Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Reference (2008)

autoreview

Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Reference (2008)

Signalement

UitvoeringAltea XL Stationwagon 1.9 TDi Reference
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 50.000 km

Deze wagen werd aangekocht begin 2008 en zal kortelings worden vervangen door een Nissan Qashqai. Niet echt tevreden over de wagen. Mijn vorige Seat, een Leon, deed het beter. Op ongeveer 32.000 en 40.000 km werden beide raammechanismen vooraan vervangen. Kostprijs = 160 euro (x2). Door dit defect (ramen zakken plots weg) is er ook schade aan de ramen (licht krassen).
Ook de beide voorbanden werden reeds vervangen op nog geen 38.000 km.
De motor is vrij luidruchtig maar heeft voldoende vermogen om vlot door het verkeer te bewegen. De wagen heeft bij vertrek wel de neiging om stil te vangen, hoe voorzichtig men ook met het koppelingspedaal omspringt.
Het verbruik is zo'n 6,8 liter (hier zit redelijk veel stadsverkeer bij). De lak van de wagen begint vooraan te verkleuren. Ook achteraan aan de koffer komt er op bepaalde plekken (niet altijd plekken die men veel aanraakt zoals bijvoorbeeld om de koffer te openen) reeds de grondlaag door. De zetelbekleding rechtsachteraan begint uit te rafelen. Hetzelfde fenomeen doet zich ook voor met de vloerbekleding van de passagiersruimte rechtsvooraan. Ondanks het feit dat ik twee maal per jaar de ruitenwissers vervang zijn er toch krassen merkbaar op de voorruit. De oorzaak ken ik niet echt. De voorlichten hebben dit ook. De lampjes van de voor- en achterlichten heb ik trouwens al verscheidene malen moeten vervangen.
De materialen in het interieur missen kwaliteit. Wanneer ik bijvoorbeeld de achterbank neerklap en hierop spullen leg dan blijven er "indrukken" op de bekleding staan. De verschillende plastieken in het interieur zijn krasgevoelig. De airco is van het halfautomatische type. Ik zie niet echt een verschil met een gewoon type behalve dat er bij de regelknop voor de temperatuur ook de graden bijstaan. Ik heb ook het gevoel dat de airco een beetje te kort komt bij hoge temperaturen in de zomer.
Het moet wel gezegd, het is een zeer ruime wagen die naargelang de afstelling van de achterbank een vorstelijke kofferruimte of passagiersruimte heeft. Verder heeft hij ook drie 12v-aansluitingen, tafeltjes,vele opbergvakken... een echte gezinswagen. Het interieur was van bij de lancering vrij modern en is na 6 jaar nog steeds niet démodé. Ook de zetels zitten prettig. Spijtig dat de zogenaamde centrale armsteun niet echt als armsteun (te laag) kan worden gebruikt.
Wanneer ik de voordelen tegen de gebreken afweeg dan zou ik hem eerlijk gezegd niet meer kopen.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Seat Altea XL

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens