Seat Ibiza ST 1.2 TSI Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TSI Sport |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 1.750 km |
KM-stand laatst | 17.500 km |
Nieuwe auto aangeschaft
- 1.750 km
Al geruime tijd voor een nieuwe auto aan het kijken en daarbij diverse modellen afgeweest. Het moest een station zijn welke niet al te duur in gebruik is, het liefst nieuw en toch wel een aantal standaard opties bevatten.
Uiteindelijk de keuze naar de Ibiza ST laten gaan. Eerst gekeken voor een TDI ecomotive maar deze voldoet gewoon niet aan de eisen, zowel opties als vermogen vielen tegen. Het model beviel me echter prima.
Uiteindelijk de volgende verplichte opties gesteld:
+automaat
+meer dan 100 PK
+verbruik niet onder de 1 op 17
+Klimaatregeling
+het liefst Xenon en Navi
Met deze opties zijn we naar Amsterdam gereden om een offerte op te laten maken en proef te rijden in een demo. Nadat de offerte was opgemaakt in beraad gegaan wat te doen, we hadden namelijk ook de mogelijkheid om de Demo te kopen welke slechts 1750 km had gereden en eigenlijk alle opties bevatte. Tevens kregen we hierdoor nog eens een korting van ruim 1250 euro in vergelijking met een nieuwe wagen waarbij de korting al was verrekend. Omdat er al iemand anders was wie ook interesse had in de auto na een uur de knoop doorgehakt, we kopen hem.
Uiteindelijk is het de volgende auto geworden:
Ibiza 1.2 TSI sport DSG in candywhite met de volgende opties:
-Tecnic Pack
-Design Pack
-17 inch velgen
-Bi-Xenon installatie
-panoramadak
We hebben daarbij de opdracht gegeven om gelijk een Pioneer Avic-F930 Bluetooth-navigatie mulitmedia module in te laten bouwen.
Over 1,5 week staat hij klaar. Eerste indrukken waren goed, voldoende vermogen (hij zal zodra mogelijk wel gelijk naar 140pk gechipt worden). Lekkere automaat. Interieur is niet extreem hightech maar zeker netjes en mooi vormgegeven voor een auto in deze klasse. Beenruimte achterin niet extreem veel, maar daarentegen wel een grote kofferbak welke op dit moment meer waard is.
Alle scores staan nu op neutraal, zal deze bij 5000KM updaten
De 3000 gepasseerd
- 3.000 km
Ondertussen is de Seat de 3000 kilometer gepasseerd dus tijd voor een update van de review. Ik zal de review in de volgende stappen verdelen:
Uiterlijk (interieur en exterieur)
Motor en wegligging
Opties
Geplande aanpassingen
Totale indruk
Uiterlijk (interieur en exterieur):
Over het uiterlijk valt weinig te klagen. De auto oogt van de buitenkant lekker. Voornamelijk de witte kleur met de zwarte accenten geven een sportief uiterlijk. In combinatie met de FR grill, het zonnedak en de Xenonlichten met dagrijverlichting smoelt de auto vanaf de voorkant erg lekker. De achterkant ziet er beschaafder uit, maar zeker niet ongepast of lelijk. De 17 inch wielen geven het sportieve uiterlijk de finishing touch.
Het interieur is ook netjes. Als vergelijking heb ik een Peugeot 207 SW. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit. Wel moet ik eerlijk toegeven dat het harde plastic gehalte erg hoog is, ook als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld de peugeot. De zit van de auto is perfect in te stellen, zowel de stoel als het stuur zijn goed aan te passen. Met 1.80 kan ik prima lange tijd in de auto rijden. Op de achterbank is het daarentegen wel wat behelpen. De persoon op de voorste stoel moet nu gaan schuiven wil je achter wat langer comfortabel zitten. Voor kinderen is de zit echter ruim voldoende. Het dasboard is overzichtelijk, alles wist ik snel te vinden. Wij hebben de auto laten voorzien van een pioneer F930BT navigatie en deze werkt perfect. Ook in combinatie met de afstandbediening aan het stuur. De auto is niet voorzien van een dual-zone climatronic, maar de enkel-zone climatronic doet het uitstekend en staat op 20,5 graad ingesteld en behoeft verder geen aandacht. Opbergruimte is er niet heel veel, ondanks de grote hoeveelheid aan vakjes en laatjes. Wel perfect is de middenarmsteun welke tevens te verstellen is. De kofferbakruimte is in verhouding met de gemiddelde B-segmenter ruim, in verhouding tot een C-segment station is de ruimte wel aanzienlijk minder. Voor ons voldoet deze prima, het bagagenet is eveneens een welkome aanvulling, geen troep meer die schuift over de bodem. De ruimte onder de bodem is bij ons ingenomen door een volwaardig af fabriek reservewiel, dit omdat mijn ervaringen met een spuitbus en compressor bedroevend waren, en ik geen zin heb om op vakantie stil te staan en te wachten op een sleepdienst. Zoals gezegd is het reservewiel volwaardig, dus geen thuiskomer. Al met al ben ik dus zeer te spreken over het interieur en exterieur.
Motor en wegligging:
De 1.2 TSI met een vermogen van 105 PK is gekoppeld aan een automatische DSG bak met 7 verzetten. Deze combinatie doet precies wat er van de auto verwacht wordt. De auto is in staat om in krap 10 seconden naar de 100 te versnellen, tijden waarmee je ruimschoots mee kan komen met het verkeer. Inhalen op de snelweg gaat ook zonder probleem. De automaat schakelt zelfs op de cruise-control even terug naar zijn 6 om het wat soepeler te laten verlopen. Er is echter 1 redelijk vervelende maar, dit is het feit dat de automaat in drive iets te enthousiast opschakelt. Zo rijdt deze bijvoorbeeld bij 50 al in zijn 6. Als er dan versneld moet worden moet er eerst een seconde gewacht worden voordat deze terugschakelt. Dit probleem wordt veroorzaakt doordat de motor dan op 1300 tpm draait en dus geen koppel voorhanden heeft. Dit had volgens mij makkelijk opgelost kunnen worden door ervoor te zorgen dat de motor na het opschakelen rond de 1600 tpm eindigt, op dit moment is namelijk al het koppel al voorhanden en weet de motor in elke versnelling goed te versnellen. Een oplossing is de sportstand selecteren, echter schakelt de automaat nu pas boven de 3500 toeren, dit zorgt uiteraard voor een toename in het brandstof verbruik. Je kan ook zelf schakelen, uiteraard lost dit het probleem op, maar hiervoor rij je geen automaat. Wel produceert de 1.2 nu zelfs een lichtelijk sportief geluid. Het gemiddelde verbruik ligt nu op 1:17. Wellicht niet de fabriekswaarde, maar zeker een waarde waar ik mee kan leven. Zeker het feit dat ik niet als een opa rij. Overigens zijn de meeste kilometers 80 wegen en snelweg.
De wegligging vind ik super. De auto is lekker stabiel met zijn 17 inch wielen van 215 breed. Ook laat hij zich prima door de bochten werken. Bij hard door de bocht wil de neus wellicht rechtdoor, maar dit is prima te corrigeren. De auto heeft een lekker in de hand liggend stuur, waarbij de stuurbekrachtiging niet hinderlijk aanwezig is. De demping is fors te noemen, persoonlijk vind ik dit erg prettig, ik hou van gevoel met de weg. Op de snelweg is dit overigens niet hinderlijk, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit irritant vinden op bijvoorbeeld klinkerwegen. Voor mij is de motor en wegligging ruim voldoende te noemen.
Opties:
Ik zal nu de opties beschrijven welke wij hebben, en aangeven of dit is aan te raden.
-Technic en Designpakket: Direct bestellen, deze opties leveren veel waarde voor hun geld. Denk hierbij aan een regensensor, dimmende spiegel, middenarmsteun, bagagenet, parkeersensoren, getinte ramen etc. etc. Een hoop leuks voor weinig geld.
-Xenonverlichting: Deze optie wilde ik persoonlijk perse hebben. Na 1x een auto met xenon gehad te hebben wil ik niet meer terug naar halogeen. Het lichtbeeld is zoveel beter te noemen. Tevens sturen de xenonkoplampen (dus geen mistlampen) mee in de bocht bij een snelheid boven de 30 km/u. Dit is erg prettig op minder verlichte wegen.
-Panoramadak: Een leuke gadget, maar niet meer dan dat. Het dank kan slechts een klein stukje open. De term panoramadak vind ik zelf misleidend, zonnedak was een betere term geweest. Op onze Seat geeft dit echter wel een zeer mooi effect op het wit.
-17 inch wielen: Voor de 275 euro volgens mij de moeite waard.
-Pioneer navigatie: Handsfree bellen, navigeren en een mooi display. Voor ons zeker de moeite waard geweest. De kosten (bij de Seat-dealer) waren 1350 euro. Dit is een behoorlijk bedrag maar als je rekent dat Bluetooth en USB op de originele radio 500 euro extra is, de navi voorbereiding 65 euro kost, de houder 80 euro is en er nog een tomtom van zeg 200 euro in moet valt het reuze mee, het ziet er in ieder geval 10x mooier uit.
Geplande aanpassingen:
-De dagrijverlichting is vervangen door LED verlichting met canbus weerstand. De gele kleur geeft nu een mooie witblauwe kleur welke perfect bij de xenon past.
-FR grille is reeds gemonteerd. Deze heeft dezelfde honingraatstructuur als de rest van de bumper.
-Chiptuning: Waarschijnlijk zal de motor gechiptuned worden, ze krijgt dan circa 30 procent meer vermogen en koppel. Tevens zal er dan bekeken worden of de schakeltijden in drive 300-500 tpm later gezet kan worden.
-Winterbanden: gezien het feit dat we vaak naar Noorwegen rijden zullen er 17 inch winterbanden op lichtmetaal opkomen.
Totale indruk:
De auto bevalt uitstekend. Op het af en toe vroege schakelen en heerlijke motor met een nog betere versnellingsbak. Voor iemand die geen fabia wil rijden, maar een station in het B-segment zoek kan ik deze auto van harte aanraden.
Op naar de 10000 kilometer
- 10.000 km
Zojuist terug van vakantie en ondertussen nadert de Ibiza de 10000 kilometer met grote stappen. Hieronder de ervaringen na een kleine 10000 kilometer.
Om te beginnen blijven alle vorige commentaren valide. ik wil met name een stukje schrijven over mensen welke in bergachtig gebied willen rijden. Dit omdat er een aantal 1000 kilometer door de bergen in Noorwegen is gereden en de ervaring gedeeld kan worden.
Het TSI blok met de DSG bak heeft zich prima gedragen. In de bergen is mij opgevallen dat het blok eigenlijk prima meekan. Iets waar ik me vooraf zorgen over maakte. Het is geen dikke 3 liter diesel, maar de prestaties vond ik bovengemiddeld. Op lange glooiende stukken met Cruisecontrol was ik positief verrast dat de DSG bak automatisch het beste verzet kiest, hij blijft op de CC maar schakelt zelf terug. Heuvelaf doet hij eigenlijk hetzelfde, wanneer de CC niet gehandhaafd blijft schakelt hij terug om op de motor te remmen. Alleen bij sterke daling is het verstandig om zelf even de controle te nemen.
Het verbruik over 3000 kilomter is gemiddeld 1 op 16 geweest. Waarbij er behoorlijk veel file is gereden en de auto geregeld 130 heeft gereden. Voor de zuinigheidsrijders, gedurende een rit van 500 kilometer is het gelukt om 4,9L/100 gemiddeld te rijden. Ruim 1 op 20 met een Benzine (2 personen plus volledig bepakt)! Niet slecht. Normaal kom ik op 1 op 17 uit.
Met een aantal kilometers kan ik ook wat kwijt over het comfort. Dit is gewoon prima. Nergens last van, perfecte zit en alles wat nodig is binnen bereik. Er is 1 klein kraakje in de bestuurdersstoel wat je alleen hoort als de radio uitstaat en je heel langzaam rijdt en zelf beweegt. Dit zal verholpen worden bij de eerste servicebeurt. Ondanks dit zet ik het comfort toch naar 5 sterren.
Over de prestaties heb ik in de vorige reviews al wat geschreven. Deze zijn gewoon prima te noemen. Ondanks dit zal de wagen toch gechipt worden om zodoende nog meer koppel bij de lage toeren te krijgen.
Betrouwbaarheid kan ik nog niet heel veel over zeggen. Toch is er na 10000km weinig om me hierover zorgen te maken. Geen olieverbruik waargenomen. Slechts 1 ratel rechtsvoor bij stationair lopen. Na een dealerbezoek van 15 minuten bleek dit de aircoleiding te zijn welke tegen de benzineleiding trilde. Onder garantie is deze leiding geïsoleerd en is het probleem direct verholpen. Grappig is ook het variabele onderhoudsinterval. Bij aanschaf moest de eerste beurt bij ca 15000 kilometer plaatsvinden. Gezien meestal rustige rijstijl is dit nu pas bij 28000 kilomter!!!
De kosten zijn prima. De afschrijving zal later bekend worden maar buiten de gewone zaken zoals benzine, verzekering en wegenbelasting zijn de extra kosten na 10000 kilomter 0,0 euro! het het onderhoudsinterval wat nu op 28000 staat hoop ik na 20000 km nog steeds geen extra kosten te hebben.
Al met al nog een aanrader deze Ibiza TSI
Dik een jaar in bezit
- 17.500 km
Even een kleine update van deze review. De auto is momenteel dik een jaar in bezit en gaat nu hard naar de 20000km.
Ik zal me beperken tot de problemen en wijzigingen.
Problemen zijn eigenlijk uitgebleven. Wel zijn er een aantal dingen onder garantie vervangen. De meest in het oog springende daarvan is de Distributieketting. Ik ga er geen heel verhaal over schrijven maar ook ik had een ratelende ketting. De dealer heeft dit zeer professioneel direct opgelost door de ketting te vervangen voor een gemodificeerde. Ook was er een modificatie op de motorkapvergrandeling uitgevoerd en is de pookhoes vervangen door een nieuw exemplaar ivm kleine scheurtjes.
Verder heb ik zelf een aantal modificaties uitgevoerd waaronder 2 grote:
- Er is een achteruitrijcamera ingebouwd. Deze zit in het SEAT logo en klapt weg op het moment dat de R geselecteerd wordt. Dit loopt allemaal via de Pioneer navigatie.
- Er is een Cupra Bocanegra stuur gemonteerd. Inclusief paddles op het stuur. Ik kan nu dus zonder problemen van versnelling verwisselen aan het stuur, ongeacht de stand van de DSG bak. 15 seconden wachten of 3sec een paddle indrukken zet hem weer naar normaal bedrijf! Dit is de beste modificatie tot nu toe. Ik hoef namelijk geen manueel meer te selecteren om bijvoorbeeld even een tandje terug te gaan als ik dat wil!
Binnenkort zal de wagen gechipt gaan worden. Via de Firma JD zal er dan zo een 140pk en 230Nm uitrollen. Ik zal de review wederom updaten zodra dit gedaan is.
Al met al nog steeds een tevreden Ibiza rijder hier. Foto van het stuur is toegevoegd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.