Seat Ibiza ST 1.2 TSI FR (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TSI FR |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 1.900 km |
Seat Ibiza ST FR 1.2 TSI 2012
- 1.900 km
Na 7 jaar te hebben gereden in mijn Seat Ibiza 1.4 Sport 100 pk (2005, 3deurs) was ik toe aan iets nieuws. Het liefs wat praktischer met 5 deuren, zuiniger en niet te zwaar.
Uiteindelijk was mijn shortlist gekrompen tot:
- Seat Ibiza ST FR 1.2 TSI 105pk
- VW Polo 5d Highline 1.2 TSI 105pk
- Audi A1 SB Ambition 1.2 TSI 86 pk
De laatste afvaller daarvoor was opvallend genoeg de Kia Rio. Een mooie auto geworden, maar de turboloze moter viel erg tegen t.o.v. de 1.2 TSI
Maar uiteindelijk eigenlijk was de keuze niet zo moeilijk. De Audi was krap, gelijk uitgerust een stuk duurder en de moter minder potent. De afwerking van het interieur was dan wel stukken beter dan alle andere auto's in die klasse. De VW had eigenlijk geen missers, maar ook geen overtuigende punten. De Seat overtuigde me (weer, net als in 2005), met een handige ST uitvoering, een mooi uiterlijk (FR na de facelift), 4 jaar garantie, de laagste aanschafprijs (bij gelijk getrokken opties en uitrusting) en de hoogste inruilprijs.
Die werd het dus, aangevuld met een opbergpakket, een tech pakket, donkere ramen, 6 boxen, bluethooth, usb en aux aansluiting en navigatievoorbereiding.
12 juni kon ik hem ophalen. Normaal rijd ik niet veel kilometers, maar net nu had ik een aantal reisjes voor de boeg, dus er stond al snel meer dan 1000 km op de teller.
Het exterieur:
Na de facelift in 2012 werd de auto m.i. een stuk mooier. In de FR versie krijg je andere bumpers, FR logo's, led-achterlampen, 16" velgen, een sportonderstel en een dubbele sportuitlaat. In de kleurstelling wit met donkere ramen vind ik het een erg mooie auto geworden (zie foto's).
Het interieur:
Na de facelift werden er een aantal dingen lichtjes aangepast in de auto. Het FR stuur is bloedmooi, afgeplatte onderkant met geperforeerd leer en verdikkingen waar je vastpakt.
De klokkenwinkel heef een andere overkapping gekregen en de airco een andere vormgeving. Beiden ogen wat serieuzer dan voor de facelift. Het handschoenkastje is een stuk groter geworden. Nu is hij fijn praktisch, waar je je boekjes achterin kwijt kunt, en dan nog genoeg ruimte hebt voor andere spullen. Voor de facelift paste er nog geen appel in. De kwaliteit is uiteraard veel minder dan bij Audi, maar de afwerking is best redelijk. De verkoper gaf te kennen dat de Navigatievoorbereiding alleen compatible was met een Tomtom XL of 2 andere antieke modellen. Een XXL zou echt niet passen. Op de foto's van mijn interieur zie je echter de XXL. 2 andere boutjes (a 5 cent) in die houder, en het past gewoon.
De blauwe tand vergt echter enige gewenning. Als je in de spraakmodus niet net zo droog en monotoom spreekt als de computerstem, kiest het systeem vaak een (compleet) andere naam. Na een paar keer oefenen lukt het me nu aardig voor de mensen die vaker bel.
De sportstoelen behoren bij de betere in deze klasse, maar je moet wel niet al te breed zijn. Maar voor normale personen is de ondersteuning erg goed. In de Autoweek multitest van een paar weken geleden las ik dat het stuur niet genoeg instelbaar was. Dat is wellicht als je groter bent dan 1,95 of kleiner dan 1,70. Maar voor een normaal postuur kan ik me niet voorstellen dat je in de problemen komt.
De ruimte voorin vind ik goed. De ruimte achterin redelijk. Een Skoda Fabia Combi heeft daar duidelijk meer hoofdruimte te bieden. De kofferbak is met 430 liter netjes, maar ook de vorm is praktisch en de tildrempel laag. In het opbergpakket krijg je een dubbele hoedenplank, die als het ware een lade vormt. In de praktijk blijkt deze erg handig voor de kleine bagage.
Het rijden:
Rijden in deze auto voelt voor mij als thuiskomen. Hij rijdt vergelijkbaar als mijn vorige Seat, maar op alle fronten net wat beter. Hij kan harder door het klaverblad maar strijkt daarnaast oneffenheden ook beter weg. Ook over een drempel gaat het nu soepeler. Niet dat dit een uitgesproken comfortabele auto is, maar mijn vorige Ibiza was gewoon hard geveerd. Hij heeft ESP en XDS, maar die heb ik in de praktijk nog niet echt uitgeprobeert/gemerkt (wellicht in dat klaverblad...). De hilholt assist werkt echter prima.
Tijdens het rijden hoor ik wel soms een rammel in de B stijl. Een rammel is wellicht een iets te groot woord, maar ik kan wel horen dat er iets trilt.
De motor vind ik erg goed. Hoewel hij met 105 pk niet veel sterker is dan mijn vorige 1.4 met 100 pk, is het verschil groot. De motor is vroeger bij de les, en dat blijft over een veel breder toerenbereik ook zo. Hij voelt duidelijk krachtiger aan; als iemand tegen me zou zeggen dat het 125 pk zou zijn, had ik het geloofd. Maar het koppel is met 175 nm ook veel hoger dan mijn vorige auto. Maar ook de keerzijde, het verbruik, valt me erg mee. Op 37 liter kom ik nu zo een 620 km. Met de vorige kwam ik met gelijke liters 520 km... Ik merk het dus aanzienlijk aan de pomp.
Conclusie tot nu toe:
De auto voldoet aan mijn verwachtingen. Hij is ruimer, praktischer, krachtiger en zuiniger dan mijn vorige. Maar hij is nauwelijks zwaarder (vallen in dezelfde wegenbelasting categorie). De eerste 2000km ben ik een zeer tevreden mens.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.