Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TSI Businessline (2008)

Sportief hart

Altea XL Stationwagon 1.8 TSI Businessline
De Seat Altea XL is inmiddels een bekende verschijning op onze wegen. In oktober 2006 maakte hij zijn Nederlandse debuut als een alternatief voor wie in de gewone Altea bagageruimte tekort komt.

De XL is een merkwaardige auto, omdat hij zo op de eerste blik weinig toevoegt aan de Toledo. De XL is echter een stuk beter bedeeld als het op uiterlijk schoon aankomt. Hij heeft vooral veel weg van een Leon, met zijn ondanks de binnenmaten mooie, ranke lijn. De raampartij loopt naar achteren in een punt uit en de voor Seats kenmerkende vouw boven de voorste wielkasten die naar achteren schuin naar beneden wegloopt, heeft ook de XL bereikt.
Met donkere kleuren doet het interieur vrij sober aan. Hierdoor is het ook wat somber aan boord, maar de materialen zijn goed en ook het afwerkingsniveau ligt op een hoog niveau. De stoelen zijn duidelijk meer op de sportief ingestelde rijder afgestemd en bieden opvallend goede zijdelingse steun.

Het dashboard is eenvoudig maar sierlijk vorm gegeven. De tunnelachtige klokken geven het een vleugje Alfa en ook de centraal geplaatste toerenteller geven een hint naar sportiviteit. Het stuur voelt goed aan en ligt goed in de hand, maar ligt wat te vlak. Lastig is de grote dode hoek linksvoor, die te wijten is aan de forse stijlen van het extra ruitje.

De middenconsole zweeft, waardoor overstappen naar de andere kant gemakkelijk gaat. De achterbank is over een lengte van zestien centimeter in de rijrichting te verschuiven, dit in twee delen, en ook de rugleuningen zijn in relaxstand te zetten. Het middelste deel kan worden omgeklapt en wordt dan een middenarmsteun met opbergvakjes en bekerhouders. Daarnaast hebben de passagiers achter de beschikking over twee neerklapbare vliegtuigtafeltjes.

De bagageruimte is gigantisch, vooral als de bank in de voorste stand staat, maar zelfs als voor meer beenruimte is gekozen, kun je enorm veel spullen kwijt.


Lekkerste stuk
Onder de motorkap zit een 1,8-liter met directe inspuiting en turbocompressor. Hij levert 160 pk en een maximumkoppel van 250 Nm. Vermogen en koppel zijn al bij een lager toerental beschikbaar, wat van de motor misschien wel het lekkerste stuk van deze Altea XL maakt. Hij sleurt er over bijna het hele toerengebied fel aan, zonder ook maar één moment nerveus aan te voelen. Het gas pakt zijdezacht en toch snel genoeg op. Deze Altea is daardoor erg rap, maar kan net zo goed heel kalm worden gereden.
Daarnaast verwent de Seat ons ook met een voor deze klasse boven gemiddeld dynamisch weggedrag. Hij kan hard de bocht door, waarbij de koets amper overhelt. Pas wanneer je het heel bont maakt, rolt de koets en voel je de reacties op het stuur vervagen. De versnellingsbak is lekker secuur en met veel gevoel te bedienen. Helaas zit de pook wat laag.

De Altea XL is zeker in Business Lineuitvoering beslist geen kale auto. Hij heeft dan onder meer gescheiden klimaat regeling, elektrisch verwarmde, verstel bare en inklap bare buitenspiegels, cruisecontrol, privacy glas achter, home coming-verlichting, radio-cd-speler met geïntegreerde navigatie en stuurbediening, in hoogte verstelbare stoelen voor, regen sensor, automatisch dimmende binnen spiegel en mistlampen voor. Ook tot de standaard uitrusting behoren de 16-inch lichtmetalen wielen, maar dat geldt niet voor de metallic lak. Daarvoor moet extra worden betaald.

Signalement

Merk Seat
Model Altea XL Stationwagon 1.8 TSI Businessline High
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.467 mm / 1.768 mm / 1.581 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.449 kg
Laadvermogen 645 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 740 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 9,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,2 s / 6,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,6 s / 9,2 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 187 g/km