en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Fabia Combi 2.0 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Sinds dit jaar ben ik de bezitter geworden van mijn eerste Skoda.
Het is een Skoda Fabia Combi Elegance 2.0 8v a 115pk geworden uit 2005.
De 1.4 16v modellen waren allemaal best aardig, maar ik hou van wat vermogen onder het pedaal.
De 2.0 8v is een vrij zeldzame verschijning tussen de Fabia's omdat de Skoda toch vaak gekocht wordt door degelijke mensen die een zuinige auto willen rijden. Het is immers waar, het is veel auto voor weinig geld. Zeker wanneer je gaat vergelijken wat voor VW je krijgt voor hetzelfde geld. Op dit gebied wint de Skoda met grote voorsprong.
De Skoda Fabia Combi Elegance 2.0 8v is een heerlijke auto om mee te rijden. Hij komt lekker van zijn plek en zonder al te veel moeite gaat hij met het verkeer mee. De standaard vering is redelijk stuk waardoor hij niet gaat overhellen op klaverbladen en je optimale wegligging behoudt. Met het remmen is het ook prima gesteld, rondom schijven, voor zelfs geventileerde schijven die maar net in de 15inch velgen passen.
De elegance is van buiten een nette/kale auto. Geen knipperlichten in de spiegels, geen projectorlenskoplampen, geen parkeersensoren, WEL mistlampen, 3e remlicht, centrale deurvergrendeling afstandbediend, dakrail, lichtmetalen wielen, ruitenwisser achter. Kortom no nonsense, gewoon sleutel omdraaien en rijden.
Van binnen is de elegance ook prima uitgevoerd, airbag bestuurder, airbag passagier, zij-airbags voor, bagage afdekhoes, deelbare achterbank (ongelijke delen), hoofdsteunen achter, radio/cd speler, stuur in hoogte verstelbaar.
Kwa techniek is het ook goed geregeld in de elegance, airconditioning, abs, boordcomputer, cruisecontrol, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verstelbare spiegels, startonderbreking, stuurbekrachtiging, ASR.
Mijn persoonlijke pluspunten:
- Voldoende vermogen
- Mooie verschijning
- Rijdt lekker soepel
- Mooi interieur
- Een zee van ruimte in de bagage ruimte
Mijn persoonlijke minpunten:
- Een brok aan electronica
- Materiaal van dashboard is zeer krasgevoelig
- Draagarmen kraken bij het op- en afrijden van drempels (Skoda en VW probleem)
Terug naar de dealer geweest voor:
- Motor liep niet mooi stabiel stationair
- Versnellingsbak wilde soms niet in de 3
- Krakende draagarmen, bekend probleem wat niet opgelost wordt
Mijn eigen aanpassingen:
- Verlagingsset gemonteerd omdat hij standaard wel erg hoog staat
- Tekst logo’s achterklep verwijderd
- Middendemper vervangen door RVS pijp om sportiever geluid eruit te krijgen
- Koplampen vervangen door aftermarket projectorlampen
- Xenon ingebouwd
- Chrome grilllijst in de kleur van de auto mee laten spuiten
Tot nu toe ben ik heel tevreden over de auto.
De Skoda doet het nog prima!
Met een slordige 180.000km op de teller en blok rijdt hij nog als een zonnetje.
Hier en daar nog wat dingetjes gewijzigd en laten vervangen.
Reparaties:
Uiteraard heeft de auto al zijn beurtjes gekregen.
Bij 160.000km is de koppakking vervangen, het probleem zat hem in de waterpomp die af fabriek een PLASTIC schoepen wiel heeft. Niet al te bijster sterk dus. Deze laten vervangen door 1 met metalen/aluminium schoenen, kop laten vlakken en alles weer netjes laten maken.
Wijzigingen:
lip passend gemaakt voor de voorbumper
nieuwe Skoda logo's geplaatst
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.