Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Connect (2016) #2

autoreview

Seat Mii
Seat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat Mii

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive Sport Connect
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst75.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Mii 1.0 60PK Ecomotive Sport Connect

  • 55.000 km

Na een recentelijke switch van werkgever was het tijd om mijn eerste auto aan te schaffen. Hieronder een korte review van de uiteindelijke auto en hoe mijn keuze op deze auto is gevallen.

Wat ging er aan vooraf:
In de afgelopen anderhalf jaar heb ik het genoegen gehad om dagelijks met het openbaar vervoer heen-en-weer te reizen vanaf omgeving Rotterdam naar Leiden Centraal. Na een carriereswitch ben ik aanbeland in Breda. Hemelsbreed een stuk dichterbij, maar qua bereikbaarheid met het openbaar vervoer een stuk minder gunstig. De reistijd van een enkele reis met het OV zou oplopen van 1.10 uur tot 1.45 uur. Vandaar dat wij besloten hebben om een tweede auto, naast de huidige Volkswagen Up! 1.0 75pk van mijn vriendin, aan te schaffen.

We zijn op dit moment maar met z’n tweeen, dus de criteria voor de aanschaf waren niet bepaald spannend:
- Laag in verbruik
- Laag in wegenbelasting
- Cruise-control
- Airconditioning

De prognose was dat ik zo’n 20.000-25.000 kilometer per jaar zou gaan rijden, vandaar dat cruise-control en airconditioning een must-have waren (ik ben al jaren gewend om zoveel mogelijk op de cruise-control te rijden. Het is ietwat van een verslaving geworden).

Hoewel het merendeel van mijn reis (25 van de 37 kilometer) richting Breda bestaat uit snelweg, ben ik niet iemand die perse 140 op de linkerbaan moet/wil rijden. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ik behoor tot de club van 90.
Gebaseerd op het bovenstaande, en met de ervaring met mijn vriendin haar Volkswagen Up! in het achterhoofd, werd de selectie al snel gereduceerd van B-segment naar A-segment. Ofwel één van de vele compacte stadsauto’tjes; de Toyota Aygo, de Kia Picanto, de Volkswagen Up!, en ga zo maar door. Daarbij liep ik een beetje tegen een dilemma aan; vanwege de cruise-control en airconditioning liep de aanschafprijs van alle modellen snel op richting de €13.000-€14.000; dit was eigenlijk iets teveel van het goede. Tweedehands modellen met de gewenste opties en max. 50.000 kilometer waren beschikbaar vanaf zo’n €9000, maar afhankelijk van de leeftijd van de auto kroop de prijs al snel richting de €10.500. Omdat er destijds niet heel veel te vinden was over de levensduur van zo’n kleine A-segmenter, was ik wat huiverig om een auto met, naar mijn idee, veel kilometers op de teller te kopen.

Na een paar dagen zoeken kwam ik al snel tot de ontdekking dat het huidige model van de Seat Mii binnen 3 maanden vervangen zou gaan worden door een facelift-model. Dit betekende dan ook dat de importeur de huidige voorraad tegen een schappelijke prijs van de hand deed. Voordeel voor mij; één van de actie-modellen was de Seat Mii 1.0 60PK Ecomotive Sport Connect met o.a. cruise-control, airconditioning en 5 deuren. Na een proefritje en wat onderhandelen met de verkoper, heb ik uiteindelijk een gloednieuwe witte Seat Mii voor €11.000 rond op de kop weten te tikken. Met de toevoeging van o.a. navigatie en andere vloermatten kwam de prijs uit op €11.700. Toch wat schappelijker dan de catalogusprijs van € 13.435

Uiteindelijk op 03-sep-2016 mijn nieuwe auto opgehaald.


November 2016 - 5.000 Kilometer – Eerste indruk
Nu de eerste 5000 kilometer na zo’n 2,5e maand op de teller staan is het tijd om een eerste korte impressie van de Mii te geven. De auto bevalt tot nu toe prima. Ik rijd op dit moment zo’n 2000 kilometer per maand, waarvan het merendeel woon-werk verkeer is. Voorop gesteld: de auto is zeker geen race-monster, maar dat wist ik al bij aanschaf. Met zijn 60PK ben ik al blij wanneer ik fatsoenlijk in kan voegen op de snelweg en het inhalen van andere auto’s is al een sport an sich. Desondanks zijn stoelen comfortabel genoeg, stuurt de auto erg licht, werkt de airco goed en is de muziekinstallatie ook prima.
Qua verbruik zit ik volgens de boordcomputer gemiddeld nu op zo’n 1:25-1:27 per rit. Ik heb helaas niet bijgehouden aan de pomp hoeveel ik tank en hoeveel kilometer ik per tank kan rijden. Hopelijk daar later meer over.

December 2016 - 9.000 Kilometer – Eerste kleine leed
Na zo’n 9000 kilometer zonder enige problemen te hebben gereden, merkte ik in december 2016 plotseling dat ik (nog) minder motorvermogen had. Zelfs met het gaspedaal helemaal op de grond getrapt wilde de auto van geen kanten optrekken en kostte het veel tijd om op de snelweg de 100 kilometer per uur aan te tikken. Al snel contact opgenomen met de garage om er naar te laten kijken. Twee dagen later en een flinke zoektocht verder (er was namelijk geen waarschuwing te vinden in het systeem) waren de monteurs er uit: een defecte elektronische gasklep. Gelukkig voor mij kwam de auto met 4 jaar/100.000 kilometer fabrieksgarantie, dus heeft deze reparatie mij geen geld gekost.

Mei 2017 - 15.000 Kilometer – Kleine Beurt
Na het vorige euvel met de elektronische gasklep gelukkig geen verdere problemen gekend. De Mii heeft zijn eerste kleine beurt gehad na 15.000 kilometer. Afgezien van wat olie bijvullen zijn er verder geen zaken geconstateerd. Op naar de volgende 15.000 kilometer!

Qua verbruik zit ik volgens de boordcomputer gemiddeld nog steeds op zo’n 1:25-1:27 per rit. In de wintermaanden ligt het gebruik rond de 1:21, maar dit was te verwachten.

November 2017 - 30.000 Kilometer – Grote Beurt
Nu iets meer dan een jaar verder en de 30.000 kilometer staat alweer op de teller. Tijd dus voor een grote beurt bij de dealer. Afgezien van de standaard werkzaamheden die bij een grote beurt horen is er niks gedaan. Tot op heden dus nog geen klagen.

Na ruim een jaar in de Mii gereden te hebben, is het weer tijd voor een korte review. De auto bevalt nog steeds prima. Het is nog steeds geen race-monster, maar hij is comfortabel genoeg om dagelijks in te rijden. Ook voor ’langere‘ ritten richting Texel, Limburg en Friesland is de auto prima geschikt gebleken. Ik zou er niet mee naar zuid-Frankrijk willen rijden, maar voor vakanties in de BeNeLux is de auto prima.

Ik heb wel gemerkt dat het gebruik van de airco een aardige impact heeft op de response van de motor. Je merkt onmiddellijk dat je een stuk minder ’power’ hebt, wanneer de airco aan staat.

Het verbruik blijft redelijk stabiel. In de wintermaanden zo rond de 1:20 en in de zomermaanden richting de 1:25. Gebaseerd op wat ik twee-wekelijks bij de pomp er in gooi, schat ik een gemiddeld verbruik van 1:22 in en ben daar tevreden mee.

Juni 2018 - 45.000 Kilometer – Kleine Beurt
De volgende 15.000 kilometer is er weer bij gereden en dus tijd voor de volgende beurt. Terugkijkend op de afgelopen 1,5 jaar valt het mij wel op dat ik 3 beurten in zo’n korte tijd ietwat te veel vind. Helaas verplicht de fabrieksgarantie mij om elke 15.000 kilometer een bezoekje te brengen aan de dealer, dus de komende 2 jaar verwacht ik hier nog wel aan vast te zitten. Na 4 jaar of 100.000 kilometer vervalt de fabrieksgarantie en verwacht ik de intervallen van onderhoud iets groter te maken.

Tot op heden nog steeds geen klagen. Heb nagenoeg geen onderhoud aan de auto gehad en rijd nog steeds op de originele bandjes. Ik heb geen idee wat de verwachte levensduur van zo’n koekblik is (daar moet ik me echt eens in gaan verdiepen), maar hoop nog ruime tijd van mijn Mii te genieten.

De volgende update komt –hopelijk- bij de 60.000 kilometer!


Sep 2019 - 60,000 Kilometer – Grote Beurt

  • 60.000 km

Bijna op de dag af rijdt ik nu 3 jaar in mij seat Mii en vandaag -volgens schema- een grote beurt laten doen bij de dealer. Oliefilter, interieurfilters, long life bougies en nog veel meer (laten) vervangen. Welgeteld 400 euro lichter naar buiten gelopen, maar hopelijk kan de Mii er weer een tijdje tegenaan.

Naast de grote beurt ook nog even profieldiepte laten meten. Ik wilde toch wel even weten of ik binnen afzienbare tijd moest gaan kijken voor nieuwe bandjes.. Gelukkig 'goed' nieuws; voor nog 4 mm en achter nog 5 mm over. Niet slecht voor de originele bandjes die er al drie jaar onder liggen.

Drie jaar na dato ben ik eigenlijk nog net zo enthousiast over de Mii als de dag dat ik hem kocht. Het 60PK motortje is voldoende krachtig voor woon-werk verkeer, de stoelen zitten nog steeds goed, het verbruik is meer dan prima en met de achterbank plat is de kofferbak groot genoeg om grotere dingen te vervoeren.

In de afgelopen maanden heb ik wel een kleine 'aanpassing' aan de auto gedaan, omdat ik al langere tijd ontevreden was over de lichtopbrengst van de standaard koplampen. Daarom dus de standaard H4-lampen vervangen door Osram Nightbreaker Laser H4-lampen. Tot nu toe erg tevreden mee; de lichtopbrengst is super en, ondanks wat slechte verhalen, is ook de levensduur tot nu toe nog erg goed.

Daarnaast ik zit er regelmatig over na te denken om een OEM motorsoftware update naar 75PK te laten doen in Nuenen, maar het is er nog niet van gekomen om dit uit te laten voeren.

November 2020 - 75,000 kilometer - Kleine Beurt

  • 75.000 km

Het is alweer 15.000 kilometer en iets meer dan een jaar geleden sinds mijn laatste review. Geheel volgens het onderhoudsinterval is het dus weer tijd voor een (kleine) onderhoudsbeurt. Hoewel de beurt volgens de onderhoudsindicator op de boordcomputer reeds in september plaats had moeten vinden, heb ik e.e.a. wat uitgesteld als gevolg van de COVID-situatie. Op dit moment werk ik nagenoeg 100% thuis en is mijn maandelijkse aantal kilometers gedaald van 1250 naar ca. 250. Daar ik nog niet aan de 75.000 kilometer zat, heb ik er voor gekozen om net iets langer door te rijden tot de volgende onderhoudsbeurt.

In het afgelopen jaar geen onvoorziene zaken tegengekomen. De APK is de Mii eind augustus goed doorgekomen en er zijn geen zaken gevonden. Wel heb ik in de afgelopen maanden voor het eerst de voor- en achterruitenwissers vervangen voor Bosch ruitenwissers (a 10 euro totaal) en, met het oog op de natte maanden die komen, de mattenset (tijdelijk) vervangen voor rubberen matten (a 38 euro).

Deze week ondergaat de Mii zijn kleine beurt en wordt de profieldiepte van de banden opgemeten. Ik vermoed dat er een nieuw setje rubber aan zit te komen, maar dat laat ik nog weten.

Tot op heden dus nog steeds geen klagen. Nog steeds geen onverwachts onderhoud aan de auto gehad en hij rijdt nog steeds erg goed.

De volgende update komt –hopelijk- bij de 90.000 kilometer!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.