Saab 900 S 2.0i Coupé (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 900 S 2.0i Coupé |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 225.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik reed voorheen een Ford Escort en dat voelde als een koekblik. Een vriendin van me reed al geruime tijd Saab en was er zeer tevreden over. Dit deed mij besluiten om eens naar Saab te gaan kijken. Ik wilde persé een hatchback omdat dit mij zeer goed voldeed bij de Ford Escort.
Eerst ben ik op Autoweek My review gaan kijken naar de gebruikerservaringen van andere Saab bezitters. Ergens had ik verwacht dat Saab een obscuur merk was met obscure gebreken, maar uit de reviews bleek dat Saab best wel positief beoordeeld werd.
Dit is mijn huidige Saab die ik sinds 1 maand in mij bezit heb.
Het is een wereld van verschil met mijn archetype Ford Escort en ik ben er nu behoorlijk content mee. Tegelijkertijd ben ik een realist en weet dat er nog veel zaken aan vernieuwd moeten worden en dat is een prijzige aangelegenheid.
PROBLEMEN
Problemen:
- remschijven voorwielen waren krom ( heb ik afgelopen weekend vervangen )
- wielen zijn uitgebalanceerd en uitgelijnd.
- uitlaat is lek; wordt komende week vervangen ( 750 euro ex. de katalysator )
- Saab embleem motorkap was weg en pookknop was gescheurd. Deze heb ik vervangen met nieuwe onderdelen.
- Gaskabel moest behoorlijk ingekort worden.
Positief:
De zwarte lak ziet er zo fantastisch uit, dat je de auto echt geen 11 jaar zou geven.
Dit heb ik bij meer Saab 900’s aangetroffen. Ik hoop dat ze deze kwaliteit lak ook bij de nieuwe Saab modellen hebben doorgevoerd, want misschien wil ik volgend jaar een nieuwer type kopen.
Hij stuurt heel scherp en dat is bijzonder prettig.
Elektrische ramen en schuifdak werken uitstekend.
Het verbruik is gemiddeld 1:10 ( Euro 95 )
Voor de rest heb je het gevoel dat je in een solide auto rijdt... erg prettig.
*Update 17-09-2007*
Afgelopen zaterdag de uitlaat vervangen.
De vorige eigenaar had er blijkbaar geen rooie cent voor over, want die heeft een aantal delen met kunst en vliegwerk vervangen / gerepareerd ( amateuristisch )
Het flexibele deel hoorde absoluut niet onder een Saab thuis.
Ik heb de nieuwe uitlaat eerst met hittebestendige verf gespoten, zodat de roest een jaartje of 2 langer wegblijft. Daarna de uitlaat gemonteerd en de auto van de brug gehaald. Vervolgens hoorde ik tot mijn schrik dat de uitlaat nog lekker klonk als voorheen. Een tube uitlaatkit bood uitkomst: alle verbindingen met dat spul ingesmeerd en daarna zat het potdicht!
Onderwijl heb ik onderkant van de auto goed kunnen inspecteren en alleen wat oppervlakkige roest aangetroffen. Deze plekken heb ik met tectyl behandeld en daarmee is de auto ’winterklaar’.
*Update 08-10-2007*
Vorige week reed ik avonds op een snelweg in het zuiden des lands toen ineens al het verkeer naar een parkeerplaats gedirigeerd werd. Ik moest echt bovenop de rem staan om geen botsing te veroorzaken. Iedereen moest een blaastest ondergaan. Na deze ongegronde controle reed ik verder en hoorde onmiddelijk een ’piep’ die ik nog niet eerder gehoord had. De volgende dag met de auto naar een plaatselijke beun gereden en de Saab aldaar op de autobrug gezet. We constateerden dat de remblokjes continue contact maakten met de remschijf. Remklauw uit elkaar gehaald en eens goed schoongemaakt; een hoop roest! Ook de remschijf even goed behandeld en daarna weer in elkaar gezet en de piep was weg! Binnenkort ga ik de remschijven blokken vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.