en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Doorgaans behelst een facelift niet veel meer dan een paar gewijzigde lijnen rond de openingen in de bumper of anders misschien licht hertekende en meestal iets beter gestroomlijnde spiegelkappen. Skoda pakt het bij de Octavia dit keer een stuk serieuzer aan en geeft de auto een heel andere neus. Het meest opvallend zijn hierbij de koplampen. Waren dat tot voor kort nog grote, glazen units aan weerszijden van de grille, in het nieuwe ontwerp zijn die gesplitst in twee separate delen. Hierdoor doet het front van de auto sterk denken aan dat van de E-klasse die Mercedes bouwde tussen 2009 en 2013. Skoda heeft niet alleen het uiterlijk een make-over gegeven, maar ook de functionaliteit van de assistentiesystemen uitgebreid. Zo kun je de Octavia voortaan krijgen met adaptieve cruisecontrol, dodehoeksensoren, rear traffic alert, en actieve botswaarschuwing met noodstopfunctie en voetgangersbescherming. Verder is er Trailer Assist voor wie een beetje hulp wil bij het achteruitrijden met een aanhanger. Als kers op de taart is er nu een multimediasysteem met een groter touchscreen.
Aan aandrijflijn en onderstel is weinig veranderd: alleen de spoorbreedte is achter iets groter geworden; 20 millimeter bij de hatchback en 30 millimeter bij de stationwagon. Het zijn millimeters waar je in het interieur verder niets van merkt. Op deze pagina's zetten we de Skoda als 1.0 TSI Combi naast de Kia Cee'd Sportswagon 1.0 T-GDi. Nog altijd is de 1.0 TSI benzinemotor met 115 pk de voordeligste krachtbron die in de Octavia verkrijgbaar is en dat strookt mooi met de 1.0 T-GDi motor van Kia, die in dit geval goed is voor 120 pk (hij is er namelijk ook met 100 pk). Zowel bij Skoda als Kia gaat het om een driecilinder turbomotor met een slagvolume van ongeveer één liter. Zo op papier moeten de auto's dus prima in staat zijn om elkaar partij te geven. Snel kijken of dat in de praktijk ook zo uitpakt.