Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst26.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk...

  • 1.000 km

Omdat mijn huidige auto, een Volvo S40 2.0D Momentum de 2 ton gepasseerd was, en ik eigenlijk een auto met weinig kilometers en wat lagere maandlasten wilde, heb ik begin augustus besloten een nieuwe, wegenbelastingvrije auto aan te schaffen.

Allereerst keek ik uit naar de Volkswagen Polo, maar die vond ik te kaal, en aangekleed met alle opties en accessoires zoals ik hem wilde te duur en eigenlijk ook een beetje aan de kleine kant. Al heeft ‘ie naar mijn mening wel veruit het mooiste interieur. Toen maar bij de Opel Corsa gaan kijken. Leuke auto, ook wat te klein maar leuk aan te kleden voor een net bedrag. Na een proefrit was ik eigenlijk om, wat een heerlijke motor ligt er in; 95pk is meer dan voldoende voor een dergelijke auto en bovendien heb je helemaal niet het gevoel om met een wegenbelastingvrije auto te rijden. Ik had alleen wat twijfels over de stoelen en over het uiterlijk. Ik wilde perse een 5 deurs omdat ik dat een stuk praktischer vind en bovendien de deuren van een 3 deurs erg onhandig zijn bij het in- en uitstappen, maar ik vond hem in 5 deurs lang niet zo mooi als in 3 deurs. Na wat onderhandelen mocht ik een splinternieuwe voorraadauto voor een leuke prijs meenemen. Voordat ik ging tekenen toch nog maar even kijken bij de Fiat Punto, Citroen C3 en Alfa Mito, maar deze spraken mij totaal niet aan.
Seat Ibiza dan? Ja leuke auto, Volkswagen kwaliteit en een veel betere zit dan de Corsa. Vooral de ST sprak mij erg aan. De ST ziet er meer volwassen uit en is uiteraard wat groter. Stukje rijden; fijne auto,ik was op alle vlakken een stuk enthousiaster dan over de Corsa met uitzondering van de motor. Nog even getwijfeld om een luxe uitgevoerde demo te kopen, maar besloten toch maar voor nieuw te gaan. Enkele offertes laten maken, en uiteindelijk voor een Ibiza ST Copa Plus gegaan. Wel met een mooie set 16 inch velgen, een open grill, geen letters en stickers en een volwaardig reservewiel. De originele velgen zijn voorzien van winterbanden. De Copa Plus is verder eigenlijk van alle gemakken voorzien zoals; getinte ramen achter, armsteun, boardcomputer, AUX en USB aansluiting, audio bediening aan het stuur, bluetooth carkit, climate control, regensensor, lichtsensor, mistlampen met bochtverlichting, opbergpakket, elektrisch verstel- en inklapbare spiegels, elektrische ramen voor en achter, hill-hold etc. kortom het complete optieboekje op lederen bekleding en stoelverwarming na. Met deze opties hoefde ik qua luxe weinig in te leveren op mijn luxe Volvo S40. Na 3 weken wachten kon ik hem ophalen. Ben erg tevreden over de keuze van kleur en de lichtmetalen velgen, het was namelijk een gok omdat ik deze combinatie nog niet eerder ben tegengekomen. Al veel positieve reacties op gekregen.

Na 1000km kan ik nog niet erg veel vertellen, maar persoonlijk is de Ibiza mij in positieve zin erg meegevallen. Ook het motortje doet zijn werk beter dan verwacht. Hij is zeker niet snel, maar je kunt met een beetje anticiperen en af en toe terugschakelen prima meekomen met het verkeer. Het wachten is wel op een ECU chiptuning. 20pk en wat extra newtonmeters zullen het rijgenot zeker ten goede komen.

Zodra ik wat meer kilometers heb gemaakt, zal ik mijn bevindingen hier posten.

De eerste 5.000 km

  • 5.000 km

De eerste 5000km zitten erop. Ik moet eerlijk zeggen dat de Ibiza mij in alle opzichten erg positief bevalt. In bijna alle opzichten eigenlijk, want er is één groot minpunt en dat is de motor. Hij is toch erg langzaam. Ik overweeg om hem in de toekomst te laten chiptunen. Op de Autobahn haalt de ST de 160km/u vrij gemakkelijk, daarna is echt alle fut eruit en kruipt hij erg langzaam naar de 170 km/u op de teller. Bovendien is hij alles behalve zuinig. Misschien dat hij nog niet helemaal is ingereden en hij in de toekomst zuiniger wordt. Maar dat is koffiedik kijken.

Pluspunten +

+ Mooi uiterlijk
+ Zit goed in elkaar (Volkswagen kwaliteit)
+ Fijne besturing
+ Goede audio-installatie, USB poort werkt super
+ Prettig stuurwiel en stuurwielbediening van de audio en bluetooth
+ Bluetooth werkt ook geheel naar behoren, even wennen aan de spraakbesturing alleen
+ Goed geveerd
+ Goede verlichting (mede door bochtverlichting), heb grootlicht nog niet gebruikt
+ Hill Hold Control werkt erg prettig

Minpunten -

- 1.2 TDI Slowmotion; geen koppel, geen trekkracht, groot turbogat onder de 1500 TPM, en niet veel zuiniger dan een 1.9 TDI (zie verbruik in de Autoweek verbruiksmeter)
- Erg onhandig en ouderwets dat je de tankdop met de sleutel moet openen
- Hemelbekleding doet erg goedkoop aan, het lijkt wel keukenpapier

Deze week is de Seat naar de dealer geweest voor het monteren van de winterbanden en het repareren van het elektrisch raam rechts achter. Het bleek een los contact. Ik weet niet of het raam niet meer functioneert of dat hij nooit gefunctioneerd heeft. Bovendien heeft hij een Volkswagen Wintercheck gekregen; alles bleek in orde. Ben benieuwd of het verbruik wat omlaag zal gaan door het monteren van winterbanden op 15” inch lichtmetaal. Een maatje kleiner als de zomervelgen dus.

Kwart ton...

  • 25.000 km

De Ibiza is nu reeds de 25.000 km gepasseerd. Er hebben zich nog geen problemen voorgedaan. Alles functioneert zoals het hoort. Ook de "storingen" in het verlichtingscontrole systeem komen niet meer voor.

Je merkt dat het motortje toch behoorlijk is losgekomen en hij directer reageert op het gas. Het is gewoon kwestie van iets hoger in toeren houden dan dat je normaal gesproken bij een turbodiesel zou doen.
Ook heb ik het idee dat hij wat zuiniger is geworden, terwijl ik juist harder rijd dan voorheen.
Uiteraard haal ik zoals elke 1.2 TDI motor het door de fabrikant opgegeven brandstofverbruik bij lange na niet, maar met het extra gewicht van de ST uitvoering en het volwaardig reservewiel in combinatie met de open sportgrill is dat ook niet helemaal te verwachten.

Ibiza verkocht!

  • 26.000 km

Na lang wikken en wegen heb ik dan toch maar de knoop doorgehakt en de Ibiza verkocht.

Ik kon gewoon niet wennen aan de 1.2 TDI 3-cilinder.
Het was niet zozeer dat de motor te traag was, maar het was meer de souplesse en het koppel dat ik mistte.
Met een diesel is het juist lekker om laag in toeren en volledig op koppel te rijden. Maar met deze motor gaat dat gewoon niet; het koppel is maar in een klein toeren gebied beschikbaar en de souplesse is totaal niet aanwezig. Dit betekend dat je vaak moet terugschakelen; bijvoorbeeld bij 15 a 20 km/u, dien je echt terug te schakelen naar de eerste versnelling, want het koppel van de tweede versnelling is nog niet beschikbaar, en wanneer je het dan toch probeert op te pakken in de tweede versnelling begint de motor echt enorm te brommen en pruttelen en duurt het voor je gevoel minuten voordat je weer wat trekkracht terug krijgt.
Ook is het elektronische gasrespons vaak een beetje vaag; soms geef je een normale hoeveelheid gas bij het optrekken en slaat de motor bijna dood, en soms geef je dezelfde hoeveelheid gas en schiet het toerental ineens richting de 3000 tpm. Ik weet niet of ik als enige dit probleem had of dat het een algemeen probleem is bij deze motoren.

Ik vind het toch erg jammer dat ik enkel om de motor deze auto moest wegdoen. Want ik heb zeker € 6000.- euro afgeschreven in een krap jaar tijd. Maar wanneer ik op straat loop en ik het typische ratelende en stotterende motorgeluid hoor (wat klinkt als een 1.9 TDI die op 3 cilinders loopt, die een 2000kg zware caravan trekt, in een veel te hoge versnelling en die elk moment kan gaan afslaan) van een voorbijkomende Ibiza / Polo / Fabia ben ik toch blij dat ik nu een heerlijke 1.9 TDI 130pk 305nm motor rijdt.

De auto zelf is mij goed bevallen. De materialen waren wat minder, veel hard grijs plastic. Maar het comfort was gewoon goed te noemen voor een auto in deze klasse. De besturing en bediening is gewoon top. Ik denk dat Seat op geen enkel vlak onder doet voor een Volkswagen die wel het VW logo draagt.

Al met al kan ik deze auto prima aanraden, maar absoluut niet met de 1.2 TDI motor. Vooral niet na 2013 wanneer de motorrijtuigenbelasting weer helemaal terug komt. Dan zijn er namelijk voor dezelfde maandelijkse kosten, inclusief brandstofverbruik, veel fijnere motoren beschikbaar.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.