Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021) #3

autoreview

Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021)

Signalement

UitvoeringEnyaq iV 60 132kW
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf51 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De draaicirkel en het bereik.

  • 51 km

Vanuit het boekje gekocht, de eerste nieuwe auto voor ons. De eerste keer contact met een dealer, de eerste keer wachten op de bestelde auto. Het is dat het een leaseauto moest zijn, dit doe ik niet nog een keer als het niet hoeft. We mochten niet meer door in de BMW, die was te oud inmiddels, maar als het had gekund had ik daar nu nog in gedieseld. Anyway, dat is verleden tijd.

De Enyaq was besteld en reeds 11 (!!!) maanden later geleverd. Ja, ja, chips en zo, maar het was wel 7 maanden later dan beloofd, en afbestellen kon ook niet, behalve tegen een belachelijk bedrag.

Auto besteld binnen de leasegrenzen: 60kw, panorama, leer, trekhaak, family pakket, dakdragers, snelladen en toen was de koek op. Geen hud, geen elektrische stoelen. Wel nog een wit kleurtje (dank, Paul!), maar geen andere velgen.

Beste mooi geworden al met al, en ook tevreden mee. Auto vooral gekozen op de binnenruimte, en die heeft ie! Ik kan achter mezelf zitten, dat gebeurt niet vaak. In de BMW moest dan de achterbank naar achteren, in de Skoda is dat standaard al zo en blijft de laadruimte gewoon ruim.

Het interieur is ook mooi, eigenlijk net zo mooi als de BMW. De stoelen zijn iets minder, vullingen niet zo goed, steun net slechter. Maar goed, ik vergelijk vooral met Volvo, Saab en BMW, slecht zijn ze zeker niet. Ik ga wel kijken of ik de rails iets kan ophogen voor om wat meer steun onder de knie te krijgen. Een knie die overigens snel de bocht in het dashboard raakt als ik de stoel wat verder naar voren zet.

Opbergen is beter dan ik gewend ben, en eindelijk zitten de bekerhouders waar ze handig zijn, zodat ik er goed bij kan. Het kleine pookje voor de automaat is prima en handig, de lampen binnen zijn fijn qua kleurtjes en de touch bediening van het panorama dak is top!
Ruitenwissers, lampen, cruise control, werkt allemaal zonder morren. Fijn dat er knoppen inzitten om de airco op max ontwasemen te zetten, de sloten open en dicht te doen zo nog wat spul. De rest zit op het grote scherm in het midden. Best een mooi scherm, een soort iPad. De meeste functies die ik tijdens het rijden gebruik kunnen vanaf het stuur of met "ok Laura".

Een paar aanmerkingen: het scherm kan niet uit, althans, ik heb het nog niet gevonden. Voor een "night panel" fan (Saab) zoals ik is dat jammer, ik vind het scherm afleiden. Het kan wel op een standaard klok, maar dan gaat de muziek ook uit... De sloten gaan er op als we rijden. Dat wil ik niet, maar ik denk dat het er bij de dealer uitgehaald moet worden of zo.

De stoelen kunnen niet gekanteld worden, waardoor ik net niet lekker zit. Het zicht naar buiten is trouwens echt prima. De neus is wat lastig inschatten, achter is er de camera en de trekhaak voor nood.

Laden gaat prima, maar ik snap niet dat ze nog niks beters (simply clever?) bedacht hebben voor de laadkabel. Waarom rolt die niet uit de auto zoals bij een stofzuiger? Nu ligt ie in het zand en gaat daarna de achterbak weer in (oh ja, we hebben ook nog een rubber mat bijbesteld) waar een vak zit onder alle bagageruimte. Dat is bij langere ritten niet handig, dus ligt de kabel nu in een big shopper bovenop. En dan de laadpaal, waarom is dat geen RFID druppel, en kan dat dan niet in de autosleutels geïntegreerd worden?

Qua rijden: lekker, maar log. Groot gewicht, dus geen bochtenridder zoals onze Smart Roadster, maar wel vlot genoeg. De achterwielaandrijving zorgt voor veel wieluitslag voor, waardoor straatje keren erg gemakkelijk gaat.
Al wel een storing gehad, ik kon niet wegrijden na een korte laadsessie in Amsterdam. Skoda hulplijn gebeld, die waren snel en behulpzaam. Een algemene resetmogelijkheid was er niet, dus er zou een berger met een code lezer komen. Dat zou even duren, dus heb ik een pizza gehaald op de hoek. Toen ik met de (lekker, bij Volare in Adam West) pizza terugkwam had de auto zichzelf gereset en kon ik weer rijden!

En daarna zonder problemen. Vandaag winterbanden gehaald en rijdt nog steeds prima. De app werkt redelijk, inclusief het vooraf opwarmen. Wat ik handig vind is dat de laadspanning verlaagd kan worden, zodat je langer aan de paal kunt blijven staan op werk- of bezoekadres. We hebben een laadpas die overal gebruikt kan worden, dus we laden nu vooral bij op bestemming. De laadpaal thuis moet nog komen, we zijn al vanaf maart bezig om dat te regelen. De meterkast moest aangepast worden (1000euro...) en er was veel gedoe over. Ik hoop dat het in december nog lukt. En dan hoef ik nooit meer naar een tankstation!
Fijne auto dus, tot nog toe. Eens kijken wat we er over 10.000km van vinden. En of het bereik, dat in de winter duidelijk lager is, meevalt...

15.000 KM update

Nog steeds een fijne auto! Het bereik is te doen, maar de rijsnelheid is wel duidelijk afgenomen. Afgelopen vrijdag reed ik van Groningen terug naar huis, 220 km, en dat ging niet van harte met 130 km/u. Bij Almere was het laden geblazen.

Laden gaat met ca 80 KW aan het begin, als de accu goed leeg is. Als hij weer rond de 50% is daalt dat naar 50 KW, en boven de 80% gaat het nog wat langzamer. De 100 KW haal je enkel als d eaccu goed warm is en helemaal leeg.

Dat betekende in dit geval 15 minuten laden aan de Fastned-paal, en daarna weer snel door. Om het dan net te halen. Vroeger reed ik dit soort stukken met ca. 150 km/u, het bereik zou dan misschien net 150km bedragen. Rij je netjes 100 overal dan haal je de 220 prima, dan kun je 250 ook wel halen.

Op vakantie geweest, 11 keer laden op 1300km, 5 uur meer reistijd dan normaal. Dat was wel even slikken, in plaats van 1 uur 'snachts om 6 uur 's morgens thuiskomen. Maar goed, dat gebeurt niet elke week, dus het is te doen. Volgende keer gaan we wel op zoek naar net iets meer bereik. Een fabrieksopgave van boven de 450 (WLTP) lijkt me eigenlijk wel fijn.

De laadpaal thuis is geïnstalleerd, maar het contract is niet heel gunstig, we betalen nu meer per Kwh aan elektra dan we terugkrijgen van de leverancier terugkrijgen. Laden doen we dus vooral aan de paal op straat, en die zijn hier in de buurt voldoende aanwezig gelukkig.

De vergrendeling bij wegrijden kan helaas niet uitgezet worden, het scherm kan inderdaad niet uitgezet worden tijdens het rijden. De zitpositie is inmiddels ok. Het is gewoon een fijne en handige auto in het dagelijks gebruik, de trekhaak en dakdragers, de opbergvakken, alles functioneert en is degelijk uitgevoerd.

Een fijne auto dus, volgende keer doorsparen voor een 80.

Fijn onder de 150km

  • 15.000 km

Nog steeds een fijne auto! Het bereik is te doen, maar de rijsnelheid is wel duidelijk afgenomen. Afgelopen vrijdag reed ik van Groningen terug naar huis, 220 km, en dat ging niet van harte met 130 km/u. Bij Almere was het laden geblazen.

Laden gaat met ca 80 KW aan het begin, als de accu goed leeg is. Als hij weer rond de 50% is daalt dat naar 50 KW, en boven de 80% gaat het nog wat langzamer. De 100 KW haal je enkel als d eaccu goed warm is en helemaal leeg.

Dat betekende in dit geval 15 minuten laden aan de Fastned-paal, en daarna weer snel door. Om het dan net te halen. Vroeger reed ik dit soort stukken met ca. 150 km/u, het bereik zou dan misschien net 150km bedragen. Rij je netjes 100 overal dan haal je de 220 prima, dan kun je 250 ook wel halen.

Op vakantie geweest, 11 keer laden op 1300km, 5 uur meer reistijd dan normaal. Dat was wel even slikken, in plaats van 1 uur 'snachts om 6 uur 's morgens thuiskomen. Maar goed, dat gebeurt niet elke week, dus het is te doen. Volgende keer gaan we wel op zoek naar net iets meer bereik. Een fabrieksopgave van boven de 450 (WLTP) lijkt me eigenlijk wel fijn.

De laadpaal thuis is geïnstalleerd, maar het contract is niet heel gunstig, we betalen nu meer per Kwh aan elektra dan we terugkrijgen van de leverancier terugkrijgen. Laden doen we dus vooral aan de paal op straat, en die zijn hier in de buurt voldoende aanwezig gelukkig.

De vergrendeling bij wegrijden kan helaas niet uitgezet worden, het scherm kan inderdaad niet uitgezet worden tijdens het rijden. De zitpositie is inmiddels ok. Het is gewoon een fijne en handige auto in het dagelijks gebruik, de trekhaak en dakdragers, de opbergvakken, alles functioneert en is degelijk uitgevoerd.

Een fijne auto dus, volgende keer doorsparen voor een 80.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.