Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 115pk Greentech Clever Editi (2018)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 115pk Greentech Clever Editi (2018)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.6 TDI 115pk Greentech Clever Editi
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst166.800 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom toch die ‘13 uit een dozijn’ auto?

  • 13.023 km

Halverwege 2018 was het zover, het mailtje van m’n werkgever om een opvolger voor de Peugeot 308SW te bestellen kwam binnen. De zoektocht kon beginnen.

de beperkte merkkeuze van mijn werkgever (VAG+PSA) verkleinde de zoektocht al aanzienlijk. Dan op de calculatiesite van LeasePlan maar eens kijken wat er allemaal mogelijk is voor het lease budget dat was wel even schrikken zeg; wat zijn auto in de afgelopen 3,5 jaar duurder geworden. Gevolg was dat zonder overschrijding van het leasebudget de keuze op de klasse Polo, 208 uit kwam. Met 50-60k km per jaar voor mij niet echt een optie. Daarbij deed elke relevante keuze die ik maakte sowieso pijn door het afscheid van de 14% bijtelling van de 308.
Aan die constatering vervanderde ik niets, die pijn moet geleden worden, laten we dan maar kijken hoe we de pijn kunnen verzachten door value for money te krijgen.

De zoektocht/keuze:
‘s Avonds op de bank de nodige car configurators ingevuld, dat de site’s niet op tilt sloegen vind ik nog steeds knap. Met 2 opgroeiende kinderen was er al snel een shortlist:
- VW Golf variant R-line (‘normale uitvoeringen zijn echt te saai of worden met leuke opties te duur)
- Seat Leon ST FR business intense
- Skoda Octavia Combi clever edition / style business.
- Skoda Superb hatchback business
- Peugeot 3008 blue lease eigenlijk alleen in de GT-line maar mooi.
- Peugeot 508 hatchbak blue lease allure.

Die laatste is wellicht een opvallende tussen het rijtje maar toch serieus overwogen door het uiterlijk van de auto en beloofde scherpe leasetarieven. De facelift 308 SW heef de shortlist niet gehaald omdat deze in de lease duurder was dan de 508 (!!).
Andere eisen/wensen: Ondanks alle heisa schrijft werkgever nog diesel voor, automaat (door vele kilometers wel erg prettig) , meer ruimte op de achterbank dan de 308SW. Wens = led of xenon koplampen.
Op voorhand had ik geen absolute merk voorkeur en heb ik naast uiterlijk en ruimte toch ook de impact op de portemonnee mee laten wegen in de keuze. Liever een extra vakantie met het gezin dan een grotere auto rijden (waar ik 90% van de rijd alleen in zit)

Zodoende de nodige samenstellingen gedaan en die in de calculator van leaseplan gestopt. Al snel kwamen de volgende conclusies waarin de eigen bijdrage aan de werkgever, inclusief eventuele overschreiding van de leasenorm, en eurootjes bijtelling meegenomen zijn.
- VW golf in gewenste samenstelling: te duur en ik ben niet bereidt op een golf consessies te doen.
- Peugeot 508 ondanks zeer scherp leasetarief wordt 22% over 40k€ een hoop geld. De emotionele keuze dus (helaas) maar loslaten.
- Peugeot 3008 idem als de 508 en dan ook nog eens met relatief weinig ruimte.
- Skoda SuperB: door de wltp aanpassing was tijdelijk alleen maar de 2.0TDI Icm automaat leverbaar -> te hoge uitstoot in verhouding tot het toegestane door werkgever, dus ook geen optie.
Dan blijven de Octavia en Leon over. Dus op naar de (prefereerde) dealer; century in Groningen. Goed te woord gestaan en geholpen door Hans Kremer en Kor de Groot bij het maken van mijn keuze en opstellen van de offertes. Een proefrit met adaptieve cruisecontrol heeft me terecht overtuigd deze optie te nemen. (Zie update)
Met uitzondering van de gewenste led koplampen had Skoda een interessant aanbod met de tijdelijke clever edition, die als uitgangspunt genomen voor de verdere samenstelling.
Hetzelfde gedaan voor de Leon ST FR business intense (andere uitvoeringen bekoren me niet). Dealer heeft me, door veel vragen te stellen, goed geholpen in bepalen van, voor mij belangrijke en praktische, opties.
Offertes mee naar huis en thuis de laatste berekeningen gedaan. Helaas viel ook de Leon af; kwa totale kosten deed deze niet onder voor de 508, zal vast komen omdat het een wat ouder model is en de Octavia er door de grotere facelift nog wat jonger bij staat.

Uiteindelijke configuratie
Clever edition met standaard oa
- half lederen bekleding met stoelverwarming
- 3spaaks multifunctioneel sport stuur
Daarnaast:
- kleur race blue (velvet red was ook in de strijd)
- 1.6 TDI met DSG7 115pk
- adaptieve cruisecontrol
- 17” velgen trius
- zilveren dakrails
- DAB+ radio
- parkeersensoren voor en achter + achteruitrijcamera. (Had de 308 ook en is toch wel erg handig)
- volwaardig reservewiel.

Helaas dus geen led koplampen, die de style business wel zou hebben maar de andere opties die de style business heeft zijn voor mij geen must haves en ik moet nog wat te wensen overhouden voor de volgende auto, dit geldt ook voor de actieve info display; het digitale dashboard heeft het niet gehaald.

Begin september besteld en verwachting levering was begin november, dat zou mooi zijn want dan kan ik m dit jaar nog rijden. Helaas werd de levering een paar weken uitgesteld waardoor de standaard regeling van de leasemaatschappij in werking ging; levering schuift door naar 2019. Gelukkig heeft de dealer zelf al de toezegging gedaan dat mogelijke BPM aanpassing per 1-1-2019 niet voor mijn rekening was. Slim zoals ze zijn hebben ze dit voorkomen door de auto al in 2018 op kenteken te zetten, dat mocht van de leasemaatschappij dan wel weer. Waarom dan ook niet in 2018 leveren is mij nog steeds een raadsel.
4 januari de auto opgehaald bij Kor, onder het genot van een bak koffie de noodzakelijke administratie gedaan en na een korte uitleg van de belangrijkste zaken op naar Friesland!

Update 13023km:
Vooral de eerste weken maak je toch het vergelijk met je vorige auto, in mijn geval de 308 sw.
Zithouding; bij de Octavia zit je, met beide stoelen op laagste stand, wat hoger, op zich niet erg, de gehele zithouding is prettig en ik kan m’n armen goed laten rusten op middenarmsteun en portier. Het verschil tussen de premium stoelen van de 308 is merkbaar; die boden meer zijdelings steun al zijn de langere zitvlakken bij de Octavia weer prettiger. De sportstoelen van de style uitvoering hadden dit wellicht kunnen oplossen.
Entertainment: hierin ligt VAG echt lichtjaren voor op PSA. Wat een groot verschil in houding tot het drama systeem van de 308. In de Octavia werkt het probleemloos, super snel en Apple CarPlay is een welkome aanvulling. Overall is de bediening van de Octavia prettiger al heb ik het systeem van de 308, met alles in 1 scherm, op de langzame prestatie na, nooit als vervelend ervaren. Hoe vaak stel je nou een andere temperatuur in?
Prestaties: ik ben blij voor de automaat gekozen te hebben anders was het een 5 (!!) bak geworden. Hierdoor zit de auto altijd in het goede Toerengebied en wordt het gemis van 50Nm koppel deels gecompenseerd. Het verschil in koppel is echt merkbaar; de tussensprints zijn in de 308 echt sneller en soepeler, met handbak zou de 308 echt de betere keuze zijn geweest. Octavia maakt bij 130 ongeveer 2400 rpm in tegenstelling tot 2000 bij de 308, dit komt de rust aan boord niet ten goede, de Octavia maakt op kruissnelheid net wat meer lawaai of is minder goed geïsoleerd, tis maar hoe je het bekijkt.
Afwerking: prima materiaal gebruik in de Octavia hierin geen noemenswaardige verschillen.
Het rijden: hiervoor al geschreven over het verschil in prestaties. In het rijden zelf merk ik dat de Octavia nog comfortabeler is afgeveerd dan de 308. Drempels worden soepeler genomen waarbij het verschil in bodemhoogte helpt om de onderlip van de Octavia minder snel aan de grond te krijgen. Oneffenheden worden meer doorgegeven aan de auto, de 308 leek hier beter mee om te kunnen gaan. Wellicht hebben de 17” in verhouding tot 16” velgen bij de 308 hier nog invloed op. In mijn rijstijl zoek ik niet vaak de grenzen van de auto op waardoor ik in het dagelijkse rijden dit verschil niet als nadelig ervaar. De Octavia is een comfortabele auto.
Sinds ik kennis heb gemaakt met cruise control komt er bij mij geen auto meer zonder, ik gebruik het erg veel zelf bijv in de stad bij 50km/uur. Adaptieve cruise control was voor mij dus een logische volgende stap en de proefrit heeft me hierin overtuigd. Wat een super fijn systeem, helemaal in combinatie met de automaat. Vooral bij drukker verkeer; de auto remt automatisch af en in files zelfs tot stilstand. Wanneer het verkeer het toelaat is het met 1 druk op de knop terug naar de ingestelde snelheid. In het begin nog even zoeken naar de juiste instellingen van afstand en ‘respons’tijd waarbij ik de modus comfort met de kortste afstand het prettigst vind. De sport stand doet de auto later en daarmee abrupter ingrijpen waardoor de remlichten vaker aangaan en andere weggebruikers onterecht schrikken. Inmiddels weet ik wanneer de auto ingrijpt en ben ik goed in staat om hierop te anticiperen door op tijd naar links te gaan of om net even gas bij te geven zodat de auto niet afremt. Het systeem went snel en ik wil niet meer zonder, de combinatie met automaat is fantastisch, het is bijna leuk om in een file te rijden!
Ruimte: toen de kinderen de eerste instapten waren zij blij verrast van de ruimte op de achterbank. De oudste van 6 zat bij de 308 al met haar benen tegen mijn stoel terwijl ik met mijn 1.86 niet extreem groot ben en de stoel relatief dicht op het stuur heb staan. Das een grote plus dus. Kofferbakruimte is niet veel groter. Die van de Octavia is wat breder en daardoor net wat pratischer in mijn ogen.
Techniek: bij de eerste keer tanken ontdekte ik een vulopening van de ADD-blue, deze kan ik nu dus zelf ‘tanken’ en voorkomt hiermee een bezoek aan de dealer zoals bij de 308 dat is wel fijn.
Verbruik: Mijn vermoeden is dat de aanwezigheid van de ADD-blue tank ten koste gegaan is de dieseltank. De inhoud en daarmee actieradius is kleiner ten opzichte van de 308. Dat in combinatie met een hoger verbruik zorgt dat ik vaker moet tanken. Geen super groot probleem maar toch. Verbruik lag de eerste weken rond de 1 op 16 en daalt nu naar de 1 op 18. Nog steeds meer dan de 1 op 20 die de 308 haalden en als ik daarbij een beetje m’n best deed ging die naar de 1 op 22 bij veel snelweg kilometers. Dat zijn vooralsnog punten voor de 308 als helpt de Octavia weer in het sparen van de airmiles. Ik zal het verbruik in de gaten houden.

Problemen: in de voorjaarsvakantie een spoed bezoek aan de lokale dealer gebracht: een marter had de turboslang aangevreten waardoor de auto in een noodloop ging, wat een trage vak wordt het dan zeg! Door de dealer in Zwolle snel en vakkundig, zonder afspraak!!, opgelost.

Ik hoop jullie duidelijk te hebben gemaakt waarom ik toch voor de 13 uit een dozijn ‘leasebak’ ben gegaan.

Over 13.000km de eerste beurt en over 5.000km de eerste keer ADD-blue tanken.

Ik houd jullie op de hoogte.

Update 30.000km

  • 29.763 km

Update na 6 maanden en 30.000km:

Eerst de feiten:
Verbruik eerste 7500km niet boven de 1 op 16 kunnen krijgen maar gedurende de maanden erna kom ik nu uit tussen de 1 op 18,5 en 20,5. Verschil zit hem metname in meer of minder 80 of 100 km wegen. Zo’n 80% van de kilometers wordt op de snelweg verreden waarbij ik altijd de geldende limiet aanhoud.
Gebruik van D of S stand lijkt invloed op verbruik te hebben in het nadeel van de S stand en scheelt zo’n 0,5 km per liter.
15.561km 1ltr olie bij moeten vullen omdat de auto daar om vroeg. Volgens de olieboer wel erg snel en kwestie van goed in de gaten houden.
25.450km eerste onderhoudsbeurt (vlak voor de vakantie naar Italië, wilde niet de melding voor onderhoud ergens in de bergen krijgen). Hierbij geen bijzonderheden waargenomen en normale hoeveelheid olie afgetapt. De eerder bijgevulde liter lijkt dus een incident te zijn, of bewust vanuit de garage om op elke leaseauto een paar centen te verdienen? Ik zeg zomaar wat.
2x bandenspanning nagekeken (uit gewoonte) en bijzonder weinig verlies.

Tav de ‘emotie’:
De combi automaat met adaptieve cruise control is voor mij een blijver. Vooral bij het rijden op drukkere wegen erg ontspannen rijden waardoor de focus beter op de weg blijft. In het begin ff aftasten met de instelling tav de afstand en reactiesnelheid maar nu een goede balans gevonden in de kortste afstand en de reactiesnelheid op ‘comfort’. Langere afstand houdt hij wel erg vroeg in bij langzamer verkeer. De eco modus zorgt er voor dat de auto erg laat weer de snelheid terug aanneemt zeker als je naar de linkerbaan gaat met achterop komend verkeer. De sport modus daarentegen zorgt er voor dat de auto erg abrupt ingrijpt zodra er verkeer is, das ook weer niet fijn.
Toch zal een ieder dit voorzichzelf moeten bepalen. (De rijmodie pas je aan in de boordcomputer).
Kleurstelling en 17” inch velgen maken wat mij betreft het nog steeds een mooie verschijning tussen alle grijze en zwarte octaven.
Ten aanzien van het comfort in het interieur erg prettig; fijne stoelen, erg ruim uitstekende infotainment (vooral dankzij Apple CarPlay) en weggedrag wat nadrukkelijk op comfort gericht is. Tijdens de 1500km naar Italië met 4 man en bagage af en toe tegen het weke aan maar overall prima te doen.

Ten opzichte van zijn voorganger mis is wel de 50nm koppel die de 308sw meer had. Vooral bij snellere inhaalacties of in de bergen mis ik dit en is eerder terugschakelen door meer gas te geven of een verzet met de stuurflipper omlaag doen een vaak gedane oplossing. Ben ik verwend?

We gaan zien wat de komende 110.000km me gaat brengen, ik verwacht alleen maar goeds.

Update 51.000km

  • 51.000 km

Update na (op 1 week na) 1 jaar.

- 36123km: klacht op erg rumoerige koude motor. Ondanks geen lage omgevingstemperaturen klonk de motor elke ochtend alsof hij 3 weken stil had gestaan bij -15graden. Bij een warme motor waren de problemen opgelost. Verder ook geen klachten tav vermogensverlies iod. Zodoende filmpje van gemaakt en doorgestuurd naar de dealer. Die herkende het probleem en adviseerde langs te komen voor een brandstofadditief om eventuele interne vervuiling op te lossen. Mocht dit niet helpen zou verdere diagnose nodig zijn. Zodoende 120ml additief op 1 volle tank diesel toegevoegd en probleem was verrassend snel opgelost; geen rumoerige koude motor meer.
- 38696km: (dat is 13.000km na de onderhoudsbeurt) moest de olie bijgevuld worden; 1,4ltr is toegevoegd om op niveau te komen. Ik kijk er van op, de dealer echter niet en constateren dergelijk olieverbruik bij alle moderne auto's.
- 39.264: voor de 2e keer Add-Blue getankt, ditmaal 9,65ltr. Daarmee is Add-Blue verbruik ongeveer 10ltr op 20.000km.
- Verbruik: Schommelt nog steeds tussen de 1 op 19,2 en 20,2 waarbij de 20,2 écht een uitzondering is. Na winterbandenwissel is gemiddelde (nog) verder gedaald naar gemiddeld tussen de 1 op 17,6 en 18,8. Beide vind ik, ten opzichte van de 308SW, opvallend hoog. De 308 was/is echt zuiniger en daar merkte ik ook geen verschil tussen winter en zomer banden. Wellicht helpt de combinatie DSG én 17" velgen (tov 308 met handbak en 16") ook niet.
De eerstvolgende onderhoudsbeurt staat gepland voor eind januari 2020. (boordcomputer geeft nog 3300km aan).

Onlangs viel mij op dat ik nog steeds regelmatig even achterom kijk wanneer ik de auto achterlaat. Ik ben dan ook nog steeds erg blij met de kleur- en accessiores keuze van de auto, het is een mooie verschijning - voor een 13 in een dozijn auto - .

Update 86.000km

  • 86.055 km

Tijd voor een update over de tijd tussen de laatste review en de onderhoudsbeurt van vorige week.

In het kort; geen pechgevallen waar de auto zelf iets aan kan doen. Helaas begin 2020 3x een marter op bezoek gehad waardoor de auto in een noodloop ging en een werkplaatsbezoek noodzakelijk was. Oorzaak van de noodloop was beide keren een aangetaste ADD blue verstuiver waardoor deze vervangen moest worden. De 3e keer heeft de dealer, in overleg met de leasemaatschappij, een ultrasoon verjagen geplaatst en tot nu toe met succes.

Door de invoering van de maximum snelheid van 100km/u is het verbruik gedaald naar gemiddeld 1 op 21,5; een hele verbetering.
Tussen de onderhoudsbeurten door op 26-8 melding kaag oliepeil en is er 1ltr bijgevuld.

De afgelopen maanden viel mij op dat na een snelwegrit van minimaal 15km de automaat lijkt te slippen wanneer deze bij acceleratie van de 3e naar de 4e versnelling schakelt. Het is net alsnog de automaat na de snelweg rit ‘moe’ is en moeite heeft met een snelle overgang van 3 naar 4.

Dit heb ik als aandachtspunt bij de onderhoudsbeurt doorgegeven. Vorige week keurig door van den Brug in Heerenveen geholpen. Ze hebben de onderhoudsbeurt uitgevoerd en de automaatbak van een software update voorzien, dat schijnt standaard de eerste stap te zijn. Achteraf wellicht niet nodig omdat de automaat van dezelfde software versie voorzien was. Desalniettemin geeft de dealer aan dat ik de klacht in de gaten moet houden en dat bij aanhouden ervan wellicht de koppeling vervangen moet worden. Toch nog marterschade geconstateerd, ditmaal aan isolatie van de de uitlaatgastemperatuurmeter, die is vervangen. Of dit ook echt nieuwe schade is betwijfel ik, ik denk een erfenis van begin 2020. Gelukkig ditmaal zonder storing.

Ook in het afgelopen jaar 3 maal een storing aan het multi media systeem gehad. 1x toen Apple CarPlay in gebruik was en 2x bij het starten van de auto verscheen de melding ‘componenten bescherming actief’ in het scherm. Na maximaal 5 minuten herstartte het systeem uit zichzelf en was het probleem opgelost. De laatste 4 maanden heeft dit probleem zich niet meer voorgedaan.

Ten aanzien van de keuzes hij het bestellen nog steeds geen spijt. Nog altijd erg blij met de uitstraling en comfort van de O3. Automaat in combinatie adaptieve cruise control kan ik iedereen die redelijk veel kilometers maakt aanbevelen, wat rijdt dat relaxt zeg. En die stoelverwarming. Altijd oo minimaal standje 1 als de ‘r’ in de maand zit ?

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Update 88 t/m 160.000km (oeps, al weer 2 jaar verd

  • 160.000 km

Oeps en zo zijn we al weer (bijna) 2 jaar verder na de vorige review, sorry mensen!
Wat is er te vertellen...
Kort na de vorige review (km stand 88.600) hoorde ik in de ochtend een ratelend geluid, niet alleen bij koude maar ook bij warme motor. Op de terugweg vanuit Amsterdam naar Friesland dealer in Heerenveen gebeld en zij gaven aan toch maar even langs te komen ondanks dat de auto zelf geen meldingen/storingen aangaf.
Ook bij de dealer werd het extra motorgeluid geconstateerd en kon ik de auto meteen laten staan voor verder diagnose. (keurig vervangend - Seat - vervoer meegekregen)
En dat was maar goed ook!
Er bleek (erg) veel speling op de spanrol van de distributie te zitten waardoor de timing van de motor 2 'nokjes' versteld was. Daarnaast speling op de riem waardoor deze nog maar voor 1/3 over de rollen liep. Een hogere belasting (dan met 100km/u over de snelweg) had zeker grotere schade veroorzaakt. Gelukkig is het zo ver niet gekomen en zijn de problemen, onder garantie, met een nieuwe distributie-set opgelost.

Nu de auto er toch stond nogmaals de 'slippende' DSG koppeling (zie eerdere review) aangehaald en is helaas niet opgelost. Leasemaatschappij wilde (nog) niet overgaan tot (preventief) vervangen.

Km-stand 130.000:
10.000km na een onderhoudsbeurt moet er 2ltr (!!) olie bij. Dealer geeft aan dat zeer waarschijnlijk bij de beurt te laag afgevuld is. Daarnaast diesel additief toegevoegd ivm haperende motor veroorzaakt door vervuilde verstuiver(s) wat op zijn beurt weer veroorzaakt schijnt te worden door het (van de leasemaatschappij verplicht moeten) tanken van Shell Fuel-save diesel. Of dat waarheid is weet ik niet. probleem is er wel door opgelost.

In de tussentijd blijft het verbuik zoals eerder aangegeven en ben ik nog altijd blij met de keuze die ik gemaakt heb; model en kleur spreekt me nog altijd aan en de gekozen uitvoering en opties bevallen nog altijd goed.

Km-stand 159.000:
Wederom 1ltr olie bijgevuld na ongeveer 30.000km dus. Mijn vermoeden is dat het olie verbruik stiekem een klein beetje toe begint te nemen maar in mijn ogen nog niet zorgwekkend.

Bedankt en tot ziens!

  • 166.800 km

Sneller dan verwacht na m'n vorige review al weer een update; het is tijd om afscheid te nemen!
'Mijn' nieuwe lease Peugeot 308 SW staat voor me klaar om morgen opgehaald te worden.

Een échte update na m'n vorige update is er dan eigenlijk ook niet te vermelden, wel een slot oordeel.

Iets meer dan 4 jaar is de Octavia onze reisgenoot geweest en daar kijk ik met een positief gevoel op terug. De ruimte die de 'O3.5' biedt is erg fijn, bediening van alle componenten, inclusief het 'pientere pookje' voor de adaptieve cruise control, is intuitief en betrouwbaar.
Ten aanzien van de interieur kwaliteit zit het ook snor; materialen zijn niet krasgevoelig en lijken goed oud te worden. Kleine kanttekening zouden de wangen van de bestuurdersstoel zijn; deze zijn in leder uitgevoerd en ontstaan zo langzamerhand wat kleine 'haarscheurtjes' in. Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen er, los van stofzuigen, niets aan gedaan te hebben om het soepel te houden. Én het scherm van het multimedia systeem is érg vingerafdruk gevoelig wat er wel weer voor zorgt dat een schoonmaakbeurt loont ;-).

Motorisch blijf ik de DSG een beetje nukkig vinden. Vooral na een langere afstand op de snelweg (>50km) lijkt de koppeling voor de oneven versnellingen niet goed te weten wat hij moet en slipt hij onnodig lang. Op de diverse forums lees ik dat een spoeling dit kan oplossen; dat wil(de) de leasemaatschappij niet en is mogelijk aan de nieuwe eigenaar. Mits zij dat ook zo ervaren.

Qua comfort zit het bij de Octavia ook goed, wellicht zelfs té goed?!? Iets meer dynamiek in het weggedrag heeft mijn voorkeur. Tijdens een proefrit met de nieuwste generatie Octavia heb ik gemerkt dat dit verbeterd is. Realiseer je dit goed bij het overwegen van een Octavia en ervaar het zelf tijdens een (uitgebreide) proefrit.

Tot slot het antwoord op de vraag 'Waarom niet opnieuw een Octavia als lease-auto?'.
Hier spelen meerdere factoren mee.
In eerste instantie gekeken naar elektisch rijden in een Cupra Born en Kia EV6 (andere 'mooie' (érg subjectief) mogelijkheden binnen mijn leasebudget met range in de winter van >250km waren er niet) maar gezien levering in 2023 zou geschieden en de bijtelling weer aangepast wordt lag omslagpunt voor elektrisch of niet elektrisch rijden érg dicht bij elkaar en dan gaat m'n voorkeur toch (nog) naar benzine. (want jah, ook wij mogen geen diesel meer....iets met impopulariteit daarvan?!?)
Met de geringe merkenkeuze (VAG en Stellantis) van mijn werkgever bij benzine (hybride) modellen een short list gemaakt met wat er binnen budget mogelijk is icm een aantal eisen;
- station (SUV vind ik zonde geld; minder ruimte voor meer geld),
- automaat,
- adaptieve cruisecontrol,
- led verlichting (bij voorkeur adaptief),
- achteruitrijcamera en
- stoelverwarming.
Seat Leon ST: werd toch de duur in een leuke uitvoering, dashboar wel érg saai.
Skoda Octavia station: in Business Edition Plus met 1.0 110pk DSG een leuke auto voor goed budget.
Peugeot 308 SW Allure Pack Business 130pt EAT8: zelfde totale kosten dan de Octavia maar in een heeeuuuul mooie nieuwe jas, wat een schitterend model (wederom; subjectief en vooral mijn mening)
VW Golf Station; viel af; alleen basisuitvoering mogelijk
Opel Astra Station nieuw model: érg mooi die nieuwe Astra echter kwam levering te laat.
Zodoende op 1 dag proefit in Octavia en Peu 308 verricht en het aanzienlijk fijnere rijgedrag heeft de doorslag gegeven voor de 308 SW.
Qua binnenruimte was de vorige 308 kleiner dan de huidige octavia (zie ook m'n andere review) en die achterstand is heel goed ingelopen door Peugeot. Doorslag gaf uiteindelijk het design en daarmee het gevoel weer echt wat nieuws te rijden.

Kortom; als de Peugeot 308 later op de markt was gekomen was het zeker weer een Octavia geworden.
Ik sluit dan ook uit dat dit m'n laatste Skoda geweest is.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.