Skoda Fabia 1.4 16V 75pk Equipe (2006)

autoreview

Skoda Fabia
Skoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieur

Signalement

UitvoeringFabia 1.4 16V 75pk Equipe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Auto is uiteindelijk eind 2008 verkocht met een totaal probleemloze km stand van 60.000 km. Afschrijving bleek erg laag te zijn. Al met al zeer tevreden over deze auto geweest. Inmiddels in 2011 een VW Polo BM aangeschaft.

04-01-07/kmstand 20500
De Skoda Fabia is mijn eerste auto. Omdat ik gezeur in de toekomst zoveel mogelijk wilde beperken en gezien de hoge restwaardes van kleine auto’s, had ik besloten een nieuwe auto te kopen. Na een voorselectie heb ik de keuze gemaakt tussen de Suzuki Swift, de Toyota Aygo, de Seat Ibiza en dus ook de Fabia.

Ik had een aantal eisen, waaronder een cruisecontrol en een airco.

De Suzuki Swift 1.3 reed heerlijk, zag er strak uit maar maakte duidelijk meer kabaal bij 120 km/uur. Daarbij was een cruisecontrol niet standaard leverbaar, wat de prijs nog weer behoorlijk opdreef. De Aygo zag er leuk uit, was zuinig (volgens het boekje in iedergeval), en voelde volwassener aan dan dat hij eruit zag. Maar de stoel zat voor geen meter helaas, voornamelijk omdat deze niet in hoogte instelbaar was denk ik. Wat verder opviel waren de hoge afleverkosten en de extreem hoge prijs voor het inbouwen van de cruisecontrol. De prijs voor de Aygo en de Swift waren daardoor uiteindelijk bijna gelijk. Omdat ik niets inruilde was het simpel om de prijzen te vergelijken.

De Ibiza ziet er van buiten gelikter uit dan de Fabia, maar van binnen vond ik hem minder mooi. Vooral de materiaalkeuze en de vorm van het dashboard vond ik minder. En omdat ik als berijder 99% van de tijd daar tegenaan kijk, heb ik voor de Fabia gekozen. Verder had de Fabia standaard cruisecontrol en 4 deuren. Dat dreef de prijs nog weer verder op van de Ibiza waardoor die toch weer een stuk duurder werd.

Na wat wikken en wegen en prijzen vergelijken viel de keuze uiteindelijk op een nieuwe Fabia Equipe 1.4 75 pk. Dat betekent voornamelijk wat fijnere stoelen, een fijner stuurwiel en een half automatische Airco ten opzichte van de basis uitvoering. Cruisecontrol is standaard. De Fabia heeft standaard 4 deuren, en ondanks dat ik bijna altijd alleen erin zit, is dit toch erg praktisch. Dat het model al wat ouder is, vond ik persoonlijk absoluut geen probleem. De kinderziektes zijn er dan uitgehaald. En aangezien het een privé auto is, speelt dat een grotere rol dan bij een lease auto.

De Fabia voelt erg degelijk aan. Alles sluit strak aan en 120 km/ uur rijden gaat eenvoudig en in relatieve rust. Geen enkel kraakje of wat dan ook. De motor is geen strepentrekker. Maar erg stil binnen en loopt mooi trillingsvrij. De 1.4 68 pk trilde merkbaar meer. Deze auto was duidelijk de stilste van de vier gereden auto’s. Je komt met 75 pk gewoon normaal mee met het verkeer, dus afzien is het niet. Het valt duidelijk op dat je vanaf 1500 toeren er prima mee kunt rijden. Dat betekent dat 50 in de 5 goed te doen is, en je dan ook nog fatsoenlijk een viaduct op komt.

Door een beetje handig te schakelen en veel gebruik van de cruisecontrol heb ik over de laatste 20500 km een gemiddeld verbruik van 1:16,7 gehaald. Dat zijn voornamelijk snelwegkilometers en 100 km/uur wegen geweest. Daarbij tank ik de goedkoopste benzine die ik kan vinden. Dus geen dure Shell V-power e.d.

Kosten
Onderhoudsbeurt 15.000 km: 178,85 Euro
Winterbanden Michelin A2 165/70/R14T met 4 stalen velgen: 463,78 Euro

Of die kosten voor die beurt gangbaar zijn weet ik niet, als iemand ook ervaringen heeft met dezelfde auto dan hoor ik dat graag.

PROBLEMEN

04-01-07/kmstand 20500
Bij aflevering deed de verwarming het niet. Hiervoor moest het hele dashboard eruit. Dat was wel een tegenvaller want ik hoopte juist bij een nieuwe auto problemen te beperken. Omdat ik hier pas achterkwam na 200 km rijden, ben ik langs een andere Skoda dealer gereden. Toen deze opperde dat de verwarming het niet deed door het verkeerd inbouwen van de radio en dus ik zelf voor de kosten opdraaide werd ik minder blij. Toen ze hoorden dat ik niet de radio erin gezet had, maar de dealer en het dus een garantiekwestie was, hadden ze opeens pas over 3 weken tijd. Die hele radio had er niets mee te maken uiteraard. Daar heb ik dus nog een nare bijsmaak van. Uiteindelijk toch maar 200 km teruggereden om de verwarming te laten maken. De auto was na twee dagen klaar. Ik vraag me nog steeds af hoe het was afgelopen wanneer ik wel zelf de radio erin had gezet. Dan kon ik namelijk gaan bewijzen dat het niet daardoor was gekomen.

Na deze eerste problemen verder niets meer gehad.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.