Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 115pk Greentech Style Business (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI 115pk Greentech Style Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 119.500 km |
Prettige reisgenoot
- 119.500 km
Na 162.000km probleemloos te hebben afgelegd in een Peugeot 308 HDI diesel break besloot ik toch weer uit te kijken naar een Octavia station na goede eerdere ervaringen met een Octavia Greenline TDI.
In juni 2020 vond ik deze demo auto met een beige interieur en 18" wielen bij Century in Groningen. Na de Oktavia Greenline en de Peugeot wilde ik erg graag weer een automaat. Met een panoramadak in een Style uitvoering is het een chique verschijning.
Bij de proefrit viel me op dat t.o.v. de Peugeot de stoelen wel fijn groot waren maar minder goed ondersteunden.
Een goede zit is echter zo gevonden en na een lange rit stap je zonder spierpijn uit. De zit achterin is veel beter dan in de Peugeot met diepere zittingen en veel meer beenruimte. De ruimte in de kofferbak is overdadig en het is erg handig dat de kofferbakmat een 'all weather' zijde heeft die makkelijk schoon te maken is als je een keer naar de stort of het tuincentrum bent geweest.
Verder is het motortoerental bij snelwegtempo flink hoger dan bij de Peugeot en de Octavia Greenline. De geluidsbeleving is daarmee wat minder prettig, de meetwaarden (dB(A) zijn voor alle drie echter ongeveer gelijk.
De Greenline TDI met 110pk heeft met een handbak en 6 verzetten een rauwere loop en vrijwel geen trekkracht onder de 1800 omw/m. Op snelwegtempo was deze auto echter aangenaam stil en voldoende vlot.
De Peugeot HDI motor blonk uit in souplesse en rustige loop, al dreunde hij iets tijdens stationaire loop. In het zesde verzet was het toerental extreem laag, bij 130km/u onder de 2000 omw/m.
De DSG bak van deze 115pk TDI schakelt weliswaar zijdezacht op maar de overbrengverhoudingen zijn korter en bij 50km rij je al in de 5e versnelling. Dat maakt stadsverkeer onrustig omdat de bak steeds op- en terugschakelt. Langere overbrengingen zouden dit probleem oplossen en bovendien op snelwegtempo meer rust geven aan boord. Omdat de motor altijd in een optimaal toerengebied draait is de trekkracht echter altijd voldoende ook met een caravan aan de haak.
Met mijn rustige rijstijl haal ik een gemiddeld verbruik van 1:22 op de lange termijn. Keurig.
T.o.v. de Peugeot is de Octavia net zo comfortabel. Op lange oneffenheden zoals drempels deint de auto wel wat na. De onbalans die ik in de Peugeot ervoer tussen de demping van de voor- en achtertrein is in de Octavia niet aanwezig.
Ik ben erg te spreken over het multimedia systeem. Snel, scherpe weergave, betrouwbaar. Enkel apple carplay (verbinden via een USB kabel) weigert wel eens. En het telefoon beltoon volume gaat steeds voluit. Het Canton geluidssysteem klinkt uitstekend.
De dubbele koplampen bevatten LED techniek voor hoofdverlichting en dagrijverlichting. De lichtopbrengst is geweldig en de koplamphoogte wordt automatisch geregeld. Ze bleken wel gevoelig voor intrede van vocht met als gevolg beslagen 'glas'. Gelukkig nog net voor het verlopen van de garantie zijn ze onder garantie vervangen.
Het interieur van de auto wordt erg prettig verlicht. Alle plafondlampjes en die voor de voetruimte zijn traditionele gloeilampjes. Veel prettiger dan koud LED licht. In combinatie met de sfeerverlichting in de portieren, bij de handgrepen van de portieren en op de middenconsole vanuit het dak icm de gedimde standen tijdens het rijden is het erg prettig om 's avonds onderweg te zijn.
Kraakjes en rammeltjes blijven keurig weg tot nu toe. De ergonomie is top. Nog niet alles is weggestopt in het touchscreen. Beige is natuurlijk wat besmettelijker, maar de stoelbekleding is gemakkelijk met een beetje water en wasmiddel te reinigen. En met de stoelverwarming op standje III zo weer droog.
De volgende auto zal wel een elektrische auto worden. Ik kijk uit naar de stilte aan boord en het enorme koppel dat meteen voorhanden zal zijn. Maar ik weet nu al dat ik het gemak van tanken binnen een minuut en dan weer 1000km verder kunnen ga missen. En als er een caravan aan de haak mag is het opladen ineens een hele klus als je geen twee plekken bezet wilt houden bij de laadpaal...
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Automaat Greentech Sport Business
- 2019
- 65.640 km

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Clever Edition
- 2018
- 61.461 km

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Business Edition | Navigatie | Cruise control | Parkeersensoren achter | Privacy glass | Stoelverwarming | App connect | Elektrische ramen v+a | Airco automatisch | 17"LMV
- 2020
- 91.276 km
Lees ook

Renault Mégane Estate vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech DSG-7 Style (2017)

Skoda Octavia RS 245 - Rij-impressie

Test: Kia Cee'd Sportswagon - Skoda Octavia Combi

Skoda Octavia - Rij-impressie

Lezersreacties (0)
Reageren