Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Connect (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Connect |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 171.473 km |
18-01-2016 Van Mii Style naar Mii Sport Connect
- 376 km
Zo’n kleine 90.000 km heb ik van het comfort van m'n eerste Mii genoten. Van de auto’s in de A-klasse vind ik deze het meest volwassen rijden. Met zo’n 30.000 km per jaar is comfort een doorslaggevende factor. Maar natuurlijk spelen ook de kosten een rol. Toen ik met m’n vorige Mii Style (van 2013) vlak voor z’n 90.000 km beurt het kostenplaatje opmaakte, om te kijken of inruilen of doorrijden interessanter was, kwam ik op een km prijs van 16,5 ct (alle kosten als benzine, onderhoud, verzekering, belasting, afschrijving en rentederving meegerekend).
Ik heb niet klakkeloos opnieuw gekozen voor de Mii, maar eerst nog even gekeken of ook andere kandidaten misschien wat meer te bieden hebben. Daarbij heb ik de Mitshubishi Space Star en de Suzuki Celerio aan de tand gevoeld. Maar uiteindelijk bleek dat voor mij het comfort van die twee niet kon tippen aan dat van de Mii.
M’n vorige Mii Style Ecomotive heb ik ingeruild voor deze Mii Sport Connect Ecomotive, een iets luxere uitvoering: cruise control, boordcomputer, parkeersensoren, leren stuur, elektrisch verstelbare spiegels met verwarming, mistlampen en 15 inch lichtmetalen velgen. Plus natuurlijk de modelverbeteringen zoals de raambediening voor links en rechts bij elkaar, de 'hoedenplankkoordjes' en de dubbele bagagebodem.
M’n ervaringen met de Mii Style (modeljaar 2013) heb ik al uitgebreid in m’n vorige review weergegeven. In deze review zal ik die verder aanvullen voor de Mii Sport Connect (modeljaar 2016).
Na m’n eerste 300 kilometers meld ik hieronder alvast de eerste opvallende gebruiksverschillen.
Direct bij het wegrijden voelt dat leren stuur al heel lekker in de hand. Bij het schakelen is te merken dat de nieuwe versnellingsbak anders is en een iets kortere slag heeft. Bij de vorige zaten de 1 en 2 wat verder naar links. Voor de achteruit moet de pook nu ingedrukt worden.
Zodra je de achteruit inschakelt, doen de parkeersensoren hun werk. Wel lastig dat dan direct de luidsprekers van de radio het zwijgen wordt opgelegd om de piepjes beter te kunnen horen, natuurlijk precies op het moment dat ze de voetbaluitslagen doorgeven… Wel mooi dat op het scherm van de navigatie dan precies de veilige ruimte aangegeven wordt.
De achterramen zijn in de Sport Connect donkerder getint dan in de Style. Voorheen had ik in m’n Style voor het achterraam permanent zonneschermpjes, zodat ook in het donker de koplampen van achterliggers wat gedimd werden (vooral van die hobbyisten die zo graag blue xenon, Chinese led of andere niet APK waardige verblindende troep monteren). De donkere achterruit van de Sport Connect lijkt dat licht zonder extra zonnescherm beter te filteren. Wel prettig.
Ook handig dat de kofferbakruimte nu verlicht is, en de hoedenplank met de klep mee omhoog gaat. Lekker dat zelf knutselen met een lampje en koordjes nu niet meer nodig was. Welke stand van de dubbele bodem voor mij het handigst is, moet ook nog blijken. Ik vermoed, dat die vooral van pas komt als je de achterbank neerklapt voor grotere stukken. Bij alleen gebruik van de kofferbak, lijkt de laagste stand mij praktischer, maar dat komt misschien doordat ik ‘m eigenlijk in m’n vorige Mii niet gemist heb.
Ik heb nooit eerder een auto met cruise-control gereden. Om te ontdekken wanneer dat het comfort duidelijk zal verhogen, zal waarschijnlijk het meest wennen zijn. Mijn eerste indrukken zijn dat die precies werkt zoals in de handleiding is aangegeven. Wel even een vreemde ervaring dat de auto op dezelfde snelheid door blijft rijden als je je rechtervoet van het pedaal haalt. Weer even uitzoeken waar je die dan weer neerzet… Voorlopig maar zonder druk op het gaspedaal laten rusten lijkt mij de veiligste optie. Het wordt wel een wat saaie bedoeling, als je zelf steeds minder hoeft te doen. Wat mij betreft zie ik nog niet uit naar die toekomstige zelfrijdende auto’s, zelf rijden vind ik veel leuker. Maar de cruise-control reageert adequaat, heel eenvoudig op de gewenste snelheid instelbaar, en eventueel makkelijk nog wat hoger of lager bij te stellen. We zullen wel merken hoe die me gaat bevallen.
Wat de andere verschillen betreft, zoals de elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, de dubbele raambediening links e.d., zal ik in het verdere gebruik wel gaan merken hoeveel meerwaarde die voor me hebben. Eigenlijk heb ik die in m’n vorige nooit gemist.
Voor de rest blijft het natuurlijk een heerlijk vertrouwd comfortabel Miirakel, lekker genieten dus.
24-01-2016 Parkeren met piepjes èn muziek
- 1.070 km
Bij mijn eerste ervaringen met de parkeersensoren werden de luidsprekers volledig uitgeschakeld, zodat je de piepjes goed kunt horen. Via het vwupforum (ook voor Mii en Citigo-rijders) kreeg ik de tip dat je dat zelf kunt regelen via de instellingen van de radio. En ja hoor, nu heb ik het zo kunnen instellen dat muziek, nieuws en voetbaluitslagen gewoon te beluisteren blijven tijdens het inparkeren. Die piepjes komen daar wel bovenuit.
Tijdens een anderhalfuur durende rit laat op de avond heb ik ook m'n eerste ervaringen met de cruise control opgedaan. Als er weinig verkeer op de weg is, kun je zo in één stuk door 'cruisen'. Maar voor de ritten overdag, waar je met veel verkeersdeelnemers te maken hebt, is voor mij zo'n 'automatische piloot' niet zo relevant.
07-04-2016 Lekker cruisen, nu op zomerbanden
- 9.000 km
De nieuwe aanwinst bevalt me uitstekend. Er staat al weer zo'n 9.000 km op de teller in bijna drie maanden!
Dit zijn de pluspunten waar ik veel plezier van heb:
- het leren stuur ligt heel lekker in de hand.
- de cruisecontrol bevalt me ook prima! Na 40 jaar autorijden was het wel even wennen zonder je voet op het gas. En al heb ik veel met spitsverkeer te maken waar je er niet veel aan hebt, er zijn toch genoeg situaties waar het met de cruisecontrol wel lekker comfortabel is.
Deze luxe zou ik nu al niet meer willen missen!
Dit is de extra luxe, die ik wel handig vindt, maar nog wel zou kunnen missen:
- de parkeersensoren. Handig dat je op je display grafisch de obstakels in beeld krijgt.
- de mistlampen
- de donkere achterruiten bevallen me ook prima! Vooral dat in het donker de felle lampen van achterliggers goed gefilterd worden.
- de verstelbare bagagebodem; tot nog toe heb ik hem in de laagste stand, geeft me de meeste ruimte. Maar ik heb nog geen situatie meegemaakt met de achterbank plat om grotere stukken te vervoeren. In zo'n situatie zal een vlakke bodem wel heel handig zijn, vermoed ik.
- de elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. Omdat ik de enige chauffeur ben, heb ik ze na de eerste keer nooit meer hoeven te verstellen. En met de vorst zijn m'n buitenspiegels nooit bevroren geweest, dus die verwarming is daar ook niet voor nodig. Heb nog wel eens gekeken of de spiegelverwarming ook de natte druppels laat verdampen, maar dat lijkt er niet op.
Het enig 'minpuntje' ten opzicht van m'n vorige Mii is wat mij betreft de andere versnellingsbak (of het andere schakelmechanisme). In deze gaat het schakelen net iets 'stugger' dan bij de vorige, vooral bij het inleggen van de eerste versnelling. Dat ging in m'n vorige net wat soepeler. Maar het went al snel.
Ik had me ook afgevraagd, of de kortere antenne nog invloed op de radio-ontvangst zou hebben, maar daarin merk ik geen verschil.
Mis ik dan nog iets? Jawel, bij de vorige had ik wat instellingen van de boordcomputer laten aanpassen bij VAG-techniek. Dat moet bij deze ook nog gebeuren, en zodra ik een gaatje in m'n agenda kan maken voor een afspraak hoop ik dat ook geregeld te hebben.
Inmiddels zijn ook de 14 inch stalen winterwielen verwisseld voor de 15 inch lichtmetalen zomerset. Tot nog toe merk ik nauwelijks verschil in rijgedrag. Ligt misschien aan m'n rijstijl, ik hoef niet zo nodig vierkant de bocht door. Maar misschien zijn wat meer kilometers nodig om het beter te kunnen vergelijken, dus wordt vervolgd.
M'n winterwielen heb ik van m'n vorige Mii meegenomen. Na 3 winters hebben ze nu 37.068 km achter de rug, twee banden hebben nog 6 mm profiel, de andere twee nog 5 mm profiel. Valt me niet tegen. Ik denk dat ze het de komende winter hier in Nederland ook nog wel vol kunnen houden.
Met de wat hogere temperaturen komen de tankbeurten eindelijk in de wat betere cijfers: rond de 1 op 21. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik op het niveau van m'n vorige over-all gemiddelde ga komen.
10-06-2016 De eerste 15.000 km beurt
- 15.544 km
Nog net binnen het eerste halfjaar zitten er al weer 15.000 km op. Dus tijd voor een standaard kleine beurt. Misschien wat saai, maar om niet in herhalingen te gaan treden, valt er weinig nieuws te melden: de auto bevalt uitstekend, zoals hier boven ook beschreven.
Nu het weer wat mooier weer is, gaat ook de airco weer wat vaker aan. En bij het wegrijden in de hete zon, is het toch wel handig dat je nu aan de bestuurderskant ook het rechterraam goed kunt bedienen. Beslist een verbetering t.o.v. het vorige model. Zodra je dan buiten de bebouwde kom bent, is het raam zo weer dicht en kan de airco rustig z'n werk doen. En zelfs met de airco aan, blijft het verbruik nu zo rond de 1 op 21,5 – 1 op 22 schommelen.
Het verschil in het rijden tussen m'n 14 inch stalen winterwielen en het 15 inch lichtmetaal met iets bredere banden voor de zomer, merk ik eigenlijk niet. Wel bij het poetsen: dat lichtmetaal vraagt wel wat meer onderhoud. Tja, wie wil dat het er mooi uit ziet, moet dan de consequenties dragen.
08-12-2016 30.000 km beurt en wintersloffen
- 33.215 km
Alweer een aantal weken geleden heb ik de 30.000 km beurt laten uitvoeren, en toen gelijk de wintersloffen er weer onder laten plaatsen. Gewoon een standaard beurt, zonder bijzonderheden, gelukkig op die manier een heel saaie auto.
Ook heb ik intussen wat 'extra' OBD instellingen laten instellen, zoals anti-car jacking, teardrop wiping, parkeerlichten, bochtenverlichting via de mistlampen, achterlichten aan bij dagrijlicht en coming home verlichting. Maakt het allemaal nog net iets luxer, en vooral die anti-carjacking ook veiliger. Al hoop je dat laatste niet nodig te hebben, laatst had ik er toch profijt van toen toch iemand bij het stoplicht aan m'n deur rukte.
Het verbruik in deze Mii Sport Connect is wel een fractie meer dan destijds in m'n Mii Style. Ik vermoed dat de iets bredere 15 inch banden t.o.v. de smallere 14 inch daar de grootste rol in spelen. Over een half jaar kan ik dat wat beter beoordelen, omdat er dan weer zo'n 12.500 km op dezelfde winterbanden als de Style gereden zullen zijn. Dan zou daar in vergelijking geen verbruiksverschil mee mogen zijn. Ben benieuwd. Maar hoe dan ook ben ik met het verbruik van 4,8 l/100 km (of 1 op 20,8) prima tevreden.
25-04-2017 45.000 km beurt
- 45.927 km
Inmiddels heb ik het verschil in verbruik goed kunnen berekenen, nu de winterbanden weer zijn omgeruild voor de zomerbanden.
Op m’n vorige Mii Style had ik in de zomer 14 inch 175/65 banden liggen, op deze Sport Connect liggen ‘s zomers 15 inch 185/55 banden. In de winter heb ik voor beide auto’s dezelfde 14 inch 165/70 banden gebruikt. Ik was benieuwd of er verschil in verbruik te zien zou zijn, en of dat dan tot alleen de banden te herleiden valt.
Bij het gebruik van dezelfde winterbanden had ik bij de vorige Mii een verbruik van 5,03 l/100km (1 op 19,9), en met de huidige 5,05 l/100km (1 op 19,8). Het verschil van 0,4 % vind ik verwaarloosbaar.
Bij de Mii Style met 14 inch 175/65 banden had ik een verbruik van 4,59 l/100km (1 op 21,8), en bij de Mii Sport Connect met 15 inch 185/55 banden een verbruik van 4,74 l/100km (1 op 21,1). Hier is het verschil 3,3 %, dus wel duidelijk iets meer. Hier durf ik de conclusie te trekken dat het verschil in banden de belangrijkste factor is. Als ik het voorzichtig stel betekent het 1 cm bredere loopvlak van de 15 inch banden dus een hoger verbruik van minstens 2,5 %.
Op jaarbasis voor mijn kilometrage (ongeveer 20.000 km/jaar op zomerbanden) kosten de 15 inch banden mij dan per jaar zo’n 23 liter benzine meer (dus zo’n € 35) dan de iets smallere 14 inch.
De km's gaan harder dan ik aanvankelijk dacht. De Mii heeft vandaag (na één jaar en drie maanden) alweer z'n 45.000 km beurt gekregen. Gewoon standaard beurt, zonder bijzonderheden, voor het vaste Seat tarief van € 149 . Ben elke dag nog heel tevreden over de Mii, voor mij nog steeds de beste keuze.
23-10-2017 60.000 km beurt
- 60.419 km
Pas geleden de 60.000 km beurt laten uitvoeren. Bij deze km stand worden ook de bougies vernieuwd. Heb tevens de rubbers bij de achtervering even laten invetten, soms kraakten die wat (alleen te horen bij langzaam rijden op een woonerf), en daarmee is dat weer verholpen.
Het blijft genieten met de Mii, heerlijk comfortabel.
09-04-2018: 75.000 km beurt
- 75.258 km
Vandaag was het weer zover voor de 75.000 km beurt. Gewoon een standaardbeurt, zonder verdere bijzonderheden. De Mii is weer probleemloos de winter doorgekomen. In die tijd heeft die weer op z'n winterbanden gereden, maar dit weekend zijn die weer verwisseld voor de zomerbanden.
Vlak voor de winter heb ik ook een motorkap afdichtrubber aangebracht, waarmee de Volkswagen up! standaard is uitgevoerd. Het was me namelijk opgevallen dat vooral in de winter met vieze pekelwegen de binnenkant van de motorkap en de motorruimte vrij snel vies wordt van de onvermijdelijke nevel van de voorliggers. Het leek me dat zo'n afdichtrubber het effect van de kier boven de gril goed zou compenseren. En inderdaad, het maakt een enorm verschil! Het blijft veel schoner, dus die pekeltroep wordt goed tegengehouden. Typisch trouwens, dat voor de bijna identieke auto's als de up!, de Mii en de Citigo alleen de up! zo'n rubber af fabriek meekrijgt. Maar ik kan het iedere Mii rijder aanraden zo'n afdichtrubber (onderdeel nr 1SO 823 737) te (laten) plaatsen, kost nog geen € 15 en de motorruimte wordt lang zo vies niet.
14-12-2018: 90,000 km beurt in september
- 97.123 km
De tijd vliegt, en ook het aantal kilometers tikt gestaag door. Eind september was het weer tijd voor de onderhoudsbeurt volgens schema. Verder niets bijzonders, dus gewoon een standaard beurt. Voordat ik de beurt liet uitvoeren, heb ik nog wel even gekeken en berekend of inruilen voor een verse Mii (of Citigo of up!) interessant zou zijn (zeker i.v.m. de toekomstig te verwachtte prijsstijging door de nieuwe BPM berekening op basis van de WLTP). Maar dit keer was dat financieel niet aantrekkelijk, in tegenstelling tot een paar jaar geleden bij mijn vorige Mii. Ook nog even gekeken bij Hyundai en Kia, maar ook daar was de keuze voor inruilen financieel niet aantrekkelijker dan nu door blijven rijden met de Mii. Dus dat doen we dan maar, en met veel plezier! Hier op Autoweek is een review te vinden van een Citigo (de Skoda uitvoering van de up! of Mii) die bij de eerste eigenaar 210.000 probleemloze kilometers heeft gereden. Ook vernam ik van een kenner dat er up!-jes rondrijden die meermaals ‘klokje rond’ zijn. Dus dat geeft de burger moed. De auto bevalt me nog steeds uitstekend, dus om die reden zou er geen ander hoeven komen. Inmiddels heb ik (samen met m’n vorige) in totaal met een Mii meer dan 185.000 km prima ervaring, dus daar kan gerust nog meer bij.
Onlangs ook weer de winterbanden gemonteerd, bij mijn kilometrage is dat de moeite waard. Vooral omdat ik de auto ook in slechte weersomstandigheden nodig heb, en dan niet kan kiezen om hem toch maar te laten staan. Ook heb ik m’n stoelhoezen van het imitatie-schaap van Freelanes vervangen voor verse exemplaren, de vorige hebben meer dan 5 jaar dienst gedaan. En met dagelijks diverse malen in- en uitstappen werden die aan de randen wat dunner. Die hoezen bevallen me uitstekend, lekker warm in de winter en koel in de zomer. Bovendien voorkomt het slijtage aan de stoelbekleding en aan je eigen kleding bij veel in- en uitstappen.
11-03-2019 105.000 km beurt
- 105.552 km
Het was na weer 15.000 km tijd voor inmiddels de zevende onderhoudsbeurt, nu een kleine beurt. Gewoon de gebruikelijke service met oliewissel en controles. Alles is ok bevonden, er hoefde verder niets te worden afgesteld of vervangen. De Mii blijft uitstekend rijden, en het is helemaal niet te merken dat de 100.000 km grens is gepasseerd. We gaan dus met hetzelfde plezier als tot nog toe ervaren op naar de 120.000 km voor de volgende pitstop.
O ja, bij de beurt is tegelijkertijd een ‘terugroep-actie’uitgevoerd. Die bestond uit het wisselen van het oorspronkelijke sleepoog door een nieuw exemplaar. Men was er achter gekomen dat die van drie jaar geleden net niet sterk genoeg gelast waren. Gelukkig heb ik hem nog niet nodig gehad. Maar goed, als je wel vast komt te zitten in de modder, of er sprake is van slepen vanwege pech (zelf of bij het helpen van iemand anders), is het wel van belang dat de kabel niet uit het sleepoog kan schieten.
Had ik al verteld dat de van buiten kleine Mii van binnen toch ruim genoeg is om zonder problemen drie Ikea kasten (de vertrouwde Billy van 202 cm hoog) te vervoeren? Met de rugleuning van de passagiersstoel in ‘slaapstand’ gelegd past het prima en kan de achterklep gewoon dicht. En daarbij in de bagageruimte nog genoeg plek voor de andere kleinere aankopen. Het enige ‘ongemak’ was daarbij dat m’n reisgenoot in plaats van naast me nu op de terugweg achter me moest zitten.
02-10-2019 120,000 km beurt
- 120.401 km
Vandaag was het weer tijd voor een grote beurt, inmiddels meer dan 120.000 km op de teller. De grote beurt (dus inclusief nieuwe bougies, interieurfilter en luchtfilter) en het reinigen van de trommelremmen kostte zo'n € 455. Omdat in januari de auto 4 jaar oud wordt, heb ik gelijk de APK laten doen, zodat ik er niet tussen de beurten speciaal voor terug moet komen. Met mijn jaarkilometrage van 30.000 per jaar wordt de volgende beurt in maart volgend jaar verwacht.
Bij de beurt heb ik tegelijkertijd nieuwe winterbanden laten monteren. Nog wel wat vroeg in het jaar, maar nu voor het gemak gelijk laten doen. Met m'n vorige set (Uniroyal) had ik 71.702 winterkilometers gereden. Ik had ze al onder m'n vorige Mii, en ze zijn zo'n 7 winterseizoenen meegegaan. Het profiel was nu zo'n 3,5 mm rondom, dus leek het me beter om ze deze winter niet nog verder op te rijden. Ik heb gekozen voor de Dunlop Winter Response 2, voor mij in de maat 165/70/14. Deze kwamen dit jaar als beste uit de winterbandentest. Ze kostten me bij de dealer inclusief montage € 375. Al liggen ze er nu al onder, voor mij hoeft de winter nog niet te komen. Maar goed, ik ben er al wel klaar voor. Ben benieuwd wat de Dunlop's voor invloed op het verbruik zullen hebben, in verschil met de vorige van Uniroyal.
07-09-2020 135,000 km beurt
- 135.255 km
Bij km stand 135.255 wat het tijd voor inmiddels z'n 9e onderhoudsbeurt. Naast de gewone kleine beurt dit keer ook met preventief een airco-onderhoudsbeurt. De airco deed het nog prima, en vanaf nieuw zijn alleen de gewone airco-checks uitgevoerd. Omdat bekend is dat jaarlijks zo'n 50-80 gram van de airco-vloeistof kan verdampen, leek het me wel slim om hem weer bij te vullen zodat de airco ook in goede conditie blijft. Bleek dat er na ruim vier jaar nog geen 100 gram bijgevuld hoefde te worden, dus dat viel reuze mee.
Bij de beurt ook weer even de achterrubbers bij de ophanging laten invetten, vanwege het bekende kraakje daar. Een bekende 'product-eigenschap', die verder geen kwaad kan, maar zo is het weer een poosje iets stiller. En grappig, juist omdat de auto zo stil is, hoor je zo’n kraakje eerder, vooral bij langzaam rijden in de 30km zone’s. Maar zodra je wat sneller gaat valt het niet meer op door de normale rijgeluiden.
De kleine beurt (inclusief dit keer weer remvloeistof verversen) en het airco-onderhoud kwam op net geen € 370.
Heb bij het wachten tijdens de beurt uitgebreid de nieuwe ID3 bewonderd in de showroom. Voor toekomstig rijden lijkt mij zo'n EV wel een overweging. Tot vóór de Corona maakte ik zo'n 30.000 woon-werk kilometers per jaar. Nu met thuiswerken is dat gereduceerd tot pakweg zo'n 5000 max. per jaar (mogelijk zelfs nog minder). Dat betekent dat ik nog minstens zo'n 13 jaar vooruit kan voordat er zo’n 2 ton opzit. Dat kan die makkelijk halen, zoals door anderen al ruimschoots is aangetoond. Dat houdt dan ook in dat ik nog wel zo'n 13 jaar de tijd heb om te zien hoe de ontwikkeling van elektrisch rijden verder gaat. En wie weet zijn er in die tijd dan wel heel leuke alternatieven voor m'n huidige Mii te vinden. Maar voor nu is m'n Mii weer in top-conditie en kan die nog een flinke tijd mee.
16-09-2021 Grote onderhoudsbeurt en APK
- 141.529 km
De Mii is weer voor een grote onderhoudsbeurt en de APK bij de dealer geweest. In januari wordt de Mii zes jaar, en door de leeftijd komen er nu voor het eerst wat 'rimpeltjes'. Het hitteschild had wat scheurtjes bij de bevestiging (een bekende kwaal van het VAG trio)), dus dat is nu verstevigd en vastgezet. Ook is de radio-ontvangst minder geworden, en hier ook weer het bekende probleem van het VAG trio met de antennevoet. Reparatie daarvan bij de dealer vond ik te duur (vanwege het arbeidsloon omdat de hemel dan gedemonteerd moet worden). Ik heb besloten om eerst maar eens te kijken of de radio-ontvangst met een Dab+ adapter beter wordt, die kan ik zelf plaatsen. En tenslotte heb ik een winterband laten repareren, daar bleek bij de wissel dat er een spijkertje in zat. Reparatie bij de dealer is veel goedkoper dan bij zo'n bandenzaak, hoe 'fit' ze zich daar dan ook presenteren...
Als vervangende auto kreeg ik een e-up mee (het nieuwe model). Jammer dat die niet twee jaar eerder is uitgebracht, dan had ik die gekozen i.p.v. de Mii. Inmiddels heb ik met deze Mii al voor ruim € 10.000 benzine verstookt, dus zou ik de aanschaf van een e-up zeker gecompenseerd hebben. Maar ja, de e-up destijds uit 2016 had nog een allerbelabberdste range van max. 160 km, daarmee kon in niet heen en weer naar m'n werk, dus dat was toen voor mij geen optie. Maar de nieuwe e-up komt flink verder, dat zou ruim voldoende zijn geweest. Rijdt wel subliem, vooral one pedal drive is lekker relaxed. En heel wat pittiger dan de 75 pk motor van m'n Mii. Plus dan al die veiligheidssystemen, zoals een m.i. prettig werkend lane-keeping systeem.
Maar goed, toen ik weer in m'n trouwe Mii reed, vond ik dat schakelen en gewoon alles zelf doen toch eigenlijk wel veel leuker auto rijden. We gaan er dus weer vrolijk mee verder, zeker nu ik geen 30.000 km per jaar meer rijd.
Inmiddels heb ik de Dab+ adapter geïnstalleerd. De installatie was eenvoudig. En het resultaat is ver boven mijn verwachting! In plaats van een (dure) reparatie van de antennevoet voor de FM ontvangst heb ik nu voor de prijs van minder dan een volle benzinetank een sublieme ontvangst van zuiver klinkende Dab+ radio. Klinkt vele malen beter dan de FM ooit gedaan heeft, plus het voordeel van veel meer zenders om naar te luisteren.
Ik had veel eerder zo'n Dab+ adapter moeten installeren. Ik twijfelde eerst of dat wel goed zou werken, en wilde de gok niet wagen. De defecte antennevoet heeft me nu over de streep getrokken, en ik denk niet dat ik er spijt van krijg.
Jaarlijkse onderhoudsbeurt herfst 2022
- 148.570 km
Afgelopen week was het weer tijd voor een onderhoudsbeurt, met inmiddels 148.570 km op de teller. Bij de Mii is de onderhoudsinterval 15000 km of 1 jaar, net wat het eerste wordt bereikt. Nu ik tegenwoordig nog maar zo’n 6000 km per jaar rijd, werd het dus een jaarlijkse beurt. De hele auto checken, olie-verversen e.d. Ook was de remvloeistof weer aan verversing toe en zijn de trommelremmen achter gereinigd. Ik laat het onderhoud door de dealer doen, tot nog toe prima en ook voor een prima prijs.
Bij de beurt wordt normaal gesproken ook het interieurfilter vervangen, maar dat is het enige dat ik zelf doe. Ik plaats dan een koolstoffilter, dat geeft een beter resultaat dan een gewoon filter. Ik deed dat al vooral vanwege destijds onvermijdelijke files bij het woon-werkverkeer. En al sta ik tegenwoordig nog nauwelijks in de file, een zo goed mogelijke luchtkwaliteit vind ik toch wel prettig.
Verder valt er weinig aan te vullen op mijn eerder beschreven ervaringen met de Mii, de auto bevalt me na bijna 7 jaar nog steeds uitstekend! Met een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100km (1 op 20,7) heb ik, ondanks de hoge brandstofprijzen, niets te klagen! Zelfs nu ik bewust kies voor super in plaats van normaal, omdat met het weinig rijden dat beter voor de motor is. De auto rijdt er ook iets zuiniger op, al compenseert dat verschil in verbruik niet het prijsverschil.
Winterbanden gemonteerd
- 149.494 km
Vandaag weer de wissel van zomerbanden naar winterbanden gedaan. Met m'n zomerbanden (nog de originele Continentals die er vanaf nieuw om liggen) heb ik inmiddels 88.760 km gereden. Toen ik ze in april heb gemonteerd, zat er nog 4 mm profiel op, zowel voor als achter. Sinds april 4.619 km gereden, en het gemeten profiel is nog steeds 4 mm rondom. De slijtage is met mijn simpele profielmeter niet merkbaar, misschien dat er met een professioneel meetinstrument wel wat tienden van mm's verschil te meten zou zijn. Maar met zo weinig km's kan de slijtage ook niet veel zijn. Hoe dan ook heb ik over de slijtvastheid van de Continental ContiEcoContact (185/55/15) geen klagen!
Nu dus weer m'n winterbanden er om (Dunlop Winter Response 165/70/14). Die hebben er 18.083 km opzitten, met een profiel van 7 en 6 mm (V/A). Ze zeggen dat het beter is de banden met het diepste profiel achter te monteren. Ik heb met het kleine verschil die juist voor gemonteerd, zodat ik met de voorwielaandrijving ze wat gelijkmatiger slijt.
26-09-2023 APK en jaarlijkse onderhoudsbeurt
- 157.853 km
Nu ik minder rijd dan 15.000 km per jaar, was voor mij eind september de jaarlijkse APK tevens het sein voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Die gaat dan niet meer exact volgens de adviezen van het op 15 k km gebaseerde onderhoudsschema, maar er wordt dan meer ‘maatwerk’ geleverd. Deze keer is het luchtfilter vervangen en zijn de bougies vernieuwd, naast de oliewissel en uitgebreide inspecties. Ik meld altijd dat ik het interieurfilter zelf verwissel (plaats zelf volgens schema een koolstoffilter).
Naast dit gebruikelijke onderhoud hoefde er verder niets extra’s gedaan te worden, en kan de auto er weer een jaar tegen. Kosten dit keer € 420.
Het afgelopen jaar heb ik 10.000 km gereden, en het gemiddelde verbruik was 4,87 l/100 km (1/20,5). Door de gestegen brandstofprijzen (ik tank E5/98) ligt de km prijs nu op € 0,10 voor de brandstof, € 0,04 voor onderhoud en bijna € 0,06 voor verzekering en belasting. Ik ga er vanuit dat de auto nog zonder probleem de 300.000 km kan halen, waarmee voor mij de afschrijving dan op € 0,05 per km komt. Zo gerekend, kom ik voor dit jaar dus op de totale kosten van € 0,25 per km.
Als veelrijder van meer dan 30.000 km per jaar was dat voorheen € 0,16 per km, maar dat kwam enerzijds door de lagere brandstofprijs en anderzijds door de verdeling van de vaste lasten over veel meer kilometers. Maar met een all-in km prijs van € 0,25 ben ik helemaal tevreden, denk niet dat het me op een andere manier lukt om goedkoper te rijden. Wat mij betreft hoop ik nog lang van de Mii te kunnen genieten!
Plotseling koppelingsproblemen
- 164.659 km
Plotseling, na ruim 164.000 km, heeft de Mii me laten staan. Na een probleemloze rit van 80 km moest ik even wachten bij een stoplicht. Bij het optrekken leek het ineens of de koppeling ging slippen. Bij het volgende stoplicht voelde het koppelingspedaal sponzig, en kwam de gang er nog moeilijker in. Dus toen de auto op een veilige plek aan de kant gezet en motor stilgezet. Koppeling voelde toen sponzig, en na een paar keer pompen keihard. Na een poos kwam de ANWB. Die vond het koppelingspedaal ook vreemd aanvoelen. Motor gestart, versnelling ging gewoon in z'n 1, maar geen enkele beweging meer bij het op laten komen van de koppeling. Bij diep intrappen een schrapend geluid, en als diagnose waarschijnlijk een defect druklager. Kan dus blijkbaar zo ineens zonder enige vooraankondiging gebeuren. Dus er zat niets anders op dan de auto op transport naar de garage te zetten. Ach, na 8 jaar trouwe dienst mocht die ook een keertje gereden worden. Ik was wel benieuwd welk euvel precies gevonden zou worden.
De auto is de volgende dag bij mijn eigen garage afgeleverd. Die heeft nog contact met me opgenomen, om ook mijn verhaal van de pech te horen. Ze zijn toen op zoek gegaan naar het defect. Visueel niets te zien, maar ook bij proefrijden en schakelen leek alles weer helemaal in orde te zijn. De auto reed normaal, en schakelen ging probleemloos. De garage nam contact op om te overleggen, omdat het niet zinnig leek om dan toch de boel los te gaan halen. Dus afgesproken dat ik de auto weer kwam ophalen, in de hoop dat het euvel weg zou blijven.
Toen ik de auto op kwam halen, heb ik (met de motor uit) eerst gevoeld hoe het koppelingspedaal aanvoelde. Inderdaad weer heel normaal. Maar ja, dat was de morgen toen ik wegreed ook het geval. Nog een keer de koppeling ingetrapt, en het bleef normaal aanvoelen. Toen heb ik toch een aantal maal met de koppeling gepompt, en ja hoor, het pedaal ging ineens anders aanvoelen. Eerst leek het even te blijven hangen, toen voelde het sponzig aan, en daarna plotseling keihard. Gelijk de monteur er weer bijgehaald, die nu ook duidelijk kon constateren dat er iets mis was. Hij heeft toen ook de motor gestart om te voelen hoe het bij draaiende motor was. Ook nu kwam bij diep intrappen het schrapende geluid weer naar boven, wat het vermoeden van de wegenwacht bevestigde dat er wat met de drukgroep zou zijn. Maar ik was wel verbaasd dat de garage bij proefrijden niets had kunnen ontdekken.
De auto dus toch maar achtergelaten bij de garage, die er nu echt mee aan de slag kon. Het bleek dat er een breuk in de diafragmaveer zat. De hele koppelingsset is nu vernieuwd (koppelingsplaten, drukgroep en bijbehorende onderdelen), zodat dat weer als nieuw is. Een dag later was de auto weer klaar, en kon ik hem echt ophalen. Hij rijd nu weer prima!
Hoe het kon dat de diafragmaveer gebroken is, is me niet duidelijk geworden. Die zou toch langer dan 164.000 km mee moeten gaan, lijkt me. Zeker omdat ik voornamelijk lange afstanden heb gereden, en weinig stadsverkeer met voortdurend schakelen. Ik vroeg me af of het er misschien mee te maken kan hebben dat ik de auto altijd parkeer in z'n eerste versnelling, en er dan misschien druk op de diafragmaveer zou kunnen staan die misschien metaalmoeheid in de hand zou werken. Maar van een deskundige begreep ik, dat dat niet zo is, omdat de diafragmaveer alleen tijdens het koppelen belast wordt. Bij normaal gebruik zou het na 150000 km kunnen voorkomen dat er defecten in het koppelingsmechanisme ontstaan, al blijf ik dat bij correct gebruik met weinig stadsverkeer best wel snel vinden.
Jaarbeurt 2024 + APK
- 167.872 km
De jaarlijkse APK moest weer gebeuren en dat combineer ik nu met een jaarlijkse onderhoudsbeurt. In het afgelopen jaar heb ik met de Mii 10.820 km gereden. Er was alleen standaardonderhoud nodig (dit keer ook met het verversen van de remvloeistof), verder waren er geen bijzonderheden.
Waar ik voorheen twee maal per jaar een 15.000 km beurt liet uitvoeren, is dat nu dus 1x per jaar een onderhoudsbeurt met APK geworden. Doordat alle vaste en variabele kosten nu over minder kilometers per jaar verdeeld moeten worden, stijgt die berekende gemiddelde km prijs voor mij nu van voorheen 0,16 ct/km naar 0,19 ct/km. Dat gaat dus om het totaal gemiddelde vanaf aanschaf tot nu. De vorige keer gaf ik aan dat de auto me nu 0,25 ct/km kost, maar dat gaat dan om de kosten die er nu bij elke km meer bij komen, met de huidige prijzen voor brandstof, verzekering en onderhoud berekend over mijn jaarlijkse gebruik. De uiteindelijk gemiddelde km/prijs over het totale gebruik vanaf aanschaf stijgt daarmee dus jaarlijks iets.
De totaalberekening laat mij zien dat ik op dit moment nog steeds niet goedkoper zou kunnen gaan rijden door van auto te switchen. En omdat de Mii me nog heel goed bevalt (ondanks de pech die ik hierboven eerder beschreef), is er verder voor mij nu geen reden om naar iets anders uit te kijken. Dus we gaan weer met goede moed door naar de volgende APK van 2025.
Na negen jaar nieuwe accu
- 171.473 km
Op 16 januari vierde m'n Mii z'n negende verjaardag. Ik heb hem wel gefeliciteerd, maar wist niet direct een passend cadeautje. Wel, daar wist de Mii zelf wel een suggestie voor te doen, door deze week me onderweg bij een stoplicht ineens te laten staan. Zoals altijd had ik gewoon het start-stop systeem aan, en bij het wachten voor het stoplicht sloeg de motor keurig af. Toen ik bij groen de koppeling intrapte, waarmee de motor zou moeten starten, volgde er een klik waarna alle elektriciteit uitviel. Zelfs m'n alarmlichten deden het niet meer. Ergens was er dus kortsluiting. De ANWB wegenwacht wist de boel weer aan de praat te krijgen, maar constateerde een defecte accu. Na 9 jaar en ruim 171.000 km met z'n eerste accu gedaan te hebben, kreeg hij nu dus een nieuwe. Er wordt gezegd dat de levensduur van een accu gemiddeld zo'n 4 tot 5 jaar is, dus ik heb geen klagen! En de Mii ook tevreden met een passend cadeautje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.