Skoda Karoq 1.6 TDI Greentech Style (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Karoq 1.6 TDI Greentech Style |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 4.800 km |
Karoq: de comfortabele reisgezel
- 4.800 km
Laat de eerste Skoda Karoq gebruikersreview er eentje zijn van een zuiderbuur zeg!
Nadat ik eind augustus 2017 mijn Skoda Superb Combi bedrijfswagen moest inleveren omwille van het aflopen van het leasecontract, en ik een BMW 316D Touring pool car toegeschoven kreeg, kwam in januari 2018 het verlossende mailtje dat de bestelprocedure kon opgestart worden voor een nieuwe vierwieler. Om eventjes af te tasten wat er allemaal mogelijk was binnen het toegestane leasebudget, diende ik als Die Hard Skoda fan een eerste offerte in voor een afgeladen Octavia Combi 1.6 TDI DSG. Aangezien er nog belachelijk veel budgetruimte over was, bleek het een realistische onderneming om te kijken wat er binnen de SUV-regionen budgettair mogelijk was. De Karoq was nog maar pas verschenen in de showroom en overtuigde me meteen. Niet zo ruim als grote broer Kodiaq maar met mijn huidige gezinstoestand is dit helemaal geen must en zijn de Karoq maten perfect in overeenstemming met mijn verwachtingen en wensen.
Na de uitrustingsniveaus vergeleken te hebben, was het duidelijk dat de Style uitvoering met de door mij goed gekende 1.6TDI dieselstoker en de 7-DSG bak mijn voorkeur genoot. Full LED lights stonden bovenaan de wish list. Deze zitten er standaard op in de Style uitvoering dus werd dit het startpunt voor de verdere configuratie. Dat de Style uitvoering standaard geleverd wordt met 18" Braga schoeisel, was mooi meegenomen want geeft toe, de 16" velgen die standaard op de Ambition uitvoering zitten, ogen best wel undersized onder het koetswerk. Adaptive Cruise Control zit er ook standaard op; had ik nog helemaal geen ervaring mee.
Aangevinkt op de optielijst:
- Pack Style GPS (verwarmde voor- en achterzetels, voice-control, comforttelefonie, tapijtenset, elektrisch instelbare, inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, Columbus infotainment & GPS),
- Pack Style Comfort (verwarmde ruitensproeiers & voorruit, centrale armsteun met Jumbo box vooraan, elektrische verstelbare bestuurderszetel met instelbare lendensteun, elektrische opening en sluiting kofferdeksel, 230 volt stopcontact en USB aansluitingen),
- Canton soundsystem,
- lederen interieur in fraai beige in combinatie met donkere dakhemel,
- Varioflex achterbank (standaard bij keuze van lederen interieur)
- Verwarmbaar lederen stuur met DSG peddels
- kunststof wielbogen & alu pedaalset
Als buitenkleur gekozen voor het nobele Magnetic Brown dat ik ook had op de Superb en dewelke vele weggebruikers in de waan laat of het nu zwart of bruin is afhankelijk van de lichtinval.
Om al dit moois samen te stellen hebben ze evenwel in Kvasiny ruim de tijd genomen en mijn geduld flink op de proef gesteld. Daar waar er aanvankelijk gewag werd gemaakt door de dealer van een levertijd van 3-4 maanden, bleek de levertijd uiteindelijk 8 maanden te zijn. Terwijl andere collega's intussen reeds lang hun tegelijkertijd bestelde BMW X1 of 3 GT in ontvangst hadden genomen, was ik nog steeds gedoemd om te blijven rondhotsen in de BMW 3 Touring aanloopwagen. Voordeel hiervan was wel dat ik geduldig op zoek kon gaan naar de BMW premium rijervaring. Deze heb ik evenwel niet gevonden. Wat dan wel? Sporen van gebrekkige bouwkwaliteit: brede koetswerknaden die niet gelijkmatig aansluiten, met kieren gemonteerde dakhemelbekleding, krakend dashboard en deurpanelen, haperende elektrische koffersluiting, een versnellingsbak die uit de versnelling springt als je poogt om op koppel weg te rijden met de 116 paarden onder de motorkap. Ondanks dat ik als veertiger nog over voldoende bodysouplesse beschik, moest ik vaststellen dat de lage instap in de dreier niet echt mijn ding is. Een zeurende lage rugpijn omwille van het ontbreken van enige lendensteun in de met similileder aangeklede zetels was mijn deel.
Mijn opluchting was dan ook groot toen het verlossende berichtje gekomen was dat de Karoq midden oktober kon geleverd worden. Ik had reeds heel wat voorstudie verricht over de infotainment bediening dus bij aflevering moet ik wel één van de meest gemakkelijke klanten geweest zijn. De dealer vertrouwde me toe dat het nog maar de derde op maat bestelde Karoq Style was die hij afleverde. Zolang de fabrieken moeite hebben met het bijbenen van de wereldwijde bestellingen, geniet ik toch maar lekker voort van deze exclusieve status!
We zijn intussen twee maanden verder, het perfecte moment om even de troeven van deze Tsjechische hoogheid in de verf te zetten.
Nadat ik een paar jaar geleden vaak met huurwagens met een DSG bak op de baan was, wist ik het zeker: een volgende auto zou ook met automaat uitgerust zijn en alzo geschiede. Ik kan hierbij bevestigen dat de bak nogal bruut durft aangrijpen bij het wegrijden. Wens je jezelf en je medepassagiers te vrijwaren van deze initiële schokervaring, dan zet je hem best in rijmodus Normal of Eco. Telkens weer ben ik verrast hoe snel ie nadien opschakelt tussen de verschillende verzetten heen. De bak weet de beschikbare motorkracht optimaal te benutten en hierdoor heb ik zeker niet de indruk dat ik punch tekort kom. Met de verschillende rijmodi ben ik nog volop aan het experimenteren. Ingeval van twijfel over in welke modus ik aan het rijden ben, kan ik steeds terugvallen op de rijmodusafhankelijke sfeerverlichting. Een leuke aanvulling die standaard beschikbaar is op modeljaaruitvoering 2019. O ja, WLTP regelgeving maakt dat de Karoq voor modeljaar 2019 met een AdBlue tank is uitgerust.
In Sportstand valt het me op dat zuinig rijden er niet echt inzit en je toch makkelijk een halve liter meerverbruik mag verwachten. Momenteel zit het lange rijtijdverbruik (op winterbanden) op 5.8L per 100 KM, maar tijdens recentere ritten van 30-50 km op een gemengd traject lukt het vaak om op 4.5 L per 100 KM af te klokken. Allicht zullen er hier nog een paar tienden afgaan naarmate de motor verder ingereden geraakt. Dat zal dan ook de autonomie ten goede komen want met een tank van 50 liter moet je niet hopen om in één ruk tot aan de Franse Riviera te geraken. De beperkte tankinhoud is dan ook het enige nadeel van de Karoq dat ik tot op heden kon ontdekken. Voordeel van regelmatiger te gaan tanken is dat je dan even kan stilstaan bij het fraaie ontwerp van deze SUV. Dat de Tsjechen zich graag laten inspireren door de Boheemse glaskunst, zie je overduidelijk aan het ontwerp van de achterste lichtblokken die toch wel heel verfijnd ogen en de wagen een zeer herkenbaar gezicht geven. Nu ik aan de lichten ben aanbeland: wat is het een genot om 's nachts te kunnen beschikken over zulke heldere LED voorlichten! Naast het veiligheidsaspect dragen deze heldere kijkers ook bij tot de algehele comfortbeleving, want zo kan ik de Karoq het best omschrijven: een comfortabele reisgezel afgekruid met een hoogtechnologisch sausje.
Op moment van bestelling was een digitaal dashboard nog niet leverbaar, maar ik mis het niet echt. Het Columbus infotainment systeem biedt voldoende verstrooiing voor de doorsnee digifreak. Kies je ervoor om op de digitale display je rijgegevens te tonen, dan zal je zien dat de afgebeelde Karoq zich naar rechts voortbeweegt richting dieselpompafbeelding naarmate de autonomie daalt. Nog niet gevonden of de kleur van de afgebeelde Karoq aanpasbaar is van wit naar Magnetic Brown...
Qua audio-ervaring kan ik zeggen dat het contrast tussen de vier platte BMW speakers en het 10-speaker Canton soundsysteem met ingebouwde subwoofer van de Karoq niet groter kan zijn: eindelijk komen pareltjes uit het Queen repertoire zoals de live versie van WWRY, White Queen, Ogre Battle, Stone Cold Crazy en Mother Love volledig tot hun recht.
Met de eerste vriesdagen in het verschiet, is het ook een waar genot om over zetel- en stuurverwarming te kunnen beschikken. Opvallend toch: de zetelverwarming verwarmt niet enkel de zitting maar ook de onderrug wat in combinatie met de instelbare lendensteun garant staat voor een comfortabele en ontspannen zit.
Skoda pakt graag uit met hun Simply Clever oplossingen en ik ben er ook wel fan van: tassenhaakjes in de koffer, spanelastiekje aan de deurvakken, voldoende opbergvakken overal in het interieur (een brillenvakje waar ook bolgevormde sportbrillen in passen), uitneembare kofferzaklamp, USB aansluitingen all over the place, de paraplu onder de passagiersstoel...
Liefhebbers van compacte VAG SUV's zullen allicht op een bepaald ogenblik de Karoq met neefje Ateca gaan vergelijken. Naast de afwijkende looks, kan de Karoq uitpakken met de varioflex zitjes (vroeger nog een gelijkaardig systeem gehad in een Renault Grand Scénic) dewelke niet leverbaar zijn bij de Spaanse neef. Haal je het middelste zitje eruit, dan kan je de twee buitenste zitjes meer gecentreerd opstellen wat de achterste passagiers onderdompelt in een ware lounge beleving. Dit gecombineerd met de hoge voorzetels waar je als passagier makkelijk je voeten onder kwijt kan (Hallo, BMW?), maakt dat het ook achterin aangenaam vertoeven is.
All together, de Karoq is een schot in de roos, was zeker het wachten waard en ik zal dan ook niet nalaten om mijn toekomstige ervaringen hier verder met jullie te delen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Karoq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Karoq 1.5 TSI 150 PK DSG AUT. SPORTLINE + 19 INCH + VIRTUAL COCKPIT | ADAPTIVE CRUISE | ELEK. TREKHAAK | SFEERVERLICHTING
- 2021
- 195.672 km

Skoda Karoq 1.5 SportLine TSI ACT 150pk | Canton | Keyless | Adaptive | Virtual | Trekhaak | Camera | Pano
- 2021
- 99.107 km

Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Sportline Business DSG 150PK | Achteruitrijcamera | Stoelverwarming | Clima |
- 2019
- 47.547 km