Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 45.900 km |
de verandering
- 750 km
Afgelopen woensdag de nieuwe Seat opgehaald in Klundert bij Kees Vermeulen. Ik moet zeggen erg aardige mensen die je goed en vriendelijk helpen.
De keuze voor deze auto was/is eenvoudig. Behoorlijk wat auto voor aanzienlijk minder kosten dan mijn vorige auto, een Ford Mondeo Wagon uit 2010 met alles erop en eraan.
Alhoewel het verschil in formaat met de Ford Mondeo flink is, valt de Seat me helemaal niet tegen. In tegendeel: wijzelf en onze kinderen passen prima en dan is er ook nog meer dan voldoende bagageruimte.
Omdat ik wel behoorlijk wat luxe gewend was, heb ik nagenoeg alle opties op de Seat genomen en daarnaast ook een setje 17 inch Cupra velgen laten monteren en hem ietsjes lager op z'n wielen laten zetten. Ook heb ik in plaats van de ecomotive grill een normale grill laten plaatsen. Dit (en zonder de stickers en ecomotive aanduiding) maakt het een zeer fraaie verschijning.
De originele velgen heb ik van winterbanden laten voorzien zodat we in de sneeuw ook veilig vooruit komen.
De auto rijdt erg prettig en de motor is vlot genoeg. Zoals ik ook al van andere heb gelezen (en terecht) is er alleen weinig fut onder de 1600 toeren.
Zodra ik meer (voordelige) kilometers heb gemaakt, volgt er meer. Tot nu toe erg tevreden.
foto
- 900 km
Op het verzoek een foto toe te voegen, wil ik dit graag doen. Zou alleen niet direct weten hoe. Mijn 'profiel' foto heb ik al wel aangepast.
het nieuwe jaar in
- 7.000 km
Hierbij even een update. Inmiddels al enige tijd de winterbanden onder de auto. Dit waren/zijn de oorspronkelijke velgen (15 inch) met winterbanden. Ik moet zeggen dat hiermee het comfort van de auto beter is geworden en je goed merkt dat de 17 inch velgen een stuk 'harder' zijn.
Al met al nog steeds erg tevreden. De auto rijdt prima. Het verbruik haalt (zoals al eerder aangegeven en door anderen gemeld) niet de fabriekswaarden, maar is nu al wel beter dan in het begin. Ik benader nu de 1 op 19 ongeveer.
Het enige minpuntje (t.o.v. mijn vorige auto) is dat ik onlangs een 'hoop' mee moest nemen en de ruimte t.o.v. mijn Ford Mondeo Wagon toch iets tegenviel (het was proppen en passen en meten geblazen). Maarja, dit verteld misschien meer over de enorme ruimte in mijn oude auto, dat de ruimte in de Ibiza ST (want die is anders ook meer dan prima).
zomerbanden
- 11.500 km
De winter is weer voorbij en twee weken geleden de zomerbanden er weer onder laten zetten. Ziet er weer gelikt uit!
De auto voldoet nog steeds aan alle verwachtingen. Het verbruik is zo rond de 1 op 19 en is mijn inziens prima. Ik heb wel het idee dat met de winterbanden het verbruik beter is. Lijkt me ook wel logisch omdat de zomerbanden groter (breder) zijn.
Tot op heden geen problemen met de auto gehad en ook tot op de dag van vandaag nooit het gevoel gehad dat er onvoldoende vermogen aanwezig is. Gewoon prima.
tijd om weer te gaan
- 45.900 km
Na ruim 1,5 jaar erg fijn te hebben gereden in de Seat is het tijd geworden voor een grotere auto. De Seat is me, zeker met de mooie wielen e.d. erg goed bevallen.
Aankomende zaterdag wordt hij opgehaald en zal de volgende eigenaar er hopelijk ook veel plezier van beleven.
Vervolgens, als het kenteken binnen is, gaan we de dinsdag erop de nieuwe Opel Zafira Tourer Cosmo ophalen. Uiteraard zal ik ook hiervan mijn ervaringen meegeven. We kijken er zelf al erg naar uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.