Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 115pk Greentech Clever Editi (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI 115pk Greentech Clever Editi |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 35.684 km |
Degelijke en ruime gezinsauto
- 35.684 km
Laten we eerlijk zijn, de Skoda Octavia is geen spannende of sportieve auto. Het is zowel van buiten als van binnen een rechttoe en rechtaan auto zonder design gimmicks zoals bijv. bij de Renault Megane station die van buiten allerlei vouwen en lijnen en van binnen een rechtop staand multimedia scherm heeft. De Octavia is veel rustiger en strakker en zakelijker vormgegeven. Het is een kwestie van smaak maar ik vind het wel prettig dat het gewoon strak en simpel is. Simpel is misschien het verkeerde woord, alles zit gewoon op de goede plek en is verder niet teveel gestyled. Functionaliteit stond voorop en niet het design. Kortom, het is een strakke en zakelijke auto met een goede ergonomie maar zonder design trucjes.
Van binnen is hij uitermate ruim en de stoelen zitten prettig en zijn goed te verstellen. Het enige minpuntje is dat het mediascherm wat aan de lage kant is geplaatst maar het voldoet uitstekend. Het is snel en eenvoudig te bedienen met goede, scherpe graphics en heldere menu structuur. Verder vind ik het prettig dat er nog 2 knoppen aan zitten om het volume te regelen en om in te zoomen.
Ook kun je de climate control met 2 aparte draaiknoppen bedienen. 1 draaiknop voor de temperatuur voor links en 1 voor de temperatuur voor rechts.
Dan het sterke punt van de Octavia; de ruimte. Achterin zitten 2 volwassenen prima. Ze hebben veel been- en hoofdruimte op een comfortabele bank. Ikzelf als bestuurder ben nogal lang en de stoel staat dus ver naar achteren maar dan nog hebben passagiers achter mij voldoende knieruimte zonder de voorstoel met de knie-en te raken. De kofferbak is helemaal gigantisch met een inhoud van 610 liter. Nog nooit ruimte tekort gekomen. Ook zijn de 4 haken aan de zijkant heel 'clever' Hier kan je eenvoudig tassen aanhangen die dan dus niet meer kunnen schuiven. De verdere 'clever' dingen zijn een paraplu onder de voorstoel en een ijskrabber in de tankklep. Handig maar nog niet vaak gebruikt.
De prestaties zijn voor Nederland helemaal ok en 115Pk is niet overdreven veel maar voldoende. Die ene keer per jaar dat er in het buitenland en dan vooral in de bergen wordt gereden zou je wel wat meer vermogen willen hebben, vooral dan als er 4 volwassenen en bagage aan boord is en dat is goed te doen maar een tikje meer vermogen is dan welkom. Tov mijn vorige auto, een golf 7, is de geluidsisolatie een tikkeltje minder. De Golf was stiller en ook de gebruikte materialen en plastics waren van een betere kwaliteit. Het scheelt niet veel maar een Golf is net is beter.
Dan de DSG. Het is een automaat met een paar minpuntjes. Bij het wegrijden voel je 'em nogal 'bokken' en dat is minder prettig. Een oplossing is om eerst de rem los te laten en de auto te laten 'kruipen' zodat de auto al iets in beweging is gekomen en dan pas gas te geven. Dan is het 'bokken' een stuk minder. Verder schakelt de automaat in stand 'normaal' nogal snel op naar de 7e versnelling. Als je dan gas geeft en snelheid nodig hebt, geeft de auto effe niet thuis. Eerst moet de automaat dan 1 of meerder versnellingen terug voordat er iets gebeurt en dat duurt effe. In de sportstand worden de versnellingen langer vastgehouden wat nogal zinloos is bij een diesel maar er wordt ook sneller teruggeschakeld wat bij effe snel acceleren wel handig is.
Als de boel eenmal op temperatuur is en je rijdt op de snelweg in de file dan is de automaat perfect.
Een minpunt is het over-ijverige start/stop systeem. De auto wordt nogal snel uitgeschakeld, nog voor je echt stil staat en het herstarten duurt effe en is niet echt subtiel. In de file schakel ik het meestal uit. Ook moet je rekening houden dat de auto tijd nodig heeft om te herstarten. Dus bij het oversteken van een kruispunt moet je daar wel effe rekening mee houden.
Conclusie.
Het is een ruime, comfortabele gezinsauto met 'clevere' gadgets waarvan de ophanghaken in de bagageruimte de handigste zijn. Verder werkt het multimedia systeem snel en is het overzichtelijk. Ergonomie is goed, alles zit op een logische plek en is eenvoudig te bedienen. DSG is goed met een paar minpuntjes (traag en schokken). Het start/stop systeem werkt te fanatiek maar kun je gelukkig uitschakelen.
Ik rijd veel op de snelweg en meestal wat boven de toegestane max. snelheid. Het verbruik is met 5.5 liter per 100Km dan ook helemaal ok. Als je echt wil kun je onder de 5 liter per 100Km uitkomen maar dan moet je wel je best doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech 115pk Business Edition | Cruise Control | Climate Control | Navigatie | Sensoren Voor + Achter |
- 2019
- 64.671 km

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Business Edition 150pk, Ideale caravan trekker 1500kg!!, Navigatie, Cruise controle, Clima controle, Pdc v/A, Xenon, Trekhaak, Nederlandse auto, Uniek 77.000km!!, Bovag afleverpakket 695,-
- 2020
- 77.256 km

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Ambition Business Airco ECC | Automaat | Trekhaak | Adaptive Cruise Control |Stoelverwarming | NAP | Apple Carplay Android Auto
- 2019
- 145.603 km
Lezersreacties (0)
Reageren