Skoda Octavia 1.6 Ambiente (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.6 Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 109.500 km |
Plopperdeplop
- 61.857 km
En ineens zijn je wilde haren weg en wordt je vader. Dan kan je toch echt niet meer in een GTi blijven rijden. Deze Mazda overigens niet gekocht vanwege die uitvoering maar meer om het sportieve model in 'Ferrari'rood.
Een auto met veel ruimte moest het worden, maar niet meteen de burgerlijkheid van een station. Met zijn 500 liter bagageruimte (jawel mijneer, da's meer dan een Fabia Combi.....overtuigde de verkoper). Deze Ambiente had nog geen halve ton in 4 jaar en was van een particulier geweest. Voor een mooi rond bedrag was deze incl. APK van ons, en wij hadden de ruimte voor de toekomstige maxi-cosi en kinderwagen.
Echter na een uitje met onze neefjes in Plopsaland aan de Belgisch-Franse grens ging het al mis. Het olielampje brandt! Bij al mijn Jappen (Suzuki, Subaru, Mazda) nog nooit mee te maken gehad. Ach, grapte ik naar mijn vrouw, dat zal de dealer wel niet voldoende bijgevuld hebben. Dus kassa aan de Belgische pomp voor een litertje 15W40. Hiervan melding gemaakt bij de inmiddels failliete Auto Wolstad Tilburg (goh wat gek). Ik moest het maar even in de gaten houden.
En dat deed ik. Want 4000 kilometertjes mocht er weer 1,4 liter bij en werd het gasklephuis nog even gereinigd ivm stotterend wegrijden tot zelfs afslaan van de motor. Jammer dat we ondanks de garantiebeloften alsnog een rekening voor de olie kregen. Ik wordt niet gauw boos....
Collegialiteit alom!
- 72.928 km
Nu ik toch gewend ben aan brandende en knipperende waarschuwingslampjes (sinds ik geen Japanner meer heb weet ik ineens van het bestaan van die lampjes af!) kon het motormanagement lampje zich laten zien. Leuk! Ga direct naar uw dealer. Ga niet langs start, u ontvangt geen garantie. Maar die heb ik afgedwongen in Tilburg. Een inlaatslangetjes van poreus hard plastic had het begeven. Maar ik woon in Den Haag. Dus vroeg de heren van Duindam of ze dit wilden repareren, tesamen met het weeeer reinigen van het gasklephuis (en bijvullen van de olie...)
Daar deed Wolstad nogal moeilijk over, dat er haast een Skoda Dealeroorlog dreigde. Uiteindelijk heeft Duindam dit mogen repareren.
Tesamen met een nieuwe band een APK met beurt voor 455,-. Moet kunnen
Olielampje brandt
- 77.799 km
Weer een litertje 5W30 Long life
Olielampje brandt
- 80.855 km
Weer een liter.
Toch maar eens gebeld met importeur Pon:
"een olieverbruik van 1 liter op 4000 kilometer is heel gebruikelijk. Daar kunnen wij niets aan veranderen!"
Maar mevrouw, wat betekent de term 'Long Life' dan?
"Met Long Life kunt u een genoegen nemen met speciale olie (lees dure) die de motor langer beschermt en om de 15000 km ververst kan worden."
Maar mevrouw, als ik om de 4000 km een liter bijvul dan heb ik mijn volledige carterinhoud al na 12000 km compleet ververst.
"Dat is uw mening meneer...."
"U kunt de instelling door de dealer (tegen betaling uiteraard) altijd terug zetten"
olie.....maar ook koelvloeistof
- 84.905 km
Er zit wel een patroon in wat betreft de olie.
Dat lampje van de koelvloeistof had ik nog niet eerder zien branden.
Weer een slangetje
- 93.964 km
Weer het motorlampje. Nu maar weer eens naar Johan Zwart in Alphen aan den Rijn gereden.
Voor 100 euro heeft men maar weer een inlaatslangetje vervangen en het gasklephuis gereinigd.
Ik blij, Johan Zwart blij.
Volvo for Life!
- 97.466 km
Weer een liter olie. Ook 3 maanden later bij 100.381 km weer een liter.
Eind 2007 heb ik een oldtimer Volvo 240 aangeschaft. In april 2008 is deze op LPG gezet en sindsdien rijd ik met een glimlach dagelijks naar het werk. Deze tank uit 1981 rijdt met een comfort waar de Skoda niet aan kan tippen en de enige reparatie (thermostaat) was middels twee M6 boutjes zelf te verhelpen.
You're as cold as ice!
- 103.300 km
Van de zomer ging weer eens het motormanagementlampje branden. Toevallig was ik in Tilburg, dus op naar Auto Wolstad.
Die bleek inmiddels niet meer te staan om redenen die de vervangende dealer niet wilde noemen maar waar ik met weinig fantasie zelf wel op zou kunnen komen.
Zij hebben het geheugen uitgelezen: de Lambda sensor heeft er niet veel zin meer in.
Hier heb ik 2 maanden mee door gereden tot de 105.000 km beurt.
Eigenlijk verval ik nu in een Dealer Review want Johan Zwart zou inderdaad op een 'zwarte' lijst gezet moeten worden.
Bij het aanbieden van mijn auto aangegeven dat bij de beurt ook de sensor vervangen moet worden. Komt goed...alleen morgen want verkeerde sensor besteld. Geeft niets morgen terug. Ehm, auto staat nog op de brug...kunt u lopend vanuit Alphen naar Den Haag?
De volgende dag auto klaar á 508,-
Nog geen week later komt de temperatuur niet op. Thermostaat kapot, logisch. Komt goed meneer, vanmiddag klaar.
Maar vanmiddag nog onaangeroerd op dezelfde parkeerplaats.
Foutje morgen bent u de eerste.
Alleen wel de laatste want thermostaat niet voorradig. En ook nu weer plezierig in mij huurauto naar huis..
De volgende dag auto klaar. Wegrijden en na 500 meter brandt gelijk het rode (STOP!) temperatuurlampje. Foutje met bijvullen.
Weer verholpen, motortje blijft mooi op temperatuur.
Winter wonderland
- 108.000 km
Jammer dat bij elke koude start (onder nul graden) nu het rode temperatuurlampje telkens piept en knippert. Na 100 meter rijden en even contact aan- en uitzetten gaat ie wel weer uit.
We zullen het bij inruil binnenkort maar verzwijgen.
Oei oei oei oei oei!!!!
- 109.292 km
Dat ik vandaag weer een litertje olie. Mag bijvullen mag al geen verrassing meer zijn. Dat dat in de stromende regen moest misschien ook niet. Maar nu komt het.
Na bestuderen van mijn Review en de daarop volgende reacties (dank daarvoor!) ben ik erachter gekomen dat ik mijn auto verkeerd heb aangemeld.
Want, deze moet niet zijn: de 1.4 16V maar
1.6 8V. Hiervoor ga ik mijn welgemeende excuses aanbieden aan Pon Nederland en Skoda voor het negatief beoordelen van de 1.4 motor. ook het vals voorlichten van de Review lezers. Ik heb al in en reactie begrepen dat de 1.4 motor niets te vewijten valt. Had ik dat voor de aanschaf maar geweten....
Ik hoop dat de webmaster mijn auto nog kan omzetten in de juiste.
Helaas, alle ervaringen betreffen dus de 1.6 8 klepper. En daarvoor zou Skoda zijn excuses aan mij moeten aanbieden. Want tijdens het bijvullen ontdekte ik ook nog een grote hoeveelheid 'mayonaise' aan de oliedop. Oftewel, vocht in het carter. Het zou toch niet waar zijn....?
Maar dat lieve lezertjes bewaar ik voor de volgende keer.
Webmaster bedankt!
- 109.500 km
Motorisch past mijn review weer bij de auto.
Overigens alweer 5 dagen probleemloos gereden.
...
Als ik mijn continu tikkende knipperrelais buiten beschouwing laat. Die hoor ik inmiddels niet meer en zolang de lampjes niet mee knipperen met het getikt verwacht hier geen ernstige reparaties. Ach nu ik toch bezig ben. De remmen beginnen meer en meer als een remtrommel bij volbeladen streekbus te klinken. Maar da's een slijtagedeel dus daar zal ik niet over klagen.
Positief puntje: de afgelopen 50 dkm zijn deze nog niet vervangen; of ik houd niet van remmen of ik rij graag door.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.