Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Businessline (2007)

autoreview

Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Businessline (2007)

Signalement

UitvoeringAltea XL Stationwagon 1.9 TDi Businessline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst53.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 53.000 km

Mijn vorige auto was de gewone Altea (Stylance), naast dat deze aan de kilometers zat had ik de
behoefte aan meer ruimte vanwege de gezinsuitbreiding.

Passend binnen het leasebudget wordt het dan even zoeken. Wat wilde ik behouden?
- de hoge zit, vanwege rugklachten
- de DSG/automaat met dezelfde reden
- een diesel, vanwege de kilometers anders sta je vaak bij de pomp
- vermogen en massa voor de caravan te trekken.

Omdat ik nogal gecharmeerd was van de DSG viel mijn oog met name op de PON-groep
aanbiedingen. Het werd uiteindelijk een voorraad XL! in de Business-uitvoering, maar ik heb de
motor van 105 naar 130pk laten tunen omdat ik 105 te weinig vond voor deze wagen met caravan.
opties: metallic lak, trekhaak en parrot 3200 LS.

Ik heb er nog geen minuut spijt van want:
1) de XL is comfortabeler geveerd dan de gewone uitvoering van de Altea;
2) de nieuwprijs is onder de 31.000 (fiscale bijtelling)
3) de 1.9TDI is stiller en loopt soepeler dan de 2.0TDI waardoor de DSG ook niet meer hikt.
4) de Business-uitvoering heeft opties als zonnegordijnen, navigatie, autom. dimmende
binnenspiegel met twee rode lampjes die de middenconsole verlichten, parkeersensoren achter,
verwarmde en inklapbare spiegels, in hoogte verstelbare
passagiersstoel, klaptafels voor de achterpassagiers, MP3-aansluiting wat ik allemaal niet had op
de Stylance uitvoering van mijn vorige Altea.

Bovendien zijn de achterbanken verschuifbaar: formidabel! Verhuizinkje? Kom maar op, ruimte zat.

Wat lever ik in:
- het messcherpe sturen, de auto is wat logger dan de gewone Altea
- het verbruik is nog iets ongunstiger dan mijn 2 liter diesel, gemiddeld 6.4l per 100km en dan
probeer ik vaak nog rustig te rijden
- 10 pk, maar ja, ik had de idee dat ik die toch niet op straat kreeg.
- het volwaardige reservewiel is een thuiskomer geworden.

Verbruik
Het verbruik is gemiddeld ongeveer 6.4 liter, er bleek wel een groot verschil tussen de
winterbanden (maat 195) en de standaard banden. Dit is ongeveer 0,3 a 0,4 liter per 100km. Ik
hoop dat het verbruik nog iets gunstiger wordt in de loop van het gebruik.
Tijdens de zomervakantie geconstateerd dat het verbruik door de airco oploopt tot 6.9liter....
Met de winterbanden is het verbruik op het niveau van 6.0 liter. Na een verhoogde rijvaardigheidstraining: C-DAP (Cyrus Driver Aibility Program) waarin ook een training van het nieuwe rijden is opgenomen heb ik gemerkt dat ik toch nog een paar tienden van liters kan besparen door handmatig eerder de 6e versnelling in te leggen, dit kan al vanaf 60 km/uur. Met zomerbanden en een aangepaste rijstijl gemiddeld 6,1 liter, maar zonder airco aan.

Autoweek Tevredenheidstroffee 2008
De Altea is iets gestegen ten opzichte van 2007, helaas wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de Altea en de Altea XL. De laatste bevalt me een stuk beter en heb die ook beter gescoord, mogelijk zijn er meer mensen die hetzelfde vinden. Voor 2009 heb ik de vragen inmiddels weer ingevuld, ik was vorig jaar iets behoudender dan nu, ben echt tevreden!

PROBLEMEN

  • 53.000 km

Weinig, gelukkig.
- 1x kapot stadslicht
- 1 lijn van de achterruitverwarming deed het al bij aflevering niet. Onder garantie vervangen.
- door steenslag scheur in voorruit, vervangen.
Af en toe een fietser erg laat zien door de grote A en C-stijl.
Eerste servicebeurt bij 15.000 geen bijzonderheden.
Tweede servicebeurt bij 30.000 km: geen bijzonderheden. Er was een plastic deel bij de B-stijl half
los gegaan, met terugdrukken verholpen. Geen tussentijdse problemen, de auto bevalt uitstekend,
ook een collega die de wagen mee heeft genomen voor zijn gezinsvakantie was er erg over te
spreken, muv het brandstofverbruik.

Bij 42.000km:
-opnieuw steenslag, nu repareerbaar;
-wat eerst gemeld werd als een gescheurde beschermkap linksvoor (maakt bij het sturen een schurend geluid), bleek toch iets van een veervorkpootlager oid. Dit is onder garantie vervangen door de dealer.
Heb de idee dat de diesel wat ingereden raakt, als ie warm gedraaid is pakt ie mooi vlot op, heerlijk rijden!

Bij 45.000km:
- hapering van de cruisecontrol. Ditzelfde heb ik bij alle eerdere auto's ook gehad, na uitzetten van ccontact en weer aanzetten is het vaak verholpen, maar is toch vaak het begin van uiteindelijke vervanging van de hendel.
-navigatie op tilt. Het lijkt wel windows, afzetten contact en weer aanzetten en probleem verholpen.

Bij 53.000km;
problemen van 45.000km hebben zich niet meer voorgedaan.

--wordt vervolgd--

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.