Seat Altea XL Stationwagon 1.6 TDI E-Ecomotive Bus. H. (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea XL Stationwagon 1.6 TDI E-Ecomotive Bus. H. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 111.399 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Hele fijne gezinsauto
- 140.000 km
Aangezien ik zeer regelmatig op dit platform auto's bekijk en gebruikersreviews lees toch eens de tijd genomen voor een eigen bijdrage.
Nadat ik in september 2017 redelijk onverwacht mijn kleine maar zeer fijne lease-Polo moest inleveren, moest er een eigen auto aangeschaft worden.
Eisen aan een 'nieuwe' auto:
- Onder de €10K
- Ruim (ik ben 1.95m) zowel in bagage- als in binnenruimte
- Onder de 150k op de teller
- Diesel - veel snelwegkilometers voor werk, dus zuiniger
- Gewenste opties: Cruise control, navigatie, bluetooth
Modellen die we in overweging namen:
- Ford Focus station / Mondeo station (zelf Focus Wagon gehad) > Meestal te oud/ teveel KM of te duur
- VW Golf / Passat station > Meestal te oud/ teveel KM of te duur
En opeens kwam de Seat Altea XL in beeld.
Iets hogere zit, redelijk sportief uiterlijk, en relatief veel keuze binnen eisen en budget.
Na een proefrit in een automaat/bezineversie waren we overtuigd van de ruimte: Superveel hoofdruimte voorin én achterin, verstelbare achterbank, superruime kofferbak en prima weggedrag. Omdat de kofferbak-afdekking ontbrak, er wat schade was aan het interieur, en we toch voorkeur hadden voor een diesel verder gezicht en uitgekomen bij de Seat Altea XL 1.6 TDI Ecomotive (77kW - 105PK) in de Business line High uitvoering uit 2010.
Rijgedrag en verbruik
Meteen gemerkt dat de koppeling erg snel aangrijpt, wat ik persoonlijk heel prettig vind, het gaf ook het gevoel in een wat nieuwere auto te rijden. Met het (250Nm) koppel dat redelijk snel beschikbaar is trekt de auto toch best lekker snel op, ondanks het gewicht en het niet al te indrukwekkende vermogen. Bij ~80-100 km/u moet je wel terug naar z'n 4 voor wat extra vermogen om in te halen, maar bij 120-130 in z'n 5 zijn er voldoende toeren om vlot in te halen.
Verder vind ik de auto lekker direct sturen, en in combinatie met een fijne stabiele wegligging kun je vrij sportief de bochten in voor zo'n grote auto.
Je moet wel flink kracht geven op het rempedaal om goed af te remmen. Bij een incidentele noodingreep remt de auto echter gewoon prima, en voel je direct de ABS die zijn werk (goed!) doet.
Het verbruik doet de aanduiding 'Eco'motive wel eer aan: ik rijd bijna dagelijks in de spits (ca. 35 km enkele reis - waarvan ca. 5 km file/vertraagd) maar haal vrijwel altijd een aangegeven verbruik van onder de 5,5L/100km.
Op langere ritten (75-220 km) met snelheden wisselend tussen 80 en 140 km/u zonder moeite onder de 5,0L/100km. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik vrijwel altijd cruise control aan heb staan op de snelweg.
Comfort en opties
Aangezien ik niet echt veel of uiteenlopend vergelijkingsmateriaal heb, is er vanuit mij weinig aan te merken op het comfort van de auto. Ik rijd zonder moeite 200+ km aan één stuk.
Er is wel wat meer lawaai bij hogere snelheden, waardoor het iets minder comfortabel telefoneren is via de ingebouwde bluetooth carkit (mag ik dat nog zo noemen?) - dit zal een combinatie zijn van de motor, bandengeluid en windgeruis.
Behalve bluetooth (verbindt automatisch één gekoppeld toestel) is de auto voorzien van fijne opties: automatische ruitenwissers, automatische Xenon verlichting, elektrische ramen voor én achter, goed en snel werkende airco met verschillende zones, ingebouwde navigatie in het 'entertainment'systeem met touchscreen, cruise control, parkeersensoren voor en achter..
Verder is de afwerking binnen prima, niet spannend, maar zeer degelijk, geen piepjes of kraakjes ervaren.
Leuke extra: in het plafond zijn extra vakjes met ruimte voor 2 zonnenbrillen, CD's, en voor de passasieger is er een uitklapbaar entertainment scherm waarop je een dvd-speler kunt aansluiten (analoge aansluiting.
Verder zitten er drie 12-volt aansluitingen in de auto: voorin, achterin, in de kofferbak. Voorin in de armsteun/dubbel bergvak) is ook een USB-aansluiting te vinden. Achterin is er naast veel hoofd- ook voldoende beenruimte, zeker wanneer de achterbank in de achterste stand staat. Ook kunnen er 2 kinderzitjes met isofix op de achterbank geplaatst worden. Deze auto is dus prima uitgerust om comfortabel met het (jonge) gezin te reizen.
Betrouwbaarheid en onderhoud
Qua mechanische betrouwbaarheid heb ik 0 aanmerkingen. Na bijna anderhalf jaar en ca. 30.000 km zijn me geen kraakjes of piepjes opgevallen, de auto rijdt elke dag probleemloos.
Wel heb ik het elektrische raammechanisme naast de bestuurders- en passagiersstoel laten vervangen.
Verder heb ik na groot onderhoud en software-update wat meldings-problemen gehad rondom de uitstootmetingen. Blijkbaar had de vorige eigenaar een plaatje ergens tussen laten zetten bij de recirculatieklep en dit softwarematig laten overrulen, wat resulteerde in terugkerende meldingen na het onderhoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.