Seat Leon (2022)
autoreview

Signalement
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
|---|---|
| Bouwjaar | 2022 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 91.262 km |
| KM-stand laatst | 101.264 km |
1e week na start jaar met voorloper
- 92.258 km
Voorgenomen om voortaan van iedere auto een review bij te gaan houden. Zo in dit geval van een voorloper-auto, welke best wel een jaar hier zou kunnen gaan blijven. De moeite waard i.v.m. verwacht jaarkilometrage van 55-70k km.
Om het maar gelijk samen te vatten, het is een oersaaie bak, rijdt redelijk en was de meest spannende van de drie opties. Eerlijk gezegd heeft deze Leon ST jaren geleden ook op mijn long-list gestaan, maar door betere keuzeopties, niet eens naar de short-list kunnen meedrijven. Achteraf terecht.
Als voorloper is het een kale uitvoering waar je nauwelijks van kunt voorstellen dat het twee jaar geleden zo geleverd kon worden. Geen navigatie, geen armsteun, geen H6, 16" velgjes en een schamele 90 pk waar de auto het echt moeilijk mee heeft (loopt wel lekker rond). Echt een crisis uitvoering voor verhuurmaatschappijen op Zuid-Europese vliegvelden of zo.
En zit er dan wat positiefs aan? Jazeker wel. Ervaar de Seat als onverwacht stil, maar mogelijk komt dat ook door de dempende werking van hoge bandwangen bij dit soort kleine wieltjes. Tevens is de standaard LED voor dim- en groot licht een welkome verrassing op zo'n kale en saaie basisversie.
En verder? Kaal en saai interieur met veel keihard plastic, veel grijs, weinig opvrolijking met andere stiksels, kofferbak is ook niet je van het, is best laag van hoogte voor zo'n stationcar. Auto is wel voor langere bestuurder goed. Ben zelf 1,85 maar verwacht dat personen tegen de 2 meter niet ontevreden zouden zijn.
Het Multi media scherm is, behalve dat het heel basic is, ook omslachtig en traag. Onlogisch is hoeveel knoppen op het scherm je moet bedienen om de kachel kouder en de aanjager langzamer te zetten. Andere merken buiten VAG snappen dat een stuk beter.
En tenslotte wordt de auto dan nog afgeleverd met een storing op het dashboard, die na een week ook niet automatisch overgaat en ieder dag opfloept. Slordig van de importeur=garage=verhuurder, die gewoon sorry had moeten zeggen en de auto een dag later had kunnen omwisselen. Geen beste herstart van een verleden met dezelfde partij, m.i.
Tussenstand, einde in zicht
- 101.264 km
Even een tussenstand van deze voorloperauto.
Mijn ervaring met de auto is niet veranderd. Het blijft een sterk ondergemotoriseerde versie, ontbreekt aan inmiddels normaal geachte luxe, verre van doordacht gebruiksvriendelijk en vol met elektronische storingen.
VAG en elektronica gaan niet samen. De dealer komt er ook niet uit en de auto is al meerdere malen daar langs geweest, maar de ene na de andere storing steekt de kop op.
Ten eerste is het al niet handig zowat alle bediening in het centrale scherm te stoppen, maar als dat scherm dan geregeld vanaf starten op zwart blijft, kun je je voorruitontwaseming en verwarming wel vergeten. Ik vind dergelijke defecten erger dan een missend signaaltje waardoor een ander merk "slecht" in de NCAP scoort en op Autoweek wordt afgebrand.
En als het scherm het dan wel doet, is de bediening omslachtig. Verwarming bijregelen vraagt doorlopen van meerdere schermen en vervolgens moet je in een klein hoekje van het scherm het aanpassen. Veilig? Plaats gewoon twee draaiknoppen op het dashboard voor een directe blindelingse bediening.
Het scherm, eigenlijk eronder, heeft wel enkele vaststaande snelkeuzetoetsen. Een ervan is om direct alle storingen en de actieradius op dat scherm te krijgen. Vrij onlogisch, het dashboard kan je actieradius continue tonen. De sneltoets had beter benut kunnen worden om goed bedienbaar de verwarming snel te kunnen aanpassen. Lijkt mij.
Tijdens de garagebezoeken heb ik een zelfde Leon ST meegekregen, maar dan 'een luxeniveau hoger en de 110 pk H6 versie. Ik moet toegeven, die rijdt al wat vlotter, maar met meerdere inzittenden nog steeds ondergemotoriseerd. De stoelen zijn daar ook iets beter in, maar het gevoel blijft dat je bij je oma op de houten platte keukenstoelen zit.
Zeker positief is het geluidsniveau in de auto. Waarschijnlijk mede door de goede Michelin banden is deze auto voor zijn segment echt wel bovengemiddeld stil te noemen. Dat is ook wat waard.
Nog een paar weken en dan is deze standaard bij het lease-contract geleverde voorloperauto weg. Nooit meer een Seat, elektronisch een drama, oncomfortabel, kaal, ondergemotoriseerd en matig doordachte bediening.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Mercedes AMG krijgt een nieuwe CEO

De nieuwe Duitse EV-subsidie is afhankelijk van hoeveel kinderen je hebt

Zes landen vragen officieel om verruiming Europese 2035-regels

Great Wall wil 300.000 auto’s per jaar bouwen in Europa




