Skoda Fabia 1.2 12V Ambiente (2008)

autoreview

Skoda Fabia
Skoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia

Signalement

UitvoeringFabia 1.2 12V Ambiente
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst283.000 km
Lezerswaardering: 48%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

tot nu toe

  • 115.000 km

grote beurt.
bougies vervangen door speciale LPG bougies.
Kan ik iedereen aanraden.
Standaard bougies gaat die al snel moeilijk op starten en ik heb het idee dat ik zeker 5 pk meer heb.
Banden vervangen door 15 inch 195/65.
achter een klein stuk uit plastic spatscherm knippen helaas anders, passen ze niet.
Maar wat een rijconfort verbetering.
Voor iedereen aan te raden met een skoda Fabia maar, wel als je veel asfalt kilometers maakt.
Kosten tot nu ( 30.000)
2 stadslichten ( 3 euro )
grote beurt zelf gedaan +- 100 euro
bougies 35 euro
banden van internet 100 euro + (4 Losse banden) oude weer verkocht 80 euro verkocht
APK 45 euro stadslichtje stuk
+-200 euro onderhouds kosten voor 30000 km

tot nu toe

  • 84.000 km

het is trouwens de 1.4 16V.
Helaas kun je dat hier niet wijzigen

bij de aankoop was het gassysteem niet optimaal. Injectoren vervangen en gassysteem opnieuw afgesteld. Binnen de garantie.

tot nu toe

  • 135.000 km

Hele goede auto.
onderhoud tot nu toe weer een beurt verder.
olie oliefilter luchtfilter interieurfilter.
Banden.

84.000 t/m 135000 ( +/- 500 euro ) algemene kosten

airbag lampje gaat branden

  • 146.000 km

Blijkt een veel voorkomend probleem bij de VAG groep. Stekker onder de stoelen weg geknipt en draden door gesoldeerd.
Even computer laten resetten en klaar.

dure operatie aan het proberen terug te verdienen

  • 193.000 km

160.000 de remblokken + remschijven voor vervangen. Zelf gedaan zo`n €120,- aan materiaal, als ik me niet vergis.
Bij 175.000 rammelden de kleppen een beetje, maar ja de Skoda was toe aan een nieuwe distributieriem. Helaas was dit tussen haakjes niet zo`n goed idee. De distributieriem was net vervangen zo`n 20 km gereden en toe was de kop overleden. Kop laten reviseren distributie riem er weer op en nu zijn we €2100,- lichter. Dus toch maar wat kilometer meer rijden dan m`n bedoeling was. De bedoeling is nog een jaartje of 2 a 3 met deze auto door te rijden. Even voor de 275.000 gaat die weg.
De volgende distributie riem mag een ander het risico voor nemen :).
Na de kop revisie tot nu alleen een nieuw setje winterbanden gekocht.

APK

  • 195.000 km

Ja, de apk.
Ik hoorde al wat gepiep bij het langzaam remmen en inderdaad. Remblokken versleten achter natuurlijk, waren ook de remcilinders lek+l andere dingen nieuwe knipperlichtlampjes (die waren wit geworden). Weer €393,- lichter.

going strong

  • 215.000 km

Na bij 175000 een dure operatie hebben laten doen.
Bij 205.000 maar is weer eens olie ververst, olie filter, luchtfilter. +/- €120,- materiaal.
Binnnekort ga ik het drooggasfilter maar eens vervangen.
LPG onderhoudsvrij? Overal lees ik verschillende verhalen over het drooggasfilter. Voor de rest rijdt de skoda nog als een zonnetje.

LGP onderhoud

  • 218.000 km

vorige week is naar de LPG specialist.
LPG solenoids en drooggasfilter laten vervangen.
De LPG computer laten uitlezen en alles laten bijstellen. Alles werkt weer. Wel €220,- kwijt.

APK

  • 220.000 km

Paar weken geleden de zomerbanden eronder gelegd.
Achterbanden kunnen waarschijnlijk net een zomer mee.
Afgelopen tijd een rammeltje te horen achter.
Het hitteschild bij de achterdemper is los getrilt.
Het zou ook kunnen zijn dat er een wiellager de geest heeft gegeven.
Zoals ik al verwachte, APK is geweest.
Nieuw wiellager.
Hitte schild is gratis vastgezet.
€245,- later, rijden we weer.

Aankomend winter maar eens kijken of ik iets aan de onderkant van de auto mag gaan doen (hitteschild komt toch niet zo maar los neem ik aan).

En nu

  • 224.000 km

Zelf een trekhaak geplaatst. Olifanten trekhaken €130,-.
Nu nog binnenkort de cruisecontrol repareren (laten?)
De cruisecontrol werd eerst overgevoelig en deed het soms. Nu is die helemaal overleden. Ik heb de VW dealer gebeld en die had het over de hendel vervang a kosten +- €400,_-. Even internet nageplozen diverse merken hendel passen. Het vervangen kan ik ook wel zelf niet zo moeilijk, maar is dit het probleem? En zo ja welk merk moet ik aanschaffen?

Weer cruise control

  • 225.800 km

Er is weer cruisecontrol. Nieuwe hendel laten plaatsen bij A-point. €250,-

wiellager andere kant achter

  • 231.000 km

Gister het andere wiellager laten vervangen (€153,-). Het geluid is minder. De achterbanden zijn een beetje scheef afgesleten. Dat zou de rest van het geluid moeten zijn. Zaterdag gaan de winterbanden die m`n moeder had overgehouden van haar vorige auto eronder. Als beetje meezit zijn deze eind winter versleten en kan ik die velgen hergebruiken voor nieuwe zomerbanden. Hij rijd nog steeds prima alleen je merkt dat die wat schokkeriger rijd. De vorige keer dat ik bougies net nieuwe bougies had geplaats was dit een stuk minder. Binnenkort maar eens weer de bougies vervangen. Deze zouden 50.000 km mee moeten gaan. Is nu iets meer als 45.000 km.

Action ruitenwissers

  • 234.000 km

Afgelopen weekend het derde setje Action ruitenwissers gemonteerd. Ik doe ongeveer een jaar met deze ruitenwissers (per stuk €6,-).Die van valeo koste de ene €15,- en de andere €25,-. Hier deed ik ongeveer 2jaar mee. Dus aanrader ruitenwissers Action.

Veer gebroken

  • 235.000 km

Bij het heen en weer sturen leek het of er iets tussen de wielen zat. Ik kon niks vinden. Dus maar naar de garage. Veer afgebroken. Beter dat ik geen meter meer zou rijden. Als goed is maandag weer klaar en kosten €220,-. Worden beide kanten gelijk voor vervangen.

Iets meer

  • 235.000 km

Het is toch wat duurder geworden ook de lager schotels zijn vervangen. €350,- kwijt. Hij rijd weer fantastisch. Wat een verbetering van de wegligging. Ik dacht de laatste tijd al eens, als iemand voor mij hard een bocht instuurde. Waarom kan ik dat niet zo snel?

Kachelweerstand?

  • 238.000 km

Aanstaande donderdag wordt de kachel nagekeken. Alleen stand 4 werkt nog. Dit is meestal de weerstand voor zo'n €80- zou die weer klaar moeten zijn. We gaan het zien. Anders zou de kachelmotor defect zijn, wordt bij de garage zo'n €800,- gerekend. Het hele dashboard moet dan uit de auto worden gesloopt. Mocht dat nodig zijn dan ga ik het zelf doen in de kerstvakantie. Ik hou jullie op de hoogte

Kachelweerstand is vervangen

  • 239.000 km

Kachelweerstand vervangen bleek €230,-.het werkt weer.gelukkig hoefde het hele dashboard er niet uit. Dat is blijkbaar het grote verschil met de polo, daar kan er gewoon aan de zijkant een klepje los en je bent bij de kachel/weerstand. Heb zelf nog even de bougie gewisseld. Motortje loopt weer stuk mooier. Nu wil ik toch hopen dat die het volhoud tot de APK in mei.

Lpg filter vervangen

  • 245.000 km

Drooggasfilter vervangen. De filter bij de hoofdafsluiter zit niet onder de motorkap. Over een maandje gaat de Skoda boven de smeerput voor verse olie. Gelijk maar eens kijken of ik de hoofdafsluiter kan vinden.

airco maar iets aan doen

  • 246.000 km

Maar eens een onderhoudsbeurt Airco laten doen. Afgelopen 6 jaar niks aan gebeurd. Ik dacht dat zal wel weer een dure worden, maar dat viel dan toch weer mee. Nog steeds genoeg €130,- en een beetje bijgevuld. Bij 250.000 gaan we weer een grote beurt zelf doen. Mechanisch doe ik zelf. Dan gaan we weer wat euro`s uitsparen :)

over de 250000

  • 251.000 km

Hij is over de 250000.
Zo nu maar eens bedenken wat ik ga doen.
Als meezit kan ik dat doen t/m de volgende APK mei volgend jaar.
Een krukaskeering waarvoor de versnellingbak eraf moet zweet wat door.
Bij 275000 moet de distributieriem worden vervangen.
De krukaskeering zou ik zelf kunnen vervangen. Hierbij neem ik dan gelijk de koppelingsplaten mee. Maar zo lang die maar een beetje sweet en ik het niet merk in het olieverbruik.

Grote beurt

  • 253.000 km

Zo van de week maar eens Grote beurt doen is de auto wel aan toe. Tip 24autoonderdelen heel goedkoop. Moet wel met paar dingen rekening houden. 24 staat blijkbaar voor 7 dagen en bezorgkosten 9 euro. Als je aardig wat nodig hebt en niet gelijk nodig hebt is het een aanrader.

Winterbanden erop en gaan

  • 261.000 km

Vorige week de winterbanden er weer op gezet. Auto rijdt nog prima. Ik verbaas me nog steeds over de stoelen. De stoelen zitten beter als m'n golfje 2002 highline die ik hiervoor had. Nu moet ik er wel bij zeggen ik heb niet de vlakke rugleuning die de meeste Skoda fabia's hebben maar, de Skoda kuipstoelen. Zullen wel bij de speciale ex lease uitvoering horen die ik heb.

Loop op planning

  • 267.000 km

Loop op planning :)
Voor de winter de remblokken bekeken. Het leek erop dat die de 275000 gaan halen. Olie wissel doen we iets aan de late kant maar na de 275.000.
Banden tegen die tijd mogelijk 2 nieuwe zomerbanden. APK zal ook zo rond de 275000 zijn. Als je afvraagt wat is er nu met die 275000 nou, dan moet er een nieuwe distributie riem op. Als we dit gaan doen moet al het ander ook zo'n beetje. Na mijn nare ervaring uit verleden mag de garage beoordelen in samenspraak met mij of een en ander een goed idee is. We hadden immers de vorige keer een aantal kleppen krom en versleten. Mocht het enigszins gaan ga ik denk ik wel voor de nieuwe distributie riem en verder onderhoud. Ik reken zo de kop was pech. Auto verkopen, krijg je er weinig voor. Goedkoper rijden op LPG moet ik een nieuwere en/of kleiner auto kopen. Meer afschrijving. LPG auto met weinig kilometers is bijna niet te vinden. Elektrische auto is na mijn idee allemaal nog veel te duur.

iets te positief

  • 267.200 km

ik was iets te positief hierboven.
achterremmen trommels piepten een beetje en in de bocht ging ineens het handrem lampje branden en geluid dat de handrem erop zat.
Achter remcilinder lek €111,- lichter. Rijd die weer. Ik vermoed dat ik ook het lpg filter niet verder moet uitstellen. Wat verontreinging liep hij de vorige ook niet zo goed statonair en daar komt het nu volgens mij ook weer door. Vanavond maar weer een filter bestellen (ik dacht vorige keer €40,-).

en nog een ding

  • 268.000 km

Hij liep niet geweldig op LPG.
Ik vermoede dat het drooggasfilter vol zat. Zat ook zo'n beetje aan zijn kilometers.
Nieuwe besteld erop gezet. Volumemassameter in het filter gemonteerd. Wat ik al vermoede daar lekt die nu zo hard dat je hem hoort sissen. Dagje op benzine rijden. Volgende dag een O-ring gekregen bij de profile. Massameter gemonteerd. Hij heeft nog nooit zo goed stationair gelopen. Ik heb het vermoeden dat de boel al lekte met het oude drooggasfilter. Nu zien of de auto ook wat zuiniger wordt dan 1 op 10 a 1 op 11.

Onderhoud en reparaties

  • 272.000 km

Het uitlaat schild zat los. Die maar even er onderweg laten halen. Ze vroegen of ze gelijk maar aan de apk zullen beginnen. Tijdje terug was een remschoen lek en waarschijnlijk de andere. Hij loopt iets onregelmatig op gas. Waarschijnlijk een slangetje lek.dit alles gaan ze dinsdag oplossen en dan zou die weer apk goedgekeurd zijn. De motor zweet nu wel behoorlijk door dus hij krijgt ook een nieuwe katerpan + afwachting en nieuwe schokbrekers achter. Ze hadden het over een bedrag van rond de 500 euro.
Moet maar weer. Bij 2750000 moet er weer een nieuwe distributie riem en waterpomp op en dan misschien nog een paar nieuwe remblokken voor en dan hoop ik dat we door kunnen tot de volgende apk. We gaan het zien.

aantal ervaringen/reparatie rijker

  • 274.000 km

zo dat waren weer een paar repartie en nog een paar te gaan.
n.a.v. mijn vorige ervaring is twee weken geleden twee remcilinders achter vervangen en bij de garage met de grote P konden ze ook wel iets doen aan de vermoedelijke kleine lekkage aan het gassysteem. Het was half 5 toen ik m`n auto ophaalde en ze me vertelden dat ik daarvoor toch echt naar de gasspecialist moest en hun het helaas niet konden oplossen. Bij de gasspecialist hadden ze het over de injectorrail (simpel systeem heb ik railtje €70,-). week later vervangen. Helaas was dat het niet alleen ook de vergasser diende vervangen te worden. Alleen nu was het wel het probleem dat de APK was verlopen. Dus de garage met de grote P kon om in iedergeval de APK goed te keuren todat mijn vergasser binnen was de gas test doen met de airco aan. Om ze daar van te overtuigen zo zo. Voor APK mag je gewoon de airco aanhouden. Hij was goedgekeurd, Yes! Vandaag is de vergasser vervangen. De auto rijdt er naar mijn idee ook een stuk beter door. Nu binnenkort zelf de kartepan vervangen. Met karterpan erbij zal het wel weer op zo`n €600,- uitkomen.

Vergasser laten vervangen en carterpan zelf vervan

  • 274.000 km

De vergasser laten vervangen auto rijdt stiller en veel gelijkmatiger op gas. De kartepan sloot niet meer helemaal goed af. Dus de carterpan hebben we er onderweg gehaald schoongemaakt nieuwe vloeibare parking en we rijden ook weer zonder olielekkage. Zo komen ietsje meer uit dan in m'n vorige bericht maar dan zijn ook weer alle problemen verholpen.

De distibutieriem waterpomp en flexibel deel

  • 275.000 km

Afgelopen donderdag de distributie riem en waterpomp laten vervangen. Om dit klusje te doen moet een motorsteun los en wordt de motor iets gekanteld. Aangezien het flexibele deel van de uitlaat al niet meer al te best was, scheur. Bij skoda/vag een vervanger bestellen uhh, nee want, dat betekend nieuwe katalysator met flexibel deel. Er is een nieuw flexibel deel tussen gelast. €100,- meer maar, nu zou die toch de 300000 moeten kunnen halen zonder verdere reparaties. Hopen maar. Volgen mij zat er ook al een klein gaatje in het flexibele deel. Nu met de nieuwe vergasser, solenoids, nieuwe olie en uitlaat dicht, heeft die nog nooit zo mooi gelopen. Op naar de 300000

Koelvloeistof lekkage

  • 280.500 km

Hij verbruikt een beetje koelvloeistof. Ik dacht daar gaan we weer lekker koppakking. Is goed bekeken en dan kon het haast niet zijn. Ergens rond de versnellingsbak lekte wat. Afgelopen woensdag laten uitzoeken. Kunst of deel wat in elkaar schuift met een o-ring lekt. Als de O-ring is €200 Als het ook het kunstof deel is €300. Woensdag wordt gerepareerd. Hij verbruikt zo 100 ml op 50 km. Dus kan nog beetje rijden maar, van de week toch maar zo min mogelijk mee gereden. De alto van de vrouw maar zo veel mogelijk gebruikt. Komt die ook eens aan z'n kilometers.

Omdat ik de hele tijd op anoniem wordt gezet

  • 281.000 km

Vandaag nog een beetje koelvloeistof bijgegooid. Hoop dat, dat is om dat er nog wat lucht in het systeem zit. Op naar de 300000

hij gaat eruit

  • 283.000 km

volgend jaar nieuwe remblokken, banden. Houd je versnellingsbak/koppeling het nog?
Nieuwe auto gekocht vanaf morgen rijd ik Suzuki baleno 2017 met 33.000 op de klok. Op den duur komt er denk ik wel weer een nieuwe review of wie weet volgt de nieuwe eigenaar mij op. Ik denk eerder dat je m`n oude Skoda terugziet in oost-europa of afrika. We zullen zien.

Niet gemist

  • 283.000 km

Flash lube systemen heb ik op ingelezen. Je hebt gelijk dat misschien wel geholpen kunnen hebben. Ik kwam erachter dat deze systemen een vereiste zijn op japanse auto. Bij het oud type motr wat hierin zit is het een groot vraagteken of het zou kunnen helpen. Ik kwam zo achter deze systemen toen er zo'n 175000 op de teller stond. Ik weet nu hoe het geluid klinkt van kleppen die minder worden. Dit heb ik na de revisie niet weer gehoord. Gezien de kilometers vond en het stille geluid ook met koude motor, overigens tot het einde toe dus, vond ik het niet meer nodig.mocht ik ooit weer een lpg auto aanschaffen zou ik inderdaad ook zo'n systeem in laten bouwen. Ook een beter type lpg systeem. Dat Poolse merk was troep. Prins of vogels. Dus Suzuki balen rijdt royaal 1:20, 60 wegenbelasting. Beetje zitten rekenen onder de 3 a 4 keer tanken per maand en ik ben goedkoper uit dan de skoda

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.