Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Style Busine (2018)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Style Busine (2018)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Style Busine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst159.697 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers in de Octavia

  • 2.249 km

Eerlijk is eerlijk, de Skoda Octavia stond in eerste instantie niet eens op de shortlist voor een nieuwe leaseauto. De auto's waar ik in eerste instantie mijn zinnen op had gezet was een Megane GT-Line of een Seat Leon FR. Sportief uiterlijk, vol opties en genoeg vermogen om lekker te kunnen rijden. Zo’n beetje de enige reden dat ik nu een Skoda Octavia in ontvangst heb mogen nemen is de ruimte. Mijn hond paste niet in de kofferbak van de Megane of Leon, beide modellen hebben een te laag dak.
Gezien de immense kofferbak uiteindelijk dus een Skoda Octavia besteld. Bij de bestelling gekozen voor de 1.4 TSI met 7-traps DSG automaat, dit is echter de nieuwe 1.5 TSI geworden. Als kleur de lekker opvallende kleur Race Blue. De verdere opties zijn;
- Bagagerek
- Elektrisch te openen en sluiten achterklep
- Panoramisch glazen schijf-/kanteldak
- Optical Parking Assistant achter (parkeercamera)
- Techpakket Style Business (Dit omvat 18” velgen, sportstuur, geblindeerde ramen achter en Half leder/alcantara bekleding)
De Style Business uitvoering is op de RS uitvoering na standaard de meest aangeklede variant met standaard onder andere Full LED koplampen, 9.2 inch touchscreen navigatie, Keyless entry en een Canton soundsystem (10 luidsprekers, digitale equalizer en subwoofer). Aan luxe dus geen gebrek met deze Skoda.

Handigheidjes
Tijdens het ophalen van de auto kregen we een uitgebreide uitleg van de auto waarbij het opviel dat alvorens de verkoper überhaupt met de bediening van de auto aan de slag ging diverse andere details aanhaalde.
In de kofferbak bevindt zich een rubberen mat, deze is omkeerbaar te gebruiken waarna er een stoffen ondergrond is. Aan de zijkant van de bagageruimte bevindt zich een plastic klepje met klittenband aan de onderzijde. Deze kan op de stoffen ondergrond vast gezet worden om zo te voorkomen dat dozen gaan schuiven in de grote kofferbak. Daarnaast zit in de kofferbak een paraplu en is het lampje uitneembaar en te gebruiken als zaklampje.
In het interieur is er nog een tablet/telefoonhouder aan de stoel bevestigd, zit er een prullenbakje in het portier en kan het handschoen vak gekoeld worden.

Rijgedrag
Gezien de diverse files in Nederland wilde ik geen handgeschakelde auto meer. Tijdens de testrit was al opgevallen hoe soepel de automaat zelf schakelt. Je hoort aan het geluid dat de auto schakelt maar je merkt er verder weinig tot niks van.
De overstap van de CVT-automaat uit de Auris naar de DSG ging echter niet zonder horten of stoten. Meermaals gaf ik bij het wegrijden te veel gas waardoor de auto een spurt trok, automatisch liet ik het gas iets los waarna ik verder wel egaal op trok. Dit was puur gewenning, nu na de eerste 2.000 km doet dit “probleem” zich niet meer voor.
Tijdens het samenstelling bevatte het Style Business pakket nog en sportstuur met schakelflippers, deze zijn bij de 1.5 schijnbaar komen te vervallen. Helaas was dit een toevoeging die ik nu nog weleens mis. Bij 50 km/u blijft de DSG bij 1800/1900 t.p.m. steken in de 4de versnelling, ook bij 80 km/u blijft hij rond dit toerental hangen in de 6de versnelling in plaats van over te schakelen naar een hogere versnelling.
Gezien ik niet zelf kan schakelen, zonder de automaat volledig in de handmatige stand te zetten, moet ik iets harder gaan rijden en nadat is overgeschakeld weer iets gas terugnemen. Bij de 1800/1900 t.p.m. is het motorgeluid irritant aanwezig.
Nog een punt van kritiek is de hoeveelheid windruis welke te horen is tijdens het rijden op hogere snelheden. Vooral op de snelweg is dit zo erg aanwezig dat het soms vervelend begint te worden. Wellicht dat dit ook extra veroorzaakt wordt door het optionele panoramisch schuif-/kanteldak. Gelukkig is de flinke geluidsinstallatie aanwezig om dit geluid te overstemmen.

(zit)Comfort
Het optionele sportstuur ligt fijn in de hand en voelt lekker stevig aan. Het grote navigatiescherm ziet er als het uit is al mooi uit (uitgezonder van de vingerafdrukken die extreem goed zichtbaar zijn) maar eenmaal ingeschakeld is het een prachtig scherm. Het is mogelijk om één scherm te tonen over het volledige formaat, door de home knop kan het scherm ook nog verdeeld worden in drie kleinere schermen. Een groot scherm voor de navigatie met rechts hiervan twee kleinere schermen welke naar eigen inzicht aan te passen zijn.
De stoelen zitten stevig en zijn vrij breed, in ieder geval van wat ik gewend ben uit de Auris. Door het alcantara middenstuk zit je echter goed op je plek en ga je niet snel schuiven. Doorgaans rij ik voor woon-werk verkeer bijna 50 kilometer per keer en dan is het comfort prima. Ik heb echter ook al langere ritten achter de rug waarbij ik ruim 200 kilometer enkele reis gereden heb, na zo’n lange rit merk ik dat ik een zeurend gevoel in mijn rug krijg. Bij de Auris kon ik deze zelfde reis altijd afleggen en kon ik voor mijn gevoel nog makkelijk 200 kilometer er aan vast plakken zonder uit te hoeven stappen. Wellicht dat ik hiervoor de stoel nog anders zal moeten afstellen, wellicht dat ik me hier nog mee ga vermaken binnenkort.

Al met al ben ik voor alsnog dik tevreden over de Skoda Octavia, enige minpunten zijn de automaat die soms niet schakelt als ik wil en het rijgeluid wat irritant aanwezig is. De tijd zal het leren of ik de automaat nog volledig onder de knie ga krijgen, de rijgeluiden zullen echter blijven.

Neergekomen van de roze wolk

  • 17.643 km

Over 1 week en 1 dag is de Skoda 6 maanden in mijn bezit. Inmiddels zijn er ruim 17.000 kilometer mee afgelegd en helaas zijn de eerste serieuze problemen al naar boven gekomen.

-Het positieve-
Laten we beginnen met het positieve. De Skoda rijdt nog steeds heerlijk. Het woon/werk verkeer, wat zoals eerder gemeld voornamelijk snelwegkilometers zijn, rijd ik rustig en haal ik met gemak een 1:17/1:19. Hierbij wordt er rustig gereden en niet echt "door getrokken" bij de stoplichten etc. Hoogstens eens een extra stoot gas geven om makkelijker in te kunnen voegen. Geen slechte waardes voor zo'n grote benzine auto zou ik zeggen. De Mito van mijn vriendin (1.3 diesel) haalt 1:21/1:22 met rustig rijden.

Het zitcomfort waar ik tijdens mijn vorige review nog niet helemaal tevreden over was is inmiddels ook naar mijn hand gezet. Gewenning en nog enkele keren met de stoel schuiven om hem te krijgen zoals ik wil en de kilometers vliegen onder mij door zonder dat ik er erg in heb.

De laatste weken heb ik dan ook nogal veel kilometers gemaakt. We zijn op vakantie geweest in Zuid-Frankrijk. Achterbank vol bagage, twee honden in de kofferbak en achter mijn schoonvader aan "sjeesen". Hij heeft dan wel een grotere en snellere auto maar ik kon hem lekker bijhouden op de hogere cruise snelheden, al deed hij het wel ook wat rustiger aan voor mij ;-) De heenreis zonder problemen kunnen voltooien en ook op hogere snelheden viel het verbruik mij reuze mee.
Dag 1 van de heenreis: 832 km gereden, gemiddelde snelheid 92 km/u en gemiddeld 1:17, Dag 2 van de heenreis is er nog eens 367 km gereden met een gemiddelde snelheid van 94 km/u en een verbruik van 16.4, dit was ook wel al meer heuvelachtig gebied. Verder op vakantie heeft de auto zich prima gehouden tot de terugreis...daarover meer in het negatieve stukje van dit verhaal.

Langzaam maar zeker komt de facelift versie meer in het straatbeeld voor. Ik blijf nog steeds blij met de LED koplampen waardoor de neus net wat meer uitgesproken wordt. Daarnaast valt de Racing Blue kleur nog steeds lekker op, voor alsnog zie ik nog steeds voornamelijk zwart of grijs rondrijden.
Wat dit betreft dus nog steeds blij met mijn keuze/samenstelling van de auto.

Maar dan...

-Het negatieve-
De donderdag voor wij op vakantie gingen (21-06) stond ik nog bij de Skoda dealer. De dag ervoor was ik namelijk thuis gekomen en bleek het kanteldak niet meer dicht te gaan. Het schoof weliswaar nog op zijn plaats maar het kantelmechanisme werkte niet mee. Het dak ging geheel dicht maar sprong weer terug naar boven alsof er een beklemming gedetecteerd werd, hierdoor bleef het dakje in open/gekantelde stand staan. Een paar uur later en vele malen proberen ging het dakje eindelijk dicht.

Uiteraard de dag erna en bij de dealer werkte alles perfect. Toch gemeld en een afspraak gemaakt om na te laten kijken als we terug waren. De dealer gaf aan dat de eerste stap zou zijn de beginwaardes van het dak opnieuw in te lezen.

Gedurende de vakantie heeft dit probleem zich niet meer voor gedaan, gezien de afspraak uiteindelijk niet meer handig uit kwam voor me op donderdag, de dag voor vertrek (05-07), gemaild dat de afspraak maar geannuleerd kon worden. Ik zou wel langs komen als het zich weer voor zou doen

Vrijdag 06-07 beginnen we aan de terugreis. 1200 kilometer gingen we volgeladen en dit keer in één keer doorrijdend naar Nederland afleggen. Nog geen 400 km onderweg kwam er een storing in het dashboard; "Storing: Versnellingsbak. Doorrijden nog mogelijk". Mijn vriendin heeft snel in het boekje opgezocht wat dit betekende en het zou de versnellingsbak zijn welke oververhit was. Een beetje raar gezien we minder beladen waren en minder hard reden dan de heenreis maar enfin. Eerstvolgende tankstation maar even plaspauze en de beentjes strekken.
Een ruime 20 minuten later besloten verder te rijden. Helaas was ik nog niet ingevoegd op de snelweg toen de melding alweer in beeld kwam. Ongeveer elke 2 á 3 minuten; "Pling" en de storing kwam weer opnieuw in beeld. Fingers crossed en hopende dat we de Nederlandse grens in ieder geval haalden zonder tot stoppen gemaand te worden reden we zwaar geïrriteerd verder.

Gelukkig verliep de terugreis buiten het irritante gepling voorspoedig en konden we zonder verdere problemen thuis aankomen. Wat betreft de melding ging ik afwachten of deze de volgende keer als ik de auto gebruikte weer kwam pas melden bij de dealer. Voor alsnog heb ik na deze rit de melding niet meer gezien.

Zaterdag 07-07 de auto gestart om naar de supermarkt te gaan. Geen gepling, geen melding van de versnellingsbak...so far so good. Totdat ik bij de supermarkt aan kwam en het dakje niet meer dicht ging!

De dealer was nog open dus direct doorgereden om te laten zien en kijken of er mogelijk een techneut was die het probleem dan in ieder geval kon zien. Geen techneut aanwezig, ik moest me maar melden bij de vestigingsmanager. Hij kwam mee naar buiten, heeft het gezien en gaf aan dat hij ging zorgen dat ik maandag toch even terecht kom. Als laatste sneer toen hij weg liep nog even zeggende;
"We moeten het probleem ook niet groter maken dan dat het is, ik zet mijn auto ook thuis wel eens neer met het dakje open". Helaas drong het te laat tot mij door wat hier gezegd werd om hier antwoord op te geven.

Enfin. Maandag 09-07 de auto bij de dealer achtergelaten. Men zegt het dakje opnieuw ingelezen te hebben (zal mij benieuwen of dit probleem zich niet meer voor gaat doen) maar voor de versnellingsbak moet ik zowaar terugkomen.
Er dient bij de Skoda al een onderdeel vervangen te moeten worden van ruim € 1.000,-. Dit probleem kwam "met enige regelmaat voor" bij de DSG bakken maar normaal gesproken niet zo snel al. We hebben het dus over een auto van 5 maanden oud en 17K op de klok! En ik maar denken dat er bij Skoda toch iets van Deutsche grundigkeit zou moeten zijn ;-)

Enfin. We gaan er maar vanuit dat ik een maandagochtend modelletje had waarbij er iets fout ingesteld stond met het dak en ik gewoon pech heb met de versnellingsbak. Mijn laaiende enthousiasme over de auto en de kwaliteit van in den beginne is in ieder geval voor nu verdwenen.

Zijn er verder zaken waar we rekening mee moeten h

  • 32.000 km

Eind november stond er 30.000 km op de klok van de Skoda, elke keer met starten verscheen er een melding dat er onderhoud nodig was dus ik heb de dealer gebeld voor een afspraak.

"Is goed meneer, de afspraak is bevestigd voor dan en dan. Zijn er vandaag nog zaken waar we rekening mee moeten houden?"

De medewerker van de Skoda dealer had denk ik spijt dat hij de vraag gesteld had. Na een kort pleidooi van mijn kant uit werd ik even in de wacht gezet en na een paar minuten weer te woord gestaan. Of ik op de dag van de afspraak wat eerder kon komen dan zou ik met een monteur even rond de wagen lopen.

De punten die besproken moeten worden;
- Dakje wat nog steeds niet dicht gaat
- Versnellingsbak registreerde een aantal keer niet dat hij in de "P" stand stond
- Kofferbak ging een paar keer niet open
- Kofferbak bekleding zat los
- Elektrische kofferklep "veren" leken te lekken
- Start/Stop systeem gaf éénmalig een foutmelding dat er een storing was.

Alles opgeschreven en uiteindelijk 1 punt opgelost kunnen worden, de bekleding die los zat was weer vast gedrukt. De versnellingsbak gaf een paar keer aan na het uitschakelen aan dat ik de keuzehendel in de P moest zetten voor ik de auto deed verlaten, dit terwijl deze wel zeker in de P stond. Uiteindelijk moest ik de auto echt starten, beetje naar voor of achteren rollen en daarna gaf hij geen melding meer. Helaas is hier geen storing van gelogd waardoor ze niks konden uitlezen. Hetzelfde voor het dakje en de kofferbak.

Het dak is schoongemaakt, de veren van de kofferbak zou normaal zijn (ook al zie ik het niet altijd) en voor het niet volledig open gaan was er dus ook geen storing zichtbaar in het systeem. Het start/stop systeem dat in storing schoot zou te maken hebben met de kou, waarom dit nog niet is voorgekomen nu het buiten steeds kouder wordt mag Joost weten.

Al met al, veelvuldig vreemde storingen en problemen. Ik mag hopen at ik nu even verlost ben van al deze zaken. Al houd ik mijn hart alweer vast voor het betere weer en hoe vaak het dak dan weer niet werkt...

Einde verhaal

  • 159.697 km

De laatste update m.b.t. de Skoda is inmiddels al enkele jaren geleden en stamt nog uit de tijd dat de auto vrij nieuw was. Hierna is er eigenlijk nooit meer een update van deze review geweest omdat er weinig te melden was.
Afgelopen maandag heb ik mijn nieuwe leaseauto in ontvangst genomen en woensdag is de Skoda opgehaald door de leasemaatschappij. Bij deze dan ook mijn laatste update.

In 5 jaar en ruim 2 maanden heb ik 160.000 km op de klok gezet van de Skoda. Na de problemen in de begin periode heb ik zonder noemenswaardige storingen rond gereden.

De problemen met het panoramisch dak zijn nooit verholpen, uiteindelijk hebben we zelf ontdekt dat het dak vaak alleen volledig dicht ging als de auto rolde. Als ik vergeten was het dak onderweg al dicht te maken moest ik op de oprit of parkeerplaats een stukje achter of vooruit rollen om het dak te sluiten.

Verder was de versnellingsbak aan zowel het begin als einde van mijn tijd met de Skoda een probleemkind. Het laatste jaar had ik last van een slippende koppeling, dit deed zich voor bij het opschakelen naar de oneven versnellingen. In het begin eerst met wat sportiever accelereren maar de laatste 2 maanden eigenlijk vrij constant aanwezig. Hier werd niks meer aan gedaan door de leasemaatschappij, wel werden er nog nieuwe remschijven en blokken geplaatst.

Het antwoord op de vraag "Zou je weer een auto van hetzelfde merk kopen?" heb ik dan ook aangepast van "nee" naar "misschien". De reden dat de opvolger geen Skoda is heeft niks met het merk of de modellen te maken. Ik heb gekeken naar een Enyaq of Koidaq (het nieuwe model Octavia vind ik niet mooi) maar heb uiteindelijk deze keer toch meer met het hart dan verstand mijn laatste zakelijke benzine auto gekozen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.