Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 200.000 km |
ERVARINGEN
- 114.000 km
Sinds april 2007 ben ik in bezit van de Seat Altea XL Stylance 2.0 TDI (140 PK).
Mijn vorige (lease) auto was een Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI van 2003 waarin ik in net geen 4 jaar 185.000 km heb afgelegd.
De keuze voor SEAT is eigenlijk vreemd verlopen. Per toeval viel het oog op de Altea XL tijdens een bezoek aan een combi dealer Seat/Skoda. Hierbij viel verassend snel op dat het hier een zeer ruime auto betrof welke ook nog eens sportief oogt.
Vooral het lijnenspel op de flanken spreekt mij zeer aan. De aangepaste achterkant onderscheid hem van de gewone Altea. Buiten de 18 cm langer achterzijde oogt de auto gewoon beter met de over de gehele beedte doorlopende achterruit en de in de klep doorlopende licht-units.
De 2.0 TDI is zeer pittig, maar ook ietwat dorstig. Dit laatste zal ook deels komen door de rijstijl welke je aan deze auto aanpast ;-) Hoewel je veel leest over de achterhaalde pompverstuiver techniek van VW moet ik melden dat deze motor niet onder doet voor de 2 liter TDCI van Ford.
De wegligging is prima, ook bij ietwat sneller bochtenwerk. Als de motor moet werken is hij duidelijk aanwezig maar is dit niet hinderlijk.
Verder is de Stylance uitvoering zeer compleet. De enige optie welke ik genomen heb is de midden-armsteun voor. Achteraf zouden de parkeersensoren ook welkom zijn geweest gezien het overzicht zowel achter- als vooruit beperkt is. Het is even wennen bij inparkeren, maar ook dit punt is overwonnen.
Wat ik mis is het controlelampje voor de cruisecontrole. Je weet niet wanneer dit ding aan staat of niet, vooral als je enige tijd gas bijgegeven hebt. Ook zit er geen verlichting in het (te kleine) dashbord kastje.
Enigszins hinderlijk is de ’dikke’ A-stijl welke in sommige gevallen behoorlijk wat zicht weg neemt. Ik betrap me er op dat ik soms om de stijl heen kijk om het overzicht te bewaren (jammer).
Al met al bevalt de Altea mij prima en heb ik geen spijt van deze keuze.
Na 114.000 KM nog steeds een toffe auto. Ben zeer tevreden hoewel het motorgeluid in de auto soms wat te veel aanwezig is.
Geen problemen gehad tot nog toe.
PROBLEMEN
- 114.000 km
KM stand 3000:
Krakende koppelingspedaal. Even langs de dealer welke de boel gesmeerd heeft.
Km stand 7400:
Remweg aan de lange kant. In het begin dacht ik dat het wennen is maar bij plotseling remmend verkeer, wat veelvuldig op de snelweg A2 Maastricht Eindhoven voorkomt, merk ik toch dat anderen sneller stil staan. Extra afstand houden dus.
Km stand 15.000 (Augustus 2007)Bij eerste beurt gemeld dat CD/MP3 speler blijft hangen. Deze reageert enkel met ’CD-DRIVE DEFECT’ waarbij het uitwerpen van de CD zelfs niet meer werkt. Volgens dealer bekend probleem. Gehele Radio-CD-MP3 speler wordt vervangen via backorder. Levertijd onbekend.
Km stand 20.000 (September 2007) Radio-CD-MP3 speler no steeds in backorder. Verder alles prima met deze auto. Ben nog steeds zeer tevreden over deze auto.
Km 35.000 (Januari 2008) Radio-CD-MP3 speler (uit)eindelijk vervangen. Verder geen noemenswaardige problemen. Loopt nog steeds prima. gemiddeld verbruik 6,8 op 100.
Km. 41.500 (April 2008) Helaas aanrijding gehad en de Altea 4 weken moeten missen. Heb vervangend vervoer gehad (Opel Astra wagon). Daarna weet ik mijn altea eens te meer te waarderen. Het blijft een fijne auto. Dik tevreden. Gemiddeld verbruik iets gedaald naar 6,5. Tevens een retrofit dieselroetfilter laten monteren.
Km. 114.000 Geen problemen gehad. Olie verbuik binnen de norm. Half litertje op 15.000.
Km. 166.000. Geen noemenswaardige problemen. voor de a.s. beurt laat ik wel even kijken naar het tikken links achter het dashboard. Ik vermoed dat dit de klep van de luchtbehandeling is.
na bijna 2 jaar
- 80.000 km
Nog steeds zeer tevreden. Geen kraakjes of piepjes na 80.000 km.
Geen bijzondere reparaties gehad.
Na bijna 3 jaar
- 114.000 km
Nog steeds tevreden over deze auto. Heeft me nog niet in de steek gelaten. Dat was wel anders in mijn Mondeo 2.0 TDCI.
Verbruik ligt nog steeds op zo'n 6,4 op 100 Neemt niet toe maar ook niet af. Maar ja, toch nog aardig bij een 140PK.
Eerste groter mankement
- 141.000 km
Bij ca KM 135.000 viel het vermoge op de Duitse Autobahn bij 180 KmH in een keer weg. Mijn Altea wilde niet harde dan 120 meer. Na een kort bezoek aan een parkeerplaats en olie pijlen toch maar weer op weg. Voorzichtig naar 160 KmH toen gebeurde het weer. Onder het rijden even van contact en opnieuw starten (een reset), en hij ging weer.........
Daarna alles ok. Volgende dag naar de dealer (Wealer Hrl) alwaar de diagnose "Turbo vervangen" gesteld werd. Daar deze niet in NL beschikbaar was toch nog zo'n 4000 KM zonder problemen gereden!!! Daarna is de turbo vervangen (1 dag voor vakantievertrek naar Italië). Gelukkig geen problemen meer gehad tot nu (ca 141.000).
Na bijna 4 jaar en 166.000 Km
- 166.000 km
Na 166.000 nog steeds zeer tevreden over de Seat Altea. Zou zo maar de volgende auto kunnen worden, hoewel de nieuwe Passat ook erg in de smaak valt.I.v.m. milieubeleid van de zaak is de (motor) keuze beperkt en zal de volgende wellicht een 1.6 motor uit het VW-magazijn moeten worden, maar voorlopig is het nog genieten van deze 140PK motor.
update juni 2011
- 187.000 km
Al 187.000 Km op de teller en geen problemen gehad sinds de laatste update. Deze Seat bevalt nog steeds super. In oktober moet deze auto uit de lease. Ik heb lang moeten wikken en wegen. Jammer dat Seat zo weinig keuze uit kleuren heeft en dat de 6bak in de nieuwe 1.6 TDI niet meer leverbaar is, anders was mijn volgende auto weer een Altea XL geworden. De 2.0 TDI mag helaas niet meer vanuit milieuoverwegingen (bedrijfspolicy)
Nu heb ik gekozen voor de Passat variant 1.6 TDI. Ben benieuwd hoe deze straks gaat bevallen. Eerst nog met de Altea op vakantie.
Twee ton
- 200.000 km
Vandaag de 200.000 KM overschreden.
Alles prima op een dieselgeur na die tijdens de vakantie op trad. Vooral bij stilstand dringt de geur de auto binnen. Naar de garage geweest maar niets kunnen vinden. Alle leidingen "getalkt" en na 1000 KM terug. Niets meer te vinden maar de geur blijft.
Nog een paar weken dan komt de opvolger...Passat.
jammer van dat laatste euvel. Verder een prima auto. Zou er zo weer een willen, maar eens wat anders is ook niet verkeerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.