Skoda Fabia 1.6 16V Tour (2009)

autoreview

Skoda Fabia 1.6 16V Tour (2009)

Signalement

UitvoeringFabia 1.6 16V Tour
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf7.500 km
KM-stand laatst38.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Automaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat...................

  • 7.500 km

Wauw, wat een auto. Heerlijk om eindelijk eens met automaat te rijden. Het is een zestraps Tiptronic in combinatie met een 1.6 16 105pk motor. De auto is van oktober 2009 en heeft 7.500 gelopen. De vorige eigenaar ruilt zijn Fabia altijd standaard in na twee jaar. En door een probleem aan zijn been had íe nu maar 7.500km gereden ipv 10.000. De auto voelt en ruikt als nieuw. Ik heb ook erg blij met de kleur Rosso Brunello, dat is echt een favoriete kleur van me. De Fabia is erg compleet uitgerust met het tour pakket met o.a. electronische klimaat controle, elektrische ramen rondom, dance radio, sunset ramen, ESP, ABS, bandenspanningsmeter, lichtmetatel velgen. Met de 105pk sterke motor kom je echt niks te kort. De kickdown is erg leuk en dan versnelt de Fabia serieus echt snel. Dit is echt hele andere koek dan de 1.2 12V 70pk uit de Roomster. Nu kan ik meer dan goed meekomen met het verkeer.

Gisteren ff 350km mee gereden zodat de motor weer een beetje los komt. Ik heb de hele tijd met een brede glimlach rondgereden.

10.055 op de teller.

  • 10.055 km

Waarvan dus 2.500 zelf gereden in de Fab. Wat een verschil met mijn vorige Roomster 1.2. Deze is toch echt veel stiller, draait veel minder toeren op de snelweg. Komt ook veel gemakkelijker met het verkeer mee. Ik weet dat je het niet helemaal kan vergelijken maar het verschil valt er op.

De tiptronic doet zijn werk uitstekend. Je voelt 'm vrijwel niet schakelen. En ook de kickdown is een leuke ervaring. Dan schakelt íe razendsnel een of twee versnellingen terug en schiet je echt vooruit. Ik ben na 2.500km helemaal verwend met de automaat en zal zelf nooit meer willen schakelen in een auto. Dit is toch wel erg relaxed en comfortabel rijden.

De climatronic doet ook uitstekend zijn werk. Het is echt ideaal dat je niet zelf meer hoeft te draaien aan knoppen en blowers. De climatronic doet alles heerlijk zelf.

Minpunt vind ik het verbruik, ik ben waarschijnlijk verwend door mijn 1.2. Ik rij nu ongeveer 1:10 / 1:11 en had wat hoger verwacht. Zal het de komende tijd wat nauwgezetter bijhouden. Nu kom ik op een tankbeurt van +/- 40 liter ongeveer 470km ver.

Wat mij verder opvalt is dat ik dezelfde rammel in mijn linkerdeur heb als in mijn Roomster uit 2007. Je zou toch verwachten dat je met een jonger model deze kwalen verdwenen zouden zijn. Gelukkig heb ik nog garantie en ga binnekort ff langs de dealer. Het klinkt trouwens of het raam niet goed in zijn sponning zit. Je hoort het beste als je op een slecht wegdek rijdt.

De Fabia staat nu op z'n winterbandjes. Heb 'm met Smartwax helemaal gepoetst en is dus klaar voor de winter.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze mooie Fabia. En geniet ik elke dag nog steeds van de automaat. Ik wil echt nooit meer schakelen.

De eerste 15.000km.

  • 15.000 km

Eigenlijk helemaal niks te melden. Ik heb nu 7.500 met de Fabia gereden. Net zoveel als er op stond toen ik 'm kocht. Alleen deed de eerste eigenaar er twee jaar over en ik 5 maanden.

De Fabia bevalt uitstekend, rijdt echt zeer comfortabel met de automaat. Ik vind 'm een stuk stiller dan mijn 1.2 Ook de climatcontrol bevalt uitstekend. Echt heerlijk om niet meer met knoppen de temperauur te moeten regelen. Het is nu instappen en wegwezen en de temperatuur wordt automatisch geregeld.

Van de winter op 14inch winterbanden gereden. En nu weer op 15 inch lichtmetalen Rial Milano velen.

Verder geen bijzonderheden. Een keer terug geweest bij de garage omdat er een nokje van de hoedenplankhouder afbrak. Netjes onder garantie vervangen.

Wat me wel opvalt is datde Fabia echt een stuk beter remt dan de Roomster. Moet af en toe gewoon wennen aan de remmen. Komt waarschijnlijk doordat ik nu ook achter schijfremmen heb.

Al met al ben ik meer dan tevreden met mijn Fabia 1.6 16V Tiptronic. Hier ga ik nog lang van genieten.

Alweer de 20.000 gepasseerd

  • 20.000 km

En daar stond het opeens 20.000 km op de teller. De Fabia bevalt nog steeds uitstekend. Het rijden met de automaat is echt een genoegen, zeker in de files. Ben super tevreden over de Fabia. Verder geen bijzonderheden. Nu ik voor mijn werk veel snelweg kilometers maak rijdt de Fabia een stuk zuiniger. Je merkt wel goed het verschil met alleen stadsverkeer en alleen snelweg. Daar had ik bij de vorige 1.2 HTP Fabia wat minder last van.

Kleine beurt

  • 26.500 km

Vandaag heeft de fabia een kleine beurt gehad. Nette service bij Rijnwoud. Rammel in linkerportier verholpen. Verder geen bijzonderheden te melden. Ik heb de fabia nu bijna een jaar en ben meer dan tevreden ermee. Ik vind 'm erg fijn rijden, de automaat doet z'n werk goed. Dus geen klachten en ga nog lekker veel van de fabia genieten.

En toen kwam er een Citigo Automaat op mijn pad.

  • 33.000 km

En daar was opeens een nieuwe kleine auto van Skoda, de Citigo. En ook leverbaar met automaat. Na veel rekenen besloten om de Fabia in te ruilen voor een Citigo automaat. Niet dat de Fabia niet beviel, ik had daar nog jaren in willen rijden maar omdat íe best wel wat benzine verbruikt en ik momenteel heel veel kilometers maak.De 1.6 is niet de meest zuinige motor die er is. En nieuw is de Fabia niet meer leverbaar met automaat dus dan is de keuze snel gemaakt.

Ik heb besteld: Citigo Elegance 1.0 60pk automaat Tornado Red 5 deurs met Nano Ivory interieur, 15inch Auriga velgen zwart, Panorama dak, All season pakket, Travel pakket en Move & Fun.

Ik ben van plan om van de Citigo het verbruik via Spirit monitor bij te houden om zo nog een beter inzicht in het verbruik te krijgen. Met de Fabia rij ik momenteel tussen de 1 op 13/14. Veel snelweg kilometers. Ik merk ook dat ik doordat ik zuinig rij ik weinig gebruik maak van de kracht van de 1.6 en vind het dus ook niet erg om terug te gaan naar 60pk. Plus dat de Citigo gauw 200-300 kg lichter is dan de Fabia.

De Citigo staat zo rond de februari voor de deur.

Afscheid

  • 38.000 km

Ik heb met pijn in mijn hart afscheid genomen van mijn Fabia. En heb een nieuwe Citigo gekocht.

De Fabia is mij uitstekend bevallen. Echt een fijn auto om me te rijden, zeker met 105pk en een fijn schakelende tiptronic. Verder was het een zeer compleet uitgeruste auto met o.a climatronic.

De reden dat ik 'm toch heb ingeruild is het vebruik. In de stad amper 1 op 10 en op de snelweg 1 op 13/14.Ik merkte dat ik amper het vermogen van de Fabia aanspraak om maar zo zuinig mogelijk te rijden. En toch stond elke week bij de pomp. En dat werd me toch te gek, zeker met de huidige benzine prijs.

En toen kwam Skoda opeens met de Citigo en was mijn interesse gewekt. Een wat kleiner en lichter wagentje met een driecylinder motortje. Na een proefrit in een 60 pk,70pk en automaat besloot ik de Fabia in te ruilen op een Citigo 60pk automaat Elegance. En die staat nu voor de deur.

Concluderend is de Fabia mij uitstekend bevallen. Geen gekke kosten aan gehad. Wel last gehad van de gammele constructie van de hoedenplank ophanging. Een keer onder garantie vervangen, maar bleef een gammele constructie. De hoedenplank zat regelmatig klem tussen achterbank en achterklep. Toch wel wat last van kraakjes en rammels. Krachtige maar onzuinige motor. Fijn schakelende tiptronic. Verder een heel comfortabele en compleet uitgeruste auto.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens