Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Skoda
  • Octavia

Skoda Octavia 1.8 Turbo 20V RS (2001)

Interessant! Maar...

Skoda Octavia 1.8 Turbo 20V RS (2001)
  • Autotest
25 september 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Skoda wil hogerop. Skoda gaat hogerop. Dus zetten de Tsjechen met de Octavia RS simpelweg een zeer onbescheiden straatracer neer. Met turbomotor van 180 pk en met 'n prijskaartje van zestig mille. Zestig! Voor een Skoda!

Je hebt heel wat uit te leggen als je op pad gaat met het beest uit de Skoda-prijslijst, de Octavia RS. Ze lepelden niet alleen een 1,8-litermotor met turbo én vijf kleppen per cilinder voorin, de sportafdeling van Skoda maakte ook het onderstel GTI-proof. De Skoda"s van tegenwoordig hebben een dusdanig VW-gehalte dat veel onderdelen meteen bekend overkomen. Dat merk je ook als je gaat zitten. Je zit - typisch VW/Audi - diep en geborgen op heuse sportieve zetels met - heel lelijk - een bijna wit zitvlak en ruggedeelte, afgewerkt met zwarte leren randen. Het wit komt terug in de speelse klokken, met dikke streepjes en dubbele rand. De schaalverdeling van de snelheidsmeter is geinig: hij gaat bij hoge snelheid over op "n andere verdeling.
Het Skoda-motorsport-logo komt terug in de pook van de vijfbak en in het middenconsole blinkt ons een knopje met ESP erop tegemoet van het elektronische stabiliteitssysteem. Gaaf, we hebben onderin echte geribbelde race-pedalen! Met lendensteun en hoogteverstelling van de bestuurdersstoel is een perfecte zit-/stuurpositie samen te stellen. Een heerlijk, niet te groot, leren stuurwiel voor je neus priemt uitnodigend tegemoet.

Da"s nou jammer...
Starten is lopen en lopen is roffelen in deze monster-Octavia. Vól optrekken wordt beloond met een imposante acceleratie. Het is jammer dat de vijfbak dat geweld net niet kan bijhouden. Niet dat het ding kraakt of zo bij flitsend opschakelen, maar de slagen zijn even te lang. Dat geldt nog meer voor de koppeling. Dat (fraaie) pedaal moet verder naar boven (en beneden) dan past bij een typetje als de RS.
Skoda is niet rigoureus genoeg geweest met z"n sportieve onderstel. Als je langzaam rolt, denk je "wow, lekker stug! Ik voelde dat ik net over een vogelpoepje reed!" maar voer op die snelheid en laat serieus bochtenwerk opdoemen en... de RS zakt een beetje door het ijs. Want hij hangt teveel. Hij is te zacht geveerd voor ruig bochtenwerk. Skoda heeft te lief willen zijn voor bestuurder en inzittenden. Het hangen doet echt afbreuk aan de sportiviteit die deze auto in potentie in zich heeft. Eigenlijk krijgen we onvoldoende de gelegenheid om de stijfheid van de 5-deurs koets goed uit te testen omdat vering en demping te goed wegfilteren. Kijk trouwens uit bij drempels; met die sneeuwschuiver voorop hebben we meer dan eens een veeg banaankleur op de grond achter gelaten. Je merkt het ook bij fors afremmen; hij duikt teveel. Zonde.
In bochten ligt de Skoda op zich goed. Hij gedraagt zich als een voorwielaandrijver en gaat op de grens ondersturen. Alleen doet "ie dat voor een auto met zo"n ambitieus vertrekpunt een beetje al te snel. Het is duidelijk, je koopt met een RS geen GTI, maar een ruime, snelle reisauto, een Gran Turismo dus. Want de Skoda doet het om te beginnen heel goed als familie-auto. Ruimte zat op de achterbank en gezegend met een giga-kofferbak. Met een in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning achter de hand, kun je helemaal alle kanten uit. De vering, te zacht voor een rassporter, is voor "gewoon" vlot gebruik en familie-omstandigheden eigenlijk best heel lekker. Ietsje minder is het geluidscomfort. Niet dat je de motor hoort bij constante snelheden, maar de koets veroorzaakt best behoorlijk wat windgeruis. Skoda zette een armsteun neer voor de bestuurder (voor het rechte stuk), tracteert op een hele fraaie airco (Climatronic) en ook op veiligheidsgebied is de auto helemaal bij. Er ontbreekt niets, zeker niet op veiligheidsgebied. ESP en ABS én elektronische remkrachtverdeling zijn present en standaard heeft de RS airbags vóór én opzij. Ook 16-inch lichtmetalen velgen en een radio/cd-speler zijn standaard. Dit geel is trouwens meerprijs. Standaard is de Octavia voorzien van een hele, plezierige besturing. Hoort u er niets over, dan is het altijd goed, maar bij deze Tsjech is er tussen directheid, gevoel en bediening een uitstekend compromis gevonden.
Auto"s van het type RS zijn geen auto"s die je met je verstand koopt. Daar moet gevoel bij. Want bijna alleen liefhebbers storten zich op de RS-achtigen. De auto biedt strikt genomen véél voor z"n geld. Al komt "ie qua onderstel te kort; motorprestaties, comfort en praktisch gemak scoren ronduit hoog. Daarmee komt de RS als GT juist heel goed uit de bus.

Signalement

Merk Skoda
Model Octavia 1.8 Turbo 20V RS
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.100

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.507 mm / 1.731 mm / 1.431 mm
Wielbasis 2.512 mm
Massa leeg 1.300 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden205/55VR16Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 7,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,7 s / 9,9 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia
Skoda Skoda Octavia

Uitgelicht aanbod

    Skoda Octavia COMBI 1.8 TURBO 20V ELEGANCE

    Skoda Octavia COMBI 1.8 TURBO 20V ELEGANCE

    • 2001
    • 283.647 km

    € 1.250

    Skoda Octavia Combi 2.0 Elegance

    Skoda Octavia Combi 2.0 Elegance

    • 2002
    • 295.992 km

    € 1.250

    Skoda Octavia Combi 1.8 T Elegance 4WD(4x4,clima,cruise,bj02,2450,-)

    Skoda Octavia Combi 1.8 T Elegance 4WD(4x4,clima,cruise,bj02,2450,-)

    • 2002
    • 245.312 km

    € 2.450

Meer Skoda Octavia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Octavia

    110
    • 12 maart 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Octavia specificaties
  • Skoda Octavia occasions
  • Skoda Octavia video's
Advies en informatie
  • Skoda Octavia tests
  • Skoda Octavia gebruikersreviews
  • Skoda Octavia index
PREMIUM
Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

De luxe middenklasse van vandaag bestaat niet meer uit dikke Passats of luxe Peugeots, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Ambition Business (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech...

    5
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business Edition (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business...

    1
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    3
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    3
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business...

    4
    • 9 januari 2022
meer reviews
Skoda Octavia RS - Op de Rollenbank

Skoda Octavia RS - Op de Rollenbank

43

Enig lef kun je Stefan Oppers niet ontzeggen: voor een kleine vier mille kocht hij een Skoda...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    26
    • 20 juni 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van de Duitse troon

    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van...

    113
    • 8 december 2021
  • Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    • 16 oktober 2021
  • Nieuws
    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    15
    • 19 augustus 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    37
    • 9 april 2021
  • PREMIUM
    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi -...

    • 30 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Opfrisbeurt voor Skoda Kamiq

    Opfrisbeurt voor Skoda Kamiq

    14
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    159
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    22
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    71
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    26
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    9
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    41
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden