort Business Line | Trekhaak | Goed onderhouden
- 2013
- 313.182 km

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI *Navi*Trekhaak*Bluetooth*CruiseContr*ClimaEcc
- 2016
- 184.131 km

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus Leder-Alcantara Sfeerverlichting Virtual Cockpit Adaptive Cruise
- 2021
- 153.858 km