Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business (2018)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business (2018)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst59.880 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Octavia? Ja, een Octavia

  • 59.880 km

Februari 2018 ben ik van baan gewisseld, en dus tijd voor een nieuwe auto. Volgens het beleid van mijn werkgever moet men eerst de voorloop auto op rijden. 

Er waren verschillende opties, maar koos voor de auto die ik als eerste door de kilometers zou krijgen. Het werd een Peugeot 308 SW - 1.6 e-HDi Active uit 2012! Volgens het boekje met een automaat, maar die naam mag het echt niet dragen. Schakelen deed hij op de meest onmogelijke momenten en het ging ook verre van soepel. "Manueel" schakelen ging ook en ook dat was niet veel beter.

Gelukkig kon ik al snel een nieuwe auto samenstellen. Het budget was enorm bij mijn werkgever, waardoor je makkelijk makkelijk een audi A4 station in een dikke uitvoering kon bestellen, maar ik ben ook geen dief van mijn eigen portemonnee. Ik zocht dus een praktische auto met veel kofferbakruimte tegen een goedkoop leasetarief en met een automaat. Het budget wat over zou blijven na het bestellen gebruik ik liever voor vakanties dan voor een auto

Op basis van uiterlijk 3 benzineauto's geselecteerd (mijn werkgever wil geen diesels meer, ondanks mijn ~60.000 per jaar) en proefgereden waaronder de Skoda Superb, VW Passat en de Renault Talisman allen de stationvariant. 

Voor mijn projecten sleep ik zo nu en dan wat spullen mee, dus is ruimte achter in wel prettig. Ook ruimte op de achterbank was een vereiste i.v.m. het vervoeren van kinderen en tijdens de wintersport een paar volwassenen.
Qua auto's ben ik echt niet zo'n kenner en vond alle drie de auto's wel prima rijden moet ik eerlijk toegeven. Ik had de keuze eigenlijk al gemaakt na het proefrijden (het zou de Superb worden) toen de verkoper me liet plaats nemen in een 1.0 TSI Octavia met DSG automaat. Die had ik niet op mijn shortlist staan, maar de verkoper zei dat als je veel auto voor minder dan een Superb wilde, ik deze eens moest proberen. Ik vond dit zeer verrassend, want elke verkoper wil in de basis toch zo veel mogelijk verkopen?

De ruimte in de Ocatvia is prima en de afwerking redelijk. Genoeg ruimte voorin en achter mezelf (1.85m) kan ik vorstelijk zitten. De kofferbak van 610 liter is ook meer dan genoeg voor wintersport en werkspullen, dus toch maar gaan rijden.

Tijdens het rijden was ik verbaasd over de 1.0 want die was verrassend pittig.  Rijden gaat dan ook prettig en de DSG doet ook wat hij moet doen, al moet ik wel zeggen dat deze in de "sportstand" iets te lang in de toeren blijft hangen voordat hij het volgende verzet kiest. Ook moet je niet met de ramen open rijden, want een 3 cilinder maakt geen mooi geluid. Maar aangezien je deze bijna nooit open hebt en je de motor van binnen niet goed hoort, is dit voor mij niet storend.

Na het rondje Apeldoorn met de verkoper samen gezeten en zo'n beetje alle mogelijke opties aangevinkt die er nog aan te vinken waren op deze Style Business. Uiteindelijk stond er op papier een prima auto voor de aankomende 160000 kilometer.  Helaas was het digitale instrumentarium nog niet beschikbaar t.t.v. bestellen, maar goed, de eisen die ik had om zo comfortabel mogelijk te rijden zaten op deze samengestelde auto.

- lederen bekleding incl stuurwiel
- Automaat
- Full led koplampen
- Apple Carplay en DAB+
- Canton Sound System
- Adaptive Cruise Control
- Trekhaakje
- Elektrische achterklep, stoelen en spiegels
- Optical Part Assistant- Sunset
- Lane Assist en Blind Spot- 18 inch Alaris velgen

De auto werd 10 oktober geleverd en moest zeggen dat ik de Quartz Grey Metallic Kleur best saai vond in het echt. Maar goed, wel een kleur waar je vuiligheid niet zo snel op ziet. Een enorme poetser ben ik niet, storen kan ik me wel aan een vuile auto.

De eerste 5000km:
Zonder problemen al merkte je wel dat de auto nog niet aan het verbruik zat wat je zou verwachten. 1 op 14 met een licht voetje.

7000km:
Mijn zoontje van 5 rook benzine bij het instappen van de auto. Apart, want die stond het hele weekend op de oprit en er was niet mee gereden. De auto gestart en de motorkap geopend. Brandstof spoot eruit, dus de auto, maar weer uitgezet en de dealer gebeld. We hadden bezoek gehad van een steenmarter. Binnen het uur stond de vervangende auto er en 2 dagen later werd de auto met nieuwe slangen weer terug gebracht.

29500 km:
De eerste beurt. In deze periode had ik op een notitieblokje wat puntjes opgeschreven die ik graag verholpen zou willen hebben. O.a. de raambediening voor. Die rammelde tijdens het afspelen van muziek en mijn luisterboeken. Erg irritant. Tevens vond ik de navigatie wel een update kon gebruiken. De raambediening was snel gemaakt, maar de update koste geld en dat wilde de leasemaatschappij niet betalen en ik ook niet. Dan maar navigeren met Waze en flitsmeister op de achtergrond. Een prima combi moet ik zeggen.

September 59880 km:
Nog steeds rijd ik met plezier in deze auto. Het verbruik zit gemiddeld op 1 op 19 waarbij ik veel snelwegkilometers maak en veel 80 kilometer wegen heb. Waar mogelijk rijd ik ~10 kilometer per uur harder dus het verbruik vind ik zeer acceptabel.

Samenvattend; Als je een praktische auto zoekt voor weinig geld die comfortabel rijdt dan is een 1.0 Octavia Combi aan te raden. Voor de looks hoef je het niet te doen, want erg bijzonder is hij niet van buiten, maar ja... het merendeel zit je toch binnenin en valt dat toch niet op.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.