AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Seat
  • Cordoba Vario
8

autoreview

Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo (2000) #4

Lohran
  • Lohran6
  • Review
7 januari 2010 om 17:14
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf169.746 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 169.746 km
  • 7 januari 2010

In juni 2009 heb ik samen met mijn vader deze auto aangeschaft met een kilometerstand van 169.746km. Sindsdien is er veel mee gereden, mijn vader gaat er vaak mee naar zijn werk en ik ben er nog naar Boedapest en een paar keer naar Duitsland mee gereden. Ook rijd ik er vaak mee naar mijn werk (80km retour).

Onderhoudshistorie

  • 7 januari 2010

170.000km: Cruise Control + chiptuning (VAGtechniek.nl)

179.000km: Remblokken + remschijven laten vervangen voor de zomervakantie.

185.000km: Nieuwe voorbanden en een nieuwe einddemper.

Bevindingen tot nu toe

  • 190.000 km
  • 7 januari 2010

Geen echte problemen gehad. De reparaties hierboven behoren eigenlijk tot het reguliere onderhoud.
Elke 15.000km slurpt de TDI een litertje olie, ook niet overmatig vind ik.
Hij heeft ons geen één keer laten staan. Zelfs met de huidige kou start hij altijd en geeft 'ie een erg betrouwbaar gevoel. Uiteraard laat de TDI zich wel goed horen met deze kou, maar daar stoor ik me persoonlijk niet aan.

Één van de beste opties heb ik er meteen in laten zetten; cruise control. Dit kan namelijk heel simpel in deze auto's, met een originele VAG hendel. Ook heb ik 'm bij hetzelfde bedrijf laten chiptunen (VAGtechniek.nl), waardoor hij ongeveer 140pk heeft. Met de standaard 110pk hoefde je je al niet te schamen, maar nu loopt hij echt als een beest. De bijna 300nm aan koppel komt al vroeg vrij (tussen de 1500 en 2000tpm) en de grafiek loopt praktisch als een tafelberg door naar de 4000tpm. Echt een aanrader! In z'n 5 op de snelweg heeft de Vario er geen enkele moeite mee om naar de 180km/h te karren (215km/h in Duitsland gehaald). En onder de 10 sec. zit hij nu op de 100km/h.

Het is geen ruimtewonder, maar voor mij ruim zat. Ik ben er met 2 vrienden mee naar Boedapest (1500km enkel) gereden en dat paste goed. Gelukkig zit er standaard climate control in de Signo, want met een donkere buitenkleur en 30 graden buiten is dat wel erg fijn. De rit heeft geen problemen opgeleverd. Terug zijn we binnendoor naar Salzburg gereden en uiteindelijk weer terug naar NL. Zo een 3500km totaal in nog geen 2 weken. De auto is niet warm gaan lopen en aan kracht ook geen gebrek gehad. In de bergen trok hij als een beest. We waren nog met 2 andere auto's (Golf IV SDI en Citroën ZX 2.0i 122pk) maar die konden de Seat niet bijhouden (zeker in de bergen niet).

Verder is hij erg zuinig te rijden. Als je echt je best doet is 1 op 20 best haalbaar. Maar rijd je een beetje door (zoals ik) is 1 op 16 echt het meeste wat hij verbruikt (en dan rijd ik echt door). Meestal scoren we 1 op 17/18. Erg netjes, als je bedenkt dat ik een vrij vlotte rijstijl heb (uiteraard wel altijd netjes warm rijden).

Maar zijn er dan nog minpunten? Zelf vind ik de ingebouwde cassette speler erg jammer, deze had ik graag willen vervangen voor een cd-speler. Af-fabriek zit er in onze Signo wel een cd-wisselaar. Verder hebben we het op vakantie opgelost met een FM-transmitter.
Een ander punt is dat het onderstel vrij week is. De wegligging in de bochten is niet je van het. Als je schakelt en weer gas geeft deint de auto ver achterover. En nee, de schokdempers zijn nog niet aan vervanging toe.
Wat ik een beetje van de kwaliteit af vind doen is de slijtage op de deurpanelen (waar je de deur dichttrekt). Dit is een probleem wat je in veel VAG auto's tegenkomt.
Verder hoor je hier en daar wel een rammeltje, maar dat mag ook wel na 190.000km.
Ander nadeel zijn de vaste lasten. De wegenbelasting is torenhoog voor diesels, daarom deel ik deze met mijn vader.

De auto is inmiddels verkocht, mis 'm nog steeds! De power en zuinigheid, erg fijn. Jammer dat de regering de dieselrijders zo erg straft door de hogere belastingen.

Samenvattend

  • 7 januari 2010

+ Kracht/Motor
+ Verbruik
+ Ruimte
+ Standaard uitrusting Signo

- Onderstel
- Vaste lasten
- Afwerking deurpanelen
- Ingebouwde cassettespeler

Ik vind het een erg fijne auto! Hij is zuinig, zeer snel (chiptuning kan ik aanraden!) en luxe (althans, wat je nodig hebt zit er in). Verder vind ik dat hij er goed uitziet op z'n standaard velgjes (ik houd niet van optisch tunen). Als ik 'm alleen in het bezit had zou ik denk ik nog het onderstel iets strakker maken (niet verlagen en niet te straf) om toch wat beter door de bocht te kunnen.

Al met al een erg fijne wagen! Ik heb al veel ervaring met verschillende TDI's en het zijn stuk voor stuk erg fijne, krachtige en zuinige blokken. Het lawaai neem ik zelf voor lief.

Deze Seat TDI is dus een AANRADER!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Seat Cordoba
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.4-16V Stella

    Seat Cordoba 1.4-16V Stella

    • 2001
    • 178.900 km

    € 400

    1.4-16V 25 Edition

    Seat Cordoba 1.4-16V 25 Edition

    • 2008
    • 168.054 km

    € 2.950

    1.4-16V Stylance Airco Lm-Velgen Stuurbekr.

    Seat Cordoba 1.4-16V Stylance Airco Lm-Velgen Stuurbekr.

    • 2005
    • 256.433 km

    € 995

Meer Seat Cordoba occasions

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Cordoba specificaties
  • Seat Cordoba occasions
  • Seat Cordoba video's
Advies en informatie
  • Seat Cordoba tests
  • Seat Cordoba gebruikersreviews
  • Seat Cordoba index
Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

Elektrische auto’s worden steeds talrijker, beter én goedkoper, maar toch is de roep om echt...

Lees meer
 

Seat Cordoba reviews

  • Review
    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo (2000)

    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo...

    • 14 januari 2014
  • Review
    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo (2001)

    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo...

    • 6 oktober 2010
  • Review
    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 90pk Signo (2000)

    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 90pk Signo (2000)

    2
    • 22 september 2010
  • Review
    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo (2001)

    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo...

    9
    • 2 september 2010
  • Review
    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Sport (2001)

    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Sport...

    • 8 mei 2010
  • Review
    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo (2000) #4

    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo...

    8
    • 7 januari 2010
  • Review
    Seat Cordoba Vario 1.4 16V Signo (2001)

    Seat Cordoba Vario 1.4 16V Signo (2001)

    3
    • 5 juli 2008
meer reviews
Seat Ateca - Rij-impressie

Seat Ateca - Rij-impressie

Terwijl bekende succesnummers als Ibiza en Leon soms nog sterkere namen zijn dan die van het...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Seat Cordoba 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    Seat Cordoba 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    16
    • 10 januari 2019
  • Autonieuws
    De Tweeling: Seat Cordoba – Volkswagen Polo

    De Tweeling: Seat Cordoba – Volkswagen...

    30
    • 14 oktober 2018
  • Review
    Seat Cordoba 2-drs 1.8 20VT Cupra (2000)

    Seat Cordoba 2-drs 1.8 20VT Cupra (2000)

    • 31 mei 2017
  • Review
    Seat Cordoba 1.9 SDi Stella (2000)

    Seat Cordoba 1.9 SDi Stella (2000)

    4
    • 19 mei 2015
  • Review
    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo (2000)

    Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo...

    • 14 januari 2014
  • Review
    Seat Cordoba 1.4 16V 100pk Sensation (2006)

    Seat Cordoba 1.4 16V 100pk Sensation (2006)

    • 11 april 2013
  • Review
    Seat Cordoba 1.8 GTi-16V (1995)

    Seat Cordoba 1.8 GTi-16V (1995)

    • 23 januari 2013
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Seat Tarraco krijgt 245 pk sterke benzineversie

    Seat Tarraco krijgt 245 pk sterke benzineversie

    13
    • 20 januari 2021
  • Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

    Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric...

    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat...

    34
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Seat had zwaar jaar ondanks groei Cupra

    Seat had zwaar jaar ondanks groei Cupra

    5
    • 12 januari 2021
  • Review
    Seat Tarraco 1.5 TSI FR (2021)

    Seat Tarraco 1.5 TSI FR (2021)

    1
    • 12 januari 2021
  • Review
    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Style (2020)

    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Style (2020)

    6
    • 11 januari 2021
  • Autonieuws
    Seat Leon nu ook als Business Intense verkrijgbaar

    Seat Leon nu ook als Business Intense verkrijgbaar

    1
    • 6 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep