Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Stylance (2008)

autoreview

Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Stylance (2008)

Signalement

UitvoeringAltea XL Stationwagon 1.9 TDi Stylance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst82.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 2x een Ford Focus stationwagen te hebben gereden, toch weer teruggekeerd naar het merk waar ik mijn eerste nieuwe auto ooit van kocht. Destijds (in 1996) was dat een Seat Ibiza 1.6S, waar ik bijna 6 jaar lang nagenoeg probleemloos mee heb rondgereden. Vanwege 2 jonge kinderen en mijn eigen lengte (1.95m) veel auto's bekeken op ruimte, waarbij prijs uiteraard ook een rol speelde. Door toeval ook bij Seat beland (niet direct aan gedacht) en daar bleek de Altea XL voor mij een uitstekende keuze. Ondanks mijn lengte moeten ook de kinderen beenruimte overhouden en dat is in de Altea XL prima voor elkaar. Gecombineerd met betrouwbare techniek van Volkswagen, veel leuke snufjes (w.o. coming-home verlichting, regensensor, lichtsensor, climate-control etc etc) en een leuke sportieve uitstraling was de keus niet moeilijk meer. Wel heb ik nog een paar (leuke) accessoires toegevoegd zoals het XXL-pakket (getinte ruiten achter, 17inch lmv en parkeersensoren), een fantastisch Kenwood DNX-5220BT multimediasysteem (incl. bluetooth carkit), een midden-armsteun alsmede een trekhaak.

Het enige minpunt wat ik tot nu toe ben tegengekomen is het verplicht openmaken met de autosleutel van de tankdop. In mijn vorige auto (Ford Focus) was de tankdop centraal vergrendeld, maar nu moet ouderwets de sleutel weer uit het contact om de tankdop open te maken.

Inmiddels is het al weer 3 weken geleden dat ik de auto heb opgehaald en stap ik elke dag met een tevreden gevoel in.

PROBLEMEN

Geen problemen tot nu toe.

Update na ruim 1 jaar

  • 49.000 km

Het klinkt eigenlijk ongelooflijk saai, maar de auto functioneert uitstekend. Geen rammels of kraakjes of vervelende storingen.
Nog steeds ben ik zeer tevreden over zowel het uiterlijk als innerlijk van de auto. De TDI-motor functioneert in het dagelijkse verkeer prima, maar een beetje minder rumoer en iets meer trekkracht is welkom. Mijn werkgever en leasemij zien dit laatste (lees: chiptuning via Seat-dealer) echter niet zitten en gezien het feit dat de echte noodzaak ook ontbreekt, heb ik besloten het maar gewoon bij de standaardspecificatie te houden. Gemiddelde verbruik is overigens 1 op 16 zonder dat ik daar moeite voor hoef te doen, hetgeen ik voor de combinatie auto (ruim 1400 kg) en motor helemaal niet slecht vindt.
Kortom: (nog steeds) een happy Seat-rijder !

Update na 2 jaar

  • 82.000 km

Inmiddels wederom een jaar verder en dus weer tijd voor een korte update. De auto bevalt nog steeds goed. Tot nu toe slechts 1x extra naar de dealer a.g.v. slecht werkende afdichtring bij het brandstoffilter (wat een stank in de auto !!). Foutje van de dealer bij een beurt, die het vervolgens snel heeft opgelost.

Voor de rest is de auto nog steeds kraak- en rammelvrij, behoudens een knikker die mijn kinderen "vakkundig" onder de zitting van de achterbank hebben weten te krijgen. Bij iedere bocht en remactie hoor ik dat ding. Helaas kan de zitting niet opgeklapt worden (vanwege het verschuifbare karakter van de achterbank) en dus zal de dealer bij de volgende beurt aan de slag moeten om dit op te lossen.

Ik moet uiteindelijk doorsturen tot 180.000 km en als de auto zich houdt zoals de afgelopen 2 jaar, dan is dat een compliment voor Seat en een bewijs dat goede auto's niet alleen uit Duitsland komen (ook al is deze auto een "Duitser" in een Spaanse vermomming).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.