Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf42.500 km
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf

  • 42.500 km

Op zoek naar een vervanger voor de Leon Style Business 1.4 tsi (Ik heb zeer positieve ervaringen met deze motor). Met trekhaak, want wij hebben een caravan. Geen grote en geen zware. Een Caravelair Ambiance Style 390. Toch willen we in de toekomst wel een iets grotere en de volgende auto moet dit wel aankunnen.
Waren er nog meer eisen? Welzeker. Het moet bijvoorbeeld geen 'benzineslurper' zijn en over praktische ruimte beschikken. Ook wilden we wat meer comfort en ergonomisch voldoende flexibel in verband met het verschil in lengte tussen mij en mijn vrouw. Zodoende ben ik gaan zoeken op het net en heb de eerste afspraken bij lokale dealers kunnen maken. Daarbij ook onze VAG dealer Broekhuis bij ons in de buurt. Elke verkoper gaven we onze wensenlijst en na een bakkie koffie deden we de verschillende proefritten. We kwamen daarbij steeds op station-versies uit. Een SUV is toch een soort hatchback op plateauzolen en biedt weinig extra ruimte en des te meer CO2 uitstoot. Ik begrijp de populariteit niet zo van dit type koetswerk.
Afijn. We hebben gereden in de Renault Megane, Opel Astra, VW golf en Skoda Octavia. Ze konden allemaal 1300 kg trekken, max. 75 kg kogeldruk hebben en hadden allen een turbomotortje met meer dan 110 pk. De Octavia vonden wij beiden het fijnste model. Heerlijk stil, erg fijne wegligging en vering, soepele 1.0 tsi motor, lekker schakelen, veel ruimte, mooie afwerking, nog fabrieksgarantie en gewoon erg netjes. Vrijwel nieuw gewoon.
De verkoper vertelden we over ons eisenpakket en volgens hem voldeed de Octavia aan al deze wensen. We hebben nog wel getwijfeld over de golf. De staat van de auto gaf echter de doorslag. Het werd de Octavia. Er moest alleen nog wel een trekhaak onder.

Eerste ervaringen

  • 42.550 km

De auto rijdt echt heerlijk. Vooral de vering en het geluid zijn vergeleken met de ervaringen die we hadden met de Leon, een stuk fijner. De bediening is uit de VAG stal, dus bekend. Het infotainment systeem is razend snel en goed overzichtelijk.
Het optrekken vanuit stilstand bleek wat wennen. Bij de 1.4 tsi kon ik mijn koppeling bij wijze van spreken zonder gas op laten komen. Bij de 1.0 tsi ligt dit wat gevoeliger. Met afslaan of stoterige reacties tot gevolg. Gelukkig went het snel en gaat dit nu soepel. Tijdens het rijden valt op de de motor het lekkerst draait boven de 2000 toeren. Daaronder protesteert het motortje brommerig en reageert het niet helemaal zoals je wilt. Boven de 2000 loopt het echter als een zonnetje. Ook even wennen dus. Het vereist een wat andere benadering.
In het verkeer loopt het allemaal soepeltjes mee. De motor heeft ook ruim voldoende pit om even te versnellen. Mits je boven de 2000 toeren zit dus.

De stoelen zijn we erg tevreden over. Gedeeltelijk leer en goed verstelbaar. Samen met de instelling van het stuur zitten zowel ik als mijn echtgenote goed in positie. Ook de hond heeft ruimte genoeg achterin. Misschien wel iets te veel... Dat willen we nog verbeteren. De passagiers hebben zeker niet te klagen in deze wagen. Vorstelijk! Zo far, so good!

Op vakantie naar Frankrijk

  • 42.700 km

Voor het eerst met de caravan achter de Octavia. Beladingsplan als volgt: Drie personen en hond in de auto. Extra gastank, reserve wiel, tentstokken, tentje achterin en bagage van mijn dochter erbij. Ook de boeken, hondenbrokken nog. Wagen lekker zwaar, caravan lekker licht. Kogeldruk gaf 70 kg aan. Mooi. Precies zoals aangegeven op caravantrekker.nl. Zo kunnen we vertrekken.
Volgende ochtend vroeg reden we de woonplaats uit. Onderweg kwam ik een paar drempels tegen. Daarbij viel mij op dat de zachtere vering ook een nadeel kan zijn. Iets voorzichtiger benaderen dus. Op de A9 gelijk door getrokken naar 100 km/u. Liep prima. De trein ligt goed op de weg. Ook bij het passeren van vrachtwagens. Even versnellen naar 110 en er voorbij. Geen centje pijn. Zijn 2300 toeren in zijn 5. Ook nog even geprobeerd in zijn 6. Dit ging wel, maar net onder de 2000 en met de protesterende brom. Hm. Nee, in zijn 5 heeft de voorkeur. 1 op 9,6 met licht wind tegen. Keurig.
Eenmaal in Frankrijk volgden we de Route National naar Verdun, via 'Le Voie Sacree' naar Bar Le Duc (prachtige route voor degene die al vakantie heeft als hij de voordeur achter zich dicht heeft gedaan). Hier kwam ook wat meer bochtenwerk bij kijken. Het viel mij op dat dit wat vaag voelde. De druk op de voorbanden kwam laat en en het leek of de wagen daarbij sneller door zou kunnen gaan glijden. Dit voelde minder comfortabel. Ook kwamen we in plaatsjes 'gemene 30 km drempels' tegen. Heel zacht er vanaf laten gaan. Als ik niet uitkeek kwam het neuswiel nog op de drempel. Aagh! Dat is vervelend. Dit bracht me aan het denken over de belading. Wat te doen om dit aan te passen?
Op de camping van bestemming moest ik de trein parkeren aan de kant van een smalle weg. Beetje oplopend en wat grind. Nadat we de keuze voor een plek hadden gemaakt zou ik de caravan naar zijn plek rijden. Ook dit bracht me een vervelende ervaring. Bij het vanuit stiltand optrekken begonnen de wielen al snel te spinnen. Door de kogeldruk en belading is de druk op de vooras veel minder. Met weinig tractie tot gevolg. De driepoot motor legt daarbij niet veel gewicht in het vooronder. Jeetje, dit zijn dingen waar ik me graag bewust van was geweest bij de aanschaf. Na wat gedoe lukte het uiteindelijk de caravan op zijn plek te zetten. Bij vertrek zouden we de belading aan gaan passen.
De luifel en de elektriciteitsspoel verhuisden naar 'achter de caravan-as'. Mijn dochter zetten we met bagage op het vliegtuig in Lyon (uit vrije wil hoor ;-)). Stuk rijden vanuit Grenoble. 110 km/u meest bergaf. 1 op 23! Terug gem 130 km/u zacht zoevend over de tol: 1 op 20. Wat rijdt ie dan weer lekkerrr. De ervaringen wisselen van 'Grr' naar zeer positief.

Eerste conclusie

  • 44.990 km

Het comfort van de Octavia is top. Het is fijn toeven in de ruime wagen. Als passagier en als chauffeur. Ook de gebruikerskosten zijn in orde, want hij rijdt erg zuinig. Je zit zo op 1 op 20 of zelfs zuiniger. Met de Caravan reden we gemiddeld 1 op 10,5 over de gehele vakantie. En dat is zuinig weet ik uit de eerdere ervaringen. Mijn Cordoba en Leon met 1.6 16V kwamen dan niet verder dan 1 op 8. De de Leons met 1.4 tsi's zo'n 1 op 9. Verder loopt alles tot nu toe storingsvrij en probleemloos. Dus ook de betrouwbaarheid is goed.

De prestaties hebben toelichting nodig. Zonder caravan is er geen klagen. Het optrekken vanuit stilstand was wat wennen. Gaat nu goed. Net als het schakelen op het juiste toerental. Met caravan zijn de prestaties wisselend. De snelweg is dan zijn vriend. De druk op de vooras en de tractie van de voorwielen spelen hem echter parten. Vooral drempels, optrekken vanuit stilstand en bochtenwerk worden hierdoor lastiger. Dit leidde tot vervelende ervaringen die ik liever niet had gehad. De belading ligt kritisch en na aanpassing ging het wat beter.

In gesprek met andere ervaren caravantrekkers kwam het onderwerp 'hulpveren' voorbij. Dit schijnt een positieve invloed te hebben op zowel het doorzakken van de achteras als de tractie van de voorwielen. Dat gaan we dus nog aanschaffen. En we zijn benieuwd naar de ervaringen met de volgende vakantie. Wordt vervolgd.

Het gaat dus om meer dan alleen kogeldruk, max. massa trekgewicht en pk's. Hier had ik me graag bewuster van geweest bij de aankoop. Had een goede verkoper me hierbij kunnen adviseren? Het goed rijden met een caravan stond als eerste op mijn wensenlijstje. Ik denk van wel. Hij had me dan vast een andere auto aan kunnen bieden. En dit had me de ervaringen kunnen besparen. Hij had een model met zwaardere motor kunnen aanbieden of het monteren van de hulpveren voor de vakantie kunnen adviseren. Dit had me €250,- gekost en had ik dan zeker gedaan. Afijn, we hebben de Octavia leren kennen als een erg fijne auto, met op dat gebied een handleiding. Zou ik de volgende keer weer deze auto aanschaffen? De octavia zeker. Voor zover dan. Alleen dan met meer gewicht voorin en die hulpveren.

Hulpveren en voorbanden

  • 45.050 km

Allereerst bedank ik voor de attente reacties op mijn review. Dat deze auto een compromis is, is goed verwoord. Zuinig en goedkoop rijden, gecombineerd met comfortabel rijden en toch goed met een caravan op vakantie kunnen. Ik heb er inmiddels hulpveren onder laten zetten door mijn garage. Het zijn inderdaad progressief werkende veren van MAD. Je merkt onbeladen wel wat verschil, maar het is te verwaarlozen. Daar ben ik erg over te spreken. Het zal me benieuwen met caravan later.

Na het bezoek aan de garage bleek een angstig vermoeden echter te worden bewaarheid. Er werd me verteld dat de banden al snel aan vervanging toe zijn. Dat betekent tegelijkertijd dat zij tijdens de vakantie erg hard waren gesleten. Het gebrek aan tractie heeft dus zijn negatieve uitwerking op de voorbanden gehad. Mijn garage vroeg mij feedback op hun service en zij reageerden gelukkig constructief op mijn feedback. Met als uitkomst: de garage betaalt één band, ik betaal dan de ander. Ook werd ik gehoord in mijn opmerking over adviserende verkoop (zie voorlopige conclusie). Fijn als een bedrijf zo met feedback om gaat. Nu maar hopen dat de verkoper hier ook iets mee doet en dat de hulpveren ook een positieve werking hebben op de tractie van de voorwielen. Dat moet nog gaan blijken...

Ondertussen rijd ik regelmatig heen en weer naar mijn werk met de Octavia. Heen regelmatig 1 op 21!! Terug - met wat meer verkeersdrukte - steeds boven de 1 op 18. Een leuke anekdote was dat ik mijn vrouw op moest halen met haar elektrische fiets. Deze verdween met gemak in z'n geheel achterin de wagen. Dat is praktisch genieten.

Conclusie

  • 95.000 km

Het heeft even geduurd, maar belofte maakt schuld. Van het concert des levens krijgt niemand een program en dat maakt dat deze review een conclusie heeft na een flinke tussenpose. Afijn, maar snel geven dan..

Inmiddels 2x met de caravan op vakantie geweest na de montage van de hulpveren. Dit blijkt uiteindelijk wonderen te doen voor de Octavia. Wat een vooruitgang. Uiteindelijk was er daardoor genoeg druk op de voorbanden. De tractie werkte nu prima en de eerdere slijtage bleef achterwege. De banden zitten er nu nog steeds om. De auto is me verder prima bevallen. Zuinig, super praktisch en betrouwbaar, want verder geen enkele storing of gedoe gehad. Oh ja! Een lekke band. Wat is het dan toch fijn dat er gewoon een reserve wiel in je auto ligt. Is het dan allemaal pais en vree? Ja, op een paar kleine dingen na.
Een klein dingetje. Als je de gsm via kabeltje aansluit geeft hij soms een heel raar abstract beeld. Kwestie van kabeltje er even uit en er weer in.
Verder begon de vering me soms wel wat te hinderen.

Conclusie: Zeer tevreden Ik heb de auto ingeruild voor een....Octavia. De 2021 versie. Na de proefrit bleek de vering en besturing flink verbeterd. Dus het besluit is nomen. Maar daarover meer in de review over deze versie. Met een dank voor het lezen van deze review!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.