Skoda Enyaq iV 60 132kW (2022) #2

autoreview

Skoda Enyaq iV 60 132kW (2022)

Signalement

UitvoeringEnyaq iV 60 132kW
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een weekje op stap met een Enyaq

  • 35.000 km

Tijdens een reis door een deel van West Noorwegen kon ik beschikken over een Skoda Enyaq 60, gehuurd bij Hertz. Ik kon kiezen tussen een ID.4 en deze Skoda en koos voor de Skoa omdat ik verwachtte dat hij nog net iets ruimer was en met 2 volgroeide jongens op de achterbank leek me de extra ruimte welkom.

RUIMTE:
Qua ruimte zit het bij de Skoda Enyaq wel goed. De koffer was behoorlijk ruim en ook binnenin zit het echt goed ruim. Als gezinswagen vind ik de Enyaq alvast een aanrader. De koffer van de Tesla Model Y (waar ik thuis mee rij) is iets langer maar minder breed. Zo kon ik vlot 2 ruime koffers (type "75cm") naast elkaar in de koffer leggen wat bij de Tesla niet lukt. Was wel prettig.

COMFORT:
De Enyaq is heel comfortabel afgeveerd. De Tesla Model Y is een heel stuk stugger. Dat went wel maar het comfort van zo een Enyaq was wel prettig. Hier kan Tesla wel wat leren. De auto bezat ook een vorm van autopilot waarbij de auto weliswaar zelf stuurt (een zaligheid als je in tunnels rijdt) maar minder dwingend dan bij Tesla. De Skoda is als het ware een soort goede gids die toch het gevoel geeft dat je als chauffeur in controle blijft. Ook hier kan Tesla wel wat leren van Skoda. Het one-pedal rijden is dan weer beter bij Tesla: de auto start standaard in D wat betekent geen (of nauwelijks) recuperatie bij remmen en zelfs in stand B was het remmen door de gas te losen eerder beperkt. Dat kan beter want one-pedal rijden vind ik echt wel prettig. Maar al bij al: qua comfort zit je bij deze Enyaq wel heel goed

BEDIENINGEN
Het multimediascherm zit vrij goed in elkaar maar ik vind het allemaal iets meer zoeken dan bij Tesla en soms hapert er wel eens iets (zoals moeite om de kabel te ontgrendelen na stoppen van het laadproces, de cruise control vond ik moeilijker bedienen, ....). Stom ook dat de navigatie nog benzinepompen aangeeft en laadpunten dan weer vaak niet weergeeft. Dat kan toch beter. Skoda heeft vrij behoorlijk werk geleverd maar eens kijken bij Tesla waar het beter kan, kan geen kwaad.

RIJDEN
De auto heeft voldoende vermogen om vlot mee te rijden. Het stuur vind ik soms wat vaag. Duidelijk een wagen gericht op comfort en rustig rijden. Ideaal voor op vakantie maar minder voor zij die "freude om fahren" zoeken. Maar daar bestaan andere merken voor natuurlijk.

VERBRUIK EN LADEN
Hier loopt Skoda naar mijn gevoel behoorlijk achter op Tesla. Standaard is snelladen bij Skoda blijkbaar beperkt tot 50kW en optioneel kan de 60kWh versie naar 100KW snelladen gaan. Dat is niet meer van deze tijd. In praktijk kwam ik zelfs bij een Ionity 350kW niet boven de 83kW uit. Dat vind ik een schande en moet echt beter. Tesla haalt bij de Model 3 en Y in praktijk meer dan 200kW en dan is effen snelladen een non-issue. Het verbruik kan ik moeilijk inschatten want in Noorwegen mag je quasi nooit sneller dan 80km/u rijden. Ik heb echter het gevoel dat de Skoda meer energie verbruikt want ik kwam in praktijk aan ongeveer 300km praktisch rijbereik terwijl ik met mijn Tesla Model Y (met een 25% grotere batterij) vlot boven de 400km geraak (inclusief snelweg kilometers). Hier heeft Skoda naar mijn gevoel nog heel wat werk te doen. Relatief traag snelladen in combinatie met het Tesla Supercharger netwerk vs een veel minder ontwikkeld netwerk van andere snelladers maakt dat voor mensen die vaak verre afstanden afleggen een EV zoals deze Skoda wellicht nog niet voldoende doorontwikkeld is. Ik kan de kritiek van sommigen op dit forum op dat vlak dan ook begrijpen. Maar desondanks zal voor veel mensen deze Skoda al meer dan goed genoeg zijn en ik heb dan ook totaal geen spijt dat ik er mee rond reed in Noorwegen. Het tijdsverlies was al bij al beperkt en het rijplezier en de stilte die naar mijn gevoel eigen is aan een EV compenseert dit meer dan genoeg.

BESLUIT:
Al bij al een geslaagde EV die voor vele gezinnen een geschikte metgezel zal zijn.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.