AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Seat
  • Ibiza ST

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TSI 105pk Style (2012)

Arno Witte
  • Arno Witte10
  • Review
7 september 2013 om 17:04
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TSI 105pk Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst12.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ibiza ST 1.2 TSI Business Edition (Facelift)

  • 12.000 km
  • 7 september 2013

Een paar jaar geleden maakte ik in Spanje kennis met de moderne Ibiza en ik was diep onder de indruk van het weggedrag en grote comfort. Toen er ook een station verscheen en een super zuinige benzinemotor wist ik wat mijn volgende auto zou worden. Begin 2012 begon de ABS van mijn 10 jaar oude Picasso te protesteren en was het moment gekomen. Een proefrit, een 50-50-deal en een dreigende belastingverhoging gaven het laatste zetje. We zijn ruim een jaar verder en ik heb nog geen spijt gehad.

Zoals ik in Spanje al had gemerkt, is het weggedrag van deze auto een groot plezier. Het blijft ongelooflijk hoe je met een 1.2 liter motor zoveel trekkracht kunt krijgen. Wie het leuk vindt om als eerste weg te rijden bij een stoplicht wordt helemaal blij. Hoewel ik een MPV gewend was, voel ik me toch veiliger in de Ibiza. De hoge Picasso ging al snel overhangen in een bocht maar met de Ibiza rijd je er messcherp doorheen. In het stadsverkeer is de stuurbekrachtiging zeer behulpzaam en op de snelweg rijd je juist heel stabiel.

Hoewel onze kinderen de puberleeftijd zo'n beetje hebben bereikt, hebben ze meer dan genoeg been- en hoofdruimte. Op basis van de reviews had ik anders verwacht.

De luxe van de business edition is compleet: climate control, cruise control (ik rijd vooral lange afstanden), automatische verlichting, automatische ruitenwissers, bluetooth (werkt prima samen met mijn iPhone), USB, 2 x 12 volt-aansluitingen, heerlijk geluid uit de stereo, extra opbergvakken, etc. Het enige minpuntje van de bluetooth/USB-installatie is dat deze van onder de passagiersstoel wordt aangestuurd. Hierdoor is geen ruimte meer over voor de berglade die in het opbergpakket thuis hoorde. In plaats daarvan is het handschoenenvak vergroot. Al met al toch voldoende bergruimte in de auto.

Het benzineverbruik van de Ecomotive is natuurlijk een extra reden om deze auto te kopen. Zoals gezegd rijden we vooral langere afstanden en dan zou je juist dat voordeel verwachten. Helaas gaat dat bij hogere snelheden niet op. Met cruise control 70 rijden (zoals al een tijd op de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven) is ongelooflijk: 1 op 25! (4 l/100km). Tussen 90 en 100 haal je nog steeds wel 1 op 20 (5,0 l/100 km). Maar bij 120 ga je richting 6,5-7,0 l/100km en bij 130 minstens 7,0-7,5 l/100km. Dat is nauwelijks beter dan bij onze Picasso 1.6.

We hebben al een kras in de lak gehad door het plaatsen van een fiets in de kofferbak (past trouwens slecht). Gelukkig klein, maar je zag wel het metaal dwars door de lak heen. Dat viel tegen. Een lakstift bracht uitkomst maar erg degelijk lijkt de laklaag dus niet. Gelukkig verder nog geen schade, behalve een verbogen nummerplaat (trekhaak van iemand?). Over degelijkheid gesproken: de vloermatjes zijn erg dun en zien er kwetsbaar uit. De bekleding lijkt vatbaar voor vochtkringen, dus niet met een natte zwembroek in gaan zitten.

Nog twee positieve puntjes: de eerste onderhoudsbeurt is pas na twee jaar! En de motor is niet alleen pittig en zuinig, maar ook leuk om te bewonderen met de motorkap open. Hij neemt amper ruimte in en maakt stationair het geluid van een naaimachine. Er zit dan ook geen geluiddemping in de motorkap!

 
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.0 TSI 95 pk Style Business Intense | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren voor en achter | 15"lichtmetalen velgen

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95 pk Style Business Intense | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren voor en achter | 15"lichtmetalen velgen

    • 2020
    • 11.200 km

    € 18.400

    1.0 EcoTSI 95 PK ** 2 JAAR GARANTIE ** Style Connect Navi Pdc Cruise Telefoon

    Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95 PK ** 2 JAAR GARANTIE ** Style Connect Navi Pdc Cruise Telefoon

    • 2016
    • 68.287 km

    € 9.888

    1.0 TSI FR Connect

    Seat Ibiza 1.0 TSI FR Connect

    • 2016
    • 147.862 km

    € 9.400

Meer Seat Ibiza occasions

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
PREMIUM
Seat Ibiza ST - Renault Clio Estate

Seat Ibiza ST - Renault Clio Estate

Compacte auto's met zuinige dieselmotor zijn er tegenwoordig te over. Maar wie die bescheiden...

Lees meer
 

Seat Ibiza reviews

  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Businessline High (2013)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Businessline...

    2
    • 2 april 2017
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TSI 105pk Style (2012)

    Seat Ibiza ST 1.2 TSI 105pk Style (2012)

    • 7 september 2013
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TSI 105pk FR (2013)

    Seat Ibiza ST 1.2 TSI 105pk FR (2013)

    4
    • 13 maart 2013
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2013)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style...

    5
    • 12 januari 2013
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TSI FR (2012)

    Seat Ibiza ST 1.2 TSI FR (2012)

    6
    • 14 juli 2012
  • Review
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    3
    • 26 november 2020
meer reviews
Seat Ibiza - Occasion Aankoopadvies

Seat Ibiza - Occasion Aankoopadvies

110

De vorige generatie van de Seat Ibiza kon op veel belangstelling rekenen, met name de variant...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    3
    • 26 november 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus (2020)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense...

    3
    • 1 november 2020
  • Autonieuws
    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    8
    • 2 september 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style...

    4
    • 11 juli 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference...

    7
    • 29 april 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.0 TSI 115pk FR Business Intense (2018)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 115pk FR Business Intense...

    • 12 april 2020
Merk
Merk
  • Review
    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2017)

    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business...

    • 27 februari 2021
  • Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Zeven opvallende Seats Cupra van weleer

    Zeven opvallende Seats Cupra van weleer

    7
    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Plug-in hybride Seat Tarraco blijft onder de 50 mille

    Plug-in hybride Seat Tarraco blijft onder...

    17
    • 4 februari 2021
  • PREMIUM
    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta...

    • 2 februari 2021
  • Reportage
    Seat Leon ontmoet zijn voorgangers

    Seat Leon ontmoet zijn voorgangers

    28
    • 30 januari 2021
  • Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

    Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

    63
    • 29 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep