Skoda Citigo 1.0 CNG Greentech Elegance (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Citigo 1.0 CNG Greentech Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 107.000 km |
Ervaring na 7 jaar CNG
- 107.000 km
Na 7 jaar nog altijd een geweldig aankoop geweest, lage verbruikskosten, nul problemen en erg comfortabel voor dit segment. Inmiddels heeft de auto een jaar of 4 in NL gereden maar ook 3 jaar in midden-Zweden.
Van NL naar Zweden soms wel ritten van 2.000 km gemaakt enkele reis, koude starts bij -26 graden, gravel, bergen en sneeuw, nooit een probleem gehad.
Ik begrijp niet dat CNG niet meer gebruikt word, zelfs met een bijna 50 % toename van de prijs (2013: 0,80 € per kg) en nu soms € 1,20 per kg, nog altijd goedkoop. TCO ligt voor mij op € 0,20 per km op basis van 12500 km per jaar en afschrijving bij 212.500 km en oud ijzerprijs als restwaarde in 2030. Afschrijving is ongeveer 1/3 van de kilometer prijs.
Ik rij door op de snelwegen en alsnog 22,5-25 km op 1 kg laag calorisch gas. Ik heb een keer extreem zuinig gereden in Noorwegen op hoog calorisch gas, verbruik op het dashboard 2,5 kg op de 100 km - 1 kg op 40 km. Het kan, maar dat vereist bergop op tijd het gas los te laten, met een gangetje van 20 km/h boven komen en weer uit laten rollen naar beneden. En ook airco uit, warm weer zonder wind. De snelheden liggen daar niet hoog en je zit niemand in de weg.
Op 80-100 wegen voelt de auto zich wat meer thuis, bij 100 rij je in de 5 op zijn maximale koppel bij 3000 rpm en daalt het verbruik behoorlijk.
Voor de snelheid moet je deze auto niet kopen. Er zijn opritten (heuvel op icm scherp bocht) waar je alle zeilen bij moet zetten, maar eenmaal op cruise control snelheid, verbazingwekkend comfortabel en stil.
Zijn er dan nog minpunten? De actieradius blijft natuurlijk een minpunt, er gaat 11-13 kg in dus 250-300 km plus eventueel nog 220 km benzine (11 liter met 1 op 20). Het is jammer dat in NL CNG een beetje wordt vergeten, er komen nu nog maar mondjesmaat stations bij, dat is in bv. Belgie of Duitsland wel anders. Terwijl het een betaalbare en schonere brandstof is in vergelijking met diesel en benzine is.
Het stuur mocht van mij ook wel in hoogte verstelbaar zijn en de rechte vertanding van de 1ste versnelling zorgt dat je nog wel eens een beetje moet 'roeren' bij koude olie.
De komende jaren zullen er nog wel wat gebreken aan het licht komen, oudere auto's hebben nou eenmaal onderhoud nodig. Tot nu toe alleen een olie-keering gehad aan reparatie.
Betaalbaar, comfortabel en milieuvriendelijk rijden met concessies op snelheid en actieradius, zo zou ik het samenvatten.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.