Skoda Fabia Combi 1.4 16V 75pk Elegance (2005)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.4 16V 75pk Elegance (2005)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.4 16V 75pk Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst196.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 182.500 km

Als vervanger van mijn Peugeot 206 ben ik op zoek gegaan naar een ruime auto waar evt. gezinsuitbreidingen mee zijn op te vangen voor een nette prijs.

Mijn oog was al eens gevallen op de Skoda Fabia Combi wat betreft ’value for money’, na een uitgebreide proefrit was ik verkocht.

Het kleurenaanbod van Skoda viel me nogal tegen, erg braaf allemaal. Nu met Sahara buitenkant en Ivory binnenkant is het een hele stijlvolle auto geworden, minder knallend dan ik van plan was maar zeer mooi.

De 1.4 75pk is toereikend. Tuurlijk is het geen 2 liter maar de motor is altijd alert en bijzonder soepel. Ik klok hem op 12 seconden naar de honderd en dat is ruim voldoende. Tussensprints van 100 naar 130 kan je het best in de 4 nemen en je komt dan bijzonder goed mee. Het is altijd stil aan boord of je nu 100 of 140 rijdt.

De uitrusting van deze Elegance liet mij zeer weinig te wensen over, half-auto-airco, cruise-control, alles electrisch en verwarmd/gekoeld(airco in dashboard), lichtmaal. Jammer is het ontbreken van een lederen stuurwiel, dit zat wel op eerdere uitvoering van de Elegance (voor 2004).

Minpuntje is het gewzijgde aangrijpingspunt bij het achteruitrijden, met name tegen een heuvel of met aanhanger, de motor slaat dan snel af op een onverwacht aangrijpingspunt, maar dat zal nog wel wennen.


update 16-11-2006:
Nu met een km-stand van 75.000 heb ik nog weinig aan te merken op de auto. Verbruik op LPG is 1 op 11,7. Met mijn huidige kilometrage betekent dit eens in de 2 dagen tanken. Auto voelt altijd vlot genoeg aan. Eens in het kwartaal gaat er een nieuwe tank benzine in omdat de auto start op benzine. ook op wintersport, met winterbanden en skibak, en topsnelheid (180) op de autobahn is de auto lekker om te rijden. Het voelt natuurlijk allemaal wel wat slapper maar nooit onveilig of niet koersvast.

update 11-04-2007:
deze week gaat i door de 100.000 grens. Nog altijd mijn trouwe metgezel voor +/- 1200 km per week op dit moment. Van de week even op de autorai in de nieuwe Fabia gezeten. Zodra de Combi er is wordt dat zeker een kanshebber om deze op te mogen volgen.

update 16-09-2007:
inmiddels bij de 130.000. Zie voor nieuwe serieuze problemen hieronder. Ik hoop dat ik niet te vroeg aan de 150 zit/langer mag doorrijden zodat ik de volgende Fabia Combi kan leasen. Het wordt dan wel een diesel want LPG met mijn kilometrageis wel een beetje gekken werk (iedere 1,5 dag aan de pomp).

update 22-01-2008:
en 146.000 is probleemloos bereikt, mocht ook wel naar het vorige probleem. Er is een lampje van de kentekenverlichting stuk en het beschermkapje van de achterruitenwisser is gesneuveld onder mijn handwaskracht, verder niet op aan te merken. Hij staat nu op winterbanden en gaat nog een maandje woon-werk rijden (1000 km per week) en dan op en neer naar de wintersport in Oostenrijk. Bij thuis komst is de nieuwe Fabia Combi bij de dealer. En raad eens het wordt zo goed als zeker precies dezelfde. Een Elegance met 1.4 op gas (om de bijtelling te drukken alleen nu geel (Sprint Yellow), dat zal hem goed staan. Ik meld me dan weer opnieuw voor en volgen van zijn loopbaan.

update 14-05-2008:
bijna besteld een Skoda Fabia Combi Sport, 1.4 16v 86pk, Spint Yellow, trekhaak op LPG G3. Over een maandje of 2/3 zal ik me melden met de eerste indrukken en natuurlijk in de vele kilometers daarna.

Met mijn huidige Fabia (nu 162.000) wel weer een probleem, zie hieronder.

update 19-06-2008:
km stand 168.000 technische problemen zie hieronder. Ik rij tegenwoordig wel minder want mijn woonwerk kilometers zijn van 1000 km per week naar 500 km gegeaan. Hij lijdt een rustiger bestaan :)

update 16-07-2008:
km-stand 173.000
na 5k vakantie kilometers volgende probleempjes zie hieronder

update 01-10-2008:
bonbine 4 is dan ook eindelijk stuk gegaan, en vervangen.
klein probleempje (zie hieronder bij update 16-07-2008, handrem) nog steeds niet opgelost maar treedt enkel op bij warm weer dus met de winter voor de deur geen probleem. Rest van de probleemjes is opgelost in laatste beurt na de vakantie.
Ik heb hem dan eindelijk besteld een Skoda Fabia II Combi Sport 1.4 16v LPG, kleur Sprint Yellow en getint glas. Ik heb al wat plaatjes gezien van iemand anders en het ziet er echt te gek uit. Het zal er om spannen of het nog gaat lukken in 2008 anders dan wordt i over het nieuwe jaar heen getild, na ja dat kan na al die tijd wel.

PROBLEMEN

  • 196.000 km

Vanaf het begin sterke afwijking naar rechts, uitlijnen onder garantie bij 1500 km. Voorlopig opgelost.

update 16-11-2006:
Problemen die zich hebben voorgedaan in de tussentijd (2.000 km / 75.000 km):
- 18.000 km: achteropkomend busje in file bij 20 km/u veroozaakt kop-staartbotsing. Gevolg: nieuwe trekhaak, achterbumper, achterklep. De achterklep is terug gezet zonder type en motor aanduiding :) best aardig nu ziet niet iedereen dat het maar een 1.4 is, ook al vind ik hem snel genoeg.
- rond de 30.000 km is het pompje van de ruitenvloeistof in eens lek. Alles wat je er in doet ligt gelijk op straat. Onder garantie vervangen.
- vanaf 68.000 km lekt het rechtachterportier (rubber onder wordt nat en bekleding ik, na regenbui bij openen portier wordt er ook water naar binnen en op de deurrand gemorst ipv enkel via het afvoer gat). Zoeken op internet (www.skodaforum.nl) leert dat dit een bekende kwaal is. In de volgende beurt laat ik dit verhelpen.
- zo om de 10.000 gaat er een voorlampje stuk. Dit wordt keurig vermeldt op de dashboard. Achterlampjes zijn nog niet stuk gegaan. Collega’s kijken hun ogen uit als ik in 3 minuten zelf een lampje verwisselen. Dit kunnen ze niet met hun Renaults :) Ik rijd dan wel 100% van mijn tijd met de lichten aan.
- Eigenlijk elke beurt laat ik wisserbladen vervangen. Die zijn dan wel weer op.

update 11-04-2007:
Problemen die zich hebben voorgedaan in de tussentijd (75.000 km / 100.000 km):
- de auto sloeg af met koude motor op zowel benzine als LPG. Bij het intrappen van de koppeling viel de motor dan dood, eenmaal op tempratur nooit last hiervan. Bij de laatste beurt is de gasklep schoongemaakt en is het probleem uit de wereld.
- 1 stadlicht vervangen

update 16-09-2007
Problemen die zich hebben voorgedaan in de tussentijd (100.000 km / 130.000 km):
- nu beide achterportieren lek, echt een ontzettende Fabia kwaal dus
- stadlichtje voor gaat soms aan en soms niet, het lampje heb ik al vervangen maar er lijkt iets met de bedrading, die er wel goed uitziet. bv. als je de motorkap ontgrendeld dan schiet het lampje alsnog aan... maar goed niet zo belangrijk.
- tijdens onze vakantie rondrit (6k km’s) in Spanje en Frankrijk is de katalysator stuk gegaan. Dit gaf een rattelend geluid bij gas los in de toeren (bij afremmen op de motor in de bergen zit je dandus constant in de herrie) en het vermogen was minder. Na heel veel handen en voeten werk bij een Skoda dealer in Noord-Spanje is e.a. vervangen voor 1000 euro. De kosten waren gelukkig gedekt aangezien het een auto van Leaseplan is. Toch wel vreemd dat zo’n vitaal onderdeel nu al de geest heeft gegegeve. Wellicht komt het door de hetere LPG uitlaatgassen die de katalysator krijgt te verduren, en ja in landen als Duitsland rij ik echt maximaal honderden kilometers.

update 15-05-2008
rijdend op de snelweg ineens inhouden gepruttel en niet harder dan 90 km/u. Stationair met veel gebonk. Conrolelampje ’uitlaatgascontrolesysteem’ aan. Stukke bobine (nummer 3). Klaar terwijl je wacht gerepareerd, hulde aan Auto Baars Badhoevedorp. Maar met dit soort fratsen blijkt het wel dat de kilometers beginnen te tellen voor deze auto.

update 19-06-2008
rijdend op de snelweg ineens inhouden gepruttel en niet harder dan 80 km/u. Stationair met veel gebonk. Conrolelampje ’uitlaatgascontrolesysteem’ aan. Stukke bobines (nummer 1 en 2). Met dit soort fratsen blijkt het wel dat de kilometers beginnen te tellen voor deze auto. Bobine 4 is dus nog niet vervangen maar de skodaboer wilde dit ook niet prventief doen, beetje flauw IMO want heel duur zijn ze ook niet. Ik ga zaterdag naar Frankrijk, Corsica en Italie en hoop dat dat allemaal goed gaat, als ik dan thuis kom kan i gelijk de deur uit :)

update 16-07-2008
-motor slaat af na /- 10 min. stationair draaien bij 33 graden en airco vol aan. Wellicht weer een vuile gasklep.
- passagiersportier voor lekt
- handrem wil er bij warm weer (boven de 30 graden) niet goed af. Wel gevoelsmatig maar het alarm van de handrem blijft af gaan. Vliegt er ook wel eens pardoes op tijdens het tijden. Lekker irritant maar ik denk dat de kabel aan zijn eind is want hij voelt ook erg slap aan. Helemaal doortrekken naar boven geeft pas een zeker handrem gevoel.
of deze problemen nog worden gefixed is maar zeer de vraag aangezien hij nu wel heel erg over zijn kilometers heen is en er wss uit gaat.

update 01-10-2008:
bonbine 4 is dan ook eindelijk stuk gegaan, en vervangen.
klein probleempje (zie hieronder bij update 16-07-2008, handrem) nog steeds niet opgelost maar treedt enkel op bij warm weer dus met de winter voor de deur geen probleem.

update 11-2008 (bij /- 192.000 km):
rijdend op de snelweg ineens inhouden gepruttel en niet harder dan 80 km/u. Conrolelampje ’uitlaatgascontrolesysteem’ aan.
Motortoerentalsensor kaduuk, 2 dagen reparatie, daarna werkt i weer.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.