Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Busine (2018) #2

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Busine (2018)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Busine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst138.500 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Intro

  • 17.500 km

Hiervoor reed ik in een Renault Megane Hatcback 1.5dci Bose.
Die was nadat we een kleintje hebben gekregen wat aan de kleine kant geworden. Zo moest de voorstoel verder na voren omdat anders de maxi cosi niet op de achterbank paste.
Toen ik van de baas op zoek mocht naar een nieuwe auto moest het dus een station in het C segment worden.
Aangezien ik niet heel veel kilometers maak is besloten dat het een benzine moest worden i.p.v. een diesel. Dat scheelt inmiddels ca. 5k in de aanschaf!

Ik was er al snel uit dat voor mij ging tussen de Renault Megane estate en de Skoda Octavia combi.

Megane:
+ Looks
+ Veercomfort
- EDC minder geraffineerd (Minder soepel schakelen, ca. 500 toeren meer op de snelweg)
- Windgeruis duidelijk hoorbaar
- Motorgeluid storend aanwezig
- Duidelijk krapper achterin
- Duidelijk krapper in de achterbak (Vooral minder hoog)
- Bediening Infotainment traag en grafisch minder mooi

Octavia:
+ Ergonomisch doordacht
+ Ruim achterin
+ Ruime achterbak
+ Infotainment snel en grafisch mooi
+ DSG
+ Weinig motorgeluid
- Behoudend uiterlijk, eigenlijk alleen leuk met 18”, zilveren dakrails + raamomlijsting, getinte ramen.
- Iets minder veercomfort

Ik heb beide proefritten achter elkaar gedaan dus ik kon ze daardoor goed vergelijken.
Het was voor mij al snel duidelijk dat het de Octavia moest worden.
Wat voor mij vooral de doorslag gaf was dat de Octavia motorisch stiller is en de automaat veel prettiger schakelt.

Uiteindelijk heb ik voor de Style Business uitvoering gekozen omdat de Ambition business qua uitrusting op een lager niveau ligt dan mijn oude Megane Bose.
Als opties heb ik nog gekozen:
- Sunset (getinte ramen achter)
- Reservewiel (Nog nooit nodig gehad, maar just in case…)
- 18” velgen type Alaris.
- Bagagerek

Ik heb overigens achteraf nog Sonniboy zonwering gekocht omdat mijn dochter het toch nog te licht vond met enkel de getinte ramen. Deze passen erg goed en zijn makkelijk te monteren.
In de winter heb ik ze er wel uit gehaald omdat ik het anders te donker vind om doorheen te kijken. Vooral bij manoeuvreren in het donker.

De auto is eind maart 2018 besteld en eind augustus 2018 geleverd, net een dag voordat ik ermee op vakantie naar Frankrijk zou gaan. De dealer heeft veel moeite gedaan om hem op tijd binnen te krijgen. Daar was ik uiteraard erg blij mee! Niet alleen vanwege de praktische redenen ?

Inmiddels zijn we een half jaar en 17500 kilometer verder en vond ik het tijd om mijn bevindingen tot nu toe te delen:
+ Nog steeds erg blij met mijn keuze.
+ Canton audio klinkt goed en is voor mij voldoende in te stellen.
+ Navigatie via Apple Carplay werkt erg goed.
+ Drie cilinder bij normaal gebruik erg stil, bij vol gas een flinke roffel (na gewenning kan ik er inmiddels de lol van inzien)
+ DSG in S-stand reageert vlot en houd de auto in zijn ideale toerengebied zonder onnodig hoog in de toeren te blijven hangen.
+ Ligt beter op de weg dan mijn vorige Megane (Strakkere besturing en minder beweeglijk onderstel op klaverbladen)
- Ingebouwde navigatie kiest mijns inziens niet altijd de meest logische route. Voor mijn gevoel de in theorie de snelste route maar niet in de praktijk. Vooral op vakantie in Frankrijk merk je dat er veel lokale wegen zijn waar je 80 mag, maar het in de praktijk nooit haalt. Google maps en Waze lijken dit beter door te hebben.
- Ingebouwde navigatie is niet goed te koppelen met het hotspot van mijn iPhone 8 plus. Of dat aan mijn telefoon ligt weet ik niet, maar ik moest hem altijd handmatig triggeren om met mijn hotspot te verbinden (als ie hem al zag) Dus daardoor geen actuele file informatie en daarom voor mij onbruikbaar.
- DSG in D-stand reageert mijns inziens te traag op het gas en schakelt te snel op. Hierdoor lijkt het net alsof ie 50pk mist.
- Met mijn sportieve rijstijl is die niet bepaald zuinig (ca. 1:13)

Grote beurt

  • 32.300 km

De auto heeft zijn eerste beurt gehad, niks bijzonders. Enkel de rechter buitenspiegel gesmeerd omdat die kraakte met in en uitklappen.

In die 32000 kilometer heb ik ca. 1 liter olie moeten bijvullen.

Ervaringen tot nu toe zijn eigenlijk niet veranderd t.o.v. mijn vorige bericht.
Wel wat kleine dingen:

Op een gegeven moment werkte Apple Carplay niet meer i.c.m. mijn iPhone 8 plus. Dat was wel vervelend omdat dat normaal erg goed werkt i.c.m bijv. Waze. Andere kabel geprobeerd, geen verschil. iPhone van mijn vrouw geprobeerd; die werkte wel. hm, eerst mijn iPhone gereset met behoud van data: geen verschil. Daarna toch maar mijn iPhone gereset naar fabriekswaarden en daarna werkte Apple Carplay gelukkig weer. Hopelijk is dit niet te vaak nodig.

De bandenspanningssensoren hebben nogal eens valse meldingen gegenereerd, er was dan echt niks aan de hand. Echter heeft die me ook een keer een juiste waarschuwing gegeven: Spijker in de band die vervolgens langzaam leeg liep. Gezien de platte banden was dat niet te zien en qua rijgedrag was het ook nog niet te merken. Ik heb dus gemixte gevoelens bij dat systeem ;)

Grote beurt + Afstellen DSG

  • 57.000 km

Laatst heeft de auto een grote beurt gehad bij 57000km. Door Corona wat minder gereden dan voorheen.
Auto bevalt nog steeds prima. Wel was de DSG wat nukkig bij manoeuvreren, reageerde traag of schokkerig. Als ik hem in zijn R zette wachtte ik altijd even totdat ie ging kruipen en gaf dan soms wat gas bij om iets sneller te parkeren. Maar vaak ging ie dan niet kruipen en gaf ik een klein beetje gas, vervolgens gebeurde er niks en dan opeens kloink, sprong ie in de achteruit en ging met een ruk achteruit. Het achteruit rijden gaat dan ook schokkerig. Hetzelfde soms ook bij het vooruit wegrijden.

Ik heb dit bij het maken van de werkplaatsafspraak gemeld en dit is netjes opgelost.
Pon gaf aan dat dit een bekend probleem was en dat de DSG anders afgesteld moest worden.
Daarvoor moest de DSG compleet uit de auto om opengehaald te worden. Hiervoor waren helaas niet alle materialen tijdig geleverd en moest de auto een nachtje blijven. Wel gratis leenauto dus was ook geen probleem.

Wat ik begreep waren de koppelingen nog helemaal in orde en was er verder ook niet echt iets kapot. Het was puur een kwestie van anders afstellen.

De DSG lijkt nu inderdaad een stuk beter te reageren, dus dat is fijn!
Al met al wel een flinke operatie geweest, en ik ben blij dat ik die rekening niet hoef te betalen.
(auto is sowieso met 2 jaar extra garantie aangeschaft)

Toen we op vakantie waren kon ik op een gegeven moment de auto niet meer in. De auto ging niet van slot met kessy. Ook niet via de knoppen op de afstandsbediening. Klepje van de handgreep gehaald en de deur via de sleutel alsnog open gekregen. Maar starten ging niet omdat je de sleutel nergens in kon doen. Ik dacht dat er vast wel een methode zou zijn om hem alsnog te starten, maar aangezien het instructieboekje bij het reservewiel lag kon ik daar dus niet bij. (alleen de bestuurdersdeur ging van slot)
Uiteindelijk online een instructieboekje gevonden en het blijkt dat je de sleutel tegen de startknop moet houden en de auto dan te starten is. Dat klopte inderdaad. Kon in de winkel nog net voor sluitingstijd nieuwe batterijen halen voor de afstandsbediening. Die waren kennelijk leeg.
In het instructieboekje staat dat het controle lampje op de sleutel rood moet knipperen als je een knop in drukt. Doet die dat niet dan is de sleutel (bijna) leeg. Klinkt leuk, maar als je kessy hebt dan zie je dat lampje dus nooit.

Mijn vorige auto gaf het in de boardcomputer aan als de batterij van de sleutel bijna leeg was. Dat is pas simply clever ;-)

Niet veel veranderd

  • 82.750 km

De auto heeft begin oktober weer een grote beurt gehad. Er stond toen 75000 op de teller. Vanwege corona een stuk minder dan normaal.
Er waren niet echt bijzonderheden. Gewoon normaal onderhoud.

Mijn ervaringen zijn nog steeds positief. Het is gewoon een ruime, comfortabele goedmoedige lobbes.

In de categorie klein leed, dingen die ik niet zo "simply clever" vind:
- Achterruit wisser gaat automatisch mee op de regensensor. Dus niet alleen automatisch wissen bij achteruit rijden (dat vind ik dan wel weer handig) Maar dus ook gewoon bij normaal rijden blijft dat ding maar wissen, terwijl die vaak genoeg helemaal niet zo heel nat word en hij dus schraapt...
Kan niet uitgezet worden in de boardcomputer.
- Achterruit- en spiegel verwarming zijn aparte knopjes, De knop voor de achterruit zit bij het climate control paneel, de knop voor de spiegel verwarming in de deur bij de joystick voor het verstellen van de spiegels: Erg onhandig, combineer dat gewoon in 1 knop.
- Keyless entry werkt alleen door het aanraken van de handgrepen op de voorportieren, niet op de achterdeuren. Hoe vaak ik wel niet mijn kinderen in wil laten stappen en aan hun deur trek... oja, eerst mijn deur. Ook kon ik bij mijn vorige auto (Megane) gewoon weglopen en ging alles op slot, doet deze ook niet. Moet je eerst de handgreep aanraken.
- Waarom heeft niet elke auto een tankdop geïntegreerd in de tankklep? Mijn Megane hiervoor had dat en hoe super is dat? nooit meer dat ding los draaien, ergens ophangen, vieze handen.

Nogmaals, het is geneuzel in de marge. Als Nederlander moet je toch iets te zeuren hebben ;)

Einde in zicht

  • 138.500 km

De auto heeft laatst weer een grote beurt gehad. Niks bijzonders, gewoon normale slijtage dingen:
- Voorband
- Remschijven/blokken
- Wisserbladen
- Vloermatten
etc.

Gezien de leeftijd van de auto was het weer tijd om er afscheid van te gaan nemen.
De keuze is gevallen op een nieuwe Octavia, en dan de 1.5 TSI e-tec sportline business. Deze word ca. maart/april 2024 geleverd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.