Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 182.000 km |
KM-stand laatst | 186.000 km |
Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk
Dit is mijn tweede Cordoba Vario, ook zwart van kleur, ook TDI, maar dan met 110 pk i.p.v. 90. In vergelijking met mijn vorige Vario, deze heeft meer opties zoals: cruise controle (wow), ABS (foei…eindelijk), TCS (traction controle), originele Cd-speler met 6 Cd’s (ingebouwd in bagageruimte, naast de reserveband) en, natuurlijk, een sterkere motor met 110pk en 235Nm.
Gewicht van deze auto is 1174kg, 25 kilo meer dan de vorige (90pk=1149kg), en ik moet nu 10 euro per maand meer gaan betalen voor de wegenbelasting. Verder is deze auto sneller (in 11s = 100km/u), maar dat merk je pas als je veel gas geeft, en dat doe ik meestal niet, ben een rustige rijder. Aanhanger moet bij deze model niet zwaarder zijn dan 1000kgs, maar zonder enige moeite kon mijn Cordoba een Mercedes van bijna 1600kg + bestuurder 40 km verder slepen, en ik voelde geen gebrek aan trekkracht.
Dieselverbruik is bij deze auto zelfde als bij de vorige – rustig rijden resulteert in gemiddelde 4.6l/100kms (1 op 22). De motorolie (VW 505.01) is net ververst en na 1500kms nog niet bijgevuld, blijft voorlopig op het zelfde niveau. Auto heeft wel wat kms gemaakt, maar de motorruimte (ook van de onderkant) is en blijft schoon en droog, geen olie of vloeistof lekkages. APK gekeurd door een RDW inspecteur (steekproef), aan het einde van de keuring de enige opmerking was: “ nou, dat is een goede auto…”, geen extra kosten voor APK 2010 dus.
Pluspunten:
Sterke, zeer zuinige motor, goede techniek van VAG.
Veel (voor mij wel ;)) luxe voor een middenklasser die je voor minder dan 3000 euro koopt.
Mooie verschijning (maarrr, smaken verschillen natuurlijk).
Kleiner, maar toch een stationwagen, goed geschikt voor meerdere functies.
Acceptabele reparatie en onderhoudskosten, onderdelen overal te vinden.
Minpunten:
Irritante motortrilling bij stationaire toeren, was het zelfde bij mijn vorige Cordoba.
Auto biedt niet te veel ruimte binnen, als u een lange bestuurder bent, dan heeft de ene die achter u zit weinig beenruimte.
Auto niet goed reageert op manoeuvres, zit niet ‘als een blok” op de weg, reden smalle spoorbreedte(?).
Qua snelheid is deze auto traag in vergelijking met wat zwaardere VW Golf of Passat met het zelfde motor.
Verder heb ik (nog) weinig te klagen.
Update.
- 186.000 km
Nu zijn we 3500 kms verder en het blijkt dat het gemiddelde verbruik van de auto 10-15% hoger is dan wat de boardcomputer aangeeft. Ik denk dat de enorme afwijking van de snelheidsmeter de oorzak is. Als ik 120 op de teller heb, dan is het 108 op het navigatiescherm, 120 op de navigatie = 135 op de teller, niet normaal vind ik! Echte cijfers van gemiddeld verbruik - 4.7 - 4.9l/100kms met normale/rustige rijstijl. Dat is nog steeds zuinig, maar ik was meer optimistisch. Ik heb nog geen motorolie bijgevuld, blijft op het zelfde niveau. Met het koude weer (-5) start de auto s’ochtends van de tweede poging. Rijden op de sneeuw was geen feest voor mij, moest echt voorzichtig doen en traction controle en ABS waren af en toe aan het werken. Verwarming en de ventilatie doen het goed, de salon wordt na het 10 minuten rijden warm genoeg. Verder heb ik geen problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren