Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition (2024)

autoreview

Skoda Kodiaq
Skoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda Kodiaq

Signalement

UitvoeringKodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst21.000 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hallo wat is dat ding groot!

  • 13 km

Eind mei heb ik mijn nieuwe leaseauto in ontvangst genomen, een
Skoda Kodiaq 1.5 TSI ACT 110kW Business Edition DSG
Helaas viel er in Nederland niet heel veel te kiezen op deze auto. Benzine of mild hybride en dat was het eigenlijk wel.

Binnenruimte van de auto is gigantisch. Ik ben 2 meter lang en als ik de bestuurdersstoel op mijn positie in stel dan kan ik op de achterbank ook nog achter mezelf zitten!
Hoofdruimte is ook ruim voldoende, iets waar de Superb en de Octavia achterin wat achterblijven omdat bij die modellen de zijkant achter behoorlijk naar binnen loopt. Hoofdruimte is dusdanig dat ik wel een schuifdak had gewild, maar ook dat is niet leverbaar.
Formaat van de auto is dusdanig dat ik bij het inparkeren echt blij ben met de camera achter, ik heb het idee dat ik een boot aan het afmeren ben. In de achterbak ook ruimte zat maar helaas wel een beetje onhandig ingedeeld. Een reservewiel heeft ernaast best wel wat vakjes maar ligt onder een hoge vloer..

De bestuurdersstoel is lekker te verstellen maar had profijt gehad van een zitting die je kunt uitschuiven, ook dat is niet leverbaar.. De armsteun conflicteert helaas met de bekerhouders. Dashboard kastjes zijn wat onhandig. De grote is in 2en gedeeld en die bij je linkerknie is een stuk kleiner

Airco lijkt wat standen te hebben maar het klopt net niet. 2 lampjes is net een beetje krap, 3 lichtjes op de draaiknop geeft best wat herrie. Verwarming van de buitenspiegels is onvoldoende om ze druppelvrij te houden. Stuur en stoelverwarming is een prettige extra en ik verwacht er in de winter wel lol van te hebben

Infotainment is redelijk standaard Skoda. Er zit een hoop gedoe in van registreren maar wat je er vervolgens mee kan is zwaar beperkt. Je kunt de locatie checken, de auto ontgrendelen en dat is het wel. Navigatie systeem is de nieuwe standaard en die is onhandiger in de bediening dan op mijn 2019 octavia. Stem bediening is net zo nutteloos als altijd en ik zou willen dat je de knop op het stuur kon uitschakelen. Speakers zijn wat beter dan ze waren op de octavia ondanks dat Canton niet leverbaar is. Er zit wat meer detail in het geluid en dat vind ik prettig.

Qua rijden merk je dat een 1.5 150pk echt niet overhoudt. Het gaat allemaal wel maar niet heel rap en het verbruik is gênant hoog. Zelfs met heel rustig rijden kom ik niet onder de 6.0/100km op mijn woon/werk rit waar ik met de 1.0 octavia hier 4.2 reed. Auto stuurt wel prettig, je houdt 'm rustig en recht zonder inspanning maar bij een ruk aan het stuur om bij iets te ontwijken gebeurt er wel een hoop.

vakantie in de bergen

  • 7.200 km

De auto heeft de eerste vakantie achter de rug. Op de autobahn deed 'ie het prima. 140-150 kun je heerlijk relaxt rijden. Verbruik is dan nog niet al te verschrikkelijk en hij lijkt wat stiller dan de Octavia was. Cruisecontrol werkt heuvelaf ook behoorlijk goed, pas bij steile afdalingen gaat de auto harder dan de ingestelde snelheid.

Echt in de bergen merk je dat de 1.5 TSI wat krap bemeten is. Het lukt allemaal wel maar weg rijden heuvelop kost wat meer moeite dan je graag zou willen. Ik merk dat ik er dan voor kies om de automaat in stand S te zetten voor het wegrijden.

Een alpenpas genomen, 57 haarspeldbochten. Niet te doen in D dus alleen S gereden. Dat gaat maar vrolijk word je er niet van.

Terug naar Nederland. In west Oostenrijk getankt en kijken hoever we komen. Met de Octavia kon ik op een tank naar huis. Met de Kodiaq wil het niet en haal ik net de Nederlandse grens. E10 vind de auto overigens geen enkel probleem.

begint wat te kraken

  • 21.000 km

21000km erop inmiddels. Wat kraakjes in het dashboard. 1.2 liter olie moeten bijvullen. In de winter met winterbanden erop zit het verbruik nu op 7.2/100km. Schandalig veel ten opzichte van de Octavia.
Bij winterweer ben ik toch wel heel blij met de optionele stoelverwarming en voorruit verwarming.
Enorm beroerde navigatie systeem heb ik definitief maar opgegeven, Apple carplay werkt in 95% van de ritten probleemloos. En 80% van de teams gesprekken in de auto zijn ook dik in orde. Infotainment is wel het zwakke punt van de wagen
Auto rijdt verder probleemloos zoals je van een Skoda mag verwachten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.