Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Ambition Business (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Ambition Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 28.650 km |
KM-stand laatst | 71.000 km |
Eerste ervaringen met de Octavia
- 39.000 km
Bijna 95.000 heb ik afgelegd met m’n Peugeot 308SW die ik als occasion heb gekocht in 2015. Die auto was enorm ruim en heeft goede diensten bewezen, maar een aantal zaken begonnen vervelend te worden. Gebrek aan vermogen, eigenlijk wat te zwaar, hoog brandstofverbruik, maar vooral het olieverbruik van de 1.6 VTi deed ons besluiten iets anders te zoeken. Bij een vakantierit moest eerst motorolie bij de action worden ingeslagen, dan begin je toch niet met heel veel vertrouwen aan een lange rit.
Inmiddels hebben we ruim 10.000 km afgelegd in onze Skoda Octavia 1.5 TSI DSG Ambition Business. Tijd voor een eerste indruk van wat bevalt en wat tegenvalt aan de auto. Het grootste verschil tussen de Peugeot en de Skoda is de achterbank: in plaats van drie losse stoelen hebben we nu gewoon een bank. Gek genoeg heb je met ouder wordende kinderen achterin juist minder ruimte nodig (door het ontbreken van allerlei Maxi-Cosi achtige toestanden. Verder is onze derde zitrij er niet meer, maar in de praktijk is daar prima mee te leven.
Ik heb overigens altijd een zwak gehad voor de VW Passat van de B8 generatie, maar die is zowel qua aanschaf als qua onderhoud net iets boven budget op de lange termijn. Op zoek naar een ‘poor man’s Passat’ kwamen we al snel uit bij de Octavia III. Jaren geleden hebben we heel veel plezier gehad van de eerste generatie Fabia en het sobere maar mooi afgewerkte interieur van de Octavia was een soort feest van herkenning. Ook de ruimte binnenin viel positief op, dus uiteindelijk was de knoop vrij snel doorgehakt.
Vervolgens is er nog best veel te kiezen. Los van de uitvoeringen is er de 3-cilinder 1.0 TSI en de 4-cilinder 1.4/1.5 TSI. Na 6 jaar aanmodderen met te weinig vermogen besloten we om sowieso voor de 4-cilinder met 150 PK te gaan. Vervolgens is er de keuze tussen handgeschakeld of automaat. Ook hier waren we er snel uit: het moest een automaat worden, waarover later meer!
Inmiddels zijn we ruim 6 maanden verder en is het tijd voor een eerste evaluatie. Overigens ben ik overall erg blij met de auto, ik benoem de minpunten vooral zodat anderen voor zichzelf (bij een proefrit) kunnen nagaan of dit een probleem vormt of niet.
Plus- min- en twijfelpunten
- 40.000 km
Pluspunten:
- De motor. Het betreft een 1.5 TSI, dus de EA211evo motor, een doorontwikkeling van de EA211 1.4 TSi. Onze verwachting is dat in deze motor de kinderziektes van de 1.4 TSi allemaal zijn opgelost, de tijd zal leren of dit echt zo is. Hoe dan ook, de motor is enorm krachtig (in de bergen, om aanhangers te trekken, etcetera), maar ook enorm zuinig. Ik rij vaak rond de 95 a 100 km/uur op de cruise control, de motor draait dan in de ‘tweecilindermodus’ op z’n dooie gemak z’n rondjes. Het brandstofverbruik is overigens over de eerste 10.000 km 1 op 16,8, dat lijkt mij een hele mooie score.
- De ‘simply clever’ vindingen. Overal in de auto zijn tashaken te vinden, dasboardkastje heeft een dubbele bodem, bekerhouders zitten op de goede plek, over de USB oplaadpunten is nagedacht, etcetera. Als mooiste vinding hebben we een dubbele kofferbakbodem waaronder uitsparingen zijn gemaakt voor de bijpassende dakdragers, die dus altijd mee kunnen. Kortom: je hebt steeds het gevoel dat er echt goed over deze auto is nagedacht.
- De connectiviteit: het multimediasysteem werkt naadloos samen met Apple Carplay en is helder, snel, betrouwbaar en logisch opgebouwd. Ik zou niet weten hoe dit verder verbeterd zou kunnen worden.
Minpunten:
- De cruise control is van het type op een ‘stengel’ met kleine knopjes achter het stuur. Blijkbaar is dit de goedkope oplossing, want duurdere VAG modellen hebben knoppen op het stuur. Er is prima mee te leven, maar er is geen goede oplossing om de cruise control tijdelijk te onderbreken vind ik. Licht het rempedaal aantikken is een optie, maar irritant voor de mensen achter je (remlichten die oplichten zonder reden). Blijft over het kleine knopje een beetje naar rechts te bewegen, waarbij die weer terugveert naar links. Dit gaat meestal goed, maar als je het iets te enthousiast doet staat de hele cruise control uit en moet de snelheid weer opnieuw worden ingesteld. Allemaal niet erg, maar m’n Peugeot 308 uit 2009 had dit beter voor elkaar. Misschien tijd voor een update? Deze oplossing is al zeker 20 jaar oud (maar blijkbaar ben ik de enige die er moeite mee heeft…)?
- De stoelen zitten prima maar zijn zeker niet baanbrekend qua comfort. Voor berijders met rugklachten zou ik adviseren om voor te sparen voor een Passat / Superb. Overigens is dit ook voor een groot deel gewenning, na een half jaar kan ik zonder problemen uren doorbrengen in de Octavia.
- De verlichting functioneert helemaal prima en staat altijd op ‘automatisch’. Wat ik mis is een soort controlelampje dat de verlichting ook echt aanstaat. Misschien ben ik ouderwets op dit gebied, maar in al mijn auto’s tot nu toe was dit lampje er. Aan de helderheid van het multimedia scherm kan ik afleiden of de auto ‘denkt’ dat het donker is, maar ik vind het toch raar dat dit op die manier moet. Ook de grootlicht-assistent is niet heel logisch. Aanzetten gaat prima, uitzetten kan alleen door te ‘seinen’, dat zou toch anders moeten kunnen.
- De KM teller (totale afstand) verdwijnt op het moment dat de cruise control aan gaat. Nu rij ik bijna altijd met de cruise control op standby, dus ik heb tijdens het rijden geen KM teller. Is op zich geen ramp, maar wel apart. Dit komt in meerdere VAG auto’s voor, ik begrijp die keuze van de fabrikant niet helemaal. Is toch jammer dat je het heugelijke feit mist dat de auto de 100.000 km passeert…?
- De achtervering en demping is niet helemaal naar m’n zin. Ik ben geen onderstel expert, maar gevoelsmatig moet zowel de vering als de demping wat straffer worden afgesteld. De auto veert best ver door bij een verkeersdrempel, wat op zich geen ramp is, maar dit wordt niet adequaat gedempt. Zeker met een vol beladen auto zijn verkeersdrempels geen pretje. M’n Peugeot (nota bene Frans) kan verkeersdrempels met veel hogere snelheden aan…
Twijfelpunt:
- De DSG. Ik vind het lastig om een oordeel te vellen over de 7 traps ‘DirektSchaltGetriebe’. Aan de ene kant ben ik er enorm tevreden over. Hij reageert goed, schakelt op het juiste moment, is stil, schokvrij, intelligent enzovoort. Toch heeft hij één eigenschap waar ik moeilijk aan kan wennen en dat is de reactietijd vanuit stilstand. Zo af en toe komt het voor dat je snel op moet trekken om in te voegen in een rij auto’s. Op zo’n moment heb ik liever een ouderwetse handbak. De halve seconde die de DSG nodig heeft om te reageren is dan net even irritant. Je zou op zo’n moment wellicht met de hand kunnen schakelen, maar dat vergt wat oefening denk ik. Misschien draai ik later bij in m’n mening!
Tot zover de eerste indruk, later meer!
Ons ben zuinig
- 42.000 km
In de overwegingen om voor de Octavia te kiezen speelde de verbruikskosten vanzelfsprekend een rol. Gewoon een benzine, een plug-in hybrid, of toch al voor volledig elektrisch gaan? We maken vooral snelwegkilometers en uiteindelijk hebben we gekozen voor de 'gewone' benzine. Het verbruik was de eerste maanden rond de 1 op 15 a 1 op 16, in de kou met winterbanden. Met zomerbanden doet die het een stuk beter, 1 op 17 a 1 op 18. Op de laatste tank heb ik echt alleen maar snelwegkilometers gemaakt en met die tank hoefde ik pas na 900 km naar de pomp, om net iets minder dan 45 liter af te rekenen. Ruim 1 op 20 dus! Als ik bedenk dat ik een groot gedeelte (+/- 300 km) met fietsen op het dak heb afgelegd dan denk ik dat 1000 km op een tank ook wel haalbaar moet zijn. Geen spijt van m'n keuze om voor benzine te gaan in ieder geval, elektrisch zal niet veel goedkoper zijn denk ik.
Wel de ruimte, niet de lasten!
- 71.000 km
De Octavia is inmiddels 25 maanden in ons bezit, we zijn er heel wat keren mee op vakantie geweest (3 keer wintersport, 2 keer zomervakantie, weekendjes weg, etcetera), en voor je het weet ben je 42.000 kilometer verder. Het bijhouden van administratie is niet m’n sterkste punt, maar op de één of andere manier lukt me dat met het bijhouden van autokosten dan weer prima. Het idee van de Octavia was een soort ‘poor mans V70’, oftewel wel lekker veel ruimte, maar niet de hoge kosten. Bij deze een korte uiteenzetting van de verschillende kostenposten:
Brandstof: in de winter rijden we op winterwielen, in de zomer op de (originele) Skoda velgen en banden, voor het verbruik maakt dit gek genoeg niet zoveel uit. Het verbruik varieert van 1 op 15 tot 1 op 20, gemiddeld zitten we op 1 op 17,4. We proberen onze tankbeurten zo te plannen dat we zo min mogelijk in het dure Nederland tanken, maar we gaan er niet voor omrijden. Voor een ritje wintersport tanken we bijvoorbeeld net over de grens op de heenweg en terug weer net voor de grens. Van de grens tot aan de bestemming is het dan toevallig weer precies een volle tank (+/- 750 km). Dit alles resulteert in een mooie € 10,67 per 100 km aan brandstof.
Afschrijving: voor het bepalen van de afschrijving baseren we ons op de dagwaarde van de koerslijst van de ANWB. De opgegeven waarde is gevoelsmatig aan de lage kant, maar zodoende rekenen we onszelf in ieder geval niet rijk. Volgens deze koerslijst is de waarde van de Skoda € 3200 lager ten opzichte van de aanschafprijs, wat zich vertaalt in een kostenpost van € 7,62 per 100 km.
Verzekering / MRB: dit bedrag komt gezamenlijk uit op +/- € 100 per maand (ongeveer 50/50), wat zich vertaalt in € 5,91 per 100 km. Overigens betreft dit een allrisk verzekering met pechhulp waarbij ik het geluk heb dat ik nog nooit een schade heb geclaimd wat zich vertaald in een mooie no-claim korting. Hier valt op te besparen, maar vooralsnog laat ik het zo.
Onderhoud: De onderhoudskosten over de eerste 25 maanden / 42.000 kilometer bedroegen gezamenlijk € 1344.- Hierin zaten ook de kosten van een kapotte achterband (€ 108), maar verder alleen de reguliere beurten. We hebben ervoor gekozen om de auto mee te nemen zonder uitgebreid onderhoud, dat moest 6 maanden na aanschaf worden gedaan. Dan nog bedragen de kosten slechts € 3,20 per 100 km en dat lijkt mij erg netjes. Vroeg of laat gaan deze kosten stijgen, maar vooralsnog ben ik erg tevreden over deze kosten. Overigens laat ik het onderhoud uitvoeren bij de Skoda Dealer en dat bevalt vooralsnog prima!
Kort samengevat zijn de kosten per 100 km als volgt:
€ 10,67 per 100 km aan brandstof
€ 7,62 per 100 km aan afschrijving
€ 5,91 per 100 km aan verzekering / MRB
€ 3,20 per 100 km aan onderhoud/reparaties
Totaal komt dat op € 27,40 per 100 km, dat lijkt mij erg netjes dus ik ben dik tevreden.
De kosten exclusief brandstof bedragen overigens vooralsnog € 281 per maand. Dit is niet niets, maar zeker geen ‘business case’ om private lease te overwegen, dus m’n voornemen is om nog lekker een paar jaar door te rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Ambition | Origineel NL | Airco | Cruise Control | Trekhaak |
- 2018
- 256.162 km

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Ambition Business | DSG | Cruise control | NAVI | Bluetooth |
- 2019
- 169.967 km

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Ambition Business | Navi | PDC V+A | Trekhaak | AppConnect | Cruise | Stoelverw.
- 2019
- 132.822 km