Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst99.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Even wennen, maar fijne auto

  • 700 km

Vorige week na enkele maanden wachten de sleutels van de nieuwe auto in ontvangst mogen nemen. Het gaat om een Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-ecomotive Copa Plus.

Een 3 cilinder TDI motor met 75pk en 180Nm koppel vanaf 2000tpm. Het is na de eerste rit even wennen dat het blokje voor je gevoel pas later los komt. Na een week rijden en een aantal honderden kilometers moet ik toegeven dat het snel went.
Soms iets eerder terugschakelen en soms wat later opschakelen dan ik met mijn vorige auto (Ford Focus 1.6TDCI) gewoon was. Over het geheel is de motor soepel genoeg om fijn mee te kunnen komen met het verkeer.

Het verbruik vind ik tot nu toe, en zelfs ten opzichte van de Focus, nog behoorlijk fors. Wellicht dat het over een paar duizend kilometer beter zal worden. Dan is de motor beter ingelopen en ben ik zelf meer aan zijn eigenschappen gewend.

Op de dag dat ik de auto heb opgehaald heb ik direct de winterbanden laten monteren. Je merkt dat de auto iets meer rolt dan op de zomerbandjes.
Verder geen enkel commentaar of kwaad woord over de rij-eigenschappen. Het is in bochten geen Focus, maar het is een auto die zich, zeker in deze klasse, kan meten met de sterksten.

Binnenin de auto valt me op dat alles op de plek zit waar je het verwacht. Radio, climate control en ook bluetooth doen wat ze moeten doen.
Voor de voice control van de bluetooth hadden ze wat mij betreft wel een wat minder chagrijnige stem mogen gebruiken. Geeft je niet het gevoel graag het nummer voor je te willen draaien.
De vele tellertjes voor verbruik, afstand, snelheid etc. in het digitale display moet ik erg aan wennen.
Verder valt me vooral de stilte op binnenin de auto. Als je op de snelweg rijdt hoor je alleen heel ligt bandengeruis.

Iets zuiniger

  • 1.600 km

Er is nu een 1600km met de auto gereden en het begint steeds beter te bevallen.
De stoelen zitten goed, en alles werkt naar behoren. Enige wat me af en toe een beetje irriteert is een soort van piepje/kraakje dat ik soms hoor. Weet alleen nog niet waar het precies vandaan komt. Lijkt uit de vering rechtsvoor te komen.

De motor wordt merkbaar losser en ook het verbruik wordt iets minder. Al zit het verbruik nog niet onder het gemiddelde wat ik met behoud van dezelfde rijstijl met de Focus behaalde. Ik verwacht dat dit nog beter moet worden.

Wat verder wel opvalt is dat je bij het tanken door het indrukken van de ontluchtingsknop nog een kleine 10 liter brandstof extra kunt toevoegen. Ik vind dit opvallend veel. Net of de tank nog niet helemaal vol zit als de pomp afslaat.
Beetje brandstof in de vulbuis kan ik me indenken, maar 10 liter is wat veel.

bochtenverlichting vervangen

  • 2.900 km

Auto doet het prima. Alles werkt zoals het moet. Alleen sinds 1000km af en toe een lampje dat gaat branden welke aangeeft dat er een lampje stuk is. Ik kon alleen geen defecte lamp vinden.

Naar de dealer gegaan. De auto is uitgelezen. Bleek dat er iets niet in orde was met de bochtenverlichting. Onderdelen zijn vervangen en het lampje vooralsnog niet meer gezien.

Bochtenverlichting wederom vervangen

  • 9.400 km

De auto rijdt tot nu toe prima.
Een minpuntje is dat bij het tanken de pomp vrij snel afslaat. Je moet dan de ontluchtingsknop indrukken, maar dan kun je niet op vol vermogen van de pomp je tank volgooien en ben je een paar minuten langer bezig.

Verder is afgelopen vrijdag opnieuw een lamp van de bochtenverlichting vervangen. Afgelopen maandag begon het lampje welke aangeeft dat er een lamp stuk is wederom te branden. Dit gebeurt regelmatig terwijl er nergens een defect lampje te bespeuren is.
Aankomende maandag gaan ze verder kijken en goed uitzoeken waar het probleem in zit.

De auto wordt niet zuiniger. Wellicht dat dit door het huidige weer komt en het rijden op de winterbanden.

Software Update

  • 9.500 km

Vandaag heeft de auto een software update gekregen. Hiermee moet het onnodig branden van het lampje welke aangeeft dat er een lampje defect is tot het verleden behoren.

Bij de garage aangegeven dat bij het tanken de pomp erg snel afslaat. Na eerste keer afslaan kan er vaak nog een ruime 15 liter bij. Dit probleem hebben ze nog niet eerder gehoord bij dit type auto. De vraag was om bij een ander tankstation te proberen om te ondervinden of ergens anders hetzelfde probleem op zou treden.

Andere pomp, zelfde verhaal.

  • 11.400 km

Omdat de auto redelijk zuinig rijdt kan ik bij de tankbeurten redelijk goed uitkienen dat ik dit bij mijn 'vaste' tankstation kan doen.
Op verzoek van de dealer bij een andere pomp getankt. Dit om na te gaan of het niet volledig afvullen van de tank ook ergens anders plaatsvindt. Dit blijkt zo te zijn. De pomp sloeg af bij 30 liter met een bijna lege tank. Er kon nog zo'n 20 liter bij.
Deze week maar weer met de dealer bellen, zodat ze over een oplossing na kunnen denken. Zelf hadden ze dit probleem nog niet eerder gehoord.

Iets zuiniger, vrijwel geen problemen

  • 18.000 km

De Ibiza is met het gebruik van de zomerbanden een tikkeltje zuiniger dan met winterbanden. Ik merk dat als ik echt heel erg mijn best doe ik zo'n 1250km op een tank zou kunnen rijden. Dit is dan met rustig optrekken en waar het maar kan de cruise control gebruiken.

De motor is de laatste tijd wel merkbaar soepeler geworden. De auto is iets vlotter en schakelen hoeft iets minder.

Met het 'tankprobleem' nog niet teruggeweest naar de dealer vanwege gebrek aan tijd.

Enige andere probleem is dat het handvat om de deur te openen aan de buitenkant van het bijrijdersportier soms blijft hangen. Als je dat niet in de gaten hebt slaat de deur niet in het slot en gaat de auto dus ook niet op slot. Is iets om even in de gaten te houden en bij het eerstvolgende garagebezoek te laten verhelpen.

Verder bevalt de auto prima. Is zuinig, vlot genoeg om mee te komen met het verkeer en met twee jonge kinderen ruim genoeg.

Soms inhouden

  • 21.000 km

De afgelopen kilometers viel het mij op dat de motor boven de 2000 tpm regelmatig inhield. Beetje het gevoel van bergaf op de cruise control.

Auto is bij de garage geweest. De auto is uitgelezen en er stonden geen foutmeldingen in. De laatste software stond er al op (sinds de probleempjes met de bochtverlichting). Ze hebben verder gekeken en vonden een brandstoflek. Het brandstoffilter is vervangen om het brandstoflek te verhelpen. Heb er nog niet veel mee gereden deze week. Maar even in de gaten houden of het probleem nog op gaat spelen.
Verder is het probleem met het niet terugklappen van het handvat aan het rechtervoorportier verholpen.
Auto heeft 0,0 olie verbruikt de afgelopen 21000km.
Nog steeds zeer tevreden over deze auto!

Goed gehouden

  • 24.000 km

Afgelopen weken met de auto naar Frankrijk geweest. De conclusie is dat je ook in de bergen met volle bepakking eigenlijk niets tekort komt met deze motor.
Je hebt niet heel veel over, maar je komt ook zeker niet tekort.

De auto heeft het prima gedaan en heeft eigenlijk niet meer verbruikt dan dat hij in Nederland verbruikt.
Olieverbruik is ook niet gestegen. Oliepeil is niet gedaald sinds de eerste kilometers.

Onderweg heeft de auto niet meer ingehouden wat hij voor het vervangen van het brandstoffilter nog wel eens deed.

Het is vooralsnog een prima auto gebleken. Geen piepjes, kraakjes en echt vreemde zaken.

Gloeidraadlampje knippert

  • 29.500 km

Bijna is de SEAT toe aan een beurt.
Maar zoals ook voor de vakantie hield de auto van de week enkele keren stevig in.
Net of de turbo aan het blok niet mee wil doen. Gisteren kwam hier ineens een knipperend gloeidraad-lampje bij.

Straks maar de garage bezoeken om te zien wat er niet in orde is.

Verder remt de auto af en toe behoorlijk zompig en lijkt er geen vertraging in te zitten. Ook het tanken geeft nog steeds ontluchtingsproblemen.

Eens zien wat ze eraan gaan doen.

Eerste beurt

  • 30.150 km

Vandaag heeft de Ibiza de eerste beurt gehad.
Probleem met het zompige rempedaal wat de auto soms heeft hebben ze niet kunnen traceren.
Probleem met het snel afslaan van de pomp bij het tanken bestaat niet. Ze hebben het nagelopen en alles zit zoals het hoort. Vreemd vind ik dat, omdat de tank bij het tanken niet voldoende ontlucht.
Het probleem met het knipperende lampje en de inhoudende auto. Er is een storing gevonden. Ze kunnen alleen de oorzaak niet achterhalen. Hiervoor hebben ze contact met de importeur. Volgende weel de auto waarschijnlijk weer een dag kwijt als ze de oorzaak hebben getraceerd.
Wordt vervolgd.

Probleem waarschijnlijk verholpen

  • 38.000 km

Zoals ik al eerder heb vermeld hield de Ibiza regelmatig in. Af en toe opgevolgd door een knipperend gloeidraadlampje.

Vorige week ging het lampje branden en besloot ik de motor te laten draaien en naar de dealer te rijden zodat niet alleen de foutcode kon worden uitgelezen, maar ook metingen konden worden gedaan.

gisteren werd ik opgebeld dat waarschijnlijk het lek boven was. De EGR koeling oid was niet in orde. Deze koelde de lucht niet genoeg terug. Dan komt de turbo ook niet op druk.

Vandaag de auto weggebracht en ik moet zeggen dat zo'n Mii ook wel goed rijdt in de stad. Op de snelweg of lange stukken lijken me de stoelen minder prettig.

Auto is weer opgehaald en nu maar hopen dat de oorzaak voor het probleem is weggenomen.

Verder maakt de auto tot nu toe probleemloos kilometers.

Nieuwe remschijven en blokken

  • 99.000 km

De kleine problemen die de eerste 50000km speelden komen nu sporadisch voor. De auto houdt zich prima.
Vandaag wel de remschijven en blokken laten vervangen. De schijven waren krom. Dit gaf een vervelende trilling in het stuur bij het remmen.
Verder eigenlijk geen problemen gehad de afgelopen 50.000km.
De auto voelt nog steeds degelijk aan en kraakjes en rammeltjes zijn er eigenlijk niet.
Verbruik van olie is niet toegenomen. Dit wordt alleen bij een beurt aangevuld/ververst.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.