Seat Ibiza 1.9 TDi 100pk Reference (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 100pk Reference |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
ERVARINGEN
- 20.000 km
Een week geleden opgehaald bij de dealer: Ibiza reference 1.9 tdi 74kW met sensation-pakket; (luxe koplampen, mistlampen, volautomatische airco, lm, luxe bekleding, cruise control etc.)
Waarom geen Golf meer?
Ons gezinnetje van 3 mensen past prima in een ibiza,
en tijdens de de vakantie kan er ook wel bagage op de achterbank.
Prettige bijkomstigheid: ik houd ca. E 7000,= in de broekzak tov van een vergelijkbare golf.
Van een Golf naar een Ibiza hoe zou dat gaan?
Bij een voorafgaande proefrit al vernomen dat een Ibiza rijdt als een grotere auto dan ie is. In vergelijking met mijn Golf stuurt ie scherper maar is ook straffer afgedempt.
Bij de Golf hielpen de hoge banden (175/80/14) mee aan de demping.
Rijden dan maar.
De motor gromt lekker en pakt vanonder lekker op,
de auto stuurt fijn, (nog) geen rammels,
lastwisseling is een beetje voelbaar.
De remmen moeten nog inlopen; ze bijten nog niet lekker.
T.o.v van de Golf word de kachel eerder warm.
Standaard Ibiza interieur, delen die direkt in het zicht en binnen handbereik zitten zijn van voldoende kwaliteit.
delen uit het zicht(oa onder dashboard) zijn minder (dun kunststof).
update feb 2006:
1200km 8 uur ’s ochtends;
Wat overkomt mij nu!
Onder het rijden het hele schakelpatroon in de war, ik heb alleen nog maar de 3e en 5e versnelling en de vrij zit ergens tussen de 2 en de 4.
De dealer gebeld, en op aangeven van hem kontakt opgenomen met de SEAT-mobiliteitsservice.
Na een half uur zie ik de plaatselijke seat-dealer verschijnen, na wat gemorrel onder de motorkap kan de auto rijdend mee naar de werkplaats.
’s Middags 14.30 uur, de Ibiza word weer keurig terug gebracht op mijn werk.
Oorzaak van de maleur: een fixatie-punt van een binnen-buiten-schakelkabel was losgeraakt, een klemmetje was er ’afgetrild’’.
1500km garantieklusjes tw:
-de condens in de lichtunits.
-de versnellingspook is vanuit de achteruitversnelling moeilijk in de vrij te krijgen.
(al vanaf de aflevering aanwezig, en bij de pookcrash-reparatie niet verholpen).
Resultaat van het consult bij de SEAT-dealer:
ronduit teleurstellend; de pook haakt nog, en mijn Ibiza kijkt me de volgende morgen weer met gedeeltelijk doffe condens-ogen aan; de ’modificatieset’ voor de lichten heeft blijkbaar niet geholpen.
Direct kontakt opgenomen met de dealer, en gemeld dat de kous nog niet af is.
’Hoe zit dat mijne heren Pon te Leusden?; moet ik een veel duurder paard kopen in de V.A.G.-stal, zodat men zulk soort zaken onder garantie fatsoenlijk kan verhelpen?’
update augustus 06;
De condens in de lichthuizen is met de komst van het warmere jaargetijde verdwenen, maar eens zien hoe het straks in de herfst gaat.
De pook haakt nog steeds vanuit de R, maar goed de garantie is er nog niet af.
Het verbruik valt me eigenlijk een beetje tegen: 1:16, ik moet daar eerlijkheidshalve bij melden dat de auto niet veel op de snelweg word gebruikt, maar veel op binnenwegen, ja, en dan moet die massa van 1150 kg wel keer op keer weer op snelheid worden gebracht....
Op vakantie: 1:18, maar daar zal de fietsdrager een geringe negatieve rol gespeeld hebben.
Olieverbruik: niet.
Af en toe houd de auto iets in, dwz:
bij een lage snelheid en niet versnellend is het net of het motormanagemenent even heel iets hapert, dat geeft een schokje dat iets voelbaar is.
Zitpositie:
Ik heb de stoel vrij hoog staan; met het omhoog stellen van de stoel word de neiging van het zitvlak ook vlakker,
nadeel daarbij is dat de knieholtes wat minder ondersteund worden, maar goed je kunt niet alles hebben.
Al met al en ik eigenlijk wel tevreden, vooral het soepele motorkarakter spreekt me aan, en geen kraken en rammels zoals zovaak door anderen vermeld!
update augustus 2006 ’b’:
nog even een paar aanvullingen;
de knop voor de hoogteverstelling van de koplampen zit uit het zicht, valt mee te leven, omdat deze functie niet vaak gebruikt word.
het paneel van de airco zit te laag, dit ongemak word ook nog een keer versterkt door de kleine ’priegel’ knopjes.
’Wie zou mij kunnen melden hoe de stads/knipper lampen aan de voorkant verwisseld kunnen worden; lijkt mij een heksentoer....’
update feb 2007
Ik heb nog alle dagen plezier aan de auto.
In november heeft ie z’n eerste beurtje gehad.
Een domper is wel het feit dat de condens weer flink is terug gekomen in de koplampen (dikke druppels) en in mindere mate achter, binnenkort maar een afspraak maken bij de garage (ook voor de al eerder vermelde- en nog steeds bestaande malheur)
Het harde dashboard en deur bekledings-’plastic’ is krasgevoelig, een kras staat er zo op; dus voorzichtigheid geboden.
update sept 08
Na een lange tijd even weer terug.
De beide \'condens\'voorlicht-units zijn half vorig jaar onder garantie vervangen, nu na ongeveer een jaar zijn ze nog steeds condensvrij, er valt dus echt wel wat aan te doen!
In december kapte na een paar haperingen de voor-verlichting met z\'n functie, eventjes later viel ook de kachel-aanjager uit, algemene elektrische malaise dus., ik heb weer een beroep gedaan op de - kon nog net binnen de 2 jaar- mobiliteitsservice , auto werd de volgende dag gerepareerd; oorzaak van de pech: het elektrische gedeelte van het kontaktslot was voor een deel doorgebrand.
Verder zijn er weinig bijzondere dingen te melden, de auto rammelt nog steeds niet - de banden zij nu na ongeveer 45000km bijna op - verder verbeeld ik mij dat de airco aan capaciteit verliest, misschien tijd voor een aircobeurtje? Eigenlijk rijdt ik nog steeds met plezier in mijn ibiza.
Ik heb het nieuwe model gezien maar ben nog niet echt gecharmeerd.
PROBLEMEN
- 20.000 km
bij aflevering:
-Ondanks montage van Michelin Premacy en tegen de verwachtingen in: bandenlawaai (nogal)
-Lichte condens in alle lichtunits.
bij update feb 2006:
-1200km: versnellingspook ’in de war’
-1500km: na reparatie, nog steeds condens en een hakende versnellingspook.
bij update augustus 2006:
gering:
motor houdt in.
zitpositie.
verbruik.
bij update feb 2007:
condens pfff.
krasgevoeligheid interieur.
bij update sept 08: in dec. 07, elektrisch gedeelte kontaktslot defekt .
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.