Skoda Enyaq iV 60 (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Enyaq iV 60 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 1.000 km |
KM-stand laatst | 1.000 km |
First EV
- 1.000 km
Na 6 maanden wachten eindelijk de Enyaq een paar weken aan de tand mogen voelen. Geen spijt van keuze voor onze eerste electrische auto! Gekozen voor model 60 aangezien thuis en op het werk een laadpaal aanwezig is. Schijnbaar is van 50 naar 100 KW snelladen in een later stadium ook als software update mogelijk!
Eerste indrukken zijn meer dan prima. Hele mooie en stoere auto die niet meteen doet denken aan een EV zoals een ID4 of Hyundai...Auto is voldoende snel (geen Tesla versnelling maar wil je dat met een family car...) en behoorlijk stil (dikkere portierramen aan voorzijde wat in het comfort pakket zit). Je hoort een licht gezoem tot ongeveer 30 km/uur om voetgangers, fietsers etc. te waarschuwen. Groot 13 inch scherm werkt feilloos en een aantal vaak te gebruiken functies zijn met knoppen te bedienen die onder dit scherm zitten. Gekozen voor volgende opties:
- Arctic Silver (heel bijzondere opvallende kleur! Grijs, wit en zwart vinden wij nietszeggend, Race blue te fel blauw, kleur zonder meerprijs is bijna paars en vorige auto was een kleur zoals de Quarts Grey. Arctic staat m heel goed, van lichtgroen naar grijs en soms lichtblauw.
- Schuif- / kanteldak (kan in alle standen gezet worden, geen voorgeprogrammeerde standen)
- Loft interieur (basis maar vond deze veel mooier dan bruine lodge variant) Eco Suite ook mooi maar behoorlijke meerprijs
- Matrix lichten (bak met licht met automatische grootlichtassistent welke deels uitgaat om tegenligger niet te verblinden, andere kant blijft dan wel vol schijnen)
- 20 inch Vega velgen (vond de 21 inch minder fraai)
Nadeel is denk ik wel hoe groter je gaat hoe stugger op korte oneffenheden wat nu al merkbaar is.
- Sport (fijn drie spaaks lederen stuur)
- Achteruitrijcamera (wil je niet missen)
- Assistentie basis (Travel assist zit er gewoon op terwijl dit op Plus pakket zou zitten.....
- Comfort pakket (dikkere ramen - donkere zijruiten achter en achterruit - Keyless entry
- Family pakket (USB-C achterin, extra zonnewering zorgt ook voor bijna geen inkijk in achterruimte)
Paar kleine mindere details; Op korte oneffenheden wat bokkerig (auto weegt ook 2 ton en 20 inch wielen zal net wat stugger zijn dan standaard 19 inch. Verder zijn de hulpsystemen prima maar als je het niet wenst dien je ze wel iedere keer uit te zetten, kan niet eenmalig helaas.
Verbruik valt echt niet tegen, 350 km moet lukken bij niet te warm of koud weer bij 100% laden (als je laadt tot 100% dien je asap te gaan rijden na volladen). Bewust niet voor warmtepomp gekozen....dit werkt volgens adviseur prima in the Nordics maar hier overbodig.
Auto komt nooit helemaal tot stilstand zoals een Tesla, VW heeft hier zijn eigen ideeen over waarom dit niet het geval is. Went snel. Remmen, stilstaan en vervolgens spring Auto Hold erop zodat je voeten van het rempedaal kunt halen, prettig!
Nogmaals een flinke bak die Enyaq maar heel mooi in proportie....wordt mijns inziens een bestseller!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq 85 Sportline
- 2025
- 5.000 km

Skoda Enyaq 60 Business Edition 58 kWh 180 PK | DEMONSTRATIEVOERTUIG | Automaat | Matrix LED Koplampen | Navigatie | Achteruitrijcamera | Climate Control | Adaptive Cruise Control | Parkeersensoren | Elektrische achterklep | Privacy Glass | Stoelverwarming | Lichtmetalen velgen |
- 2024
- 15.000 km

Skoda Enyaq 85 Sportline | Trekhaak | Canton geluidsysteem | Head Up Display | 360" camera | Elektrische stoelen |
- 2025
- 2.500 km