Seat Arosa 1.4 16V Sport (2002)

autoreview

Seat Arosa 1.4 16V Sport (2002)

Signalement

UitvoeringArosa 1.4 16V Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste auto

Deze review is alsvolgt opgedeeld:
- Inleiding
- Uitvoering
- Rijeigenschappen
- Beleving (ja dit kan schijnbaar binnen de VAG stal)
- Ruimte of gebrek hieraan
- Kosten
- Problemen (alles wat hier staat is bestuurder niet blij mee)
- Waarderingen (hoe bestuurder de waarderingscijfers heeft gegeven)
- Latere rijervaringen

Inleiding
Voor stage had ik als student snel een auto nodig, gezien het feit dat de NS niet vroeg genoeg rijdt om optijd bij stage aan te komen. Gelukkig was hiervoor wel wat budget beschikbaar. De eisen aan deze auto waren dat hij goedkoop te rijden moest zijn en het liefst ook nog een beetje leuk reed. Na te rijden met een Kia Picanto (waarbij ik afvroeg of lopend naar stage gaan sneller was), een Daihatsu Cuore (waarbinnen het een ware vibrator is als de motor draait), ben ik uiteindelijk beland bij een Seat Arosa. Hiervan heb ik 3 exemplaren gereden, een voor de facelift exemplaar met 90.000 km op de teller in Sport uitvoering (toen ik in deze auto ging zitten leken dat er veel meer te zijn, zo was het stuur en stoelen al compleet versleten). Vervolgens een 1.4 8v in het gefacelifte exemplaar, leek op zich een keurig exemplaar, alleen het ontbreken van boekjes deed het ergste vrezen. Als laatste ben ik gaan rijden met de Arosa die het uiteindelijk is geworden. Van binnen en buiten zag hij er netjes uit en was tevens voorzien van de boekjes.

Uitvoering
De uitvoering van de Arosa is de sportuitvoering, deze is van buiten goed te herkennen aan de uitlaat in het midden bij de achterbumper. Verder is de auto voorzien van sportstoelen, welke mij goed passen. Deze stoelen zijn wel vrij smal dus voor de dagelijkse MC Donalds klanten zeer waarschijnlijk niet geschikt. Zowel de bestuurdersstoel als passagiersstoel zijn in hoogte verstelbaar. Verdere “luxe” zijn mistlampen, stuurbekrachtiging, licht metalen velgen, een reservewiel, centrale deurvergrendeling, zeer goede speakers (de referenties die ik heb zijn Fiat Punto en Toyota Verso) en elektrische ramen. Verder is er gelijk in de auto een nieuwe radio ingebouwd, met Bluetooth zodat er in de auto gebeld kan worden zonder de beruchte “fanmail” uit Leeuwarden te kunnen verwachten.

Rijeigenschappen
Hoe rijdt dat nou zo’n Kanarie? Nouja het rijdt erg goed, de Kanarie is niet gevoelig voor zijwind. De motor is ruim op zn taak berekend, af en toe is het wel leuk om wanneer er iemand bij het stoplicht in een lease focus de Kanarie ziet staan en hem er links naast zet, deze de schrik van z’n leven te bezorgen door hem eruit te trekken. Dit gebeurd niet al te vaak ondanks dat Kanarie het goed kan, want de bestuurder van Kanarie krijgt vaak weer de schrik van z’n leven bij het zien van de benzineprijs. Verder is het zo dat in het dagelijkse gebruik de 100pk, die Kanarie volgens de boekjes heeft bij het tanken van RON 98 meer dan voldoende, maar de bestuurder van kanarie kan de schrik van de prijs van RON 98 al helemaal niet aan, dus hij stopt er RON 95 in. Hierbij is kanarie nog zeer schakellui te rijden (het volgende verzet wordt meestal ingelegd tussen de 2,5 en de 3 k toeren) Verder stuurt de Kanarie erg prettig er zit voldoende weerstand in het stuur en de Kanarie is goed te plaatsen. Dit komt waarschijnlijk ook door de voor een stadsauto zeer brede sloffen die Kanarie heeft, namelijk 195/45/R15. Dit is breder dan de sloffen van zijn vaders Punto diesel.

Beleving
"Jaja beleving in een auto van de VAG stal kan dat?", dat zult u zich zeer waarschijnlijk afvragen bij het lezen van de kop hierboven. Kanarie bewijst dat het toch wel kan. Wanneer er zo'n 80 km/uur gereden wordt met Kanarie dan lijkt dat veel harder. In vergelijking met de Toyota Verso waar de bestuurder heel sporidisch in zit voelt bij Kanarie die snelheid aan als 100 km/uur. Verder heeft Kanarie bij het accelereren een zeer sportieve brom, welke door de benzineprijs door de bestuurder niet erg vaak wordt gehoord. Verder is Kanarie zeer "sportief" (lees hard) geveerd, wat bestuurder als prettig ervaart. De vering van eerdergenoemde Verso voelt na het rijden in Kanarie zeer slap aan.

Ruimte of gebrek hieraan
Dit is niet het sterkte punt van Kanarie, wanneer er een kratje bier geprobeerd wordt om in de kofferbak te stoppen, dan lukt dit niet. Verder is het aan te raden om achterpassagiers mee te nemen die geen benen hebben, want daar is geen plek voor. Wel is binnen de Kanarie de hoofdruimte zeer goed te noemen. De bestuurder van Kanarie vindt het vaak prettig om de voorstoel sportief in te stellen (lees in z’n laagste stand).

Kosten
Wat kost het nou om zo’n Kanarie te rijden zul je je afvragen. Dit kost aan wegenbelasting zo’n 77 euro per 3 maanden en aan verzekering ongeveer 40 euro in de maand voor een student. Het verbruik van Kanarie is zo’n 1 op 15, met een uitschieter naar 1 op 19 door 80 te rijden op de snelweg 500km lang. Daarna wil Kanarie al vrij snel extra voeding, want ze heeft maar een tank van 35 liter. Verder houdt kanarie wel van een durpje olie, wat binnen de VAG groep geen uitzondering is. Binnen de 10.000 km die er onder mijn bezit zijn afgelegd heeft ze al 2 liter extra genomen.

Problemen
De Kanarie heeft helaas wel zn problemen gehad in de 10.000 km dat hij in mijn bezit was. De EGR is vervangen waarbij de bestuurder bij het horen van de prijs hiervan bijna van zn stokje ging (dit kostte 300 euro) en onlangs begaf de Dynamo het waardoor de kanarie via het stopcontact in leven werd gehouden en de bestuurder weer een hartverzakking kreeg van de prijs hiervan (weer 300 euro). Kanarie is al een paar jaartjes oud, dus kunnen deze mankementen helaas gebeuren. Een verder probleem vindt de bestuurder dat Kanarie op mengsmering loopt. Helaas heeft bestuurder geen kennissen binnen de oliebranche en heeft bestuurder in z’n eigen achtertuin nog geen oliebron gevonden.

De waarderingen.
Voor comfort geef ik 4 sterren, de 5de mist omdat bij snelwegtempo Kanarie flink wat toeren (4.000) en dus herrie maakt.
Voor prestaties geef ik 5 sterren, deze zijn gewoon goed.
Voor betrouwbaarheid geef ik 2 sterren, door de problemen met de EGR en de Dynamo kan ik hier geen voldoende voor geven.
Voor gebruikerskosten geef ik 3 sterren, de problemen met de EGR en de Dynamo zorgen ervoor dat dit geen 5 sterren werden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.