Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst1.569 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ophalen en eerste rit

  • 220 km

Aangezien het mijn eerste lease- (en nieuwe) auto werd zat ik te twijfelen tussen de VW Polo Bluemotion, Skoda Fabia Combi Greenline en de Seat Ibiza ST Ecomotive. De Fiat's en Corsa vielen eigenlijk al direct af, aangezien die een stuk duurder waren in de maandlasten. Hierdoor bleef de keuze beperkt tot de VAG-groep. Na de proefritten viel de Skoda vrijwel direct af; hij reed op zich wel goed, maar miste de styling. De Polo BM had een goede kans, maar aangezien ik hierbij de ruimte mistte is het uiteindelijk toch de Ibiza ST geworden.
Het is een Lunagrijze Seat Ibiza ST Ecomotive in de Style uitvoering met de volgende opties:
Design-pakket, Technic-pakket (zonder parkeersensoren wegens het leveringsprobleem), Leer-pakket en de Climatronic.

Op 18 december de auto besteld bij de leasemaatschappij en daarna startte het wacht-traject.. Wat duurt dat lang zeg, die 13 weken! Oorspronkelijk waren het er 14, maar er is gelukkig 1 week afgevallen.

Het was het wachten meer dan dubbel en dwars waard!

Eindelijk was het dan zover, ik mocht de auto ophalen! :D
Bij aankomst bij de dealer stond de auto al klaar en na eerst een paar minuten (bijna letterlijk) kwijlend bij de auto te hebben staan kijken en foto's maken, eerst maar even de papierwinkel in orde gemaakt.
Dit was vrij snel afgerond waarna de verkoper mij de belangrijkste functies van de auto toelichtte.
Tot slot kwam dan de vraag: "Wil je de auto zelf naar buiten rijden of zal ik dat doen". Aangezien de bocht zeer scherp was met weinig ruimte heb ik dit aan de verkoper overgelaten.

Hierna de verkoper vriendelijk bedankt en ingestapt. Eerst nog even de oude auto bij het autodemontagebedrijf gebracht (2 km verderop) om daarna huiswaarts te keren.

Rij-eigenschappen:
Ik lees overal dat de auto zo traag is onder de 2000 toeren, maar dit valt mij alles mee. Het zorgt er namelijk voor dat je je totaal niet meer wilt haasten en gewoon rustig aan rijdt. Heerlijk!
Ook de motor is erg stil, alleen vlak na het starten bij het wegrijden hoor je de motor een beetje, maar dat kan ook komen omdat ik de auto nog moet inrijden natuurlijk.

Verbruik:
Het verbruik valt me alles mee. Ik lees veel dat het verbruik tijdens de eerste ritten zo hoog ligt, maar ik zat de eerste dag (bij 100 km/h op CC) al onder de 4l/100km. Toch erg netjes voor een blok wat nog moet worden ingereden dacht ik zo :D
Gemiddeld ligt het verbruik nu, na zo'n 220 km, op 6,1L/100km.

Comfort:
Ik heb het leerpakket bij de auto besteld en hier heb ik zeker geen spijt van! Wat zitten die stoelen lekker! Geen centje last van mijn rug, wat ik in de Daewoo wel na zo'n 3 kwartier begon te krijgen. Verder zitten alle knoppen goed binnen handbereik. Al met al een heerlijk comfortabele auto!

Enige minpuntjes voor nu:
Bij de aflevering trof ik een (toch flinke) kras aan op de kofferdeksel. Deze had de verkoper ook nog niet gezien. Hierover afspraken gemaakt met de verkoper dat de kofferdeksel kan worden gespoten, aangezien dit waarschijnlijk tijdens transport/poetsen/in de werkplaats is gebeurd. Verder zit er een stikseltje van het lederen stuur los, wat ik dan ook direct laat maken. Verder alleen maar lof over de auto!

Tot nu toe heb ik alles behalve spijt van de keuze voor de Ibiza ST. Ik zal binnenkort, na meer ervaring in de auto, weer een update geven!

Update!! ruim 1500 km

  • 1.569 km

Nu ruim 1500 km met de Ibiza rondgereden en de auto gaat me steeds beter bevallen!

Verbruik:
Het verbruik is toch (drastisch) minder geworden: van 6,1L/100km eerst naar 4,8L/100km nu.. Gaat zeker al de goede kant op! Al heeft het gewicht van je rechtervoet, het weer en je algehele rijgedrag er natuurlijk ook wel veel mee te maken! Maar het is zeker te merken dat de auto al minder verbruikt!

Comfort:
Comfort.. tja.. nog steeds niks over te klagen! Auto is nog steeds heerlijk stil van binnen (zeker in vergelijking tot mijn vorige auto, een waar genot). Ook de leren stoelen zitten heerlijk (vooral 's morgens vroeg met de stoelverwarming aan - lekker wakker worden! haha).
De geluidsinstallatie is ook niks op aan te merken, met volume op 1/3 (standje 10) is de muziek prima te horen. Op 1/2 (standje 15) trilt de binnenspiegel mee en doet het gewoon bijna pijn aan je oren.. Zegt toch genoeg!
Enige puntje wat ik tot nu toe tegen ben gekomen: de slechte verlichting op de achterbank. Ik kan 's avonds niet goed zien wat er op de achterbank ligt, maar dit is gewoon een kwestie van behelpen, zovaak hoef ik niet op de achterbank te zijn ;)
Ook de lichtsensor wil ik nog wel laten afstellen, zodat deze eerder de lampen laat aanspringen. Is nu soms erg laat, met regen e.d.

Rij-eigenschappen:
De auto gaat, zoals eerder gezegd, steeds beter rijden. Ik moet zeggen dat ik em erg goed vindt trekken (ook met lage toeren). Vlot meekomen is wat lastig als je achter een vrachtwagen vandaan komt, maar dit pakt de auto snel op!
De wegligging is erg goed, af en toe denk ik in bochten; ow, ik ga nu wel erg snel.. haha. Hij 'plakt' erg goed op de weg naar mijn mening! Laatst ook de remmen goed op de proef mogen stellen bij obstakels op een 'boerenlandweggetje' hier in de buurt. Werken ook uitstekend! Verder kunnen mensen er ook maar niet aan wennen dat er auto's met start-stop systeem rondrijden.. erg grappig bij het stoplicht..

Dealer:
Gisteren contact met de dealer gehad omtrent de kras op de kofferdeksel. Volgende week mag ik naar de dealer toe en gaan ze het oplossen, net als het losse stikseltje aan het stuur - dat weten ze alleen zelf nog niet.. haha.

Verder wil ik in de toekomst nog kijken voor een trekhaak (al dan niet afneembaar), voor de fietsendrager.

Tot slot.. tot nu toe alleen maar lof voor de auto! Ben er nog steeds erg blij mee!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.