Seat Ibiza ST 1.2 TSI 105pk Style (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TSI 105pk Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Ibiza ST 1.2 TSI Business Edition (Facelift)
- 12.000 km
Een paar jaar geleden maakte ik in Spanje kennis met de moderne Ibiza en ik was diep onder de indruk van het weggedrag en grote comfort. Toen er ook een station verscheen en een super zuinige benzinemotor wist ik wat mijn volgende auto zou worden. Begin 2012 begon de ABS van mijn 10 jaar oude Picasso te protesteren en was het moment gekomen. Een proefrit, een 50-50-deal en een dreigende belastingverhoging gaven het laatste zetje. We zijn ruim een jaar verder en ik heb nog geen spijt gehad.
Zoals ik in Spanje al had gemerkt, is het weggedrag van deze auto een groot plezier. Het blijft ongelooflijk hoe je met een 1.2 liter motor zoveel trekkracht kunt krijgen. Wie het leuk vindt om als eerste weg te rijden bij een stoplicht wordt helemaal blij. Hoewel ik een MPV gewend was, voel ik me toch veiliger in de Ibiza. De hoge Picasso ging al snel overhangen in een bocht maar met de Ibiza rijd je er messcherp doorheen. In het stadsverkeer is de stuurbekrachtiging zeer behulpzaam en op de snelweg rijd je juist heel stabiel.
Hoewel onze kinderen de puberleeftijd zo'n beetje hebben bereikt, hebben ze meer dan genoeg been- en hoofdruimte. Op basis van de reviews had ik anders verwacht.
De luxe van de business edition is compleet: climate control, cruise control (ik rijd vooral lange afstanden), automatische verlichting, automatische ruitenwissers, bluetooth (werkt prima samen met mijn iPhone), USB, 2 x 12 volt-aansluitingen, heerlijk geluid uit de stereo, extra opbergvakken, etc. Het enige minpuntje van de bluetooth/USB-installatie is dat deze van onder de passagiersstoel wordt aangestuurd. Hierdoor is geen ruimte meer over voor de berglade die in het opbergpakket thuis hoorde. In plaats daarvan is het handschoenenvak vergroot. Al met al toch voldoende bergruimte in de auto.
Het benzineverbruik van de Ecomotive is natuurlijk een extra reden om deze auto te kopen. Zoals gezegd rijden we vooral langere afstanden en dan zou je juist dat voordeel verwachten. Helaas gaat dat bij hogere snelheden niet op. Met cruise control 70 rijden (zoals al een tijd op de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven) is ongelooflijk: 1 op 25! (4 l/100km). Tussen 90 en 100 haal je nog steeds wel 1 op 20 (5,0 l/100 km). Maar bij 120 ga je richting 6,5-7,0 l/100km en bij 130 minstens 7,0-7,5 l/100km. Dat is nauwelijks beter dan bij onze Picasso 1.6.
We hebben al een kras in de lak gehad door het plaatsen van een fiets in de kofferbak (past trouwens slecht). Gelukkig klein, maar je zag wel het metaal dwars door de lak heen. Dat viel tegen. Een lakstift bracht uitkomst maar erg degelijk lijkt de laklaag dus niet. Gelukkig verder nog geen schade, behalve een verbogen nummerplaat (trekhaak van iemand?). Over degelijkheid gesproken: de vloermatjes zijn erg dun en zien er kwetsbaar uit. De bekleding lijkt vatbaar voor vochtkringen, dus niet met een natte zwembroek in gaan zitten.
Nog twee positieve puntjes: de eerste onderhoudsbeurt is pas na twee jaar! En de motor is niet alleen pittig en zuinig, maar ook leuk om te bewonderen met de motorkap open. Hij neemt amper ruimte in en maakt stationair het geluid van een naaimachine. Er zit dan ook geen geluiddemping in de motorkap!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren