Seat Marbella L (1988) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Marbella L |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 41.000 km |
KM-stand laatst | 42.087 km |
Eerste intro van een reeds bekend model
- 42.087 km
Welnu, de zwarte Bella is naar een liefhebber gegaan, met als reden, dat ik nu gedwongen word de rode wat vaker uit te laten. Niets mis mee. Alhoewel ook een Bella, rijd deze een heel beetje anders. LET OP: kenteken is TK-14-SB, niet 16. Foutje bij invoer en kon ik niet meer aanpassen.
Door zijn extreem lage kilometerstand, is het meeste nog nieuw aan de auto. Wel heb ik de slijtage delen laten vervangen of zelf vervangen:
- Nwe einddemper
- Nwe hoofdremcilinder
- Nwe remschoenen achter
- Nwe contactpunten / rotor / verdelerkap
- Nwe bougies en kabels
- Nwe banden rondom
Het verhaal van dit wagentje begint net onder Groningen, Zuidlaren, op 11 Mei, 2019.
Na mijn oproep op Marktplaats, waarin ik vraag om een nette Marbella, reageert een man dat zijn moeder stopt met autorijden en een goed tehuis zoekt voor haar rode schicht. Ik erheen, met mijn vader. Dit soort avonturen moet je delen vindt ik. En er moest met 2 autos terug gereden worden.
Het was een soort audiëntie, waarbij de 86 jarige eigenaresse mij vragen stelde en waar ik mijn verhaal deed dat ik al veel van dit soort wagentjes had gehad en er toch weer graag eentje wilde hebben. Ik had de zwarte toen net gekocht, als projectje, maar deze kon ik niet laten schieten, met 41K op de teller.
Ze deed hem weg omdat ze het huidige verkeer niet meer leuk vond en wil stoppen met rijden. Het ging haar wel aan het hart, maar ze kon mijn enthousiasme wel waarderen.
Zo gezegd zo gedaan en binnen een uur kon ik mij de trotse eigenaar noemen van een 88er Bella met bijna niets op de teller.
Ik heb de auto naar huis gereden en het viel mij wel op dat de wagen bar slecht remde. Heel anders dan de zwarte en lang niet zo direct. Verder niet over nagedacht op dat moment.
Eerste wat ik deed, was het vervangen van de uitgedroogde bandjes. Toen de wagen een flinke polijst beurt gegeven, want de lak was her en der op sterven na dood.
Daarna eerst maar eens wat rondritten mee gereden en evenementen bezocht.
Totdat ik op een gegeven moment de auto wilde pakken en ik bij het intrappen van het rempedaal totaal geen druk meer had. De hoofdremcilinder had het begeven, ouderdom, stilstand, zeg het maar? Dit speelde al toen ik hem meer dan 100 km terug naar huis reed na aankoop. Maar nu was het echt klaar.
Remolie door de gehele auto heen gelopen onder het plastic zeil door. Alles eruit, schoonmaken en alles weer terug leggen. Nwe hoofremcilindeder erin.
De Bella is een L uitvoering, dat wil zeggen, simpeler kan het niet. Geen rechterbuitenspiegel, geen wisser achter, aanjager met 1 stand, geen alarmlichten, geen grote naafdeksel etc.
1e wat ik heb gedaan is toch het monteren van een rechterbuitenspiegel. Vindt dat toch veiliger en destijds was het een accessoire die erop gekocht kon worden.
En, grote naafdoppen monteren, die vindt ik toch mooier dan die hele kleine.
De auto kwam ook met een door de zoon gemonteerde achter speakers, die zich net achter de voorstoelen tegen het plafond bevinden. Het schijnt dat deze constructie uit een Kadett C komt, maar past ook bijna geheel naadloos in een Bella. Leuk!
APK vormde voor dit karretje ook geen enkel probleem.
Ik zal vanaf nu, na verkoop van de 92er, bij gaan houden wat dit karretje mij allemaal mee bezig gaat houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.