Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst262.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring na 6 jaar en 129.000km

  • 181.000 km

Dit is een review vooral gemaakt om de kosten in beeld te brengen die ik heb gemaakt sinds de aankoop van een Seat Ibiza ST (2011) in juli 2014. Wellicht interessant voor mensen die ook een 1.2TDI willen kopen, maar twijfelen hoe goed zo'n auto nou eigenlijk is.

Ik heb deze auto ooit gekocht omdat ik een redelijk lichte en zuinige auto wou met een grote kofferbak. Als je een zuinige tot normale rijstijl hebt is 1 op 25 in de zomer wel te halen. In de winter is dat ongeveer 1 op 23. Vandaar dat ik gemiddeld ongeveer op 1 op 24 uitkom. Als je veel op de snelweg rijdt, zul je waarschijnlijk niet boven de 1 op 21 uitkomen. Bij 130km/u neemt de ibiza wel 1 op 18.

Minpunten aan de auto:
De achterbank is krap en de trekhaak raakt snel de grond als de auto beladen is met extra personen of zware bagage. Deze ibiza is erg hard geveerd. Volgens mij is dit vanaf 2012 beter gemaakt. De 1.2TDI heeft erg weinig koppel bij weinig toeren. In het buitenland moet je er goed om denken om toeren te maken bij het wegrijden op hellingen in de eerste versnelling, anders ontstaan er zeer gevaarlijke situaties waarbij de auto bijna niet accelereert.

pluspunten:
Vanaf 1700 toeren is de 1.2TDI snel genoeg. Als je 40 in de 3e versnelling rijdt en het gaspedaal behoorlijk in trapt, zit je in no time op 70. Ik dacht wel eens na om hem te laten tunen, maar dan heb je pas extra kracht vanaf 2000 toeren. Daaronder lijkt hij in vergelijkende grafieken even sloom te blijven. Voorin zit je lekker, de radio klinkt goed, de bediening is lekker overzichtelijk, er gaan bijna nooit lampjes kapot en het ontwerp ziet er na 10 jaar nog steeds best goed uit.

Dan de kosten tot nu toe:
53500 gekocht bij dealer
68000 EGR kapot
69000 Naar dealer voor Longlife beurt + reparatie EGR. Ze belden mij dat ik een rekening zou krijgen van rond de 1880 euro! Remmen 200, Banden 400, Remvloeistofolie 80, Beurt 300, EGR 900. Ik schrok me een hoedje en zei tegen de service adviseur op een rustige manier: "ik vind dit niet normaal. ik heb net een half jaar geleden deze auto bij jullie gekocht. Hoe zou u dat vinden?" Vervolgens werd ik boos afgesnauwd: "Nu moet je het niet persoonlijk maken!"
Ik besloot om geen goedkeuring te geven voor al die reparaties en eerst uit te zoeken wat mijn rechten waren. Ik was net 1 maand te laat voor BOVAG garantie, dus ik besloot maar een email te sturen naar PON met de vraag of er coulance mogelijk was voor de EGR klep aangezien het algemeen bekend was dat dit een probleem was bij de 1.2TDI
Ondertussen ging ik persoonlijk langs bij de dealer om eens te praten met verschillende mensen en na wat discussiëren ging de EGR reparatie van 900 naar 220. 50% van onderdelen prijs en gratis arbeid. Toevallig had ik nog een e-mail op mijn telefoon van toen ik de auto kocht waarin werd geschreven dat hij helemaal "dealer onderhouden" was. Dus ik zei dat de remvloeistof al voor de koopovereenkomst vervangen moest worden. Die werd nu ook gratis vervangen. De banden en remmen waren ook nog minimaal goed tot de volgende APK. Zo ging de rekening van 1880 naar 550,-. Een week later kreeg ik eindelijk een email van PON waarin ze precies dezelfde korting gaven op de EGR reparatie. Dus als de dealer alsnog dwars had gelegen, was het toch nog goedgekomen.

84000 4 nieuwe toyo banden (bij ander bedrijf) 400,-
95500 Longlife Beurt (dealer) 304,-
115000 Turbodruksensor kapot 150,-
119000 2 maxxis voorbanden+ uitlijnen (bij bekende bandenboer) 140,-
125000 Longlife Beurt (dealer) 340,-
130000 2 maxxis achterbanden, trommelremmen schoonmaken, 2 nieuwe remblokken voor (bij bekende bandenboer) 470,-
155000 Longlife Beurt (dealer) 283,-
158000 Schokdempers achter kapot. (dealer) 340,-
162000 voel al een tijd gehobbel banden/stuur bij flauwe bochten. diagnose dealer 45,- schokbrekers voor zijn kapot. Ik krijg de auto terug en opeens deint die hele auto. Wat hebben ze er mee gedaan?! Kosten schokdempers vóór kost 650 euro. Dan maar naar de bekende bandenboer!
163000 schokdempers vóór en uitlijnen (bij bekende bandenboer) 460,-
Hobbeltje in stuur blijft, dus ik heb voor een onzindiagnose betaald bij de dealer
173000 Kentekenlampje doet het niet. Ik haal het los en zie dat alles nat is. Kentekenplaatverlichting en bedrading en afdichting vervangen (dealer) 245,-
174000 2 maxxis voorbanden (bij bekende bandenboer) 152,-
175000 APK+ lek"benzinefilter" (dealer)140,-
176000 Waterpomp kapot. Besluit bij dealer maar meteen distributieriem te vervangen. Later bellen ze dat ook onderdelen waar ik nog nooit van heb gehoord vervangen moeten worden die een tikkend geluid geven. Nou vooruit maar.. 1015,-
Het gaat op de factuur om "omlooplager met rol" 3 stuks. Kost ex. BTW al 171,75. Hier is niets op google van te vinden. Ben ik opgelicht of bestaat dit echt?

Sinds 158.000km is er dus steeds wel iets aan de hand, helaas. Ik ben na 6 jaar en 128.000km een dikke 3300,- euro kwijt aan normaal onderhoud, als ik daar banden, remmen en distributieriem en waterpomp mag bijrekenen.
Aan reparaties heb ik ongeveer 1800 euro uitgegeven. (EGR, Turbodruksensor, Schokdempers, brandstoffilter, kentekenverlichting, omlooplagers) De uitlaat ziet er niet meer zo goed uit, er komt een fluitttoon ergens onder de auto vandaan, remmen zorgt voor trillend stuur, achterbanden en wie weet moet de EGR straks nog wel een keer, dus er komen nog wel meer kosten aan. Achteraf was het slim om de auto weg te doen bij 150k, maar bij elke nieuwe reparatie denk je "dit zal de laatste wel zijn voorlopig" en dan is het moeilijk inschatten of je bijvoorbeeld 8000 wil bijbetalen voor een 3 jaar jonge occasions of dat je een paar duizend opzij legt voor reparaties..

Banden en Longlife beurt

  • 189.500 km

Gelukkig is er weinig aan de hand de laatste 10.000 kilometer.
182000 2 Goodyear achterbanden met 60% korting 84,-
185500 Longlife onderhoud dealer 385,-
- uitlaatklemvervangen 64,-
- achterruitenwisser 25,-

Weer 30.000 km verder

  • 215.600 km

Ondertussen heeft de seat weer apk gehad bij
208.451 apk + wiellager bij dealer €322,-
215.700 longlife beurt + trommelremmen reinigen €390,-
Eigenlijk wou de dealer ook nog de banden en remschijven vervangen, want die zijn krom, maar dat kan later wel eens.

Weer een vakantie verder

  • 223.000 km

Omdat ik naar frankrijk ging en daar geen problemen wou krijgen met mijn banden heb ik die een beetje voortijdig vervangen met ongeveer 2 of 3 mm profiel.
219600 twee hankook voorbanden 166,-

230000km update

  • 230.000 km

Al een paar jaar had ik startproblemen in de winter. Waarschijnlijk 1 defecte gloeibougie. Deze winter was het helemaal een ramp en kreeg ik de Seat bijna niet meer aan.
227k: 3 nieuwe gloeibougies (2 kapot) dealer 246,-
228k: 2 maxxis achterbanden (€M) 205,-
230k: apk + nieuwe reflector 56,-

Software update :(

  • 246.000 km

De accu was al jaren niet goed. De dealer vraagt er 460€ voor om hem te vervangen. Ik heb het bij een bosch garage laten doen voor 280€
Omdat ik bijna op vakantie ging, dacht ik: laat ik de 245k beurt iets naarvoren trekken. De auto begint ook wel aardig wat olie te nemen. Van 30k naar 30k beurt zonder bijvullen lukt niet meer. Mijn normale dealer had geen tijd, dus ik kwam uit bij een andere dealer. Deze heeft alleen zonder mijn toestemming de sjoemelsoftware vervangen.
Ik merk duidelijk verschil met de oude software:
+Laat ik positief beginnen. Bij een koude start loopt de motor een stuk beter. In de eerste en tweede versnelling rijden gaat het een stuk soepeler.
+je kunt iets eerder schakelen. 30 in de 3, 45 in 4, 60 in 5 rijdt iets soepeler.
-dit soepeler rijden is onzuiniger. 0.3l/uur stationair is nu 0.4-0.6l/uur. Hij lijkt stiekem zelf wat gas toe te voegen als hij uitloopt bijvoorbeeld in 30 in 3 of 20 in 2.
-turboduwtje rond 1700 toeren is minder te voelen. WS minder koppel daar
-op hoge snelheid en lange ritten is de auto flink onzuiniger(~10%) geworden. Waarschijnlijk door meer EGR. Op vakantie heb ik voor het eerst slechter dan 1 op 20 gemiddeld gereden op tolwegen. Normaal werd de motor dan lekker warm en zuinig.
-ik kon normaal GEMIDDELD 1 op 24 rijden. Zomers 1 op 25, winters 1 op 23. Ik heb nu 1 tank lang als experiment zo zuinig mogelijk proberen te rijden, 1 op 24 is dan de max. Dit was 1 op 26.

Ik denk dat Volkswagen dat hoge snelweg verbruik wou compenseren met een ( op papier) lager verbruik in de stad. De schakelindicator is nu behoorlijk overdreven. Maar ik kan uiteraard alleen speculeren.

Apk

  • 253.500 km

253k: Apk, remmen reinigen en nieuwe ruitenwissers 180,-

Afscheid

  • 262.000 km

258k: 2e turbo druksensor is kapot. Na klacht over sjoemelsoftware verwijderen 99€ (korting)
262k: ingeruild tegen Skoda scala. Ik heb precies 10 jaar de seat ibiza in mijn bezit gehad. Het was een fijne auto en ik heb gelukkig maar 1 keer een echte storing gehad dat ik amper meer kon rijden. Namelijk toen de waterpomp lek was.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.