Saab 900 Turbo 5 (1982)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 900 Turbo 5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 153.000 km |
KM-stand laatst | 163.000 km |
Haat liefde verhouding
- 161.000 km
Ik heb hem sinds 2013 deze Saab 900 8V turbo sedan. Toen nog op LPG, maar na het wijzigen van het belastingstelsel, de LPG er snel af gehaald. Het is een 900 sedan van één van de eerste bouwjaren in de jaren '80 en in 2010 ingevoerd vanuit Italie. Om die reden is de sedan ook hard en dat is best uniek. Daarbij opgeteld dat veel sedans zijn gesloopt ten faveure van de meer favoriete 900 coupe, is een vroege turbo sedan van dit type inmiddels een redelijk unieke auto.
Ik heb er veel aan laten doen, want een echte technicus ben ik niet. Inmiddels al voorzien van een ander bekrachtigd stuurhuis, andere brandstofpomp (lastig aan te komen), spruitstuk, koppakking, turbo, startmotor en andere kleinere dingen. Ondanks dat het een harde auto is, waren motorkap, dak en achterklep niet zo mooi meer, dus zijn die vorig jaar gespoten. Het interieur is niet nieuw meer, maar wel origineel turbo en dat geeft hem een frisse look. Gelukkig hadden ze in Italie er al een nieuwe hemel in gegooid, typische Saabkwaal, zo'n hangend hemeltje.
Omdat ik hem na een jaar bezit op advies van een 'Saabkenner' naar deze thuisklusser in Noord Holland heb gebracht, omdat de motor volgens hem te warm liep en de 900 een nieuwe koppakking nodig had, hoopte ik hem snel in goede staat weer terug te krijgen. Dat duurde maar liefst een heel jaar. Helaas, het spruitstuk was bij het ophalen opeens rot, de brandstofpomp haperde spontaan, de turbo floot als een gek en de motor liep nog steeds te warm. Tot overmaat van ramp kwamen we (we hadden hem met een stel Saabvrienden opgehaald) er onderweg achter dat de wielmoeren van alle 4 wielen er los in zaten. Het had heel erg fout af kunnen lopen en voor ons was het een wijze les dat niet alle Saabliefhebbers ook echt kenners waren.
In de jaren erna werd ik toch iedere keer wel weer geconfronteerd met gebreken. De accumulator lekte benzine, de brandstofpomp gaf het op, het vervangende stuurhuis vertoonde weer kuren, het is gewoon een kwestie van erbij blijven met zo'n oldtimer. Voor mij was dat echt wennen, want ik was tot 2013 eigenlijk alleen maar vrij nieuwe auto's gewend. En elk jaar zet ik hem wel weer eens te koop, om hem snel daarna maar toch weer te willen houden. Dat komt dan met name door reacties uit de Saabwereld die me vertellen hoe uniek zo'n vroege witte turbo sedan wel niet is. Dus staat ie weer lekker op stal tot het voorjaar. Ga ik er weer iets aan verbeteren. Als ik zo doorga heb ik met een paar jaartjes een Saab die z'n weerga niet kent. En nu al, ik krijg zo vaak een duim als ik over de Twentse wegen cruise en men hoort het diepronkende typische geluid van zo'n echte turbo. Ik hou hem nog maar eventjes, mijn grote haat-liefde auto :-)
Bye bye
- 163.000 km
Hij is verkocht! Ik heb er een Saab 95 voor terug gekocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.